Bude dôsledkom pandémie závislosť našich detí na on-line?

Monika Vandáková 2

Po aktuálnej situácii, kedy sme mali deti doma viac, ako sme popri našich povinnostiach zvládali, sa stáva téma online závislostí ešte vyhrotenejšou. Online je pre nás všetkých, ale aj pre naše deti súčasťou života. Vždy si nájdu výhovorku, že veď tam majú školu, úlohy, spolužiakov, niečo musia zistiť ….

Potom sa večer pozriete na „graf času stráveného na prístroji“, a dostávate infarkt. Ten horší prípad je, keď si to ani neuvedomíte, a táto informácia vám unikne.

Veď len som sa hral

Počítačové hry pôsobia na nezrelú detskú psychiku oveľa viac ako na zrelú psychiku dospelého človeka. Detská psychika je viac zraniteľná a podlieha oveľa rýchlejšie rozvoju všetkých druhov závislostí.

Počítačová hra spĺňa všetkých šesť znakov závislostí, akými sú silná túžba alebo pocit popudu, ťažkosti so sebaovládaním, odvykací stav, rast tolerancie, postupné zanedbávanie iných potešení alebo záujmov a pokračovanie aj napriek jasnému dôkazu škodlivých následkov.

Z vlastnej skúsenosti môžem tvrdiť, že pri počítačových hrách je len veľmi ťažké zistiť presný moment prechodu od „normálneho“ hrania cez zanietenosť hraním až po vznikajúcu „závislosť“ od hry. Z detstva si v podstate nespomínam na žiadnu klasickú hru, ktorá by ma natoľko zaujala, aby som nevenoval pozornosť iným činnostiam. Ten ohromný pocit akejsi sebarealizácie a sebauspokojenia, na ktorom treba v reálnom živote tvrdo pracovať, sa dá v počítačovej hre dosiahnuť za niekoľko minút.

V každom prípade čas, ktorý dieťa venuje hraniu, treba obmedziť a určiť si jasné pravidlá. So zvyšovaním „časovej dávky“ sa zvyšuje aj potenciálna závislosť.

Od online hier sa stávajú závislé inteligentnejšie deti

Zaujímavý je fakt, že nelátkové závislosti, akými sú gamblovanie, závislosť od internetu, závislosť od četov, ale aj online hier, sú z hľadiska vzdelania alebo intelektových schopností postihnutých ľudí posunuté k tým vyšším hodnotám. Intelekt týchto ľudí je nadpriemerný, nejde o hlúposť, ale o túžbu navodiť si určitý stav. Postihnutý vlastne s hracím automatom alebo počítačovou hrou zvádza boj. On ho potrebuje poraziť, je tam určitá adrenalínová, kompetetívna, súťaživá zložka.

Nezabúdajme aj na riziko vzniku patologického hráčstva. Odborníci ju pripisujú vekovým zvláštnostiam detí pubescentného veku, prirodzená potreba hier v detskom veku, lákavosť hier a ich rafinované psychologické spracovanie, nedostatočná ochrana detí na internete. Ak sa tieto okolnosti spoja so slabšou výchovou, nedostatkom úprimných vzťahov v rodine či nedostatkom času na deti, je tu riziko.

Toto ohrozenie môže v prvom štádiu vyzerať len ako nevinná  hra. Ale pozor, je len veľmi ťažké zistiť presný moment prechodu od „normálneho“ hrania cez zanietenosť hraním až po vznikajúcu „závislosť“. Preto začnime byť dôsledný. Nedávajme deťom do rúk hračky, ktoré by ich mohli ničiť. Stanovme časové a obsahové hranice na internete. A potom ich nezabudnime denne kontrolovať. Nič iné nám nezostáva.

zdroj: zodpovedne.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Monika Vandáková

články autora...

Komentáre k článku

  1. Ked sa pracuje s počitač. klavesnicou, alebo hra na hud. nastroj- najma klavesnicový tak sa zastrihavaju nechty nakratko aby necinkali.

    V tomto období si zabudaju ludia ruška zo sebou- tak sa musia pre ne vracat-spred domu. A j ked niekoho boli noha, ruka- tak nezajde ďaleko , tak sa vrati.smile– Niekedy vypadavaju slova pri písaní-horši počitač tak ten zmysel može byť iný.Teplo

    V tomto období je priveľa ukonov naraz.

  2. Ešte raz- treba ostrihat nechty nakrátko aby necinkali – nechty na kratko pri hre na hud nastroj- bežný- klavesnicový.Aby pohodlne hral./ ked potrebuje/

    A takisto sa može na klavesnici šmýkať ruka- prsty.- to je normalne

Pridaj komentár