Pred/ŠkolákŠkolák

Deťom škodí skorý začiatok vyučovania

 Marcela Beňová   13.09.2019   1

Čoraz viac odborníkov upozorňuje na spánkovú depriváciu detí.

Predovšetkým žiaci a študenti, ktorých prirodzený biorytmus je ohraničený vstávaním do školy, môžu dnes trpieť na nedostatok spánku, ktorý sa odráža na výkonnosti v škole.

Čo všetko by mal rodič vedieť o spánkovom biorytme dieťaťa?

 

Najdôležitejšia časť dňa

Vedci potvrdili, že na svete neexistuje živý tvor, ktorý nespí. Niektoré zvieratá spia skoro stále, iné len niekoľko sekúnd.

Dodržiavanie biorytmu je základným predpokladom prežitia, zaručuje správne fungovanie nervovej sústavy, imunity a ovplyvňuje každú časť života.

Človek je jediný tvor, ktorý svoj spánkový režim vedome ovplyvňuje, pracuje s biorytmom, a robí to isté aj svojim deťom.

Pre deti je prirodzené spať, koľko si organizmus vyžaduje. Avšak v súčasnosti do spánkového režimu, ako ho nastavila príroda, vstupuje veľa rušivých elementov.

Deti sa rovnako ako dospelí musia prispôsobovať prechodom na letný či zimný čas. A to napriek tomu, že zmena času na jar sa dlhodobo ukazuje ako škodlivá pre organizmus.

Vedci v tomto čase napríklad zaznamenali nárast srdcovocievnych ochorení či známu jarnú únavu.

 

Nerešpektuje sa ani zimný útlm, ktorý súvisí s nedostatkom svetla. Problémom je aj skorý začiatok vyučovania v čase, keď je väčšina dospelých ešte ospalá, no od detí sa očakáva, že budú schopné podávať adekvátny výkon.

Čo kradne deťom spánok?

Kým v detstve platí u väčšiny detí pevný režim, u teenagerov to úplne možné nie je. S tým súhlasí aj Mária, mama dvoch školopovinných žiakov.

„Jeden syn má dvanásť, druhý štrnásť. Nastaviť v takom veku pevný režim, bolo...nemožné? Dostať ich večer do postele je ťažké, neraz je to až pred jedenástou.

Vstávať pritom musia skôr, lebo do školy dochádzajú. Nám veľmi pomohlo, keď sme ich o ôsmej odstrihli od internetu a televízie.

 

Pravidlom je maximálne jeden až dva spoločné filmy za týždeň. A večer sú mobily na poličke v kuchyni, takže žiadne hry a sociálne siete.

Výsledok bolo vidieť už po týždni. Staršiemu zmizli kruhy pod očami, mladší si začal pred spaním čítať. Konečne vstávajú spolu so zvonením budíka.“

Okrem mobilných telefónov škodí spánku aj náročný deň preplnený aktivitami, nevhodná strava, alkohol, stres a elektronika v detskej izbe, známa rušivým modrým žiarením.

Depresie, ADHD aj znížená imunita

Chronický stav nedostatku spánku spôsobuje množstvo ochorení a problémov. Tie, ktoré ohrozujú zdravie detí a dospievajúcich, sú predovšetkým tri.

Prvou je znížená imunita, ktorá sa predovšetkým v školskom veku môže prejavovať ako časté kolektívne ochorenia.

Bunky imunitného systému sú oslabené, čo znamená ľahké šírenie vírusov v organizme. Je dokázané, že ak sa nočný spánok skráti o 4 hodiny, imunita poklesne o 70%. Stačí zopár nevyspatí a dvojtýždňová chrípka je na svete.

Druhým príznakom najmä u malých školákov sú prejavy ADHD. V tomto prípade nemusí ísť klasickú nedospatosť, ale o poruchy spánku, ktoré sa prejavia priamo v štruktúre mozgu dieťaťa.

Poruchy spánku je potrebné konzultovať priamo s neurológom a nespoliehať sa na to, že sa z nich dieťa „vyspí“. Zmeny na štruktúre mozgu sú trvalé, a žiaľ aj nezvratné.

Po dohode s odborníkom môžu rodičia deťom s poruchou ADHD nastaviť taký režim, ktorý mu pomôže k nerušenému spánku.

Niekedy prospeje menej cukru vo večerných hodinách, upokojujúce aktivity namiesto televízie alebo počúvanie uspávanky a čítanie rozprávok.

Nebezpečným dôsledkom nedostatočného spánkového režimu u teenagerov je aj pribúdajúce množstvo diagnostikovaných depresií.

Nie je to náhoda – každú duševnú chorobu totiž sprevádza porucha spánku a naopak, poruchy spánku môžu vyvolať vznik či zhoršenie duševných ochorení.

Aj krátkodobý nedostatok spánku sa okamžite prejaví na našej nálade a emočnej vyrovnanosti.

Spí dosť?

Aj keď odborníci ponúkajú viacero odborných pohľadov na to, koľko by mali deti spať, podľa psychologičky Jany Škvarkovej sa rodičia nemajú nechať vystresovať tabuľkami.

„Všetko je individuálne, spomínať konkrétne čísla by sa vôbec nemalo. Pre mamičky je zbytočný stres, ak sa dieťa vymkne z priemeru. Myslia si, že nie je v poriadku.

Rodič by mal dieťa pozorovať a spánok prispôsobiť jeho potrebám. Nezabúdajme, že aj my dospelí vyžadujeme niekedy viac, inokedy menej spánku.

A rovnako ako deti máme problém zaspať – vtedy pomôže pohladenie od blízkeho, príjemná hudba, prostredie a pocit bezpečia.“

Je dôležité, aby deti od narodenia zvykli zaspávať v pokojnej atmosfére, vnímať, že sú unavené a spánok neodkladať.

Vnímanie signálov vlastného tela, ktoré spočiatku musia prečítať najmä mamy, pomáha udržať si nielen kvalitný spánok, ale aj zdravie a psychickú pohodu.

Neskorší začiatok v škole

Pred niekoľkými rokmi prišli viaceré stredné školy v Amerike s iniciatívou začať vyučovanie neskôr.

Rodičia argumentovali výskumami odborníkov, že predovšetkým dieťa v pubertálnom veku prechádza zmenami uvoľňovania melatonínu v spánku. V praxi to znamená, že dospievajúce deti zaspávajú neskôr a v čase vstávania ich telo ešte potrebuje produkovať spomínaný hormón.

Na základe tohto zistenia sa rodičia rozhodli žiadať neskorší začiatok vyučovania, aby deti mohli dlhšie spať.

Trvali na tom, že zdravý vývoj detí by mal byť dôležitejší ako otázka odchodu školských autobusov, ktorým sa škola bránila.

Dnes má neskoršie vyučovanie síce len niekoľko percent škôl, ale rodičia sú spokojní – ich deti si podľa prieskumov zlepšili známky a správanie, sú sústredenejšie a zmizla ranná nervozita.

Spánkový biorytmus sa líši

Pomohlo by posunutie vyučovania na neskoršiu hodinu aj slovenským žiakom?

Podľa psychologičky Jany Škvarkovej sa spánkový biorytmus u každého dieťaťa líši natoľko, že by museli vzniknúť aspoň dve triedy – pre ranné vtáčatá a nočné sovy.

„Ranný a večerný typ spánku je vrodená a nemeniteľná typológia, ktorá vplýva na celé naše štúdium.

Ranný typ vstáva rád skoro, po zobudení je čulý a aktívny. Ťažko sa preorientuje na to, aby bol aktívny večer a šiel spať neskôr.

Čiže začiatok školy, aký máme u nás, vyhovuje skôr týmto typom. Večerné typy môžu pri skorom vstávaní zažívať frustráciu, neaktívnosť a lenivosť.

Odpoveď na jednotný čas neexistuje. Ideálne by bolo, keby si rodičia mohli spoločne sadnúť a povedať si, komu vyhovuje neskorší čas, a komu nie.

Všetkým sa vyhovieť nedá, ale stálo by za to vytvoriť triedu, kde by sa začínalo skôr, a triedu, kde by žiaci začali neskôr.

Rovnako však treba zvážiť aj dĺžku a nastavenie hodín a zaťaženosť. Niekomu stačí prestávka 5 minút, iný potrebuje 20.“

Je však takéto prispôsobovanie v školstve reálne? Zrejme nie.

„Keďže existujú rôzne možnosti merania spánku, nereálne to nie je. Avšak zas a znovu narážame na to, že dnešné školstvo neodráža skutočné potreby detí, neskúma ich predtým, než zavedie nejaké stereotypné pravidlo.

V tomto smere má výhodu homeschooling, ktorý sa vie lepšie prispôsobiť dieťaťu a nastaviť mu „školu“ na mieru,“ vysvetľuje psychologička Jana Škvarková.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.5 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?

Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
linda napísané 17.09.2019 18:30

...už sa vo svete a aj u nás? asi vedome vychovavaju generacie ludi nezodpovednych za seba a svoje spravanie, všetko za nich porieši niekto iny, ludia hlupnu ale ich ego rastie..taký banálny príklad na prechodoch, ked pozerajú do mobilov vedomí si toho, že oni sú na prechode zákonom chránení...to je pravda, ale náhoda je svina...casto zlyhá technika, alebo je za volantom další egotupec

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Vianoce sú ideálne obdobie, kedy otehotnieť
23.11.2020   0
Ak túžite po bábätku, skorá zima, ideálne obdobie na počatie dieťatka, je práve pred vami. S touto teóriou prišiel nový výskum z Indianskej univerzity. Najúspešnejšie sú decembrové počatia, z ktorých sa narodí najviac detí.
7 vecí, ktoré by nemali chýbať v detskej výbavičke
22.11.2020   0
Máte už všetko nakúpené? Zopár dôležitých vecí, na ktoré ste možnno ešte nemysleli
Rizikové tehotenstvo a preeklampsia
18.11.2020   0
Za rizikovú sa považuje taká tehotnosť, v priebehu ktorej nastáva ohrozenie zdravia tehotnej ženy, alebo plodu. Najčastejšie a najzávažnejšie prípady rizikových tehotností sú hroziaci spontánny potrat, hroziaci predčasný pôrod, preeklampsia, tehotenský diabetes mellitus, Rh inkompatibilita a Rh izoimunizácia, viacplodová tehotnosť, koniec panvový, infekcie močových ciest.
babetko
Kávovar Krups Evidence One - podozrivo jednoduchý
24.11.2020   0
Čítame návody a mačkáme tlačítka na OLED displeji. Vyzerá to až podozrivo jednoducho (+ video)
Súťažte o edukačné kartičky abeceda TROCHA INAK
24.11.2020   0
Počuli ste o VIZUÁLNEJ TECHNIKE UČENIA ? Dvaja rodičia sa nechali inšpirovať svojim školáčikom...
Laktačná kríza?
23.11.2020   4
Zaujímalo by ma, ako sa mamičky vysporiadavajú s laktačnou krízou? Mám 3-mesačného Dávidka a myslím, že teraz nastalo „krízové“ obdobie. Malý len plače a plače a ja mám pocit, že stále je hladný a mliečka mám málo.
detské choroby
Ploché nohy a hravé cvičenie
17.11.2020   0
My, čo máme deti s plochými nohami vieme, že ak chceme aby mali naše deti zdravé nôžky – prázdniny neprázdniny – cvičiť sa musí každý deň aspoň desať minút. Aspoň trošku rozhýbať tie chodidielka.
Alergia na mak je zriedkavá, vie však veľmi skomplikovať život
13.11.2020   0
Súčasťou maku je ópium - látka, ktorá sa využíva v medicíne a objavuje sa vo viacerých liekoch. Tým najznámejším je marfium, ktorým sa lieči intenzívna bolesť ťažko chorých pacientov. Ópium je však aj súčasťou najpredávanejšieho lieku na svete - kodeínu, ktorý sa používa pri kašli a žalúdočných problémoch.
Má vaše dieťa teplotu? Robte si teplotný graf.
06.11.2020   0
Je pomerne užitočné sledovať v čase, ako sa vyvíja krivka rastu a poklesu teploty, po podaní liekov, či bez podania liekov.
zvery
Prepočítajte si psí vek na ľudské roky
19.11.2020   2
Približne od roku 1950 sa traduje ako ekvivalent jedného psieho roku pri porovnaní s ľudským vekom 7 rokov. Aj keď tento vzorec platí už prekvapujúco dlhý čas, skutočnosť nie je tak úplne jednoduchá a existuje nový model výpočtu.
Akého papagája do rodinky ?
11.11.2020   0
Rozmýšľate? Tak je dobré vedieť niečo o tom, ktoré skupiny papagájov sú vhodné do akých rodinných podmienok. Pre malé deti? Väčších školákov? Alebo len pre dospelákov? Nie každý papagáj je vhodný do každej rodiny. A naopak, nie každý človek je vhodný majiteľ papagája.
Skalár
06.11.2020   0
Skalár je ryba, ktorá má majestátnosť Cichlidy, ale zároveň aj nenáročnosť pávieho očka. Postačí iba dodržiavať isté pravidlá a neprekračovať hranice.