Pred/ŠkolákPoruchy učenia a pozornosti

15 tipov pre deti s poruchami pozornosti

 Mária Kopčíková   10.09.2015   3

To, ako dieťa bude úspešné v škole, závisí na viacerých veciach. Okrem iného aj na jeho pozornosti. Spracovanie podnetov, informácií, ich zapamätávanie a následné využitie ovplyvňuje aktuálna koncentrácia pozornosti.  

Pozornosť umožňuje

zameranie sa na určitý obsah - na určité podnety, resp. určitú činnosť. Pozornosť musí byť výberová, pretože nemožno zároveň vnímať všetky podnety, ktoré sa ponúkajú.

Kvalita pozornosti u nás všetkých, nielen u detí, je závislá na koordinácii mnohých častí mozgu. Toto je dôvod, prečo je pozornosť ľahko zraniteľná a citlivá na najrôznejšie záťažové vplyvy – ruchy z okolia, únava, stres, choroby (alergie a trvalé užívanie liekov) ...

Poruchy pozornosti u detí

Poruchy pozornosti sú dané osobitosťami mozgovej činnosti, prenosom chemických látok v mozgu, môžu mať genetický základ alebo byť následkom ťažkostí pri pôrode. Veľká väčšina však nemá jasne preukázanú príčinu. Poruchy pozornosti nie sú spôsobené zlou či nedostatočnou výchovou.

Poruchami pozornosti rôzneho stupňa trpí mnoho školákov. U nás veľmi často spájajú rodičia i učitelia poruchy pozornosti s hyperaktivitou dieťaťa – teda nadmernou hybnosťou a impulzivitou dieťaťa.  Nemusí to tak byť vždy. Poruchou pozornosti môže trpieť aj dieťa, ktoré je tiché, „ani o ňom nevieme“, na pohľad bezproblémové. 

Poruchy pozornosti nesúvisia s inteligenciou dieťaťa, tá je často priemerná alebo nadpriemerná. Veľakrát sa vyskytujú spoločne s poruchami učenia, čítania a písania (dyslexia, dysgrafia, dysortografia) – tie akoby na poruchu pozornosti „nadviažu“. Nejakou poruchou pozornosti trpí približne 3 – 5 % detskej populáciu, častejšie to bývajú chlapci a problémy sa prejavia už v predškolskom veku, najneskôr na začiatku školskej dochádzky.

Syndróm ADHD – čítajte celý článok

U dieťaťa s poruchou pozornosti môžeme sledovať:

  • prílišnú citlivosť na podnety – nevie si z nich vybrať, nedokáže sa dlhodobo zamerať na jeden podnet, všetko ho rozptyľuje - spolužiakovi spadne ceruzka, za oknom bzučí mucha, v okolí sú príliš výrazné obrázky a podobne.
  • krátku dĺžku sústredenia – tieto deti nie sú schopné udržať pozornosť, pozornosť býva kolísavá, často celkom bez príčiny.
  • distribúcia, t. j. rozsah pozornosti, je príliš malý. Deti sú schopné vnímať iba malé množstvo informácií, nedokážu venovať pozornosť komplexnejšej situácii.
  • schopnosť prenášať pozornosť podľa potreby je znížená, pozornosť je málo adaptabilná. Takéto deti niekedy uľpievajú na niektorých podnetoch a nedokážu pružne reagovať.
  • oslabenú výberovosť - pozornosť týchto detí býva často nevýberová, nedokážu sa zamerať iba na podstatné znaky situácie, aj keby ich boli schopné pochopiť.

Nepriaznivým dôsledkom takýchto porúch v škole je ľahkosť rozptýlenia pozornosti a neschopnosť dokončiť začatú činnosť.

Ako pomôcť dieťaťu s poruchou pozornosti

Ak máte doma dieťa, ktoré trpí poruchou pozornosti, bolo by vhodné minimálne spolupracovať s pedagógom a dohodnúť sa na istých postupoch ako v škole, tak pri domácej príprave. Ideálne by bolo absolvovať diagnostické vyšetrenie (detský psychológ a pediater), aby ste presne vedeli, ktorým smerom sa v pomoci dieťaťu ubrať.

To, čo môžete vyskúšať vždy, je:

Upraviť prostredie, kde sa dieťa učí:

  • posadiť dieťa do svojej blízkosti – aby ste ho mali na očiach, čo robí pri učení, domácich úlohách.
  • miestnosť, kde sa dieťa učí, by mala byť prehľadná a jasne štruktúrovaná, nemala by byť zaprataná vecami – aj tie môžu rozptyľovať.
  • steny miestnosti by nemali byť preplnené, aby u dieťaťa nedošlo k preťaženiu vizuálnymi podnetmi.
  • snažiť sa redukovať hladinu hluku – vypnúť rádio, TV, neriešiť pri učiacom sa dieťati napr. nákupný zoznam alebo celodenný program ďalšieho člena rodiny.

Vhodné podmienky pri overovaní vedomostí (ak sa napr. pripravujete na polročné testy, pred písomkami ...):

  • nahlas prečítajte zadanie a overte si, či dieťa správne porozumelo, povzbudzujte dieťa, aby sa pýtalo, keď nerozumie.
  • častejšie kontrolujte, či dieťa pri riešení úloh postupuje správne,
  • ak má vaše dieťa problém s písaním, overujte si vedomosti ústne – ak sa to dá a je to predmet, kde sa to dá.
  • podporujte ho v návyku skontrolovať si po sebe.  Následne sa rozprávajte o tom, aké chyby robí, či sa opakovane objavujú tie isté. Ak áno, nech si k nim skúsi dieťa vymyslieť nejakú pomôcku.
  • povzbudzujte, oceňujte dieťa aj za prejavenú snahu.

Podporte schopnosť dieťaťa udržať pozornosť:

  • využite záujem, ten podnecuje a udržuje pozornosť, u týchto detí je to často jediná okolnosť, kedy vydržia dlhšie sústredene pracovať,
  • je nápomocné pri začatí každej novej činnosti pokojne sa postaviť vedľa dieťaťa a pripomínať, čo má dieťa urobiť teraz, čo ďalej atď.,
  • u menších detí väčšiemu sústredeniu napomáha dotyková stimulácia (chytenie za ruku, položenie ruky na plece, pohladenie po hlave) - pozor, treba vedieť, že dieťaťu nie je telesný kontakt nepríjemný.
  • Ak si idete doma niečo opakovať, pripravte si rôzne činnosti – nie len vytlačený pracovný list z webu. Urobte si napr. pokus, vyberte mapu a študujte na nej ...
  • V pracovných materiáloch dieťaťa, najmä ak sa má učiť obsah nejakého učiva (u starších školákov) farebne zvýraznite, podčiarknite kľúčové slová.
  • Povzbuďte dieťa, aby si vytvorilo svoje vlastné pomôcky a používal ich pri samostatnej práci – napríklad kartičky s postupom, ktoré môže používať počas nacvičovania nového učiva.

Školáci s poruchou pozornosti si vyžadujú veľa trpezlivosti a tvorivosti zo strany rodičov i učiteľov. Ak ste v pozícii rodiča, nezabúdajte ani na seba, na načerpanie energie a na svoje vlastné zdroje.

Spracované s použitím: Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti,mpc-edu.sk

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.5 z 5. Celkom 4 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
slniecko napísané 14.09.2015 19:11

Len upozornenie na preklep - zdá sa mi, že veta "pozor, treba vedieť, že dieťaťu nie je telesný kontakt nepríjemný." asi mala pôvodne znieť "pozor, treba vedieť, či dieťaťu nie je telesný kontakt nepríjemný."

Toto potom kľudne zmažte.

Mária, redakcia - autorka napísané 20.01.2015 09:34

Ivka,

prepáčte, ale nemyslím si, že celý problém je v školksom systéme. Veľa chýb robia rodičia detí, už od útleho veku. A veľa problémov ostáva opomenutých ešte predtým, než dieťa ide do školy - kde následne sa tieto problémy vyhrotia.

Plus teda samotný šk. systém nikomu nenariaďuje, aby deti len sedeli v laviciach - to je vždy o učiteľovi, ako výuku pojme a ako s deťmi bude rpacovať. Mám pozitívnu skúsenosť v bežnej základnej škole, i negatívnu ... je to vždy o ľudoch.

Ivka napísané 20.01.2015 08:19

Najvacsiu poruchu tu maju prave dospeli, ktori nutia vsetky deti sediet pol dna v lavici. A potom sa cuduju, ze kolko "hyperaktivnych" deti zrazu mame. Pricom tie deti len robia to, co im je prirodzene.. Ale vsak kaslat na individualitu, hlavne, ze vsetci vsetko rovnako.. Miesto vymyslania diagnoz detom by sme sa mali zamysliet, ci by nebolo vhodnejsie prehodnotit 200 rokov nezmeneny skolsky system, ktory toto sposobuje..

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Plánujete bábätko? Normálna otázka či tabu téma?
18.06.2019   0
Pýtajú sa ma na to všetci. Už mi to aj vadí, lebo by som bábätko chcela. Aj keď záleží, kto sa pýta. Ak chce niekto rýpať, je to nepríjemné. Na druhej strane rodina a kamaráti sú normálne zvedaví. Otázky o bábätku môžu niekoho nakopnúť, že už je čas. Ak ho však mať nemôžete, nie je jednoduché.“
Pôrod s epidurálkou alebo bez nej?
13.06.2019   0
Niektoré mamičky sa mi sťažovali, že po pôrode s epidurálkou mali pocit, že ich psychicky utlmila a nič neprežívali. To sa mi nestalo. Naopak, keď mi dali syna, rozplakala som sa od šťastia, ani som ho nechcela pustiť. Nebolelo ma ani šitie. Čo sa týka postupného prichádzania tela do normálu, to po epidurálke môže a nemusí byť problém.
Nemocnica Snina
12.06.2019   0
Cieľom pôrodnice je realizovať individuálny prístup k rodičke pred, počas a po pôrode na základe jej požiadaviek čím chceme vytvoriť pocit bezpečia pre matku aj dieťa.
babetko
TOP odborníci na výchovu, ibaže bezdetní
19.06.2019   2
Profi pestúnka priznala, že jej bolo ľahko rozprávať druhým rodičom, ako sa majú správať, no teraz, keď to zažíva sama na sebe, je to celkom iná šálka kávy.
Princezné z rozprávok, ktoré naozaj žili
17.06.2019   0
Inšpiráciou sa stal životný príbeh skutočnej šľachtičnej Margarethy von Waldeck, ktorá sa narodila v roku 1533. Ako dieťa prišla o matku, ktorú čoskoro nahradila veľmi prísna macocha. Samozrejme, spoločné vzťahy nezafungovali, možno aj preto, čo vtedajšie dokumenty zaznamenávajú: Margaretha bola známa svojou krásou. Budúca Snehulienka vyrastala na dvore Filipa III., odkiaľ sa v roku 1945 presťahovala za svojím strýkom na zámok Valkenburg v Holandsku.
Majú rituály a tradície v rodine zmysel?
14.06.2019   0
Vytvárajú spomienky a pomáhajú deťom ukotviť sa v rodinnom kruhu. Máme sa na čo tešiť. Máme čas a priestor byť s rodinou a zabávať sa. Strašne pekná myšlienka! Manželia vysvetľovali, že pre deti sú rituály a tradície niečo, čo im dáva ukotvenie, rodinnú identitu a zázemie. Rituálom a tradíciou môže byť čokoľvek – od večernej rozprávky po štedrovečernú kapustnicu. Niečo, čo vás baví a robíte to pravidelne.
detské choroby
Nočné mory
16.06.2019   11
Rodičia si myslia, že za zlé sny detí sú zodpovedné nepríjemné denné zážitky, no nie je to úplne pravda. Nie je úplne jasné, kedy deti začínajú snívať, ale vieme, že už batoľatá môžu hovoriť o svojich príjemných či strašidelných snoch.
Liečba hnačky u dojčených a nedojčených detí
03.06.2019   0
Ako správne dopĺňať tekutiny a výživu dieťaťu s hnačkou. Rozvrh diéty. Ako uvariť pravý ryžový či mrkvový odvar.
Pri akých ochoreniach je účinná Vojtova metóda?
31.05.2019   0
Hoci je Vojtova metóda prevažne spájaná s deťmi, úspešne sa aplikuje u všetkých vekových kategórií, od novorodencov až po seniorov.
zvery
Kŕmenie psa surovou stravou - BARFovanie
18.06.2019   7
BARFovanie je kŕmenie surovým mäsom, kosťami a surovou zeleninou. No neznamená to, že každý deň hodím psovi kilo surového krvavého mäsa. Tak ako vlky, aj pes potrebuje byliny, korienky, či zeleninu, aby doplnil pre svoj organizmus potrebné látky.
Čo treba vedieť o potkanoch chovaných doma
23.05.2019   1
Chov potkanov zažíva v poslednej dobe boom. Potkany sú inteligentné, vycvičiteľné a vyžadujú relatívne jednoduchú starostlivosť. Potkanov môžeme naučiť všeličo. Napríklad preskakovať, otáčať sa dokola, postaviť sa a dokonca aj podať ruku na povel.
Ako správne osloviť, či volať ovcu
09.05.2019   0
No jednoduché to nie je. Samica ovce domácej sa nazýva bahnica. Samec je baran a ich mláďatko sa volá jahňa. Čo je potom baránok?