Ako sa malé deti učia angličtinu ako ďalší jazyk

British Council, Mária Kopčíková 5

Minulý týždeň sme vám priniesli informácie o projekte British Council, ktorý nesie názov Global English for Europe. Dnes sa budeme venovať základným faktom o tom, ako sa malé deti učia angličtinu ako ďalší jazyk.

Malé deti majú prirodzenú schopnosť učiť sa jazyky. Sú motivované k tomu, aby si jazyk osvojovali bez vedomého štúdia. Majú schopnosť napodobňovať výslovnosť a samé prichádzajú na to, ako pravidlá jazyka fungujú. Pokiaľ dospelí neprídu s tým, že učenie sa hovoriť po anglicky je komplikované, ani na to nepomyslia.

Výhody skorého začiatku

Deti používajú vrodené spôsoby, ako sa naučiť rodný jazyk a skoro zisťujú, že tak isto môžu postupovať aj pri učení sa angličtiny.

Malé deti si osvojujú jazyk pri činnostiach, na ktorých sa podieľajú spoločne s dospelými. Najskôr danej činnosti  porozumejú a pochopia aj zmysel jazyka ktorým sa im dospelý prihovára.

Tie deti, ktoré majú možnosť osvojiť si druhý jazyk, keď sú ešte malé, používajú počas života obvykle tie isté prirodzené spôsoby ako sa učiť jazyk aj pri učení sa ďalšieho (tretieho, štvrtého) jazyka.

Ak si deti jazyk osvojujú prirodzene, miesto toho aby sa ho vedome učili, budú mať pravdepodobne lepšiu výslovnosť.

Fázy osvojovania si angličtiny

Znalosť hovoreného jazyka prichádza prirodzene pred čítaním a písaním.

Tiché obdobie

Keď sa batoľatá učia materinský jazyk, prechádzajú najskôr tzv. tichým obdobím, keď sa dívajú, počúvajú a komunikujú pomocou rôznych výrazov tváre. Až potom začínajú hovoriť. Keď sa malé deti učia angličtinu, môže nastať podobná tichá fáza, keď komunikácia a porozumenie môžu predchádzať vlastnému hovoreniu anglických slov.

Počas tohto obdobia by rodičia nemali nútiť svoje deti k účasti na ústnej konverzácii neustálym nabádaním a opakovaním slov. Hovorený dialóg by mal byť jednostranný, od dospelého k dieťaťu.

Začiatky hovorenia

Po určitej dobe začne každé dieťa vyslovovať jednotlivé slová („cat“, „house“) alebo bežné krátke slovné spojenia („What’s that?“, It‘s my book“), „I can‘t“, That‘s a car“, „Time to go home“). Dieťa si tieto slová a slovné spojenia zapamätalo a presne napodobňuje ich výslovnosť.

Postupne pridávajú slovné spojenia alebo používajú frázy, a to v závislosti na tom, ako často majú možnosť angličtinu počuť.

Porozumenie je lepšie ako hovorenie a schopnosť malých detí porozumieť by nemala byť podceňovaná. Keď sa im dostane podpory, začnú veľmi skoro svoju schopnosť „odvodzovania zmyslu“ aplikovať na výklad významu v angličtine.

Chyby

Je veľmi dôležité si zvážiť, kedy a ako deti opravovať, chyby môžu byť súčasťou procesu pochopenia gramatických pravidiel angličtiny, alebo môžu byť spôsobené nesprávnou výslovnosťou.

Zo spojenia „I goed“ sa čoskoro stane „I went“, keď dieťa počuje dospelého opakovať „yes, yes, you went“ alebo keď dospelý počuje „zee bus“ a zopakuje dietaťu „the bus.“

Tak isto ako pri osvojovaní si materinského jazyka, aj tu platí, že pokiaľ majú deti možnosť počuť dospelého ako opakuje tie isté slová a slovné spojenia správne, časom opravia svoje chyby samé.

Prostredie pre výučbu jazyka

Malé deti sa potrebujú cítiť bezpečne a vedieť, že existuje nejaký dôvod na to, aby angličtinu používali. Činnosti musia byť prepojené zaujímavou každodennou  aktivitou, ktorú už deti poznajú, napr. spoločné prezeranie si anglickej obrázkovej knihy.

Jednotlivé činnosti sú sprevádzané komentárom dospelého, ktorý hovorí, čo sa práve deje a vedie dialóg v primeranej forme cieľového jazyka pomocou upraveného „rodičovského“ jazyka.

Stretávania s angličtinou sú zábavné a zaujímavé a zameriavajú sa na koncepty, ktorým už deti porozumeli v materinskom jazyku. Vďaka tomu sa neučia dve veci súčasne, nový koncept a súčasne nový jazyk. Učia sa iba anglické slovíčka, ktoré potrebujú k tomu, aby mohli hovoriť o niečom čo už poznajú.

Čítanie

Deti, ktoré už vedia čítať v materinskom jazyku, sa obvykle chcú naučiť čítať aj v angličtine. Predtým než deti môžu dekódovať texty v angličtine, musia poznať všetkých 26 písmen abecedy a im odpovedajúce zvuky. Angličtina síce má 26 písmen, ale tým zodpovedá v priemere 44 zvukov (v štandardnej angličtine) a práve preto je im potrebné venovať náležitú pozornosť.

Začiatky čítania v angličtine sú jednoduché, mnohé deti prídu samé na to ako v angličtine čítať, pokiaľ si s dospelými prezerali obrázkové knižky, alebo sa učili básničky. Je totiž pravdepodobné, že si popritom jazyk zapamätali. Čítanie toho, čo poznajú naspamäť, je pri učení dôležitým krokom, lebo tým spôsobom majú deti príležitosť prísť samé na to ako jednoduché slová dekódovať.

Nabudúce si povieme, ako  s dieťaťom hovoriť po anglicky – ako mu môžeme ako rodičia pri učení sa angličtiny pomôcť.

 Learn English Kids

Hľadáte námety ako sa hrať s deťmi a pomáhať im rozvíjať angličtinu? Veľa zaujímavých úloh a hier nájdete na: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/en

 

Ilustračné foto: sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 4,50 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Najdôležitejším dôvodom, prečo sa dá angličtina naučiť v rekordne krátkom čase, je efektivita vyučovacích nástrojov súčasnosti. Veda nám ukázala, ako funguje ľudská pamäť a ako sa učí dieťa v kolíske svoj materinský jazyk. Na základe takých poznatkov sa už dnes ani mamičky nemusia s angličtinou trápiť, ale naopak – vychutnávať si rýchlu cestu k plynulej znalosti jazyka pomocou efektívnych kurzov. Osobne mám dobrú skúsenosť so SpeakingFriends.com, ale na trhu ich je mnoho, tak si nájdite aj vy niečo. Je to skvelé na materskú zwinker

    https://www.speakingfriends.com/anglictina-pre-samoukov

  2. Ahoj, keď sa deti učia anglinu od mala je to super potom keď vyrastú ani si neuvedomujú akú výhodu majú smile Ja sa učím momentálne pomocou programu Imitum a som s ním spokojný. Je to prehľadné a baví ma ako sledujem svoj progres, keď viacej rozumiem z anglických filmov smile

Pridaj komentár