Rakovina naša každodenná, alebo prečo slovenský onkológ vyhorel

Eva Pavlíková 0

Nikto sa už netvári, že ju nemá (aspoň v rodine). Najvyššie percento úmrtí v Európe počas posledných 5. tich rokov je práve na diagnózu, kde po vás zostane v hlbokom šuflíku kovovej skrine viac, či menej tučná onkologická správa.

Ak by sme pri pri dnešnej káve nahryzli túto tému s kolegom, kamarátkou, kýmkoľvek, každý má aspoň sprostredkovanú skúsenosť z onkológie.

Onkológovia nemajú čas,

problém je zohnať ich na debatu o konkrétnej diagnóze, nie to ešte o možnostiach a nemožnostiach liečby a našich osobných predstavách a hraniciach, ….. V novej životnej situácii vyvstáva množstvo otázok. Aj technických a praktických.

Skúsme sa na chvíľu obuť do ich kože, alebo aspoň kožených topánok.

Slovenský onkológ vyhorel

Slovenský onkológ denne vyšetrí 30-40 pacientov.

Jeho úlohou je liečiť rakovinu, no súčasne si jeho práca vyžaduje aj psychologickú podporu pacienta. Prečo je mentálne  a časovo náročná si všetci vieme predstaviť (a možno aj úplne nie ) . Do toho sa boria so systémom, komplikovanou a na čas náročnou administratívou, … nejaká debata o výške jeho platu  ani nemusí prísť na rad, naozaj nie je prvou v rade jeho frustrácií.

Slovenský onkológ je spomedzi všetkých medicínskych odborností najčastejšie evidovaným pacientom s diagnózou vyhoretie.

Onkológov je málo a sú len niekde

Problémom je tiež nedostatočné geografické rozmiestnenie onkologických ambulancií. Šťastie (ak sa to vôbec pri tejto diagnóze dá použiť) majú obyvatelia veľkých miest a Bratislavy, ktorí si na chemošku “ odbehnú “.  

Pacienti, ktorí  za chemoterapiou, alebo len konzultáciou cestujú často aj viac ako 100 km, majú  svoje prežívanie aj tak ťažkých stavov znásobené. Logicky – potrebovali by väčšiu pozornosť, psychickú podporu, zasa ten čas lekára, ktorý on nemá …   

A pripomeňme si to neskutočné číslo – onkológ vyšetrí za 1 pracovný deň 30-40 pacientov.

Ako sa toto celé vôbec dá?

O čom to celé je?

Zasa o peniazoch.

Vo vyspelých európskych krajinách vynaložia na zdravotnú starostlivosť o 1 človeka 5.000 USD mesačne. Na Slovensku je to 1.000 EUR.  Tento číselný rozdiel kopíruje aj kvalia zdravotnej starostlivosti, ku ktorej sa u nás dostaneme. Veľa muziky s malým rozpočtom sa nenamúti. 

Máme málo lekárov, ktorí majú málo času.

Bežná liečba onkologického pacienta stála doteraz mesačne cca 5.000 eur, Prichádzajú však novšie onkologické lieky, nová imunoterapia – všetky stoja už násobne viac.

 

Čo sa dá?

To, čo sa dá, je odbremeniť onkológov. Nechať ich robiť  kvalitne a dobre svoju odbornú prácu a pacientom pomáhať a odpovedať na ich otázky inde.

K pacientským organizáciám, ktoré už dlhé roky v tejto snahe pomáhajú, pribudla nová služba.

Bezplatná poradňa onkologických pacientov www.sopo.sk 

Problémy onkologických pacientov sa pri boji s ochorením nekončia. Často zápasia s ďalšími sociálno-právnymi problémami, ktoré nevedia vyriešiť alebo o nich nemajú dostatočné informácie.

Mnohí z nich nedokážu z invalidného dôchodku vyžiť, avšak kvôli ochoreniu sa nemôžu zamestnať. Riešia problémy s ukončením pracovných pomerov, alebo so zriadením chránenej dielne. 

Pacient sa dozvie na čo má nárok a ako si ho uplatniť

Samotná webová stránka www.sopo.sk  je priebežne aktualizovaná nielen otázkami pacientov, ale aj zmenami v zákonoch.

Najväčšou výhodou stránky je, že je určená pre všetky onkologické diagnózy a nie je špecifikovaná na konkrétne oblasti ochorení. Aby sa pacienti mohli s online poradňou spojiť, dostanú od samotných lekárov edukačnú brožúru a kartičku s unikátnym kódom, vďaka ktorému sa budú môcť na stránke prihlásiť a napísať svoj problém.  

Pre starších alebo menej on-line zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou. Sociálno-právny poradca následne odpovedá na otázky do piatich pracovných dní, v prípade využitia otázky poštou, zašle odpoveď v zalepenej obálke. K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.

Internetová stránka ďalej poskytuje aj formuláre žiadostí či vzory odvolaní. Pacient sa v jednotlivých sekciách dozvie na čo má nárok a ako si ho uplatniť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (17 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Eva Pavlíková

Do tejto stránky som sa prerodila. Postupne - pôrodmi mojich štyroch detí. A tak sa na svet pozerám očami rodiča. Čo na mysli, to na klávesnici.

články autora...

Pridaj komentár