Pripravujete svoje dieťa na školu? Niekoľko logických hier, ktoré sa do septembra určite zahrajte

Martina Schmidová 0

Deti, ktorých osobnostné vlastnosti rozvíja hra, sú šikovnejšie, cieľavedomejšie, sústredenejšie a pripravenejšie na vstup do školy.

Logické myslenie a pamäť – rozumová výchova 

Rozvíjanie zmyslového vnímania (zrak, sluch, hmat, čuch, chuť), cvičenie pozornosti, úmyselnej pamäti, predstavivosti a myslenia, koordinácia pohybov…

Kto nájde rovnaký obrázok?

Vezmeme obrázky z pexesa, karty Čierneho Petra, listy zo stromov alebo rovnaké reklamné letáky.

Zo svojho súboru vyberieme obrázok a dieťa hľadá rovnaký obraz vo svojom súbore.

Upratovanie topánok

Triedime spolu topánky rôznej veľkosti, tvaru, farby do párov.

Komín (stena)

Máme dve kôpky kociek rôzneho tvaru a farby. Z jednej postavíme komín a dieťa podľa našej predlohy postaví druhý. Musí si všímať postupnosť i farbu po sebe nasledujúcich kociek.

Čo som schoval?

Na stôl položíme päť rôznych hračiek, ktoré si spolu pomenujeme. Pošleme dieťa za dvere a jednu schováme. Úlohou je uhádnuť, čo chýba. Pokiaľ je dieťa úspešné, počet hračiek či predmetov na stole môžeme zvýšiť.

Podnecujte dieťa k hre s vami. Je to prospešné pre oboch. Vy strávite s dieťaťom radostné chvíle, v ktorých ho veľa naučíte, a zároveň budujete jeho osobnostný profil do budúcnosti, keď sa bude učiť samo.

Čo všetko je farebné

Určovanie farieb v byte, vonku atď. formou súťaže. Úloha: Prinesme tri zelené predmety skôr, ako zazvoní kuchynský zvonček.

Triedenie geometrických tvarov

Geometrické tvary rôznych farieb, neskôr i veľkostí (4 štvorce, 4 trojuholníky, 4 kruhy, 4 obdĺžniky).

Dieťa tvorí skupinu rovnakých tvarov alebo farieb:

Televízny program

Spolu sledujeme program. Po skončení môžeme hračkám či druhému rodičovi porozprávať, čo sme si z programu zapamätali. Mená postáv, hlavné scény… predstierajte, že si aj vy na niečo spomínate – „Ako to bolo? Pomôž mi, prosím.“

Obrátený obrázok

Na obrázok, napríklad z časopisu, sa pozerajme s dieťaťom približne 30 až 60 sekúnd. Obrázok otočme a skúsme vymenovať, čo všetko sme na obrázku videli: pamätám si na obrázku deti; oranžovú kolobežku… Môžete klásť dieťaťu otázky: Koľko zvieratiek bolo na obrázku? Aké? Malo dievčatko čiapku alebo nie? a pod. 

Pomáhajte deťom vybaviť si v pamäti isté spomienky, významné dni a situácie. Vytvorí sa im explicitná pamäť, ktorá slúži na zapamätanie si a postupné vybavenie si celej situácie, úseky dejov a udalostí.

Opakovaná

Budeme opakovať činnosti po druhom. Napríklad chyťte si nos, potom zatlieskajte a nakoniec zdvihnite ruky. Dieťa má zopakovať celú postupnosť. Ak je úspešné, postupne zvyšujte počet po sebe nasledujúcich činností. Úlohy si môžete vymeniť.

Panáčik

Opakuj po mne. Zadupem, zatlieskam – dieťa činnosti zopakuje. Postupne pohybové činnosti pridávame.

Zadupem, zalúskam prstami a otočím sa…

Na začiatok je vhodná pieseň Keď si šťastný (tlieskaj rukami, dupaj nohami, búchaj do kolien, lúskaj prstami, žmurkaj očami, zvolaj hola hej).

Predmet chodí po izbe

Vyberte spolu predmet. Jednoduchý, nie veľký, ani veľmi farebný. Požiadajte dieťa, aby zavrelo oči a vy predmet umiestnite. Neukladajte ho vysoko, a ani ho neschovávajte. Úlohou je všimnúť si predmet v známom okolí. Neskôr pridáme i časový limit.

Fotografia je jednou z najlepších foriem rozvoja explicitnej pamäte. Prezeraním fotiek a opakovaním momentov, kedy a čo je na fotke, rozširujeme detskú pamäť. Okrem toho, album, v ktorom je dieťa fotené od narodenia, kde sú strojené, ale i nestrojené fotografie zachytávajúce rôzne chvíle života, dodávajú dieťaťu pocit spolupatričnosti v rodine a vyvolávajú radostný pocit. 

Kreslené nezmysly

Necháme dieťa, nech „počarbe“ papier alebo tabuľu. Inou farbou potom dokresľujeme, čo nám čarbanice pripomínajú.

Chyba chýba

Na hárok papiera kreslíme napr. dom bez komína, auto bez kolies… Úlohou dieťaťa je pomenovať chybu a ukázať, kam ju treba dokresliť. Staršie deti dokresľujú samé.

Skupiny

Vymyslíme si skupinu a musíme vymenovať päť podstatných mien, ktoré do skupiny patria. Napr. oblečenie: topánky, tielko, sukňa, čiapka, nohavice. Alebo ovocie, zelenina, trieda v škôlke a pod.

Mama

Spolu s dieťaťom sa hrajme na ukladanie bábiky na spánok. Bábiku treba vykúpať, dať jej najesť, prebaliť a uložiť do postieľky.

Predstieraním situácie učíme dieťa správať sa v bežnom živote správne.

Výmena úloh

Vy ste dieťa a dieťa je vy. Uvidíte, ako nás dieťa vníma a dieťaťu prospeje, keď mu sem-tam ukážete, ako sa správa, keď sa nechce obliekať alebo spať.

Deti sa učia napodobňovaním. Je to najprirodzenejšie učenie, ktoré má zásadný vplyv na celkový rozvoj dieťaťa. Hrou na napodobňovanie utvrdzujeme dieťa v správnych činnostiach a vedieme ho k tomu, aby si osvojilo aj tie najjednoduchšie potreby, pravidlá a prežité skúsenosti.

Farby

Povieme farbu a hľadáme tri veci, ktoré majú danú farbu. Pomenúvame farby áut alebo raz za čas vymenujeme všetky farby v miestnosti, alebo na súbore ceruziek…

Išla babka do mesta

Členovia hry k vete vždy pripoja, že niečo babka kúpila a ďalší musí zopakovať už „kúpené“ veci a pridať ďalšiu.

Išla babka do mesta a kúpila banán.

Išla babka do mesta a kúpila banán a jablko.

Išla babka do mesta a kúpila banán, jablko a žuvačky.

Domáce činnosti

Dospelý napodobňuje pantomímou rôzne domáce činnosti a dieťa háda čo robí – polieva kvety, umýva riad, vysáva…

Vpravo, vľavo, hore

Namiesto vyslovenia názvu predmetu, ktorý by ste chceli, nasmerujte dieťa len pomocou povelov:
vpravo, dolu… Napríklad: Prosím si to, čo je vľavo hore pri skrinke. Dieťa sa pýta: Prosíš si túto kocku?

Ak neuhádne, nasmerujeme ho bližším určením, kde sa predmet nachádza.

Čarovné vrecúško

Do vrecúška schováme spolu s dieťaťom známe predmety, rôzne drobnosti. Gombíky, hrach, kľúč, vrchnák z fľaše, kocky zo stavebnice, kúsok papiera… Pomocou hmatu dieťa háda, čo je to za premet.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár