Dysortografia – keď nie je dieťa s pravopisom kamarát

Raabe 0

Dysgrafia sa ako porucha písania vyskytuje u detí často spolu s poruchou pravopisu, tzv. dysortografiou. Obe ovplyvňujú kvalitu písania a často sa objavujú aj v spojení s dyslexiou.

Ako sa prejavuje dysortografia

Žiačika – dysortografika ľahko objaví učiteľka základnej školy, pretože dieťa sa odlišuje od svojich rovesníkov hneď vo viacerých smeroch: nechuťou k písaniu poznámok, diktátov, v diktátoch robí veľký počet chýb, chyby robí v odpise textu z tabule či učebnice už v začiatkoch školskej dochádzky, nemá cit pre jazyk, počuje, ale zdá sa, akoby nepočul, čo sa mu diktuje, nepamätá si diktované slov

Najčastejšie sa vyskytujúce chyby

  • vynechávanie písmen vo viacslabičných slovách,
  • nedodržiavanie dĺžňov, mäkčeňov,
  • prehadzovanie poradia písmen (les — sel),
  • nerozlišovanie tvrdých a mäkkých slabík,
  • nedopísaná posledná slabika v slove, na konci vety chýbajú bodky,
  • nerozlišovanie tvarovo podobných písmen (b — p, h — k, m — n),
  • nerozlišovanie zvukovo podobných písmen (b — p, t — d),
  • spájanie predložky s nasledujúcim slovom,
  • výmena, pridávanie a vynechávanie písmen alebo slabík,
  • nerozlišovanie krátkych a dlhých samohlások.

Príčinou môže byť nedostatočné sluchové rozlišovanie

Ako zmenšiť problémy dysortografika

  • Pri písaní je lepšie, keď dieťa píše znamienka ihneď, i keď sa naruší kontinuita písania.
  • Je dôležité, aby si dieťa nahlas diktovalo to, čo píše, a naučilo sa kontrolovať písaný text (sluchová kontrola).
  • Pri nerozlišovaní sykaviek pomáha, ak má dieťa ako pomôcku pred sebou karty s obrazmi úst, ktoré môžu byť farebne odlíšené. Pre úzke sykavky — ústa v úsmeve s úzkou štrbinou. Pre široké sykavky — ústa zošpúlené.
  • Pri zámene písmen sa odporúča tréning sluchovo-verbálnej pamäti a zrakové rozcvičky na identifikáciu tvarovo podobných písmen (napr. p — b — d, m — n, o — e a pod.) Na tréning sú vhodné pracovné listy pre žiakov s dyslexiou.
  • Na tréning problémových slov odborníci zase odporúčajú použiť tabuľku abecedy so všetkými tvarmi písmen a cvičenia na koncentráciu a pozornosť.

Ako precvičujeme diktáty 

  • Diktát, či už doma, alebo v škole pripravujte ako doplňovačku.
  • Poskytnite žiakovi dlhší čas na kontrolu napísaného (v triede nech napr. ako posledný odovzdáva zošit).
  • Voľte pomalšie tempo diktovania (učiteľ v triede môže poskytnúť žiakovi dlhší čas na písanie alebo po dohode žiak píše pri diktáte len každú druhú vetu).
  • Dieťa  pracuje s tabuľkou pre dyslektikov, kde sú farebne odlíšené mäkké a tvrdé spoluhlásky (vopred sa naučí tabuľku používať), alebo tabuľku abecedy s tlačenými a písanými tvarmi písmen.
  • Využívajte možnosti slovného hodnotenia.
  • Zaznamenávajte počet chýb, ale v triede neklasifikujte jeho diktát známkou.
  • Neopravujte chyby v diktátoch klasickým spôsobom.
  • Chyby neopravujte červenou, ale zelenou farbou.
  • Diktát dopredu precvičte (napr. formou domácej úlohy, doplňovačky a pod.)

Ako precvičujeme opis 

 

  • Kombinujte prepis s doplňovačkami, využívajte pracovné listy.
  • Umožnite dieťaťu  tiché diktovanie si.
  • Nenúťte ho, aby všetko prepisoval (dopredu sa s ním dohodnite na redukovanom množstve). Rešpektujte pomalé pracovné tempo.
  • Opis a prepis kontrolujte častejšie, aby ste sa presvedčili, že žiak si text správne prečítal.

Vždy oceňujte snahu o zvládnutie a aplikáciu pravopisných pravidiel, aj keď výsledok nebude tomuto úsiliu adekvátn

Vyskúšajte aj tieto pracovné listy

Zdroj: Kuliferdo – súbor 7. Pracovných zošitov pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ so špecifickými poruchami učenia

Podľa: Žiak so ŠVVP v 1. až 4. ročníku základnej školy – Mgr. Viktória Hlinková, Mgr. Tatiana Jánošíková, ZŠI pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, Bratislava / Mgr. Hana Laciková, PhD., SCŠPP Inštitút detskej reči, Bratislava

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár