Krúžky a aktivity pre deti

Mária Kopčíková 1

Keď som sa minule dopracovala k manželovým vysvedčeniam zo základnej školy, celkom som sa pobavila, akú bohatú krúžkovú činnosť tam mal pozapisovanú (modelárskym počnúc, včelárskym končiac, pomedzi to ešte nejaké športy).

Zdroj: ingimage.com

Obaja sme ešte z generácie, keď sme aj krúžky na škole mali viac menej povinné – ale v princípe nás to bavilo, užili sme si pri tom s ostatnými rovesníkmi kopu srandy.

Toto by asi stále malo ostať pointou pri výbere aktivít, kde naše deti budú tráviť voľný čas –

aby sa pri tom bavili.

Včera som s mojimi deťmi absolvovala zápis v ZUŠke, mierne chaotický s nátreskom rodičov a detí a pri čakaní v rade dumala, či tých krúžkov majú málo, veľa, tak akurát. A nielen moje deti, ale aj všetky tie okolité, ktoré tam poletovali a väčšina z nich (najmä tých starších) sa zjavne tešila na dramaťák, tanečnú …

Čo od krúžkov očakávajú rodičia

Nuž, asi viacej vecí:

  • Aby sa deti niečo nové naučili.
  • Aby rozvíjali svoj talent, nadanie.
  • Aby sa neflákali a trávili čas zmysluplne.
  • Prestíž – „moje dieťa dokáže to či ono…“.
  • Rozšírenie možností pre dieťa do budúcna – dieťa v istom veku ešte nevie, na čo mu to či ono môže byť dobré, no rodič so svojimi skúsenosťami vidí „o krok vpred“.
Zdroj: ingimge.com

Teraz by som hádam mala nadviazať, čo očakávajú od krúžkov deti. Nuž, to sa treba spýtať ich – najmä tých vlastných, keď sa o krúžkoch rozhodujete. 

Ako môžete krúžky uhradiť prostredníctvom vzdelávacích poukazov? Čítajte ďalej …>>>

Berte ich prosím do úvahy, aj keď by ste boli radi, aby sa venovali niečomu inému, lebo to sa vám práve zdá zmysluplnejšie. Brať do úvahy nevnímam v rovine povoliť úplne všetko – ale hovoriť (veku primerane) o motívoch dieťaťa, o vašich dôvodoch, hľadať styčné plochy.

Koľko krúžkov deti unesú?

Rozprávame sa s kamarátmi o tom, koľko krúžkov, aktivít je dosť, koľko tie naše deti zvládnu, koľko im dovoliť. Aj ako psychológovia máme na to odborné názory, na preťaženosť detí, na využívanie ich reálnej kapacity. Myslím si však, že je to veľmi individuálne, koľko dieťa zvládne.

Čo by sme mohli zvážiť a na čo prihliadať pri výbere krúžku:

  • Vek dieťaťa – niekedy mám pocit, že už malé 3 – 4 ročné deti majú plno aktivít, hoc aj 5x do týždňa. Rodičia sa z toho tešia, deti sa tešia. Otázkou pre mňa je, či v istej konštelácii dieťa dokáže veľkú mieru podnetov spracovať a či je mu to skôr k osohu alebo skôr k problémom. Niektoré deti reagujú na priveľa aktivít svojou ďalšou aktivitou, sú „naspídované“, rodičia sa potom čudujú, kde to dieťa berie toľko energie. Pokiaľ sa nenaučí oddychovať, relaxovať, neostáva mu čas na voľnú hru, môže to v konečnom dôsledku spôsobovať problémy. Vo všeobecnosti sa odporúča dieťa zaťažovať postupne, a krúžky pridávať pomaly.
Zdroj: ingimage.com
  • Temperament dieťaťa – či máme doma dieťa „do sveta“, ktoré je rado v kontakte s inými, nemá problém zotrvať niekde dlhší čas bez sprievodu alebo blízkych kamarátov, alebo naopak naše dieťa len ťažko bojuje s cudzím prostredím a necíti sa v tom dobre. Niektorí rodičia viacero aktivít berú ako tréning pre dieťa – „nech si zvyká“, no môže to byť kontraproduktívne, pretože dieťa je permanentne v strese z priveľa nových ľudí a priestorov.
  • Záujmy dieťaťa – reagovať skôr na to, najmä v predškolskom veku – čo dieťa baví, čo rado robí a podporovať ho v tom. V mladšom školskom veku môžete dieťa postupne smerovať ku aktivitám, v ktorých vidíte význam pre jeho budúcnosť, ale ono samo nejako veľmi k samotnej aktivite neinklinuje (to často bývajú jazyky).
  • Ostatné povinnosti a ako ich dieťa zvláda – toto sa týka školákov, ktorý s postupujúcim ročníkom majú viacej povinností a učenia. Pokiaľ dieťa potrebuje na školskú prípravu viacej času, je vhodné uvažovať o znížení počtu iných aktivít. Najmä v prvých ročníkoch. Nie je výnimkou, že dieťa takmer každý deň medzi 14.00 – 18.00 behá po krúžkoch a potom sa má pripravovať do školy v čase, keď už nemá dostatok energie a je unavené. Z čoho pramení zbytočný stres. Je preto fajn urobiť si prehľad týždňa a reálne sa pozrieť na to, koľko toho dieťa má, ako sa to dá zladiť, kedy ostáva čas na učenie a kedy na hru.

Aké krúžky vyberať pre deti? Mladý modelár, či jazykový .. Vyberajte! >>>

Hrať sa, hrať sa

Pristavím sa pri tomto spojení a slovíčku hra. Mnoho rodičov vníma hru, ako niečo menejcenné. Aby bola určená pre škôlkarov a školáci už mali začať makať a učiť sa a učiť sa. No nie je to tak. Malé deti sa pri hraní vlastne celý čas učia. Väčšie deti, školáci, sa zase pri hre odreagovávajú, relaxujú. Aj my dospelí predsa potrebujeme relaxovať, zbierať sily na všetky povinnosti, ktoré musíme zvládať. To isté potrebujú aj deti.

Skúste toto zohľadniť pri plánovaní programu pre deti, aby im ostal čas aj na hru – takú, akú chcú oni sami. Pri ktorej si oddýchnu, aby sa mohli ďalej učiť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (10 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

  1. ono by to bolo jednoduchsie, keby tie kruzky boli na skole v ramci druziny.. to by nebolo pre dieta ani rodica stresujuce. skoda ze je toho malo, alebo ked je tak to ma mizivu uroven 🙁

Pridaj komentár