Sú aj horšie veci ako Internet

Lucia Gáliková 1

Keď osvietení učenci 15. storočia prichádzali s „kacírskymi“ myšlienkami, že Zem sa točí okolo Slnka a nie naopak, mnohí z nich nedopadli dobre. Dnes už z mnohých vedeckých objavov minulosti strach nemáme, zato nie raz trpíme úplne rovnakým strachom z nového a nepoznaného v prípade objavov, ktoré spadajú do súčasnosti. A Internet môžeme smelo označiť za jeden z tých najvýraznejších.

Téme používania Internetu je v súvislosti s deťmi venovaných množstvo webových stránok a publikácií, ktoré by sa dali charakterizovať ako preventívne, varovné a občas až paniku šíriace. Ale používať Internet nie je pre dieťa o nič nebezpečnejšie ako ísť ráno pešo do školy. Na deti všade striehne potenciálne nebezpečenstvo, ktoré sa postupne potrebujú naučiť rozoznávať, aby sa mu mohli efektívne brániť.

Nechránime svoje deti až príliš?

Ak by ste mali možnosť posielať každé ráno svoje dieťa do školy autom s osobným šoférom, aby ste ho ochránili pred nástrahami cestnej premávky, využili by ste túto možnosť? Ak áno, do akého veku? Kedy by ste uznali za vhodné učiť ho radšej zodpovednosti pri prechádzaní cesty namiesto prehnanej ochrany?

Svojim deťom celkom prirodzene nezakazujete prechádzať cez cestu, jazdiť na bicykli, či inak sa zapájať do cestnej premávky. Namiesto toho ich do určitého veku držíte za ruku, vysvetľujete im pravidlá, hovoríte o nástrahách, aby ste ich neskôr mohli po prvýkrát pustiť do školy samé.

Učiť sa používať Internet je rovnako dôležité ako učiť sa chodiť sám pešo do školy. Nedá sa všetko  zakazovať, pretože v istom momente sa vám to tak či tak vymkne spod kontroly, keďže so svojím dieťaťom nemôžete tráviť 24 hodín denne. 

Internet je samozrejme plný nevhodného až nebezpečného obsahu, ale zakazovaním svoje dieťa neuchránite. Ale najmä –  Internet je aj plný užitočného, zábavného a pre súčasný život veľmi dôležitého obsahu a je kľúčovou zručnosťou vedieť ho aktívne v spleti web stránok nájsť.

Jednoducho svoje dieťa v tomto prostredí potrebujete postupne naučiť „chodiť“. A vy sa koniec-koncov  môžete veľa nového naučiť spolu s ním.

Ako vidia svet internetu deti?

Nasledujúcich niekoľko riadkov z úvahy deviatačky – užívateľky internetu – je len dôkazom toho, že keď deťom prejavujeme dôveru a podporujeme ich sebaúctu, intuitívne dokážu nájsť primeranú mieru pre využívanie internetu v bezpečí, čase či v obsahu s ktorým sa stretnú.

 „…je vôbec možné, aby takáto úžasná  vec (internet) mala vôbec nejaké nevýhody..?? Keď sa poriadne zamyslíte nad touto otázkou určite prídete na to, že internet má niekoľko závažných nevýhod. S internetom strávite veľa času. Niekedy aj zabúdate na realitu.  Čím viac ste zavesení na internete, tým viac ste separovaní od ľudskej  spoločnosti.

Aj keď Vás možno napadne, že s ľuďmi komunikujete prostredníctvom rôznych sociálnych sietí, nie je to celkom to isté. Niekedy to čo napíšeme by sme nikdy dotyčnej osobe nepovedali rovno do očí. Pri písaní ľudia nevidia mimiku našej tváre či nepočujú tón nášho hlasu a práve preto nemôžu vyčítať ako vážne určitú myšlienku myslíme.

Na internete to nie sme skutočne my. Čiastočne nás robí inými. Preto vznikajú aj hádky typu: ja som to myslel tak, ty si to pochopil inak,  a tento nekonečný kruh. Keď zvážite všetky pre a proti a máte zdravé uvažovanie a vlastnú vôľu, ktorá nepodľahne banálnym lákadlám, ktoré majú lákavý povrch, no prázdne vnútro, nebude pre vás problém udržať si od internetu odstup, bez toho aby ste obmedzili pozitíva, ktoré ponúka.“ (práca vznikla v rámci iniciatívy Deň bezpečnejšieho Internetu 2014)

Fungujúce pravidlá

Nakoniec ešte niekoľko rád, ktoré vám môžu pomôcť povedať si, že Internet nie je zlý.

  • Internet potrebuje vo vašej rodine zmysluplné pravidlá, rovnako ako TV, alebo „výjazdy“ s partiou priateľov. Fungujúce pravidlá budujú dôveru.
  • Deti chcú byť vašimi partnermi nie „obeťami“ vašej vôle a presvedčenia. Rešpektujte to! Nedávajte príkazy, zákazy, tvorte dohody – o internete ale aj napríklad o tom kde a ako strávite dovolenku, či akú večeru dnes pripravíte. Deti potrebujú vnímať, že majú možnosť ovplyvňovať veci, ktoré sa ich týkajú.
  • Väčšinu obetí, ale aj agresorov z radov detí v skutočnom aj on-line svete tvoria deti s nízkou sebaúctou a nelichotivým sebaobrazom. Komunikujte s deťmi s úctou a rešpektom. Trávte čas rozhovorom, počúvaním svojich detí a vyhnite sa tendencií považovať ich svet, túžby, problémy a ambície za menšie a menej dôležité ako tie svoje. Pomôžte im čo najčastejšie zažívať úspech, prijatie a spolupatričnosť.
  • Aj vo vašej rodine platí jednoduchá logika potrieb – dieťa je tam, kde sa napĺňajú jeho potreby. Kladiete si otázku prečo je váš teenager toľko na internete? Napĺňa tam svoje potreby – bezpečia, sociálneho kontaktu, úcty a sebarealizácie. Internet je silnou konkurenciou pre rodiny hlavne v oblasti sociálnych potrieb a potreby úcty.
  • Zmena v životnom štýle vášho dieťaťa chce zmenu vo vašom životnom štýle! Ak dieťa presedí víkend s tabletom v ruke, nevyriešite to opakovaním mantry: „Odlož už ten tablet a choď sa hrať na dvor!“
zdroj: NDS

Bezpečné, zodpovedné, etické a kreatívne využívanie digitálnych technológii učí Nadácia pre deti Slovenska v rámci projektu Online generácia. Prostredníctvom vzdelávacích aktivít získavali zapojené školy, učitelia, rodičia jedinečnú metodiku rozvoja sebaúcty detí a mladých ľudí, ktorej aplikácia chráni deti v rizikových situáciách (nielen na internete) a pomáha im rozvíjať sa vďaka zmysluplnému využitiu možností nových technológií.

V roku 2013 sa do tréningov v rámci projektu zapojilo 21 základných škôl, 36 učiteľov, 1750 detí a rodín. Viac informácií o deťoch na internete už čoskoro získate na portáli Nadácie pre deti Slovenska – Deti a internet.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. syn – druhak mal v skole kruzok sportovych hier

    ucitelka ich na poslednej hodine ale za odmenu (namiesto sportakov) dala do pocitacovej ucebne!

    tam si posadali po dvojiciach k pocitacom

    ucitelka si robila svoje

    syn s kamaratom na zoutube pozerali horory a pustali vulgarne pesnicky – tak mi to popisal syn

    ucitelka na to vraj nic, lebo to nevidela, nepocula, robila si svoje

    !!!

    ale – karty (sedmu, faraona a pod.) vraj hrat v druzine nemozu! to sa povazuje za hazard!!!

Pridaj komentár