Verejnosť má autistickú poruchu spätú predovšetkým s filmom Rain Man. Je to naozaj tak, alebo len mylná predstava o autizme?
Rain Man bol úžasný. Takzvaný savant, čiže mimoriadne nadaný autista. Avšak tí sú skôr výnimkou. Väčšina autistov trpí rôznym stupňom mentálnej retardácie a geniálne schopnosti naozaj nemajú.
Odhliadnuc od tohto si myslím, že jeho postava predviedla veľa typických autistických čŕt. Sama som si tento film nedávno opäť pozrela a pri mnohých scénach som mala pocit, že hľadím na svoje dieťa.
Vaša dcérka chodí do škôlky určenej pre autistické deti, ktorých je na Slovensku, žiaľ, málo. Čo všetko sa autistické dieťa dokáže naučiť?
Špeciálnym pedagogickým prístupom sa dá autistickým deťom poskytnúť veľmi veľa. Je potrebné si uvedomiť, že mozog našich detí funguje úplne inak. Mnohé deti sú neverbálne a treba ich najprv naučiť vyjadrovať svoje potreby a pocity.
Nie som odborník, ale z našej domácej skúsenosti viem, že len spokojné dieťa sa dokáže sústrediť na učenie a rozvíjanie svojich schopností. Ak dieťa nevie odkomunikovať, že mu niečo práve spôsobuje diskomfort, budete namiesto abecedy riešiť jeho hodinový amok (možno kvôli tesným ponožkám).
Vďaka autistickej škôlke sa naše dieťa viac otvorilo, je viac verbálne. Ja hovorím, že rozkvitlo. A vidíme, že sa neustále zlepšuje. To je pocit, ktorý prajem zažiť každému rodičovi hendikepovaného dieťaťa.
Autizmus úzko súvisí s poruchou reči a sociálnych väzieb. Ako sa s vami dcérka dohovára a aké vzťahy si dokázala vytvoriť?
Dcérka nikdy nemala slová, ktorými by komunikovala čokoľvek. Veľa si džavotala, pospevovala, recitovala úryvky z rozprávok a pesničiek, ale nevedela si napríklad vypýtať jesť. Vždy nás vzala za ruku a dotiahla na miesto, kam práve potrebovala. Prípadne sa vypýtala na ruky a obslúžila sa sama. Žiadne ukazovanie prstom, žiadna snaha o funkčnú reč.
Až prostredníctvom ABA terapie sme začali s používaním znakov a neskôr obrázkov. A toto všetko nám po mesiacoch denno-denného tréningu vytiahlo na povrch aj efektívnu reč.
Dnes komunikuje jednoduchými vetami, niekedy len jednoslovne. Ale už aj to je obrovský úspech. Kedysi mi prišlo úplne nepredstaviteľné, že dcéra za mnou príde a povie: "Mama prosím si džús,“ A dnes je to realita.
Vzťahy má najmä v rámci rodiny. Vidno, že nás má dobre zaškatuľkovaných, a čo si napríklad dovolí pri babke, neskúša pri ocinovi. Je veľký mojkáč a má rada, keď nás je doma čo najviac.
Rodinné oslavy sú jej parketa. Vyžíva sa najmä v tom, ako sedíme všetci okolo jedného stola. Zoraďovanie a systémy sú jej veľká vášeň :). A veľmi milo ma prekvapili krásne vzťahy v jej škôlke. Autistické deti vnímajú jeden druhého, vedia sa spolu zabaviť a vedia si aj veľmi chýbať.