Ako dopadol piatacky „monitor“?

Mária Kopčíková 1

Výsledky Testovania 5 sú na základné školy distribuované práve v týchto dňoch. Ako dopadol váš piatak, to čoskoro zistíte. A ako dopadli naši piataci globálne?

Zdroj: istpck.com

Svoje vedomosti si overilo celkom 43 148 piatakov

Testovanie 5 sa realizovalo 25. novembra 2015 a prvýkrát sa ho zúčastnili všetci žiaci 5. ročníka ZŠ, okrem žiakov s mentálnym  postihnutím. Testovanie žiakov so zdravotným znevýhodnením vzdelávaných formou školskej integrácie bolo realizované na vybraných školách (žiaci s vývinovými poruchami učenia, narušenou komunikačnou schopnosťou, sluchovým postihnutím a telesným postihnutím). 

Čo bolo cieľom Testovania 5? >> >>

Rozsah učiva v testoch bol v súlade s platnými pedagogickými dokumentmi pre ISCED 1. Úlohy v testoch boli zamerané na logické myslenie, porozumenie textu, overovanie hĺbky vedomostí a zručností, aplikáciu poznatkov v praktických súvislostiach. Test z matematiky pozostával z úloh s matematickým a s reálnym kontextom, t. j. úloh z reálneho života, pričom súčasťou niektorých úloh boli aj grafy a tabuľky. Pre úspešné riešenie úloh z matematiky bolo nevyhnutné, aby si žiaci s porozumením prečítali zadanie úlohy.

Súčasťou testov z vyučovacích jazykov boli úlohy zamerané na čítanie s porozumením, v ktorých žiaci pracovali s ukážkami súvislých a nesúvislých textov. Textové ukážky boli doplnené o ilustrácie zachytávajúce podstatu literárneho textu. Ich funkciou bolo vyjadriť atmosféru diela, čím sme umožnili lepšie pochopenie obsahu textu žiakmi a zároveň podporili predstavivosť žiakov s najslabšími vzdelávacími výsledkami.

Zdroj: isifa.com

Úspešnosť žiakov v matematike a vyučovacom jazyku

Výsledky žiakov odhalili vyše 60 percentnú priemernú úspešnosť v testoch, vyššiu úspešnosť žiakov testovaných elektronickou formou oproti papierovému testovaniu, ako aj regionálne rozdiely vo vedomostiach žiakov. 
Testy písalo 43 148 žiakov z 1457 základných škôl, z toho 40 354 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom slovenským a 2 794 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským.

Testy v papierovej forme písalo 40 926 žiakov z 1 456 základných škôl, testy v elektronickej forme písalo 2 232 žiakov zo 111 základných škôl.

Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky bola 62,0 %, pričom najúspešnejší v nej boli žiaci Bratislavského kraja (70,6 %) a najmenej úspešní žiaci Košického kraja (55,2 %), pričom priemerná úspešnosť žiakov v testovaní v papierovej forme bola 61,5 % a v testovaní v elektronickej forme 70,4 %.

Rovnako vyššiu úspešnosť v teste zaznamenali žiaci navštevujúci väčšie školy (podľa počtu žiakov v 5. ročníku ZŠ). Žiaci v školách s počtom 38 žiakov a viac v 5. ročníku dosiahli o vyše 4 percentuálne body vyššiu úspešnosť ako žiaci navštevujúci školy do 15 žiakov v triede (58,0 %).

Pri teste zo slovenského jazyka a literatúry boli opäť najúspešnejší žiaci Bratislavského kraja a najmenej úspešní žiaci Košického kraja. Priemerná úspešnosť žiakov v tomto teste bola 66,6 %. Lepší výsledok v teste zaznamenali žiaci zapojení do testovania elektronickou formou, pričom ich priemerná úspešnosť v teste bola 73,5 %, oproti žiakom, ktorí písali test papierovo – 66,2 %. 

Test z maďarského jazyka a literatúry písalo 2 791 žiakov s priemernou úspešnosťou 57,4 %. I v tomto prípade výsledok potvrdil, že žiakom zrejme viac vyhovovala elektronická forma testu, keďže priemerná úspešnosť žiakov v elektronickej forme bola 66,3 % a v papierovej bola výrazne nižšia (56,9 %).  

Ako pripraviť dieťa na prijímačky na strednú školu či osemročné gymnázium >> >>

Testovaní boli aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Do testovania papierovou formou sa zapojilo aj 937 žiakov zo 159 škôl vzdelávajúcich žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami formou školskej integrácie (žiaci so ŠVVP). Test z matematiky riešilo 919 žiakov so ŠVV s priemernou úspešnosťou 50,7 %. Pri teste zo slovenského jazyka a literatúry bola priemerná úspešnosť 58,1 % pri počte 901 testovaných žiakov. Test z maďarského jazyka a literatúry vypĺňalo 36 žiakov s priemernou úspešnosťou 37,4 %.

Informácie o výsledkoch T5 v školskom roku 2015/2016 a ďalšie analýzy budú zverejňované na internetovom sídle NÚCEM https://www.nucem.sk/sk/testovanie 5.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

  1. Ani sa necudujem, ze tie elektronicky testovane deti mali vyssiu uspesnost, lebo ked som videla, ako debilne je urobeny ten „odpovednik“, tak urcite plno deti zle zapisalo odpoved a tak malo chybu.. Nechapem, preco sa odpoved nepise priamo k otazke, ale na iny papier.. Cele zle.. Uz len to, ze vobec take nieco deti pisu, naco preboha?? A este to urobme uplne debilne, ze..

Pridaj komentár