S akceptáciou takýchto odporúčaní je to však podľa skúseností rodičov, i odborných pracovníkov, často veľmi otázne. Na skúsenosti z reality sme sa spýtali Mgr. Liliany Šimečkovej, PhD, špeciálnej pedagogičky.
Kedy sa najčastejšie ohlasujú rodičia, či školy, že s dieťatkom je zrejme nejaký problém? V ktorom ročníku sa obvykle uzatvárajú poruchy učenia?
Pri závažnejších ťažkostiach (zvyčajne grafomotorických) už v prvom štvrťroku prvého ročníka ZŠ, druhá várka prváčikov je po prvom polroku a posledná várka je tretí štvrťrok. Tí, ktorí to nestihnú, prídu v druhom ročníku. Platí zásada prvý ročník sa deti učia, druhý ročník sa učivo automatizuje, takže poruchy sa uzatvárajú obvykle najskôr na konci druhého ročníka a v polovici tretieho ročníka. Samozrejme závažné poruchy (už v prvom ročníku) pri rečových ťažkostiach – oneskorený vývin reči, ťažšie zrozumiteľná reč.
Je možné, že sa porucha učenia diagnostikuje až napr. na konci šk. dochádzky - v 8 - 9 ročníku? Ak hej, tak prečo?
Je to možné, treba prepátrať po príčinách, teda, čo je na pozadí, že prišli tak neskoro. Môže za tým byť postoj rodiča (úspešný, výkonovo orientovaný rodič ťažko prijíma, že jeho dieťa má ťažkosti tohto typu), ďalej dieťa pri ľahšej forme sa naučilo zvládať svoje ťažkosti, vedelo ich doposiaľ vykompenzovať a zrazu narazilo na svoj strop. Ďalej už potom nevie a potrebuje pomoc. Taktiež u nadpriemerne nadaných detí, ktoré to potiahnu na trojky, rodič to nevidí ako akútny problém, tým pádom nie je dôvod zapodievať sa týmto, v duchu - veď neprepadá...
Co robit vtedy, ak ma dieta diagnostikovanu hyperaktivitu (mozno aj nieco viac, neviem presne, ide o syna znamej), ucitel by mu mal davat primerane ulohy, mal by sediet vpredu a dozriet na to a skontrolovat, ci ma napisany oznam v zosite - ci uz sa jedna o nejaku akciu alebo pisomku, ale nie je to tak?