Pred/ŠkolákŠkola 21. storočia

Kacírske pojednanie o Montessori

 Agáta Zemanová   15.11.2017   1

Už dlhšie ma šimrá v záhlaví taká kacírska myšlienka. Prečo sa u nás v posledných rokoch rozmnožilo monte?

Odvšadiaľ, v MC na nástenkách, na sociálnych sieťach, v príspevkoch mojich známych – odvšadiaľ na mňa bliká nejaké monte.

Shutterstock

 

Príďte na monte dielničky!

Monte škôlka najlepšia na svete.

Monte hračky si príďte kúpiť/vymeniť/vyrobiť.

Montessori je móda, lákavý trend

Výchovná metóda Márie Montessori je založená na praktickom učení. Vyzdvihuje tvorivosť dieťaťa jeho schopnosť učiť sa samé, bez veľkej dopomoci dospelého, zato však s presne stanoveným materiálom.

Keď so svojim dielom Montessori začínala, venovala sa zanedbaným deťom z ulice alebo zo sociálne veľmi zlého prostredia. Kde je pochopiteľné, že deti nemali návyky, nemali pozornosť vlastných rodičov, nemali hračky – či lepšie vybavené domácnosti, kde by sa mohli učiť bežné veci, ako napr. ich rovesníci z priemernej rodiny napr. na vidieku.

Je teda pochopiteľné, že tam so svojím postupom zožala úspech a na deťoch bolo vidno úžasné pokroky.

Otázkou ostáva, či ňou navrhovaný spôsob výučby by mal taký efekt na „priemerné“ deti. Zástancovia tohto alternatívneho smeru výučby sa hrdia osobnosťami, ktoré navštevovali monte škôlky a školy a potom založili rôzne, celosvetovo známe firmy. Tieto osobnosti sa vyjadrujú v zmysle, že monte školstvo podporilo ich prirodzenú zvedavosť a tvorivosť.

Nuž – asi to nemuselo byť nutne monte systémom, ale učiteľom, na ktorého mali šťastie.

Shutterstock

 

Monte hračky

Keď som si občas klikla na propagované monte hračky, rozmýšľala som, čo je na nich také skvelé a iné, oproti hračkách, s ktorými sa hrali moje deti. Nakoniec mi prišlo, že je to v zásade len materiál. Montessori chcela, aby jej hračky – materiál pre prácu detí, boli vyrobené z ľahko dostupných materiálov tej doby. Čo bolo drevo.

Skvelé, milujem drevené hračky, ich vôňu a štruktúru. Len teda v praktickom živote s dieťaťom sa napr. ten plast umýva a udržiava ľahšie. Či? Plus ceny dnes ponúkaných monte hračiek sa šplhajú do pomerne vysokých súm. Nemyslím si, že pani Montessori niekedy niečo také chcela...

Alebo nás niekto chce presvedčiť, že to čo máme bežne doma nestačí? Že bez nejakej super truper hračky naše dieťa nebude mať tie správne návyky?

Tiež pokiaľ som sa dočítala, Montessori sa pýtala, čo konkrétne deti potrebujú. Čo im chýba? Chudobné deti z ulice mali málo podnetov. Dnešné deti majú podnetov naopak až príliš. Potrebujú teda skutočne to isté čo deti pred 100 rokmi? Čo by im Mária ponúkala dnes?

Shutterstock

 

Mária a jej vlastné dieťa

To, čo ma pri čítaní nejakého životopisu Márie Montessori iritovalo a zarážalo, bolo vybavené takmer vždy pár vetami. Jej vlastný syn, ktorého po narodení odložila k príbuzným, či známym na výchovu.

Nenosím jej topánky, neviem, čo žila a prečo sa tak rozhodla. Ale nepríde mi to v poriadku – tak milovala a venovala sa deťom po celom svete, a to vlastné? Viete si to predstaviť? Akú výchovu a aké podnety dostal on?

Montessori závisí na schopnostiach a poňatí učiteľa

To si nemyslím ja, ale v tomto duchu sa vyjadrujú autori rôznych prieskumov a výskumov o efektivite Montessori pedagogiky, či o porovnávaní školskej úspešnosti monte žiakov a „tých bežných“.

Jeden takýto výskum hovorí: „Montessori patrí k prístupom, ktoré majú technicky najzložitejšie inštrukcie, aké boli niekedy vymyslené. Aby ich prevedenie bolo korektné, vyžaduje to od učiteľa, aby dôkladne poznal vývinové teórie a aby bol schopný zmysluplne usporiadať sekvencie a aktivity, ktoré tvoria kurikulum Montessori.“

Shutterstock

 

Ďalej sa odborníci zhodujú na tom, že montessori učitelia musia mať ako vedomosti, tak vôľu dôsledne aplikovať prístup v praxi. Čo si vyžaduje dôkladnú prípravu pedagógov na vysokej úrovni a starostlivo pripravené prostredie triedy. Myslíte si, že toto všetko majú naše monte škôlky či školy, ktorými je zaplavený náš malý slovenský trh? 

Rodičia, ktorí s monte zariadeniami spokojní neboli, dávajú do pozornosti svoje skúsenosti:

„Hoci bola trieda vybavená rôznymi materiálmi, deti ich vôbec nepoužívali. Väčšinu času trávili praktickou prácou – čistili topánky, sadili kvety, skladali oblečenie ... Za to sme nemuseli platiť také sumy!“

„Deti si mohli vyberať, čo chceli robiť. Ja, keby som v škole mohla vynechať matiku, tak to asi urobím. Nepáčilo sa mi, že postupovali pomaly a niečo ich aj nedonútili urobiť.“

Čo môže byť v Montessori zariadeniach problém

Berte to ako inšpiráciu na zamyslenie, kým do takéhoto zariadenia dieťa dáte. 

Prečítajte si, čo môže byť vnímané ako riziko Montessori škôlok a škôl.

is.muni.cz, edweek.org, uglyamericaninafrica.blogspot.sk

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 2.9 z 5. Celkom 16 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
Zdenula napísané 14.11.2017 14:05

Konečne článok z druhej strany! Ďakujem! Konečne! Tiež mi to nekritické monte-blúznenie príde už pomaly trápne. Pričom naozaj záleží iba a len od učiteľa, čiže sa dostávame k tomu, čo vždy: všetko je o ľuďoch. Ani tri vagóny monte-hračiek a tri roky monte-kurzov nezabezpečia decku vhodné prostredie. Praxovala som v monte-škôlke aj normálnej škôlke. Pedagogiku M. Montessori som študovala spolu s ostatnými "alternatívnymi" pedagogikami. Som presvedčená o tom, že všetko je o ľuďoch a o tom, čo majú v srdci. Nehovorím, že monte-škôlky/školy sú zlé, len nechápem, prečo sú tak velebené a uctievané.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
25. júl - Jakub (meniny a význam mena)
25.07.2021   0
Jakub má meniny 25. júla. Je to extra populárne chlapčenské meno s dávnou históriou.
Prvé, druhé a tretie dieťa
22.07.2021   5
Prvé dieťa. Pravidelne trénujete dýchanie. Druhé dieťa. Pamätáte si, že dýchanie naposledy vôbec nepomohlo. Tretie dieťa. Požiadate o epidurálku už v ôsmom mesiaci.
Ako často mám cítiť pohyby bábätka? (video)
18.07.2021   0
Kedy pocítime prvé pohyby, ako ich rozoznáme, čo ak sú možno príliš intenzívne, silné. Aké sú pohyby bábätka pred pôrodom, čo keď pohyby necítime?
babetko
Najobľúbenejšie chlapčenské biblické mená
25.07.2021   0
Niektorí rodičia vyberajú meno podľa patróna, ktorý má byť dieťaťu ochrancom, či vzorom. Platí to aj pri biblických menách.
Na nákupe s dieťaťom. Keď ide do tuhého
22.07.2021   0
Ak patríte k mamám, ktoré už do obchodu prichádzajú spotené, máme pre vás zopár tipov, ako si nakupovanie s malým dieťaťom urobiť čo najviac znesiteľným.
Baby shower - oslava príchodu bábätka na svet
20.07.2021   0
Baby shower, oslava príchodu nového bábätka, párty pre budúcu mamičku, ktorú zvykne usporiadať najlepšia kamarátka. Ako privítať bábätko?
detské choroby
Je soplík príznakom koronavírusu?
20.07.2021   0
Nie je soplík ako soplík. Delta variant koronavírusu sa správa inak. Ľudia môžu mať pocit, že len prechladli napríklad z klimatizácie.
Hmyz, kliešte, komáre – ako vyzerá alergická reakcia?
19.07.2021   1
Štípance od hmyzu, komárov, či uhryznutie kliešťa - pre niekoho len nepríjemné, niekomu môže ísť o život. Ako má vyzerať prvá pomoc pri uštipnutí hmyzom?
Hypertonus u detí
13.07.2021   1
Svalový tonus je základom pre akýkoľvek pohyb. Čo to znamená, keď je dieťa hypertonické, ako sa hypertonus prejavuje a ako takému dieťatku pomôcť? Základom pre pomoc je dobrá diagnostika a handling.
zvery
Prečo je mačka tučná
15.07.2021   1
Aj keď je okrúhla tvárička a bruško rozkošné, vášmu miláčikovi rozhodne neprospieva. Nadváha spôsobuje u mačiek rovnako ako u ľudí zvýšený krvný tlak, cholesterol, ohrozuje srdce a skracuje život domáceho priateľa.
Pitný režim pre psa alebo koľko vody je akurát
08.07.2021   1
Voda vyživuje, čistí a hydratuje všetky živé tvory na zemi, vrátane našich psích spoločníkov. Koľko vody potrebuje vypiť pes? Ako zistíme, či jej náš pes vypije dosť?
Kastrovaný králik
11.06.2021   0
Aký význam má u zajaca ako domáceho maznáčika kastrácia resp. sterilizácia? Má tento zdanlivo bolestivý úkon u zajacov nejaký vplyv na kvalitu života?