ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
ZdravieZdravie

Antioxidanty -štít pred útokom voľných radikálov

 TS, Beata Moriová   20.02.2010   0

foto:autor

Konzumácia dobrého jedla je jedným zo stravovacích návykov, ktorý má dokázateľne najlepšiu schopnosť ochraňovať a zlepšovať ľudské zdravie. Obrovský výber produktov v obchodoch však nezaručuje, že si dobre vyberieme. Nikdy predtým v histórii sme nemali toľko možností na výber, také schopnosti a vedomosti aké máme dnes a tak málo času.

Vo všeobecnosti je na udržanie dobrého zdravia potrebné z pohľadu výživy konzumovať približne 50 živín. Popri energii alebo kalóriách, ktoré získavame z tukov, cukrov a bielkovín, potrebujeme aj mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, esenciálne aminokyseliny, minerály, vitamíny a antioxidanty.

Antioxidanty sú prirodzene sa vyskytujúce látky, ktoré neutralizujú aktivitu škodlivých voľných radikálov v tele, čím zabraňujú oxidácii. Ak by k neutralizácii voľných radikálov nedošlo, mohli by spôsobiť škody v našich bunkách a DNA, čím by sa zmenila štruktúra aj funkcia rôznych častí bunky. Antioxidanty sa teda používajú pri spracovaní potravy na prevenciu pred oxidáciou (zničením) nenasýtených tukov. Voľné radikály sú vedľajším produktom metabolických procesov bunky, pri ktorých sa vytvára energia. Sú prítomné v našom každodennom živote aj prostredníctvom takých faktorov, ako sú cigaretový dym, UV žiarenie a znečistenie ovzdušia.

Voľné radikály sú vysoko reaktívne a môžu zapríčiniť rozsiahle chronické zmeny v bunkových obaloch. Tieto škody zvyšujú riziko génových mutácií, ktoré môžu viesť ku chronickým stavom, ako napr. choroby srdca a niektoré typy rakoviny. Predpokladá sa tiež, že škody, ktoré spôsobujú voľné radikály, zrýchľujú proces starnutia kože a iných buniek, čo vedie k znižovaniu výkonnosti. Antioxidanty ochraňujú bunky pred ich poškodením tým, že čistia voľné radikály a znižujú koncentráciu kyslíka okolo bunky. 

Antioxidanty v strave spadajú medzi tri hlavné kategórie: vitamíny, minerály a iné fytozložky (pozri tabuľku s príkladmi antioxidantov v každej z uvedených troch kategórií).

 

 

Vitamíny

Minerály

Iné fytozložky

Vitamín A

Zinok

Karotenoidy

Vitamín C

Mangán

Polyfenoly (napr. Flavonoly, Flavanoly, Izoflavonoly)

Vitamín E

Selén

Fytoestrogény

 

Železo

 

Antioxidanty chránia bunky pred ich poškodením tým, že neutralizujú voľné radikály a menia ich tak na neškodné. Antioxidanty sa v strave nachádzajú prirodzene vo forme špeciálnych vitamínov, minerálov a fytozložiek, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine. Antioxidanty sa nachádzajú napríklad v citrusovom ovocí, farebnej zelenine, čaji, strukovinách, červenom víne, syre, mäse a olejnatých rybách. V nasledujúcej tabuľke sú niektoré z hlavných zdrojov antioxidantov v našej strave: 

 

Zdroj

Typ antioxidantov

Zdroj

Typ antioxidantov

Jablká

Flavonoly

Mäso

Selén, Zinok

Strukoviny vrátane sóje

Izoflavóny

Orechy

Flavonoly

Čierny čaj

Theaflavins

Cibuľa

Flavonoly

Kakao

Flavanoly

Olejnaté ryby

Vitamín A

Farebné ovocie a zelenina

Karotenoid

Červené víno

Flavanoly

Cereálie

Selén

Špenát

Vitamín C

Citrusové ovocie

Vitamín C

Tempeh

Izoflavóny

Mliečne výrobky

Vitamín A, Zinok

Tofu

Izoflavóny

Ryby

Selén

Paradajky

Vitamín C

Hroznové semienka

Flavanoly

Pšeničné klíčky

Vitamín E

Zelený čaj

Flavanoly

Celozrnné obilniny

Zinok

Pečeň

Vitamín A

Rastlinný olej

Vitamín E

V posledných rokoch sa antioxidanty spájajú hlavne so znižovaním rizika vzniku chronických degeneratívnych ochorení, ako sú cukrovka, obezita, srdcové choroby a rakovina, ako aj s možnosťou dožiť sa vyššieho veku. Naše telo produkuje antioxidačné látky v množstve, ktoré nie je dostatočné na zabezpečenie rovnováhy oxidácie a antioxidácie. Preto sa musíme obrátiť na zdroje antioxidantov v našej strave. Musíme však myslieť aj na to, že počas nášho života, hlavne v rozvinutých krajinách, sme vystavení oxidačným činiteľom stále častejšie, čo ešte viac opodstatňuje dôležitosť zahrnutia potravín s obsahom antioxidantov do nášho každodenného života.

Obrana pred oxidatívnym stresom

Cieľ obrany pred oxidatívnym stresom spočíva v ochrane tela pred zničujúcim efektom voľných radikálov. Zaradenie antioxidantov do nášho jedálnička závisí hlavne od konzumácie potravy rastlinného pôvodu, pretože tá je hlavným zdrojom vitamínov a antioxidačných živín. Dôležité je konzumovať aj látky, ktoré, hoci sa nemusia považovať za živiny, majú jednoznačnú schopnosť vyrábať antioxidačný efekt. Naša strava musí byť navyše bohatá aj na selén, železo, mangán a zinok, ktoré zasahujú do aktivity enzýmov a sú schopné zastaviť oxidačné procesy. Ak ich dodávka nie je adekvátna, práca enzýmov – antioxidačných obrancov, nie je dostatočná.

Rovnako aj tvorba voľných radikálov v pokožke v dôsledku vystavovania sa ultrafialovému žiareniu, vedie k oslabeniu antioxidačného enzymatického systému. Tieto efekty môžu byť vykompenzované konzumáciou vonkajších antioxidantov, na prevenciu alebo oddialenie predčasného starnutia pleti.

Viac o prírodných antioxidantoch sa dozviete na webstranke cappy.sk

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
V Ružinovskej nemocnici bol skvelý personál, chýbala mi však podpora v dojčení
19.03.2019   2
V Ružinovskej nemocnici v Bratislave som rodila v máji minulého roku. Bolo to dobré, ale bolo by ešte čo vylepšovať. Hlavne v informovanosti sestier, čo sa dojčenia týka. Majú informácie staré 20 rokov. Ostatné veci boli fajn, ale pre tento problém by som sem rodiť druhý raz nešla.
Skoncujte s klišé dokonalej matky, ktorá musí byť nutne naplnená šťastím
18.03.2019   6
Depresia post-partum sa týka mnohých mamičiek a predovšetkým prvorodičiek. Takáto depresia sa dá rozdeliť do viacerých kategórií:
Galanta má modernú pôrodnicu, na novorodeneckom je to slabšie
15.03.2019   0
Na pôrodnej sále boli naozaj super sestričky, všetky veľmi milé a ochotné. Na novorodeneckom sa však našlo aj zopár nepríjemných. Najviac mi asi prekážalo, keď mi jedna prišla o pol piatej ráno vysvetľovať, ako mám správne dojčiť. Lekár bol tiež v pohode, až na jeden incident. Keď som mala veľmi silné kontrakcie, išiel mi prepichnúť plodovú vodu. Povedal mi, aby som si sadla na kozu, ale v tej chvíli som dostala kontrakciu a musela som si čupnúť.
babetko
Karfiol, ako ho nepoznáte
20.03.2019   0
Aký majú deti vzťah ku karfiolu, asi vedia všetci rodičia z rozprávky o Bambuľke. Dedo Jozef navarí zemiaky s vyprážaným karfiolom a šalátom, ale slečna nad ním len ohŕňa nos. Rovnako ako moje deti. Pritom karfiol je super zdravá potravina, plná železa, draslíka, vápnika a obsahuje napríklad aj vitamín A, C a kyselinu listovú. Pomáha chrániť kosti, kĺby, podporuje imunitný systém, a čo poteší mamičky, zlepšuje kvalitu vlasov. Len ako o tom presvedčiť aj našich najmenších?
Od pôrodu som päty nevytiahla z tohto sprostého debilného domu!
19.03.2019   3
Som už úplne vysilená, schudnutá, unavená. Moja predstava mať veľkú rodinu sa úplne pominula. Už nikdy viac nechcem druhé dieťa. Nikdy!!!
Ako som zistila, že moje deti pozerajú priveľa rozprávok
18.03.2019   3
Odborníci to hovoria jasne. Deti do troch rokov by NEMALI pozerať telku. Ani videjká na mobile, ani na tablete. Lebo rozprávky a detské programy ničia už v zárodku ich pozornosť, komunikačné schopnosti, zabíjajú predstavivosť, zvyšujú nervozitu, agresivitu... Zabudla som na niečo? Proste do troch rokov by ich hlavným zabávačom mali byť rodičia.
detské choroby
Hnačka
12.03.2019   9
Hnačka je časté vylučovanie abnormálne riedkej alebo vodnatej stolice. Kým u dojčiat ide o závažný stav, u starších detí zvyčajne nebýva dôvodom na znepokojenie.
Akútna bronchitída – Akútny zápal priedušiek
08.03.2019   2
Vyskytuje sa v každom období detského veku. Maximum prípadov je v jesenných a zimných mesiacoch. Začína sa "nádchou."
4 vitamínové bomby na posilnenie imunity
05.03.2019   1
Načo bežať k lekárovi. Liečme sa. Tradičné, rokmi overené recepty.
zvery
Preč s alergiou alebo zvieratá v domácnosti
05.03.2019   0
Deťom, ktoré boli alergické na mačky a psy lekári odporúčali chovať škrečkov alebo iných hlodavcov.
Fretka nie je zvieratko pre každého
26.02.2019   2
Len máloktoré dieťa vie, že na konci vodítka, to malé, chlpaté a veselé zvieratko, je fretka. Väčšinou si aj od mnohých dospelých vypočujem, že venčím potkana, vydru, malého psa, krtka, mačku alebo iné zvieratko.
Aj malé zvieratko potrebuje starostlivosť
15.02.2019   0
Medzi malé domáce zvieratká zaraďujeme všetky menšie od psa či mačky. Najznámejší domáci mini miláčikovia sú králiky, škrečky, morčatá, či laboratórne myši. Pre svoj spokojný a šťastný život však aj oni potrebujú pravidelnú starostlivosť.