Čo môže byť v Montessori zariadeniach problém

Agáta Zemanová 1

Odborníci sa zhodujú na tom, že montessori učitelia musia mať ako vedomosti, tak vôľu dôsledne aplikovať prístup v praxi. Čo si vyžaduje dôkladnú prípravu pedagógov na vysokej úrovni a starostlivo pripravené prostredie triedy.

Myslíte si, že toto všetko majú naše monte škôlky či školy, ktorými je zaplavený náš malý slovenský trh?

Riziká Montessori zariadení

Montessori se moc nezmieňuje o spolupráci a o sebahodnotení žiaka.

V nižších ročníkoch, kde základom sú vedené lekcie s pomôckami, je učivo viac zamerané na zapamätanie a opakovanie.. Hodnotenie a vyvodzovanie záverov môže byť zastúpené v menšej miere.

Ak nie je správne uchopené a pochopené to, že dieťa si môže voliť svoji činnosť, môže sa stať, že pri prechode na inú školu bude mať dieťa problém sa zaradiť a vedieť sa prispôsobiť.

Niektorým tvorivým učiteľom nemusí vyhovovať štýl práce, ktorý je zameraný na individuálne predstavovanie pomôcok a sledovanie výkonu jednotlivcov. Na vlastnú tvorivosť, spoluprácu s kolektívom je minimum priestoru.

Učiteľova pozornosť sa zameriava vždy len na jedného žiaka. Zvyšok je v tej chvíli odkázaný sám na seba alebo pomoc spolužiaka, ak je táto forma práce v triede podporovaná a rozvíjaná.

Učenie sa spoluprácou je v monte školách potlačené na úkor individuálneho prístupu. Veľa iných odborníkov však učenie  sa kooperácii, rozdeľovaniu úloh, osvojenie si techník práce v skupine, sebapresadeniu v nej, vyjadrenie názoru, rešpektovanie iných a pod. patrí medzi kľúčové sociálne kompetencie, ktoré by mala rozvíjať každá škola .

Pri individuálnom prístupe k deťom môže učiteľovi uniknúť, že žiak pracuje celý deň s pomôckou chybne. Spätnú väzbu niekedy deti dostávajú oveľa neskôr ako žiaci v normálnej škole.

Zaujjíma vás viac? Naozaj taká úžasná Monte?

Pedagógovia z „bežných škôl“ majú často takú skúsenosť, že deti z monte škôl, ktoré ku nim prestúpia, v učive zaostávajú. Čo je možno pochopiteľným dôsledkom inak nastaveného systému školy, ale môže to byť aj dôsledok nesprávneho vedenia v monte škole.

Nuž, Montessori prístup nemusí byť pre každého – dieťa, rodiča, ani učiteľa. Ak ste v pozícii rodiča, len sa skúste zamyslieť, či je toto naozaj vaša šálka kávy.

S použitím: is.muni.cz, edweek.org, uglyamericaninafrica.blogspot.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (17 hlasov, priemerne: 3,40 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Autorka mohla clanok aspon poriadne prelozit a nie len skopirovat.. ale inak suhlasim, ako vsade same Monte, nieco moze byt aj na tom dobre a inspirativne, maminky sa mozu doma realizovat ale netreba to podla mna prehanat..

Pridaj komentár