ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
ZdravieZdravie

Antioxidanty -štít pred útokom voľných radikálov

 TS, Beata Moriová   20.02.2010   0

foto:autor

Konzumácia dobrého jedla je jedným zo stravovacích návykov, ktorý má dokázateľne najlepšiu schopnosť ochraňovať a zlepšovať ľudské zdravie. Obrovský výber produktov v obchodoch však nezaručuje, že si dobre vyberieme. Nikdy predtým v histórii sme nemali toľko možností na výber, také schopnosti a vedomosti aké máme dnes a tak málo času.

Vo všeobecnosti je na udržanie dobrého zdravia potrebné z pohľadu výživy konzumovať približne 50 živín. Popri energii alebo kalóriách, ktoré získavame z tukov, cukrov a bielkovín, potrebujeme aj mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, esenciálne aminokyseliny, minerály, vitamíny a antioxidanty.

Antioxidanty sú prirodzene sa vyskytujúce látky, ktoré neutralizujú aktivitu škodlivých voľných radikálov v tele, čím zabraňujú oxidácii. Ak by k neutralizácii voľných radikálov nedošlo, mohli by spôsobiť škody v našich bunkách a DNA, čím by sa zmenila štruktúra aj funkcia rôznych častí bunky. Antioxidanty sa teda používajú pri spracovaní potravy na prevenciu pred oxidáciou (zničením) nenasýtených tukov. Voľné radikály sú vedľajším produktom metabolických procesov bunky, pri ktorých sa vytvára energia. Sú prítomné v našom každodennom živote aj prostredníctvom takých faktorov, ako sú cigaretový dym, UV žiarenie a znečistenie ovzdušia.

Voľné radikály sú vysoko reaktívne a môžu zapríčiniť rozsiahle chronické zmeny v bunkových obaloch. Tieto škody zvyšujú riziko génových mutácií, ktoré môžu viesť ku chronickým stavom, ako napr. choroby srdca a niektoré typy rakoviny. Predpokladá sa tiež, že škody, ktoré spôsobujú voľné radikály, zrýchľujú proces starnutia kože a iných buniek, čo vedie k znižovaniu výkonnosti. Antioxidanty ochraňujú bunky pred ich poškodením tým, že čistia voľné radikály a znižujú koncentráciu kyslíka okolo bunky. 

Antioxidanty v strave spadajú medzi tri hlavné kategórie: vitamíny, minerály a iné fytozložky (pozri tabuľku s príkladmi antioxidantov v každej z uvedených troch kategórií).

 

 

Vitamíny

Minerály

Iné fytozložky

Vitamín A

Zinok

Karotenoidy

Vitamín C

Mangán

Polyfenoly (napr. Flavonoly, Flavanoly, Izoflavonoly)

Vitamín E

Selén

Fytoestrogény

 

Železo

 

Antioxidanty chránia bunky pred ich poškodením tým, že neutralizujú voľné radikály a menia ich tak na neškodné. Antioxidanty sa v strave nachádzajú prirodzene vo forme špeciálnych vitamínov, minerálov a fytozložiek, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine. Antioxidanty sa nachádzajú napríklad v citrusovom ovocí, farebnej zelenine, čaji, strukovinách, červenom víne, syre, mäse a olejnatých rybách. V nasledujúcej tabuľke sú niektoré z hlavných zdrojov antioxidantov v našej strave: 

 

Zdroj

Typ antioxidantov

Zdroj

Typ antioxidantov

Jablká

Flavonoly

Mäso

Selén, Zinok

Strukoviny vrátane sóje

Izoflavóny

Orechy

Flavonoly

Čierny čaj

Theaflavins

Cibuľa

Flavonoly

Kakao

Flavanoly

Olejnaté ryby

Vitamín A

Farebné ovocie a zelenina

Karotenoid

Červené víno

Flavanoly

Cereálie

Selén

Špenát

Vitamín C

Citrusové ovocie

Vitamín C

Tempeh

Izoflavóny

Mliečne výrobky

Vitamín A, Zinok

Tofu

Izoflavóny

Ryby

Selén

Paradajky

Vitamín C

Hroznové semienka

Flavanoly

Pšeničné klíčky

Vitamín E

Zelený čaj

Flavanoly

Celozrnné obilniny

Zinok

Pečeň

Vitamín A

Rastlinný olej

Vitamín E

V posledných rokoch sa antioxidanty spájajú hlavne so znižovaním rizika vzniku chronických degeneratívnych ochorení, ako sú cukrovka, obezita, srdcové choroby a rakovina, ako aj s možnosťou dožiť sa vyššieho veku. Naše telo produkuje antioxidačné látky v množstve, ktoré nie je dostatočné na zabezpečenie rovnováhy oxidácie a antioxidácie. Preto sa musíme obrátiť na zdroje antioxidantov v našej strave. Musíme však myslieť aj na to, že počas nášho života, hlavne v rozvinutých krajinách, sme vystavení oxidačným činiteľom stále častejšie, čo ešte viac opodstatňuje dôležitosť zahrnutia potravín s obsahom antioxidantov do nášho každodenného života.

Obrana pred oxidatívnym stresom

Cieľ obrany pred oxidatívnym stresom spočíva v ochrane tela pred zničujúcim efektom voľných radikálov. Zaradenie antioxidantov do nášho jedálnička závisí hlavne od konzumácie potravy rastlinného pôvodu, pretože tá je hlavným zdrojom vitamínov a antioxidačných živín. Dôležité je konzumovať aj látky, ktoré, hoci sa nemusia považovať za živiny, majú jednoznačnú schopnosť vyrábať antioxidačný efekt. Naša strava musí byť navyše bohatá aj na selén, železo, mangán a zinok, ktoré zasahujú do aktivity enzýmov a sú schopné zastaviť oxidačné procesy. Ak ich dodávka nie je adekvátna, práca enzýmov – antioxidačných obrancov, nie je dostatočná.

Rovnako aj tvorba voľných radikálov v pokožke v dôsledku vystavovania sa ultrafialovému žiareniu, vedie k oslabeniu antioxidačného enzymatického systému. Tieto efekty môžu byť vykompenzované konzumáciou vonkajších antioxidantov, na prevenciu alebo oddialenie predčasného starnutia pleti.

Viac o prírodných antioxidantoch sa dozviete na webstranke cappy.sk

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Dýchanie pri pôrode
20.01.2019   0
Existuje množstvo predpôrodných kurzov, ktoré sa venujú špeciálne nácviku dýchania. Dýchacie techniky sa pomáhajú rodičke uvoľniť, menia vnímanie bolesti, zmierňujú stres.
V tehotenstve som sa poriadne zaguľatila
15.01.2019   1
Mám pocit, že priberať som začala v momente, keď som dostala tehotenskú knižku.
Dve deti po sebe, na aké príspevky a dávky mám nárok?
13.01.2019   17
Na aké dávky mám nárok, keď sa mi narodí druhé dieťa? Aké dávky môžem poberať súčasne, keď mám dve malé deti do 3 rokov? Môžem poberať materské aj rodičovský príspevok? Môžem poberať dva rodičovské príspevky?
babetko
Zaspíš posledná, vstávaš prvá. A tatinko? Ten je unavený z práce.
18.01.2019   3
Pri pôrode ideš zomrieť, nervy máš v koncoch, ocitáš sa v pekle. Chrbát ťa ešte roky bolí.
Prečo obliecť deti do merina, kvalitnej bavlny či kašmíru? Vyskúšajte materiály ideálne práve v zime
16.01.2019   0
Hľadáte pre deti zaujímavý a netradičný materiál, alebo riešite problém s citlivou pokožkou a alergiami?
„Trinedžeri.“ Trojroční, ktorí sa správajú ako tínedžeri.
15.01.2019   0
V mihu sekundy sa dokáže zmeniť zo sladkého, nežného stvorenia na impulzívne, tvrdohlavé, neskrotné a naoko veľké.
detské choroby
Potraviny, ktoré pomáhajú zaspať
18.01.2019   0
Myslím, že sa nemusíme baviť len o deťoch. Aj my niekedy riešime problémy so spánkom. A ak môže byť " liek" ešte aj chutný, prečo nie?
Prečo zelený čaj
17.01.2019   0
Vedci nachádzajú stále nové benefity. Mnohí ľudia mu dávajú prednosť pred čiernym , ovocným čajom, alebo kávou.
Piata choroba
16.01.2019   2
Tento trochu tajomný názov označuje jedno z vírusových ochorení, ktoré je sprevádzané vyrážkou. Rodičia ako prvé zaregistrujú typickú vyrážku na tvári (akoby motýlik), no dieťa je najviac infekčné ešte pred jej objavením sa.
zvery
Prečo psy jedia a jedia....a stále sú hladní
10.01.2019   2
Hovorí sa, že psy zjedia úplne hocičo a véééľa, hocikoľko pred nich postavíte. Či sú hladní alebo nie. Prečo je to tak? Ako si poradiť so psím hladom? Čo znamená náhla zmena psieho apetítu?
Nielen lego. Naše psy si pochutia na všeličom.
29.12.2018   0
Obľúbená pesnička o Bobim, ktorý svojmu majiteľovi pojedol kocky lega, je v mnohých domácnostiach so štvornohým miláčikom realitou.
Zvieratko pre dieťa
22.12.2018   4
„Mamííí, kúpme si škrečka!“ Poznáte túto vetu? Pre dieťa môže také aj celkom maličké zvieratko znamenať omnoho viac ako celá hŕba hračiek a starostlivosťou oň sa môže veľa naučiť.