ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
utorok 24.10.2017 | meniny má Kvetoslava  
VychovávameVychovávame deti

Viete, prečo sú súrodenci takí rozdielni?

 Sylvia Poláková   30.08.2016   12

Zdá sa vám zvláštne, prečo sú vaše dve deti také rozdielne, hoci sú vychovávané rovnako a v tej istej rodine? Je to vraj úplne normálne.

Viedenský psychológ Alfred Adler vypracoval teóriu rodinnej konštelácie. Podľa nej platí pravidlo, že čím je medzi súrodencami menší vekový rozdiel, tým je medzi nimi väčšia rivalita a žiarlivosť – a väčšie rozdiely.

Ingimage


Druhé dieťa sa totiž snaží zaujať v rodine rolu, ktorá je "neobsadená":

Rodina je vždy jeden celok, deti sú v tom istom psychologickom priestore. Preto si vyberajú niektorú z dostupných "rolí". Väčšinou v nej býva jedno výnimočne dobré dieťa, druhé trochu problémové, tretie vtipkár.

Deti si vyberajú jednu z rolí.

Jedno výnimočne dobré dieťa, druhé trochu problémové a tretí je vtipkár .

 

Ak príde ďalšie dieťa, tak si vyberá rolu, ktorá ešte nie je "obsadená", hovorí psychologička Daniela Čechová.

Rozdiely musia byť

Ak je prvé dieťa tiché, druhé býva spravidla hlučné a živé. Ak je prvé dieťa zodpovedné, jeho mladší súrodenec bude skôr nezbedník.

Prvé dieťa býva na začiatku jediným stredobodom pozornosti rodičov. Aj preto bývajú prvorodené deti konzervatívne a veľmi zodpovedné: veď ak treba v rodine niečo vybaviť, či keď sa deti pobijú, vždy je na zodpovednosť volaný najstarší. "Ty si starší, máš mať viac rozumu," počúva často prvorodený.

Keď sa však rodine narodí ďalšie dieťa, v tej chvíli už musí o pozornosť rodičov súperiť. A obe deti sa snažia rodičov zaujať a "obrátiť" na svoju stranu.

 

Bolo by divné, keby boli rovnakí

Teória o rodinnej konštelácii tak vysvetľuje, prečo sú teda dvaja súrodenci v jednej rodine takí rozdielni. Je to vraj úplne normálne, prekvapujúci by bol opak.

"Hoci rodičia hovoria, že sa k deťom správajú rovnako, nie je to celkom tak. Pri prvom sa učili byť rodičmi a snažili sa byť perfektní: o ôsmej musí dieťa spať, poobede chodiť na prechádzky.

Pri druhom dieťati už bývajú menej dôslední, lebo na to majú menej času a prestanú tieto pravidlá považovať za také dôležité. No a pri štvrtom dieťati si možno povedia: veď keď bude unavené, vypýta sa spať samo," hovorí psychologička Daniela Čechová.

Prvorodený syn a dcéra

Vzťahy medzi deťmi ovplyvňuje aj pohlavie. "Ak sa narodí chlapec, a o dva roky neskôr dievča, tak každé z nich môže mať črty prvorodeného, lebo ide o prvorodeného chlapca a prvorodené dievča. Aj súperivosť medzi nimi bude menšia," hovorí Čechová.

Z uvedeného vyplýva, že ak sa rodine narodia napríklad dve dievčatá rok po sebe, bude medzi nimi veľká rivalita a veľké rozdiely v správaní a prejavoch.

Prostredné deti nepotrebujú psychológa

Prostredné deti sú kdesi v strede, nemajú výhody najstaršieho, ani najmladšieho. Hovorí sa o nich, že sú v nepriaznivej pozícii: za niekým musia bežať a niekto im šliape na päty. Ale práve toto sú deti, ktoré najmenej často prichádzajú do poradne psychológa.

"Sú to deti, ktoré zvyčajne prvé odchádzajú z domu. Naučili sa totiž, že to, ako sa so životom vysporiadajú závisí len od nich samých," hovorí psychologička Čechová.

Prostredné deti zvyčajne odchádzajú z domu ako prvé. Naučili sa totiž, že to, ako sa so životom vysporiadajú, závisí len od nich. 

 

 

Rodinná konštelácia zahŕňa faktory ako poradie narodenia, vekový rozdiel medzi deťmi, pohlavie súrodencov, hodnoty, ktoré rodina uznáva, či vzťah medzi matkou a otcom. Dajú sa ňou vysvetliť väčšiny rozdielov medzi deťmi.

"Nejde pritom o samo poradie – prvý, druhý – ale o situáciu, do ktorej sa dieťa narodilo a spôsob, ako to interpretuje," zistil psychológ Alfred Adler.

Zdroj: Extra pre rodičov

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.7 z 5. Celkom 7 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie

Recept týždňa

Komentáre k článku
najJulinka napísané 25.07.2006 23:38

No nás je plno, ale je fakt, že ja s bratom sme museli mať všetko rovnako (je medzi nami rozdiel menej ako rok). Ale čo sa týka učenia, tak ja som bola prvá lajdáčka (ináč som 3. v poradí) a po mne už všetci :-) Ale ja som mala prvú trojku, prvú štyrku v rodine na vysvedčku a fajne som si to zakaždým odniesla a moj skoro o rok mladší brat mal na pol roka raz 5ku a nič... Ja som mu vydlaždila pekne cestičku... K psychológovi mama chodila len s bratmi (4. a 5. v poradí) - jeden maximálne IQ nad priemer a učitelia z neho nemohli (to ten s 5kou) a druhý najmladší v triede a ľavák a disgrafik. Sestru museli hnať od učenia, lebo do noci sa učila a ja som sa neučila vôbec. A osamostatňujeme sa zatiaľ po poradí - ja som na rade :-). A je fakt, že najmladiemu sa toho prepieklo až až čo sa týka školy... To ja som si všetko odniesla a oni ten moj "výkon" už len napodobnili - flákali to ako ja... :-)

Ruzenka-gigine napísané 14.07.2006 00:04

Ty asi nemas este deti . Rivalita sa prejavuje v kazdom ich zivotnom kroku. V tom ako jedneho napina pri jedeni citrona, ale ked to vidi u druheho, tak to vydrzi a robi to iste., z jedneho jedineho dovodu . Aby sa vyrovnal surodencovi. Ak by bol sam do ust mi citron v zivote neda. Mozno je to pre teba smiesny priklad, ale ak budes matkou aspon dvoch deti ,tak to pochopis. Doplnaju sa lebo su ini , ale urcite spolu nekooperuju (JEDINE V CUDZOM PROSTREDI TAM SU TIM) . Sutazia , kto je lepsi, rychlejsi, ja ich v tom nepodporujem ,je to v nich. Ale dam ti jeden priklad dvoch synov. Jeden musel nosit dioptricke okuliare a ten druhy mu zavidel tie dioptricke okuliare, a chodil po lekaroch , aby sa vyrovnal bratovi a normalne si privolal ocnu chybu. Maju okuliare obaja.

gigine ruzenke napísané 02.07.2006 11:11

Ved pises, ze sa krasne doplnaju, ze su jeden krasny celok, ked su spolu. A ako sa prejavuje rivalita? To sa trosku vylucuje v mojom ponimani, rivalita, ak nie je usmernena, byva casto destruktivna. Aj ked ta zdrava samozrejme naopak. Ale vztahu pomoze malokedy, Ty pises skor o kooperacii.

ruzenka-gigine napísané 01.07.2006 20:01

Mna to tiez zaujima a citala som aj tie " vysokoskolske poznamky" v druhom clanku. Moj brat je o 2,5 roka starsi odo mna a sestra o 10 rokov mladsia. Takze som fungoval dost dlhu dobu ako druhorodene dieta. S bratom sme si bohvieako nerozumeli, ale ja ho stalem beriem ako autoritu. Aj ked on nie je nejaky autritativny ani priebojny -to je povahou. Ale nazor na tieto vztahy mi vnukli az moji synovia, az vtedy som vela pochopila. Ta rivalita je nenormalna. (11 mesacnom rozdiele.) To ako sa navzajom doplnaju, kazdy ma to, co nema ten druhy a ked su spolu su proste jeden dokonaly celok. Je uzasne pozorovat to. Povaha je dana . Mladsi je vacsia osobnost a je dominantejsi a temperamentnejsi, ale starsi je autorita v inom smere a urcite je zodpovednejsi.Rodic ma v tom tazku ulohu. Nemam pocit, ze niektore dieta uprednosnujem. Oni to nedovolia. Su to dve babetka, tam nie je mladsi a starsi - tak okato ako uz pri inom rozdiele.

ksichta napísané 29.06.2006 17:32

Ono sa to asi nedá zovšeobecniť na 100%, lebo vždy je tam nejaký subjektívny faktor, ale verím, že nejaké pravidlá a zákonotosti existujú a tým pádom ovplyvňujú povahu detí. je dobré to poznať a snažiť sa dať si na to pozor. Voči článku mám trošku výhrady - zdá sa mi, že sa len zľahka dotkol problematiky, ocenila by som, keby sa zašlo viac do hĺbky, prípadne viaceré možnosti, ako sa môže dieťa z určitej pozície vyvíjať. Nie vždy je to jednoznačné.

gigina napísané 29.06.2006 15:22

Ja zase tvrdim, ze najvacsiu zasluhu na rivalite a ziarlivosti maju samotni rodicia. A to nielen tym, ze deti po nich dedia vlastnosti, temepermant, inteligenciu ale v prvom rade tym, nakolko si uvedomuju rozdielny pristup k detom, pripadne neuvedomuju. A toto sa vzdy da zmenit a nezdravu rivalitu spravnym pristupom potlacit. Ja mam o 4 roky mladsieho brata, mala by som teda teoreticky mat perfektny bezkonfliktny vztah so surodencom. Opak je pravdou, a toto ma podnietilo venovat sa tejto problematike podrobnejsie. A viem aj, kde je pricina nasho nevydareneho vztahu a priznava to aj ten, kto ma na tom najvacsi podiel viny, samozrejme, aj nase povahy su dost neznasanlive, potom fakt, ze som chcela sestricku... S druhym clankom na tuto temu sa da suhlasit viac, je sice dost strucny, ale urcite nie tak povrchny, odporucam precitat radsej ten.

A prosim, neberte to tak, ze poucujem, alebo sa chvalim, len ma tato problematika ozaj dost zaujima a mam k nej, snad, podnetne pripomienky.

ruzenka napísané 29.06.2006 15:10

Mne sa ten clanok paci, neviem nakolko je povrchny alebo zle intrepretovany. Mam dvoch synov po roku. . A som prostredne dieta mojich rodicov. Moj muz je prvorodeny z 3 deti. Na nas tato charakteristika plati. Suhlasim s tym, ze je dolezita aj situacia v rodine do ktorej sa dieta narodilo. Chcela som byt spravodliva k svojim dvom skoro- dvojickam, ale to nejde. Ten rok je malo a predsa vela na zmeny v zivote a v spolocnosti . Moje druhe dieta ma uplne inu startovaciu drahu ako prve. A suhlasim s tym, ze cim mensi vekovy rozdiel tym vacsia rivalita u rovnakopohlavnych surodencov. U nas to plati. A ked tak z dialky pozorujem podobne vekove rozdiely- tiez musim suhlasit s clankom. Niekedy ta rivalita nemusi byt zretelna, to zavisi od temperamentu a povahy, ale vzdy tam je, len nie je tak okata.

ruzenka napísané 29.06.2006 15:10

Mne sa ten clanok paci, neviem nakolko je povrchny alebo zle intrepretovany. Mam dvoch synov po roku. . A som prostredne dieta mojich rodicov. Moj muz je prvorodeny z 3 deti. Na nas tato charakteristika plati. Suhlasim s tym, ze je dolezita aj situacia v rodine do ktorej sa dieta narodilo. Chcela som byt spravodliva k svojim dvom skoro- dvojickam, ale to nejde. Ten rok je malo a predsa vela na zmeny v zivote a v spolocnosti . Moje druhe dieta ma uplne inu startovaciu drahu ako prve. A suhlasim s tym, ze cim mensi vekovy rozdiel tym vacsia rivalita u rovnakopohlavnych surodencov. U nas to plati. A ked tak z dialky pozorujem podobne vekove rozdiely- tiez musim suhlasit s clankom. Niekedy ta rivalita nemusi byt zretelna, to zavisi od temperamentu a povahy, ale vzdy tam je, len nie je tak okata.

gigina napísané 29.06.2006 14:46

Velmi povrchne... Uvedomte si, ze spravanie a povahu cloveka urcuje nielen prostredie, ale aj vrodene vlastnosti, a v tom poslednom rade mozno poradie, v ktorom sa dieta narodi. Aj spominany Adler je interpretovany prinajmensom povrchne, az nepresne. Pred rokom som robila statnice a moja DP obsahovala dost rozsiahlu kapitolu o surodeneckych vztahoch.

elisabeth napísané 28.06.2006 15:49

asi to nebude platit generalizovane - mam synov dvojcata - a nevladne medzi nimi ziarlivost ani rivalita. Sesternicine dvojcata - vychovavane velmi podobne na seba ziarlia uplne priserne....bude to aj povahou, nie?

Tina napísané 28.06.2006 12:16

Prima clanok, nase decka tiez, hoci sa fyzicky velmi podobaju, povahovo su totalne rozdielni. Prvorodena dcera, velmi bystra a nadana, priebojna, ambiciozna, tvrdohlava, totalne samostatna, vzdy s vlastnym nazorom, ktory si vie razantne presadit. Proste osobnost. Do dnesneho sveta sa skvele hodi ale vychovavat ju je poriadne tvrdy oriesok. O necele 4 roky mladsi syn je typicke "dobre dieta", maznak, pritulny, ovela poddajnejsi ako jeho sestra, taky macik. Co sa dcery tyka - uz dnes chystame poriadne veno, aby si ju vobec niekto zobral, k synovi - asi budem velmi zla svokra... hi, hi.

JaNa napísané 28.06.2006 09:29

Ja som mala to stastie porovnat to na sebe. Medzi mnou a sestrou -starsou-ja som druhorodena, je rozdiel rok aj 3 dni. Je to zazitok na cely zivot, ona zodpovedna, lepsie sa ucila, ale zato ja som bola organizatorka, lepsie som vedela pritiahnut pozornost chlapcov. Zato tretia sestra je jeste lepsia org. viacej toho stiha, ucila sa lepsie ako ja, ale horsie ako prva. Vyskou je najnizsia, ale najpriebojnejsia a zivota najschopnejsia. Zato si myslim, ze citlivost a prezivanie a u mna najintenz. a som rozvaznejsia ako tretia, ale spolocenskejsia ako prva. Do tvare sme sa podobali viacej so strasou a teraz viacej s mladsou. Je to uzasne pozorovat, aj ked starostivost je tazsia a dnes 3 az 4 clenne rodiny su zriedkavejsie. Mame este 4-ho brata. Prosim Vas politici, robte nieco pre RODINY. Fenomen viacdetnych rodin vymiza.............

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Ktoré vyšetrenie v tehotenstve môže tehotná odmietnuť?
23.10.2017   1
Mám čerstvých 37 rokov a zdravú 5-ročnú dcéru. Moja nová gynekologička ma doslova tlačí a núti na amniocentézu len kvôli veku. Keď som povedala, že sú aj možné riziká a som proti, doslova začala psychický nátlak, že ubližujem bábätku, ešte kým sa nenarodilo.
Tehotná na pracovnom pohovore
20.10.2017   0
Tehotenstvo nie je dôvod, aby vás vyradili z evidencie uchádzačov o zamestnanie. Ako absolvovať pohovor, keď ste tehotná? Musíte to budúcemu zamestnávateľovi oznámiť? Môže od vás vyžadovať potvrdenie o tom, že nie ste tehotná?
Gestóza tehotných
18.10.2017   1
Niektoré gestózy sú pre budúcu mamičku veľmi nebezpečné a treba si na ne dávať veľký pozor. Za nebezpečné gestózy pre matku a dieťa považujeme odborne nazývanú preeklampsiu a eklampsiu. Pacientky s eklampsiou by mali byť čo najrýchlejšie prijaté na jednotku intenzívnej starostlivosti.
babetko
Prvé príkrmy – prvá doba gastronomická v troch krokoch
24.10.2017   0
Na prikrmovanie je dieťa pripravené po niekoľkých mesiacoch života. Nie je to vždy 6.ty mesiac. Keďže sa začne stretávať s novými chuťami, dôležitý je správny postup.
Ako sa hrať s novorodencom
23.10.2017   0
Dospelá spoločnosť je pre vaše dieťa tou najlepšou zábavou – najlepšou hračkou pre dieťa ste vy samotní. Ešte k tomu niekoľko tipov, ako na to.
Pečená hruška (od 6 mesiacov)
21.10.2017   0
Aby ste predišli problémom s nafukovaním bruška, nepodávajte dieťaťu surové ovocie až do 8. mesiaca (okrem banánov a avokáda). Skúste to napríklad pečením.
detské choroby
Viete, čo znamená mechanicky tíšiť kašeľ?
23.10.2017   0
Niekedy majú rodičia problém rozlíšiť, ktorý kašeľ je „suchý“ a ktorý naopak „mokrý, vlhký“. Ak už aj tento rozlišovací rébus zvládneme, siahame o rôznych sirupoch či kvapkách. A pojem „mechanicky tlmiť“ – nie, neznamená to dať dieťaťu ruku na ústa :)
Ako zvládnuť nočné mory u detí
22.10.2017   0
Ak sa dieťatko zobudí s plačom a krikom, má nočnú moru, my mu musíme pomôcť sa upokojiť. Ako to môžeme urobiť?
8 vecí, ktoré deťom poškodzujú imunitný systém
18.10.2017   0
Posledné výskumy potvrdili úzke prepojenie medzi psychikou, nervovým systémom a imunitou.
zvery
Tetraodon
23.10.2017   0
To, že v akváriu prebieha šikanovanie si všimneme na základe rozstrapkaných plutiev rýb a často v prípade Tetraodona aj nápadná stmavnutie celého tela, prípadne iba brušnej časti. Týmto dáva ryba najavo, že niečo nie je v poriadku.
Blchy sa k vám môžu dostať spokojne aj od susedov
19.10.2017   0
Blchy prenášajú rôznorodé choroby a dokážu zamoriť celý byt či dom. Rozhodne neplatí tvrdenie, že mačacie a psie blchy na človeka neprejdú!
Zimovanie hadov
18.10.2017   0
Po poslednom kŕmení počkáme 2 týždne. Potom začíname pomaly hadovi znižovať dobu osvetlenia a teplotu. Toto by malo trvať ďalšie 2 týždne, aby sa had poriadne vyprázdnil. Pokiaľ by sme to urýchľovali môžeme hadovi ublížiť, hnijúce zvyšky potravy v tele hada počas hibernácie nie sú nič povzbudzujúce pre jeho organizmus.