Hry na pamäť a pozornosť – Kimovky

Mária Kopčíková 0

Či už máte doma menšie deti alebo predškolákov, môžete sa spoločne zabaviť pri aktivitkách, kde si drobci potrénujú pamäť, schopnosti rozlišovať veci podľa zvuku, posilnia schopnosť udržať pozornosť.

Nehovorím o cielenom tréningu, pokiaľ má dieťa nejaký problém. To je úloha pre odborníka. Ponúkam vám jednoduché hry, ktoré si môžete zahrať doma, alebo kdekoľvek.

Postranných efektom je to, že môžu rozvíjať svoje schopnosti.

Kimovky

Všetky Kimovky (Kimove hry) sú zamerané na zlepšenie koncentrácie pozornosti, na sústredenosť, schopnosť vydržať istý čas v tichosti a nerušiť ostatných. Kimovky sú zaujímavé aj pre nepokojnejšie deti, ktoré môžu mať problém s vytrvaním pri jednej činnosti.

Ak sa hráte s viacerými deťmi, neporovnávajte ich výkony navzájom! Oceňte snahu každého dieťaťa, povzbudzujte ich, aby sa nehanbili povedať svoj tip. Pokiaľ ale nechcú, tak ich nenúťte.                               

Zraková Kimovka

Potrebujete 10 – 30 (podľa veku dieťaťa) malých predmetov typu pero, guma, kameň, kocka z lega, postavička z kinderka, minca, šnúrka, korálka, kľúč, zápalky, figúrka z človeče nehnevaj sa, vreckovka …

Úlohou je zapamätať si čo najväčší počet predmetov. Predmety položíme na stôl alebo na zem. Deti majú 1 – 2 minúty na to, aby si predmety obzerali. Potom  predmety zakryjeme a deti musia predmety, ktoré si zapamätali, povedať (väčší môžu spísať na papier). Väčšiu sústredenosť môžeme zabezpečiť tým, že pri tom, ako deti hovoria, čo si zapamätali, neodhalíme predmety naraz, ale ich vyťahujeme postupne.

Dotyková Kimovka

Potrebujete nepriehľadný sáčok, do ktorého vložíte napr.: lietadielko z Kinder vajca, fľaštička tušu, strúhadlo, lepidlo v tyčinke, fixku … postačí 5 – 7 predmetov.

Dieťaťu podáte vrecko do ruky a počas 3 – 4 minút sa snaží hmatom zistiť, čo je jeho obsahom. Potom hovorí nahlas, čo si myslí, že tam bolo a my postupne vyťahujeme veci von a porovnávame s tipmi dieťaťa. Ak máte detí viac, môžu dostať každé svoje vrecko s rovnakým obsahom, alebo jedno vrecko postupne dostane do rúk každé dieťa.

Zvuková Kimovka

Potrebujete krabičku napr. od kockového cukru, do ktorej uložíte predmet, napr. tri kancelárske spinky, zápalky, pásiky papiera, fazuľky … Krabičku oblepíte, aby sa nedala otvoriť, ani do nej nazrieť.

Pripravenú krabičku dáte kolovať deťom, každý ňou môže zatriasť a sluchom sa snaží identifikovať, čo je vo vnútri. Keď krabička obíde kruh, opýtate sa detí na ich tipy až keď všetci povedia, otvoríte krabičku a ukážete jej obsah.

Obrázková Kimovka

Potrebujete 10 – 15 dvojíc obrázkov (20 – 30 kartičiek), na ktorých sú predmety, ktoré istým spôsobom k sebe patria, napr.: zubná kefka – zubná pasta, pohár s medom – včela, slnko – mesiac, kočík – bábätko, štetec – paleta s farbami …

Deťom postupne ukazujete premiešané kartičky, každú necháte prezerať asi 5 sekúnd. Keď ukážete všetky kartičky, vyzvete ich, aby si na papier spísali všetky dvojice, ktoré si zapamätali. Teda nielen samostatný predmet, ale aj dvojicu, ku ktorej patrí. Na záver sa hráčov pýtate na ich skóre.

Ak máte menšie deti, tak sa ďalej hrajte spoločne a pýtajte sa, ktoré dvojice si zapamätali, rozvíjajte debatu o tom, prečo práve tieto dve veci k sebe patria – upozorňujte na súvislosti.

Čo sa zmenilo?

Rozložte na stôl (deku) rôzne veci. Dieťa pristúpi k stolu a prezerá si veci jednu minútu, potom sa obráti ku stolu chrbtom. Vy niektorú vec zo stola odstránite alebo ju položíte na iné miesto. Dieťa sa znova obráti k stolu a do jednej minúty má spoznať, čo sa na stole zmenilo.

Ak sa ocitnete na výlete alebo na rodinnej dovolenke s viacerými deťmi, môžu sa spoločne zahrať aj tieto hry:

Elektrický prúd

Hráči sa rozdelia do dvoch rovnako početných družstiev, sadnú si za seba na zem a držia sa v družstve za ruky. Pri prvých členov družstiev je jeden (nepárny) hráč, ktorý hádže korunou. Ak padne dohodnutá strana (znak), vyšlú prví z družstiev stlačením ruky signál. Posledný z družstva, keď k nemu dôjde signál, musí čo najrýchlejšie uchopiť menší predmet, ktorý je voľne uložený medzi poslednými hráčmi oboch družstiev. Družstvo, ktoré je rýchlejšie, získava bod. Je vhodné, aby hráči jedného družstva nevideli na ruky družstva druhého.

Jožo povedal

Pred skupinou stojí hráč, ktorý bude predcvičovať. Pred každým novým cvikom však musí povedať: „Jožo povedal.“ (Jožo povedal urobte drep, Jožo povedal poskočte na pravej nohe …) Ak povie iné meno alebo sloveso (napr. „Betka povedala“ či „Jožo kázal“), nesmie nikto z hráčov predvádzaný cvik opakovať. Kto sa pomýli, vypadáva z hry. Posledný zvyšný hráč v hre vyhráva a stáva sa predcvičovatľom v nasledujúcej hre.

Koleno – rameno

Všetci hráči sedia v kruhu čelom dovnútra. Obe ruky majú položené na kolenách, dlaňami nadol. Vedúci hry (sedí uprostred kruhu) vyvoláva slová – koleno alebo rameno. Ak je vyvolané rameno, potom musí každý hráč dať pravú ruku na pravé rameno naľavo sediaceho hráča. Ak je vyvolané koleno, potom musí dať ľavú ruku na ľavé koleno napravo sediaceho hráča. Vedúci hry sa snažia rýchlym striedaním spliesť hráčov. Kto sa pomýli, je vyradený alebo dostane trestný bod.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (12 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Pridaj komentár