Pred/ŠkolákPrváčik

Prvá trieda – nie vždy ľahko a plynule (písanie)

 Mária Kopčíková   27.10.2015   4

Veľa rodičov prežíva v prvých mesiacoch prvej triedy svojho dieťatka mierny stres z toho, aké rýchle je tempo v škole, ako „pomaly“ ich dieťa ovláda svoju ruku, ceruzku a neskôr pero, ako lámane lúska prvé písmenká v šlabikári, prípadne si ich pletie a píše či číta niečo úplne iné, než rodič „jasne vidí“ na papieri ...

Foto: isifa.com

Nehovoríme o tom, že dieťa by malo mať nejakú poruchu učenia. Len o tom, že jeho mozog potrebuje dozrieť a potrebuje viacej času na zautomatizovanie istých činností, pochopenie následnosti a vytrénovanie grafomotoriky.

Proces učenia je komplexný jav

To, aby sa naše deti naučili písať a čítať, zahŕňa prepojenie viacerých funkcií nervovej sústavy. Celý proces sa začína prijímaním vzruchov z okolia, ktoré treba roztriediť po stránke kvalitatívnej i kvantitatívnej. Dieťa potom musí urobiť selekciu toho, čo je významné, v danej chvíli dôležité (či to, čo hovorí pani učiteľka, alebo Janko, ktorý sedí za mnou).

To, čo vyselektuje ako dôležité, musí „dekódovať“, uchovať v pamäti a spojiť s nejakou asociáciou s už známym – zažitým (ideme písať písmenko A, to sme robili aj včera, ako to vyzeralo? ...). Takto uchovaná informácia musí byť následne reprodukovaná v pohybe – prenesená do pohybu ruky na papier.

Vyzerá to ako zložitá teória, keď si to po sebe čítam – ale vo svojej podstate pre dieťa je to naozaj zložitý jav. Skúsme si to priblížiť napr. na písmenkovom diktáte, ktorý prváci začínajú písať cca v polovici novembra. Naučili sa už písmenká A, M, E, L, I, V, U.

Keď pani učiteľka diktuje písmenká, dieťa musí zvládnuť mnoho čiastkových procesov:

  • sluchová pamäť a analýza: pani učiteľka povie „deti, napíšeme malé písané a“. Dieťa musí dobre počuť a analyzovať v počutom, že „malé“ a „a“.
  • zraková pamäť a diferenciácia: musí si v pamäti vybaviť, ako „malé a“ vyzerá, ako ho písali predtým.
  • vzájomné prepojenie medzi zmyslovými oblasťami: sa deje pomerne rýchlo (alebo aj nie), dieťa prepája pri počutí na „videné“ – hneď ako počujem, by som si mala v zrakovej pamäti vybaviť obraz daného písmenka.
  • vizuomotorická koordinácia: koordinácia oko – ruka, potrebujem do pohybu ruky preniesť to, čo moje oko videlo. Teda pamätám si, ako „malé a“ vyzerá a potrebujem ho správne napísať.
  • priestorová koordinácia, serialita: prepája sa s vyššie spomenutým – potrebujem vedieť, na ktorej strane zošita, riadku začínam písať, či na spodu, či hore, ktorý pohyb nasleduje za ktorým (toto je tá serialita, teda následnosť, postupnosť krokov).

Je to teda celkom náročný proces a je normálne, že trvá istý čas, kým mozog dieťaťa dozreje, hemisféry začnú kooperovať ako treba a tieto činnosti zautomatizuje.

 

Dieťa si tieni.
Dieťa má dostatok svetla.

Potrebujeme posilniť jednotlivé procesy

Pokiaľ máte pocit, že vášmu drobcovi treba v rámci domácej prípravy trocha viac pomôcť, ponúkame vám niekoľko odporúčaní a tipov na pracovné listy – nemusíte všetko vyrábať doma.

Ťažká rúčka

– ak máte dojem, že vaše dieťatko je troch neobratnejšie v narábaní s ceruzkou a ťažšie sa mu s ňou píše, je dôležité uvoľnenie pred samotným písaním, vo forme hry. Viac podrobností, ako na to, nájdete napr. tu. Dôležitý pri písaní je aj výber toho, s čím dieťa píše, kde píše (tvrdosť podložky, vhodné osvetlenie, netieni si?), ako píše (nenadskakuje na stoličke, sedí rovno, nenaťahuje sa za zošitom, nemá stôl príliš vysoko?).

Problém s tvarom a sklonom písmena

– pomerne veľa detí má problém „uchopiť“ správny tvar písmenka a tiež jeho sklon. Na precvičovanie doma je vhodné dieťaťu pripraviť pomôcky, kde budú najskôr široké riadky, oveľa širšie, než v zošite – väčšie tvary deti zvládajú lepšie – jednoduchšie. Riadky treba pri nácviku zužovať postupne. Čistý hárok so širokými riadkami nájdete napr. tu.

Druhou dobrou pomôckou je dieťaťu na papier napísať jedno písmeno plnou čiarou, druhé prerušovanou čiarou, tretie prerušovanou čiarou vo väčšom rozostupe – aby ho dieťa viackrát napísalo takto a potom už samostatne. Kompletnú sadu pracovných listov nájdete tu alebo aj tu.

Problém s výbavnosťou písmenka

– keď si dieťa nevie spomenúť, ako sa píše (toto riešite až v čase, keď v škole začnú písať diktáty, dovtedy dieťa len odpisuje): deti si niekedy pletú písmená „m“ a „n“, malé „i a „u“, malé „e“ a „l“. Potom je fajn pripraviť im niekoľko pracovných listov len na tieto písmenká a prípadne si vymyslieť nejakú pomôcku, podľa ktorej by si dieťa zapamätalo daný tvar. Napr. na „i“ píšeme bodku a „u“ má na konci „chvostík“.  Pri utvrdzovaní poznania písmeniek vám môžu byť nápomocné aj tieto pracovné listy, ktoré pomáhajú dieťaťu rozlišovať medzi veľkým a malým, písaným a tlačeným písmenom.

zdroj: dobrenapady.info

Problém pri odpisoch

– dieťa môže vynechávať písmená, lebo si dobre dané slovo nezapamätá, lebo sa naň dobre nepozrelo ... v písanke majú obvykle na riadku priestor na odpísanie daného slova max. 2 – 3x. Je dobré ponúknuť dieťaťu pracovný list, kde si môže trénovať odpisy iných slov, slabík, aby sa cvičilo v tom, čo všetko musí urobiť, zapamätať si, aby slovo odpísalo dobre. Inšpiráciu na pracovné listy nájdete tu.

Sústredenie a pozornosť

– dieťa potrebuje zažiť pocit úspechu, to, že zvládlo danú úlohu. Inak ho asi ťažko primäť k ďalšiemu a hlavne pravidelnému trénovaniu. Aby sa mu darilo, malo by byť oddýchnuté, v pohode. Najlepšie, keby to všetko bralo ako hru. Hm, no nie každý deň je posvícení a keď prídete domov zo školy a krúžku o 17.00, tak ťažko hneď niečo nacvičovať. Dieťa sa vám pravdepodobne niekde skláti na stôl a bude sa perom vŕtať v nose alebo ausgerechnet riešiť nejakú story zo školy.

V takejto situácii je celkom vhodné nechať dieťa vydýchnuť, najesť, chvíľu nerobiť nič a hoci začať s úlohami, či tréningom o ďalších 40 minút, ale v lepšej nálade (niekedy aj to jedlo zvýši hladinu cukru v krvi a dieťa je zrazu pozornejšie, v pohode, pripravené na prácu). Toto obvykle stojí rodiča veľa síl, nemať v hlave, čo všetko ešte musíme stihnúť a nejačať na prváka, že už treba ísť tie úlohy robiť, lebo vás pri tom nájde polnoc ... Verte, aj to dieťa to stojí veľa energie a najmä, pokiaľ si samo uvedomuje, že sa mu nedarí tak, ako by ste od neho očakávali, nechce zažiť ďalší „malý“ neúspech a robeniu úloh či precvičovaniu písmeniek sa bude radostne vyhýbať. Je preto na nás, aby sme dieťaťu pripravili v danej chvíli tie najlepšie podmienky, snažili sa ho zmotivovať a prejavili mu uznanie hoci aj za drobnosť, ktorú zvládlo.

Na krátky tréning pozornosti a ako spôsob na sústredenie pozornosti na danú úlohu môžete použiť napr. aj tento pracovný list.

Nabudúce sa pristavíme pri prváckom čítaní matematike.

Spracované s použitím: dobrenapady.info, detskestranky.cz, omalovanky.sk

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 9 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
Sisi napísané 10.11.2015 22:52

Mna pri pisani stve, ze p.u. vyzaduje, aby mali deti pero Pilot (my mame Stabilo a Tornado), ked sa pomylia, maju si to vygumovat, lenze pisanie s nasimi perami sa da vyzmizikovat a potom sa cez to neda pisat Mr. Green Viac sa mi pacilo, ked sa chyba dala do zatvorky a islo sa dalej..

Silvia napísané 07.11.2013 20:32

Minulý víkend som sa trochu hrala v Skicári a tak som urobila pár omaľovánok a pracovných listov pre prvákov a predškolákov s vianočnou tematikou: www.dobrenapady.info/vianoce-fc12.htm

Olinka napísané 28.09.2013 18:17

aj my sme mali s písaním problémy. Syn sa večne nevedel sústrediť a mal problém najmä s držaním pera. Najskôr mal klasické bombičkové pero, strašne s ním škrabal, pár krát aj prederavil zošit, pretože príliš tlačil a večne mal zašpinené ruky od atramentu a machule v zošite. Samozrejme, keď mu písanie nešlo, tak ho to ani nebavilo a odmietal doma cvičiť. Potom nám pani učiteľka odporučila skúsiť ergonomické pero Stabilo EASYoriginal. Má priehlbiny na správny úchop, čo je super. Syn si na neho rýchlo zvykol. Výhodou je ešte aj to, že má náplne a nerobí machule. Synovi sme kúpili modrej farby a má ho veľmi rád. Doma teraz cvičíme písanie oveľa viac a malý sa aj viac snaží. Ďakujeme za dalšie tipy, určite vyskúšame.

misa napísané 25.01.2013 08:44

Velmi pekne dakujem za clanok a typy. S pisanim mame veru problemy.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Toto by ste mamičke po pôrode naozaj darovať nemali
22.04.2019   0
Doma ma čakali samé úžasné darčeky ako karimatka, aby som vraj čím skôr začala zhadzovať kilá navyše, krém na bradavky a odsávačka hlienov pre syna. Manžel mi prezradil, že hľadal niečo praktické a užitočné. Tak som sa naštvala a na Vianoce som si z jeho odmeny, čo dostal v práci, kúpila zlatú retiazku a kabelku, a jemu som darovala ponožky a sprej proti poteniu nôh. Ten pohľad, keď si pred celou rodinou vybalil darček, stál za to.
Aký je rozdiel medzi prvým a druhým tehotenstvom?
18.04.2019   0
Hovorí sa, že prvé dieťa je pokusný králik. Blbosť! Prvé dieťa, to je nádej. Očakávania. Veľkolepé sny. Lekár vám na ultrazvuku ukazuje, kde má potomok ručičky a nožičky, ale vy vidíte zahraničnú univerzitu. Kurzy baletu. Voľný čas na koňoch. Nobelovú cenu a ďakovnú reč venovanú matke. Druhé dieťa? V lepšom prípade vám po ordinácii namiesto ocino nepobieha prvorodený. Pri pohľade na ultrazvuk nevidíte ručičky, nožičky ani Oxford, ale hory prádla a plienok. Veríte, že tentokrát sa to s materským mliekom podarí, ale keby nie, prežijete. Nuž, a tých rozdielov medzi prvým a druhým tehotenstvom je oveľa viac.
Pôrodnica v Trenčíne si zaslúži svoju dobrú povesť
16.04.2019   0
Nemôžem povedať, že lekár či sestry by sa z mojich požiadaviek vysmiali. Práve naopak, úplne rešpektovali moju žiadosť, aby mi nedávali lieky a neponúkali epidurál. Vedela som, že vo chvíli, keď bude pôrod prichádzať, by som sa mohla nechať zlákať na uľahčenie, a to som nechcela. Druhou vecou, ktorá bola pre mňa dôležitá, bolo: žiadne holenie, klystír.
babetko
Nenadávajme deťom kvôli deci rozliatej vody
24.04.2019   1
Niekedy v slabej chvíľke stratíme nervy a hučíme ako sirény. Kvôli deci rozliatej vody. „Ty si ale babrák, to nevieš dať pozor, čo máš ruky deravé?“
Spod plienočky – staráme sa o chlapčeka
20.04.2019   1
I vám sa narodil chlapček? A premýšľate nad špecifikami starostlivosti? Ako na to? Stolica, zapareniny, penis, predkožka, mázok, krémiky, semenníky... Strašidelné?
Spod plienočky - staráme sa o dievčatko.
19.04.2019   0
Narodilo sa vám dievčatko? Neobávajte sa, s našimi tipmi určite starostlivosť o svoju dcérku zvládnete. Ako sa teda starať o intímne partie bábätka - dievčatka?
detské choroby
Drogy - čo robiť pri podozrení, že dieťa užíva drogy
22.04.2019   0
Všímajte si indície, nedávajme si klapky na oči. Problém s drogami sa môže týkať aj vašich detí.
Ako podávať deťom lieky
15.04.2019   0
Ako podať dieťaťu kvapky do oka, "hnusnú tabletku" na prehĺtnutie, či čapík do zadočku... Tu nájdete finty, triky, zlepšováky na mnohé liekové trápenia našich najmenších.
Detská imunita dá rodičom zabrať
13.04.2019   0
Za častými horúčkami a nádchami však nemusí byť vždy len vrodená predispozícia. Neraz je na vine životný štýl, v ktorom chýba otužovanie, pohyb a zdravá strava. Mnoho detí je naviac preťažených povinnosťami, už na základných školách zažívajú stres a chýba im viac hier na čerstvom vzduchu.
zvery
Pes a mačka – priatelia
20.04.2019   2
Od dávnych čias sa traduje, že pes a mačka sú najväčší nepriatelia. Túto tézu príležitostne podporia aj zábery z rôznych filmov, reklám či úryvky z rozprávok. Je to ale naozaj tak? Skutočne pes a mačka nemôžu spolu vydržať?
Rozhodli sme sa pre hada...
11.04.2019   0
Ak máte pri pohľade na hada zmiešané pocity, mali by ste ich rešpektovať. Radšej sa týmto zvieraťom nechajte fascinovať cez sklo terária v zoo. ... ak aspoň na chvíľu zvažujete, ponúkame vám zopár informácii, ktoré vás môžu ovplyvniť.
Čo potrebujete pre zajaca?
04.04.2019   5
Ak chceme chovať zajaca doma, tak to najpodstatnejšie pre neho je klietka. Aká má byť ? Čo má byť v klietke? Z čoho zajac pije? A čo záchodík? Na nič som nezabudla?