ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
ZdravieZdravie

Antioxidanty -štít pred útokom voľných radikálov

 TS, Beata Moriová   20.02.2010   0

foto:autor

Konzumácia dobrého jedla je jedným zo stravovacích návykov, ktorý má dokázateľne najlepšiu schopnosť ochraňovať a zlepšovať ľudské zdravie. Obrovský výber produktov v obchodoch však nezaručuje, že si dobre vyberieme. Nikdy predtým v histórii sme nemali toľko možností na výber, také schopnosti a vedomosti aké máme dnes a tak málo času.

Vo všeobecnosti je na udržanie dobrého zdravia potrebné z pohľadu výživy konzumovať približne 50 živín. Popri energii alebo kalóriách, ktoré získavame z tukov, cukrov a bielkovín, potrebujeme aj mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, esenciálne aminokyseliny, minerály, vitamíny a antioxidanty.

Antioxidanty sú prirodzene sa vyskytujúce látky, ktoré neutralizujú aktivitu škodlivých voľných radikálov v tele, čím zabraňujú oxidácii. Ak by k neutralizácii voľných radikálov nedošlo, mohli by spôsobiť škody v našich bunkách a DNA, čím by sa zmenila štruktúra aj funkcia rôznych častí bunky. Antioxidanty sa teda používajú pri spracovaní potravy na prevenciu pred oxidáciou (zničením) nenasýtených tukov. Voľné radikály sú vedľajším produktom metabolických procesov bunky, pri ktorých sa vytvára energia. Sú prítomné v našom každodennom živote aj prostredníctvom takých faktorov, ako sú cigaretový dym, UV žiarenie a znečistenie ovzdušia.

Voľné radikály sú vysoko reaktívne a môžu zapríčiniť rozsiahle chronické zmeny v bunkových obaloch. Tieto škody zvyšujú riziko génových mutácií, ktoré môžu viesť ku chronickým stavom, ako napr. choroby srdca a niektoré typy rakoviny. Predpokladá sa tiež, že škody, ktoré spôsobujú voľné radikály, zrýchľujú proces starnutia kože a iných buniek, čo vedie k znižovaniu výkonnosti. Antioxidanty ochraňujú bunky pred ich poškodením tým, že čistia voľné radikály a znižujú koncentráciu kyslíka okolo bunky. 

Antioxidanty v strave spadajú medzi tri hlavné kategórie: vitamíny, minerály a iné fytozložky (pozri tabuľku s príkladmi antioxidantov v každej z uvedených troch kategórií).

 

 

Vitamíny

Minerály

Iné fytozložky

Vitamín A

Zinok

Karotenoidy

Vitamín C

Mangán

Polyfenoly (napr. Flavonoly, Flavanoly, Izoflavonoly)

Vitamín E

Selén

Fytoestrogény

 

Železo

 

Antioxidanty chránia bunky pred ich poškodením tým, že neutralizujú voľné radikály a menia ich tak na neškodné. Antioxidanty sa v strave nachádzajú prirodzene vo forme špeciálnych vitamínov, minerálov a fytozložiek, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine. Antioxidanty sa nachádzajú napríklad v citrusovom ovocí, farebnej zelenine, čaji, strukovinách, červenom víne, syre, mäse a olejnatých rybách. V nasledujúcej tabuľke sú niektoré z hlavných zdrojov antioxidantov v našej strave: 

 

Zdroj

Typ antioxidantov

Zdroj

Typ antioxidantov

Jablká

Flavonoly

Mäso

Selén, Zinok

Strukoviny vrátane sóje

Izoflavóny

Orechy

Flavonoly

Čierny čaj

Theaflavins

Cibuľa

Flavonoly

Kakao

Flavanoly

Olejnaté ryby

Vitamín A

Farebné ovocie a zelenina

Karotenoid

Červené víno

Flavanoly

Cereálie

Selén

Špenát

Vitamín C

Citrusové ovocie

Vitamín C

Tempeh

Izoflavóny

Mliečne výrobky

Vitamín A, Zinok

Tofu

Izoflavóny

Ryby

Selén

Paradajky

Vitamín C

Hroznové semienka

Flavanoly

Pšeničné klíčky

Vitamín E

Zelený čaj

Flavanoly

Celozrnné obilniny

Zinok

Pečeň

Vitamín A

Rastlinný olej

Vitamín E

V posledných rokoch sa antioxidanty spájajú hlavne so znižovaním rizika vzniku chronických degeneratívnych ochorení, ako sú cukrovka, obezita, srdcové choroby a rakovina, ako aj s možnosťou dožiť sa vyššieho veku. Naše telo produkuje antioxidačné látky v množstve, ktoré nie je dostatočné na zabezpečenie rovnováhy oxidácie a antioxidácie. Preto sa musíme obrátiť na zdroje antioxidantov v našej strave. Musíme však myslieť aj na to, že počas nášho života, hlavne v rozvinutých krajinách, sme vystavení oxidačným činiteľom stále častejšie, čo ešte viac opodstatňuje dôležitosť zahrnutia potravín s obsahom antioxidantov do nášho každodenného života.

Obrana pred oxidatívnym stresom

Cieľ obrany pred oxidatívnym stresom spočíva v ochrane tela pred zničujúcim efektom voľných radikálov. Zaradenie antioxidantov do nášho jedálnička závisí hlavne od konzumácie potravy rastlinného pôvodu, pretože tá je hlavným zdrojom vitamínov a antioxidačných živín. Dôležité je konzumovať aj látky, ktoré, hoci sa nemusia považovať za živiny, majú jednoznačnú schopnosť vyrábať antioxidačný efekt. Naša strava musí byť navyše bohatá aj na selén, železo, mangán a zinok, ktoré zasahujú do aktivity enzýmov a sú schopné zastaviť oxidačné procesy. Ak ich dodávka nie je adekvátna, práca enzýmov – antioxidačných obrancov, nie je dostatočná.

Rovnako aj tvorba voľných radikálov v pokožke v dôsledku vystavovania sa ultrafialovému žiareniu, vedie k oslabeniu antioxidačného enzymatického systému. Tieto efekty môžu byť vykompenzované konzumáciou vonkajších antioxidantov, na prevenciu alebo oddialenie predčasného starnutia pleti.

Viac o prírodných antioxidantoch sa dozviete na webstranke cappy.sk

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie
Recept týždňa
Kurz nemčiny?
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Pôrod podľa Leboyera
23.02.2018   0
Pôrodník, ktorý ako prví obrátil svoju pozornosť k právam narodeného dieťaťa a kládol si otázku, či sa musí dieťa rodiť s maskou hrôzy, bolesti a strachu ...
Do pôrodnice to ledva stihla, porodila na chodbe
22.02.2018   1
Z pôrodnice ju poslali domov, kde jej nečakane odtiekla plodová voda. Jes si bola istá, že bude musieť porodiť dieťa doma.
Cisársky rez: hrozba či trend?
20.02.2018   11
Každá budúca mamička sa raz dostane k téme cisársky rez. Ja som v Anglicku toto slovo počula najčastejšie v spojení: „too posh to push“ vo voľnom preklade „príliš snobská, aby potlačila.“ :)
babetko
Vyhrajte ryby na váš veľkonočný stôl
24.02.2018   0
Hráme o 3 balíky mrazených rýb najvyššej kvality od Radomy v hodnote 30 eur, ktoré vám privezú zamrznuté rovno domov.
Sú prežraté deti šťastné?
23.02.2018   0
Napríklad tie dve dievčatá. Letícia a Patrícia. Majú päť, sedem rokov a sú chorobne tučné. Je to problém, zďaleka nie estetický. Zapríčinila to ich mama.
Hra dieťaťa do jedného roka a vhodné hračky
23.02.2018   0
Hra u dojčaťa trvá len pár minút. Aké sú vhodné hry a hračky na začiatku obdobia - okrem kolotoča a hrkálky? O aké hračky rozšíriť repertoár do pol roka, o ktoré po pol roku? Akú úlohu medzi hračkami zastáva tzv. miláčik/maznáčik?
detské choroby
Meningitída
24.02.2018   0
Meningitídu môže spôsobiť veľa baktérií i vírusov, ktoré bežne sprevádzajú iné, nezávažné ochorenia. Ako sa prejavuje u malých detí a aké sú jej riziká?
Sú antibiotiká nutné? Ako sa rozumne rozhodnúť?
19.02.2018   0
Zbytočné užívanie antibiotík môže spôsobiť rad zdravotných problémov. Rozlíšiť, či naše ochorenie vyžaduje antibiotiká alebo nie, pomáha samodiagnostická metóda – domáci CRP test.
Ako a z čoho sa dá variť pre celiatikov
16.02.2018   5
Dnes vám ponúkame skúseností mamín celiatikov a aj tých už dospelých, ako sa so svojou diétou popasovali, aké majú obľúbené tipy potravín – prosto nejaké základné know – how.
zvery
Skalár
24.02.2018   0
Skalár je ryba, ktorá má majestátnosť Cichlidy, ale zároveň aj nenáročnosť pávieho očka. Postačí iba dodržiavať isté pravidlá a neprekračovať hranice.
Neonky v akváriu
16.02.2018   1
Cheirodon axelrodi. Je to fenomén, ktorý sa preslávil na celom svete. Už niekoľko rokov je to najpredávanejší druh ryby na svete.
Prečo akvárium
15.02.2018   4
Sledovanie „zmenšeniny pokojného vodného sveta“ nám znižuje obavy, napätie a podporuje chápanie vecí v živote tak ako sú. Rôzne štúdie ukázali, že akvárium znižuje náš stres, následne krvný tlak a celkovo nás upokojuje.