ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
utorok 24.10.2017 | meniny má Kvetoslava  
ZdravieChoroby

Smrť. Nesnažte sa preskočiť smútenie

 Mgr. Lucia Čopíková   19.03.2017   0

V priebehu nášho života sa musíme vyrovnávať s mnohými životnými stratami. Osobitnú kapitolu tvoria vzťahové straty, ktoré súvisia s presťahovaním sa, rozvodom, rozchodom či zmenou zamestnania. Najintenzívnejšou formou vzťahovej straty je smrť milovanej osoby.

V minulej časti som sa zaoberala procesom vyrovnávania sa so smrťou z hľadiska zomierajúceho. Dnes si priblížime situáciu smútenia, v akej sa po smrti nachádzajú jeho blízki.

foto: shutterstock

 

Smútenie ako prirodzený proces sa prejavuje týmito symptómami:

  1. emocionálne (žiaľ, hnev, úzkosť, pocity viny, ale aj ľahostajnosť, úľava),

  2. vegetatívne (napätie, precitlivenosť na hluk a svetlo, slabosť, sucho v ústach, krátky dych),

  3. kognitívne (zmätenosť, roztržitosť, zábudlivosť, nutkavé zaoberanie sa spomienkami, halucinácie),

  4. poruchami správania a životosprávy (poruchy spánku, chuti do jedla, hyperaktivita, plač, strašidelné sny).

Smútenie má svoje charakteristické črty:

1. Hľadanie strateného objektu – je to všeobecný vzorec správania pri smútení. I keď je strata nezvratná, stále osobu hľadáme, čakáme, že každú chvíľu príde.

2. Neregulovateľnosť smútenia – intenzita a častosť smútenia sa nedá regulovať. Pod vplyvom asociácií, spomienok a výročí sa smútenie prejaví ako prudký prílev citov. Brzdou v procese smútenia je, keď si tieto pocity nepripúšťame a potláčame.

3. Špirálovitý a lineárny model smútenia: lineárny model predstavuje smútenie ako priamku, ktorá smeruje k určitému cieľu. Podľa neho sa človek môže úplne vyrovnať so smrťou blízkeho. Špirálovitý model predstavuje smútenie ako pohyb po špirále, ktorá začína v bode emocionálneho dna a stúpa do výšky, ako sa smútiaci postupne vyrovnáva so smrťou. V určitých intervaloch (sviatky, výročia) sa približuje nad dno, ale už to bolí stále menej a menej. Tento model je realite bližší. Pomáha povzbudzovať trúchliaceho človeka bez toho, aby pociťoval hanbu, keď prežíva nečakaný nával emocií, hoci spoločenský tlak vraví, že sa to už “nepatrí”.

4. Časové skreslenie – smútiaci nevníma minulosť a budúcnosť, snaží sa zostať v prítomnosti, aby mohol byť stále nejakým spôsobom spojený so zomrelým. Tento stav môže prejsť do časového zmrznutia, keď sa trúchliaci nevie dostať za okamih, keď došlo k úmrtiu. Opäť sa môže proces smútenia zablokovať.

5. Zameranosť smútiaceho človeka do svojho vnútra – intenzívne pocity a emócie sú často tým jediným, čo dokáže smútiaci človek zvládnuť. Stratením blízkej osoby stratil aj časť seba, ktorá bola spätá so zomrelým. Táto fáza je tiež prechodná, ale ak pretrváva, treba zabezpečiť, aby sa človek vrátil do spoločnosti.

 

Štádiá smútenia

Smútiť ozajstne neznamená celkom zabudnúť na strateného človeka, ale získať od neho dostatočný odstup, aby bolo umožnené vytvorenie nových emocionalnych väzieb. Zosnulý žije v spomienkach, ktoré budú podfarbovať náš život, ale nemali by mu dominovať.

Smrť blízkeho človeka znamená šok pre ľudský organizmus, ktorý sa chráni pred jeho plným zásahom do vedomia znecitlivením, resp. omráčením. Zo začiatku chýbajú pocity alebo emócie, človek cíti „prázdno“. Interval medzi šokom a objavením sa emócií môže byť niekoľko minút až dní. Šok prejde do popierania, ktoré väčšinou zahŕňa prvé tri mesiace po smrti. Druhé štádium (3 mesiace – 2 roky) je obdobie akútneho smútenia. Posledné štádium – obdobie riešenia, trvá od 2-3 rokov po úmrtí blízkej osoby. Aj tu treba zohľadňovať veľké rozdiely medzi ľuďmi, preto je toto časové vymedzenie len orientačné.

Proces vyrovnávania sa so smrťou z hľadiska smútiaceho pozostalého nám bližšie priblíži Schneiderova fázová teória smútenia. Podľa neho existuje 7 základných fáz, ktoré nemusia nasledovať presne za sebou, môžu sa vracať, ale i opakovať:

  1. Začiatočné uvedomovanie si straty blízkeho
    Človek si detailne uvedomuje, čo v tej chvíli robil, inteznívne sa zamerá na podrobnosti udalosti. Zažíva naraz niekoľko pocitov, alebo akési umŕtvené, neisté pocity – tie ozajstné prídu neskôr. Mnohí nemôžu celé dni zaspať, príp. sa im o tom sníva. V tejto fáze strácajú životnú rovnováhu a zmysel života. Často maju duševný i telesný pocit blízkosti stratenej milovanej osoby, môžu trpieť sluchovými aj zrakovými halucináciami.
  2. Pokusy limitovať uvedomenie si straty
    Človek sa snaží vyrovnať sa so smrťou dvomi typmi stratégie, ktoré môže striedať:
    a) stratégie, ktoré popierajú reálnosť straty. Pozostalý chce “otupiť” bolesť prostredníctvom vysokého nasadenia v zamestaní, intenzívnou starostlivosťou o iných, vedomým zabúdaním a pod.;
    b) stratégie, ktoré popierajú význam straty. Pozostalý chce poprieť, znížiť význam straty, snaží sa sústrediť len na negatívne stránky mŕtveho, aby si nemusel pripúšťať svoju bolesť. Je podráždený, nepokojný, odstrkuje od seba svojich blízkych.
  3. Uvedomovanie si straty v úplnom rozsahu (človek sa dostáva na dno)Smútiaci je vyčerpaný z predchadzajucich stratégií, už vie, že smrť blízkeho je reálna, začína jej čeliť. Aktívne smúti, prehodnocuje svoj hodnotový systém, nie je schopný vidieť pozitíva života, prežíva najhlbšie zúfalstvo. V tejto faze treba dávať pozor na prípadné samovražedné myšlienky trúchliaceho a urýchlene vyhľadať odbornú pomoc.
  4. Získavanie perspektívy
    Smútiaci sa odvrátil od emocionálneho dna. Získal objektívnejší pohľad na mieru vlastnej zodpovednosti za stratu a snaží sa nájsť rovnováhu medzi negatívnymi stránkami smrti blízkeho a pozitívnymi stránkami života.Cieľom tohto obdobia je  akceptácia toho, čo sa stalo, smutiaci ma príležitosť pokojného zmierenia sa s minulosťou.
  5. Integrácia straty
    Smútiaci robí aktívne kroky, ktoré signalizujú, že sa oddelil od tých aspektov svojho života, ktoré sa už skončili, resp. nemajú zmysel. Prijme zodpovednosť za svoj vlastný život bez zosnulého človeka, napr. začne opäť chodiť do spoločnosti.
  6. Preformulovanie straty v kontexte rastu
    Zahŕňa plánovanie vlastného života novým a dynamickým spôsobom, zmenou hierarchie hodnôt, nájdenie nového zmyslu života, životného štýlu a presvedčenia.
  7. Transformácia straty 
    Znamená emocionálne investovať do nových vzťahov. V záverečnej fáze človek vychádza z ulity zameranosti na seba a znovu zameriava život na spoločnosť, je otvorený novým zážitkom.

 

Proces úspešného smútenia nikdy nie je ľahký, ale nie je ani nemožný. Častokrát jeho priebeh komplikujú alebo blokujú rôzne faktory:

  • keď je blízky nezvestný (nevie sa, či je ešte nažive alebo je mŕtvy),

  • keď bol obeťou hromadného nešťastia (nevie sa identifikovať jeho telo alebo umreli viaceré blizke osoby naraz),

  • keď je smrť náhla, nepredvídateľná, násilná,

  • keď je smútenie príliš intenzívne (nízka frustračná tolerancia na záťaž) alebo je, naopak, bez prežívania zármutku.

Horowitz hovorí o komplikovanom smútení – keď pozostalý prežíva taký intenzívny smútok, že prejavuje neprispôsobivé správanie, zostáva v stave zármutku a straty alebo sa psychicky zrúti.

Smútková reakcia môže byť:

  • chronická – trvá dlho, bez uspokojivého riešenia,

  • odložená – tlmenie, potláčanie straty sa prejaví neskôr, aj pri menšom podnete sa objaví veľké smútenie,

  • zveličená – prehnaná až ničivá reakcia,

  • maskovaná – pozostalý trpí symptómami, no neuvedomuje si, že sú spôsobené smrťou, väčšinou sa jedná o psychosomatické ťažkosti.

Vtedy by mal trúchliaci človek vyhľadať pomoc odborníka – psychiatra a/alebo psychológa. Podrobnejšie o princípoch a metódach smútkového poradenstva (ako špecifickej oblasti psychológie) bude nasledujúca časť.


Použitá literatúra:

  • Taročková, T.: Smútkové poradenstvo ako vynárajúca sa oblasť psychologického poradenstva. Československá psychologie, roč. 39, 1995, č. 3, s. 229 – 241.
  • Taročková, T.: K problematike normálneho a patologického smútenia. Československá psychologie, roč. 43, 1999, č. 6, s. 517-526. 
Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie

Recept týždňa

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Ktoré vyšetrenie v tehotenstve môže tehotná odmietnuť?
23.10.2017   1
Mám čerstvých 37 rokov a zdravú 5-ročnú dcéru. Moja nová gynekologička ma doslova tlačí a núti na amniocentézu len kvôli veku. Keď som povedala, že sú aj možné riziká a som proti, doslova začala psychický nátlak, že ubližujem bábätku, ešte kým sa nenarodilo.
Tehotná na pracovnom pohovore
20.10.2017   0
Tehotenstvo nie je dôvod, aby vás vyradili z evidencie uchádzačov o zamestnanie. Ako absolvovať pohovor, keď ste tehotná? Musíte to budúcemu zamestnávateľovi oznámiť? Môže od vás vyžadovať potvrdenie o tom, že nie ste tehotná?
Gestóza tehotných
18.10.2017   1
Niektoré gestózy sú pre budúcu mamičku veľmi nebezpečné a treba si na ne dávať veľký pozor. Za nebezpečné gestózy pre matku a dieťa považujeme odborne nazývanú preeklampsiu a eklampsiu. Pacientky s eklampsiou by mali byť čo najrýchlejšie prijaté na jednotku intenzívnej starostlivosti.
babetko
Prvé príkrmy – prvá doba gastronomická v troch krokoch
24.10.2017   0
Na prikrmovanie je dieťa pripravené po niekoľkých mesiacoch života. Nie je to vždy 6.ty mesiac. Keďže sa začne stretávať s novými chuťami, dôležitý je správny postup.
Ako sa hrať s novorodencom
23.10.2017   0
Dospelá spoločnosť je pre vaše dieťa tou najlepšou zábavou – najlepšou hračkou pre dieťa ste vy samotní. Ešte k tomu niekoľko tipov, ako na to.
Pečená hruška (od 6 mesiacov)
21.10.2017   0
Aby ste predišli problémom s nafukovaním bruška, nepodávajte dieťaťu surové ovocie až do 8. mesiaca (okrem banánov a avokáda). Skúste to napríklad pečením.
detské choroby
Viete, čo znamená mechanicky tíšiť kašeľ?
23.10.2017   0
Niekedy majú rodičia problém rozlíšiť, ktorý kašeľ je „suchý“ a ktorý naopak „mokrý, vlhký“. Ak už aj tento rozlišovací rébus zvládneme, siahame o rôznych sirupoch či kvapkách. A pojem „mechanicky tlmiť“ – nie, neznamená to dať dieťaťu ruku na ústa :)
Ako zvládnuť nočné mory u detí
22.10.2017   0
Ak sa dieťatko zobudí s plačom a krikom, má nočnú moru, my mu musíme pomôcť sa upokojiť. Ako to môžeme urobiť?
8 vecí, ktoré deťom poškodzujú imunitný systém
18.10.2017   0
Posledné výskumy potvrdili úzke prepojenie medzi psychikou, nervovým systémom a imunitou.
zvery
Tetraodon
23.10.2017   0
To, že v akváriu prebieha šikanovanie si všimneme na základe rozstrapkaných plutiev rýb a často v prípade Tetraodona aj nápadná stmavnutie celého tela, prípadne iba brušnej časti. Týmto dáva ryba najavo, že niečo nie je v poriadku.
Blchy sa k vám môžu dostať spokojne aj od susedov
19.10.2017   0
Blchy prenášajú rôznorodé choroby a dokážu zamoriť celý byt či dom. Rozhodne neplatí tvrdenie, že mačacie a psie blchy na človeka neprejdú!
Zimovanie hadov
18.10.2017   0
Po poslednom kŕmení počkáme 2 týždne. Potom začíname pomaly hadovi znižovať dobu osvetlenia a teplotu. Toto by malo trvať ďalšie 2 týždne, aby sa had poriadne vyprázdnil. Pokiaľ by sme to urýchľovali môžeme hadovi ublížiť, hnijúce zvyšky potravy v tele hada počas hibernácie nie sú nič povzbudzujúce pre jeho organizmus.