Pred/ŠkolákPrváčik

„Vaše dieťa má asi poruchy učenia!“

 Mária Kopčíková   28.04.2014   2

Niektorí rodičia malého prváčika sa môžu dopočuť vyššie spomenutú vetu. Napriek rôznym zásadám a postupom, ako by vás pedagóg mal s podobnou skutočnosťou oboznamovať, niekedy je to aj takto „natvrdo“.

V tomto príspevočku nebudem rozoberať etiku a cit učiteľov, ale budem sa snažiť navigovať rodičov – čo robiť a kam sa obrátiť, pokiaľ by ste sa do takejto situácie dostali.

Prečo sme sa to dozvedeli až teraz?

Prvý ročník je pre deti asi najťažším v celom školskom štúdiu, majú toho naozaj veľa. Deti prichádzajú do jednej triedy s rôznou výbavou vedomostí a zručností a učiteľovi chvíľu trvá, kým zistí, aké tie jeho detičky sú. Veľa zručností, ktoré dieťa v septembri nemá dostatočne rozvinuté, sa dá „dotrénovať“ a pedagógovia s deťmi na tom tvrdo pracujú.

Postupne sa k rozcvičovaniu ruky pridávajú prvé písmenká, slová, vety ... až postupom času má pedagóg šancu odhaliť, či to alebo ono dieťa „má niekde problém“.

V prvom polroku, ak je dieťa šikovné - dokáže ťažkosti "skrývať, zakrývať" dobrou pamäťou. Texty, ktoré sa v škole čítajú, ovláda naspamäť, je to akoby "nemalo žiaden problém". Po polroku však nastupuje naozajstné spájanie slabík a čítanie slov i viet, neskôr i dlhšieho textu.

Preto sa tu objavia ťažkosti. Zväčša sa jedná o "neschopnosť alebo zníženú schopnosť spájať písmenká do slabík". Dieťa si najskôr po tichu prečíta hlásky: m-a a až potom nahlas vysloví "ma". Preto Vás pani učiteľka môže so svojím názorom oboznámiť až ku koncu školského roka.

Čo je to za diagnóza ...

Neľakajte sa, nech by ste sa dozvedeli čokoľvek. Poruchy učenia sú vec, s ktorou sa v posledným rokoch stretávame čoraz častejšie a kým sa určí presný problém, dieťa by malo absolvovať stretnutie so špeciálnym pedagógom. Ten na základe diagnostických testov zistí, o aký problém sa jedná a navrhne postup nápravy.

Špeciálny pedagóg zvyčajne nie je zamestnancom školy, ale Centra pedagogicko psychologického poradenstva a prevencie (pôsobia na okresnej úrovni, ich služby sú zdarma) alebo pracuje v súkromnej praxi.

Pani triedna učiteľka by mala vyplniť návrh na vyšetrenie, v ktorom by mala popísať, prečo dieťa vôbec do starostlivosti špec. pedagóga odporúča.

Čo môžete robiť doma

S dieťaťom môžete „trénovať“ veci, ktoré vidíte, že mu veľmi nejdú. Ak sa s ním učievate, zrejme aj vy budete mať prehľad o tom, v čom je dobré a kde má rezervy, resp. čo mu robí problém (vidíte jeho písomné práce, možno priebežne dostanete pripomienky od pani učiteľky). Potrebné je venovať dieťaťu čas a snažiť sa byť trpezlivý.

Napríklad jedna z odborných rád: slabiky, dvoj a viacslabičné slová, tak ako sme už spomenuli, si žiačik najskôr potichu predčítava po písmenkách (hláskach: m-a-l-ý) a nahlas povie malý. Jedná sa o techniku dvojitého čítania, ktorá je istým vývinovým schodíkom pri získavaní čitateľských zručností, avšak môže skĺznuť pri „návyku“ do nesprávnej techniky čítania – slepej uličky. Preto je dôležité, aby vaše dieťa spájalo slabiky hneď nahlas: ma-lý. Slová následne súvisle neopakovalo, ale pokračovalo v slabikovanom čítaní ďalej – takto sa vytvára správna technika čítania.)

Učiteľ nie je nepriateľ

Učiteľ vo veľa prípadoch postrehne dôležité veci a upozorní na ne rodiča, ktorý by to nemal brať osobne ako kritiku, ale podľa jeho pokynov postupovať, systematicky precvičovať problematické oblasti.

Dôležité je aj to, aby dieťa v prípade pretrvávania rečového deficitu navštevovalo logopéda - je to často podceňované, ale dieťa so zlou výslovnosťou (dyslalické) môže mať s pribúdajúcim učivom v škole ťažkosti v prenesenom význame - zle rozprávam - zle počujem -zle píšem diktáty, je tam množstvo chýb.

Preto ak vám učiteľ odporučí návštevu logopéda alevo špeciálneho pedagóga, neberte to ako niečo zlé. Vo veľa prípadoch sa po niekoľkých návštevách u odborníka dostaví výrazné zlepšenie a dieťaťu aj rodičom sa uľaví - učenie je zrazu oveľa jednoduchšie.

Ako hovoria samotní špec. pedagógovia, návštevu v CPPPaP netreba odkladať a pokiaľ vás oboznámia s problémom dieťaťa hoc aj na konci šk. roku, objednajte sa na odborné pracovisko bezodkladne. Princípom pri reedukačnej práci je systematickosť, častosť a nie kvantum, ale vhodný spôsob "ako na to". Odborníci vás dokážu nasmerovať, pretože aj prázdniny sú čas, ktorý je vhodné využiť, aby dieťa mohlo pokračovať v ďalšom školskom roku s čím menšími problémami. 

Za konzultáciu pri písaní tohto článku ďakujem špec. pedagogičkám Liliane Šimečkovej a Lydke Križanovej.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.5 z 5. Celkom 11 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
zajkula napísané 14.08.2014 15:58

Ďakuejm za článok, je akoby o nás.

 

Zaujalo ma: "Poruchy učenia sú vec, s ktorou sa v posledným rokoch stretávame čoraz častejšie...."

Ako rodič sa nečudujem, lebo keď vidím šlabikáre, prac listy a nemožné zošity s nevhodnými linajkami tak to robí problém aj mne. Lepšie sa nám doma pracuje so starším šlabikármi a stým čoi nájdem na webe, aj na vašich stránkach. Ďakujem za to!!!

 

Alebo je ten nárast spôsobený tým že v posedných rokoch je viac detí diagnostikovaných, kým pred 20 ríokmi boli takéto deti iba "pomalé, lenivé, hlúpe" ?

Martina napísané 07.05.2014 08:47

Ďakujem za úžasný článok. Veľmi mi pohladil dušu. Aj ja som pred mesiacom od pani učiteľky počula túto vetu. Len veľká škoda, že pani učiteľka "učila" deti LEN tri týždne!!! Predchádzajúca pani učiteľka odišla na MD, podľa jej mienky môj syn bol šikovný. A prišla druhá a všetko sa zmenilo! A to len preto, lebo mal jeden "blbý" piatok, počas ktorého vrámci opisu textu z tabule urobil 18 chýb. Predchádzajúca pani učiteľka inklinovala skôr k opisu/prepisu zo šlabikára. Moja odpoveď bola, že ja si myslím, že to súviselo z očami, deň predtým sa mu na dolnom viečku spravil veľký jačmen, a ďalšie dva má na hornom viečku. Po antibiotickej liečbe sa mu trocha tie jačmene upravili, no zatiaľ celkom nezmizli. Po mojom vyjadrení ho posadila do prvej lavice a odvety nemal viac ako tri chyby. Viem, že viac musíme pracovať na pozornosti. Sem-tam si zmýli písmenka, ale veď je prvák. Počas 10 mesiacov sa naučil 32 písmen, čítať, písať. Klobúk dole všetkým prváčikom. Trocha ma mrzela, tá podľa mňa veľmi "skorá" diagnóza pani učiteľky. Založila mu individuálny zošit do ktorého mu dáva úlohy naviac. Či je to správne nehodnotím, urobíme si ich. Dcéru mám 2.ročníku a keď porovnám jej prvú triedu a synovu, tak je to veľký rozdiel. Všetko je v rukách učiteľky. Niektorá má ideu, aby deti radi chodili do školy, iná ich už od prvého ročníka "drslí a cepuje". Syn mal v tomto trochu smolu. Každodenný opis/prepis. Diktáty. Žiadne didaktické hry. Je to smutná realita. Ešte raz vďaka za všetky skvelé články. Pekný deň.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Tehotná v lete - návod na prežitie
08.07.2020   0
Aj keď je leto asi najkrajší čas na tehotenstvo, prináša so sebou aj nepríjemnosti ako riziko prehriata, nadmerné potenie, opuchy, odreniny kože. Na čo by ste si v tehotenstve v lete mali dať pozor a ako si ho uľahčiť?
Keď sa dieťa narodí v zahraničí
03.07.2020   39
...na zápis o narodení bude príslušná špeciálna matrika, tzv. osobitná matrika, ktorú vedie Ministerstvo vnútra SR. Na základe oznámenia sa do osobitnej matriky zapisujú údaje o narodení štátnych občanov SR, ktoré nastali mimo územia SR.
Aké sú šance na otehotnenie v jednotlivých fázach cyklu?
29.06.2020   5
Menštruačný cyklus má svoje fázy, počas ktorých pravdepodobnosť úspešného počatia kolíše od nuly po teoretických 100 %.
babetko
5 rád pre úbohých rodičov, kontajnerov detských emócií
09.07.2020   9
Nikto sa nevenuje úbohým rodičom, ako majú ventilovať ten vreskot a vôbec skutočnosť, že ich úloha je byť hromozvodom svojmu malému dieťaťu, ktoré sa ešte učí narábať so svojimi emóciami. Ale čo my, čo máme robiť my? Pomooooooc!
Čo môžeme dieťaťu povedať namiesto "Neplač!"
06.07.2020   0
Keď sa dieťa utápa v slzách, vyvoláva to v nás veľa emócií. Hlavne chceme, aby boli všetky slzy preč ako mávnutím čarovného prútika, hneď a zaraz. Ale slzy nie sú zlé.
Cestovanie detí do zahraničia: pas pre dieťa, súhlas rodičov s vycestovaním
03.07.2020   7
Každé dieťa, aj bábätko, musí mať pri ceste do zahraničia vlastný cestovný pas. Ako ho vybaviť, čo budete potrebovať? Kedy je potrebný súhlas rodiča dieťaťa s vycestovaním do zahraničia?
detské choroby
Protikvasinková diéta
07.07.2020   3
Ponúkame vám užitočné informácie o tom, čo jesť a čomu sa radšej vyhnúť, ak sa kvasinky stanú nepríjemnou súčasťou vášho života.
Viete, čo znamenajú hodnoty CRP?
04.07.2020   5
Na to, že v prípade potreby nášmu dieťaťu pediater zmeria CRP, sme si už asi zvykli. Radi sa vyhneme antibiotickej liečbe, ak to naozaj nie je nevyhnutné. Čo však znamenajú namerané hodnoty?
Prvá pomoc - Úžeh, Tepelný úpal, Prehriatie
01.07.2020   0
Aký je rozdiel medzi tepelným a slnečným úpalom? Ako správne postupovať pri starostlivosti o prehriate dieťa? Kedy ísť na pohotovosť?
zvery
Povel "Ku mne" alebo tipy na privolanie psa
08.07.2020   0
„Ku mne“ je jeden z najdôležitejších povelov, ktoré potrebujete psa naučiť. Dá sa to u každého psa? Ako na to? Dokedy treba trénovať?
Mačka a dieťa, možné problémy
03.07.2020   1
Podľa posledných výskumov sa ukazuje, že spolužitie dieťaťa a dvoch alebo viacerých zvierat výrazne znižuje riziko vzniku alergie. Jedno zviera nemá na to výrazný vplyv, dve a viac áno.
Poďme chovať kozy, kozičky, kozliatka
25.06.2020   0
Sťahovanie nás mestských ľudí z mesta na dedinu prináša na vidiek potenciál nápadov a tvorivú inšpiráciu. Dá sa v záhrade chovať aj koza? Je to náročné? Ako a prečo kozie produkty...