Koronavírus v práci, práva a povinnosti zamestnávateľa

Kristína Kováčiková 0

Koronavírus prináša novú situáciu, ktorá nám mení životy. Rušia sa hromadné akcie, zatvárajú školy, ľudia sa ocitajú v karanténe. Vyvstávajú tak otázky z pracovného práva o právach a povinnostiach, ktoré platia pre zamestnávateľa a zamestnanca.

shutterstock

Zamestnanec je povinný informovať zamestnávateľa

Zamestnávateľ zodpovedá za zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Má právo a zároveň aj povinnosť vykonať vhodné opatrenia na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov.

Od zamestnanca môže zamestnávateľ požadovať, aby ho informoval o svojom pobyte v zahraničí (napríklad, ak sa vrátil z dovolenky v rizikovej oblasti s výskytom ochorenia COVID-19) alebo že bol v kontakte s osobami, ktoré sa vrátili z postihnutej oblasti a u ktorých je riziko, že boli nakazené.

Ak má zamestnanec pozitívnu cestovateľskú anamnézu, t.j. bol na mieste, kde sa vyskytuje koronavírus, zamestnávateľ môže zamestnancovi nariadiť, aby sa zdržiaval určitú dobu, spravidla 14 dní, mimo pracoviska. Do úvahy pripadá práca z domu, prípadne prekážka v práci.

Možnosti práce počas karantény

Z pohľadu Zákonníka práce prichádzajú do úvahy tieto možnosti:

1. ospravedlnená neprítomnosť v práci podľa § 141 ods. 1,

  • zamestnávateľ ospravedlňuje neprítomnosť zamestnanca v práci z konkrétnych dôvodov – za čas jeho dočasnej PN v prípade karantény, ošetrovania chorého člena rodiny a počas starostlivosti o dieťa mladšie ako desať rokov, ktoré nemôže byť z vážnych dôvodov v starostlivosti detského výchovného zariadenia alebo školy. Za tento čas nepatrí zamestnancovi náhrada mzdy.

2. práca z domu

  • zamestnávateľ a zamestnanec sa môžu dohodnúť, že zamestnanec bude dočasne vykonávať prácu zo svojho bydliska. Takáto možnosť (home office) by však mala byť dojednaná v pracovnej zmluve.
  • ak dojednaná nie je, je potrebné zmeniť/doplniť pracovnú zmluvu, a to písomne. V prípade, že je zamestnanec v izolácii doma, aby sa predišlo šíreniu ochorenia COVID-19, môže byť zmena pracovných podmienok dohodnutá aj iným preukázateľným spôsobom, napríklad cez e-mail.
  • práca z domu je dobrým riešením na pracoviskách s vyššou koncentráciou osôb (open space) z preventívnych dôvodov. Chráni zamestnancov, ktorí dochádzajú z väčších vzdialeností a používajú MHD, zamestnancov, ktorí sa starajú o staršie osoby. Je dobrým riešením pre zamestnancov s deťmi, ak sú zatvorené školy z dôvodu karantény.

3. čerpanie dovolenky

  • zamestnávateľ môže určiť čerpanie dovolenky zamestnancovi len za podmienok ustanovených Zákonníkom práce.
  • Podľa § 111 ods. 1 Zákonníka práce je pri určovaní dovolenky potrebné prihliadať na úlohy zamestnávateľa a na oprávnené záujmy zamestnanca.
  • Podľa § 111 ods. 4 Zákonníka práce je čerpanie dovolenky zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi aspoň 14 dní vopred. Toto obdobie môže byť výnimočne skrátené so súhlasom zamestnanca.

4. čerpanie náhradného voľna

  • ak má zamestnanec nevyčerpané náhradné voľno, do úvahy pripadá aj určenie čerpania náhradného voľna.

5. zmena rozvrhu pracovných zmien

  • podľa § 90 ods. 9 Zákonníka práce je rozvrhnutie pracovného času zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi najmenej týždeň vopred a s platnosťou najmenej na týždeň

6. ďalšie prekážky v práci na strane zamestnanca

  • podľa§ 141 ods. 3 Zákonníka práce môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi aj pracovné voľno s náhradou mzdy, ktoré si zamestnanec odpracuje neskôr.

7. nepridelenie práce zamestnancovi

  • prekážka v práci na strane zamestnávateľa – v osobitnom prípade, ako je zabránenie šírenie COVID -19, nemusí zamestnávateľ rizikovým zamestnancom umožniť výkon práce na pracovisku s cieľom prevencie. Napríklad má zamestnanec naplánované zmeny a zamestnávateľ mu oznámi, že mu prácu nepridelí.
  • V tomto prípade patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku (§ 142 ods. 3 Zákonníka práce).

zdroj: MPSVaR SR

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 3,90 z 5)
Loading...

Pridaj komentár