ZdravieZdravie

Antioxidanty -štít pred útokom voľných radikálov

 TS, Beata Moriová   20.02.2010   0

foto:autor

Konzumácia dobrého jedla je jedným zo stravovacích návykov, ktorý má dokázateľne najlepšiu schopnosť ochraňovať a zlepšovať ľudské zdravie. Obrovský výber produktov v obchodoch však nezaručuje, že si dobre vyberieme. Nikdy predtým v histórii sme nemali toľko možností na výber, také schopnosti a vedomosti aké máme dnes a tak málo času.

Vo všeobecnosti je na udržanie dobrého zdravia potrebné z pohľadu výživy konzumovať približne 50 živín. Popri energii alebo kalóriách, ktoré získavame z tukov, cukrov a bielkovín, potrebujeme aj mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, esenciálne aminokyseliny, minerály, vitamíny a antioxidanty.

Antioxidanty sú prirodzene sa vyskytujúce látky, ktoré neutralizujú aktivitu škodlivých voľných radikálov v tele, čím zabraňujú oxidácii. Ak by k neutralizácii voľných radikálov nedošlo, mohli by spôsobiť škody v našich bunkách a DNA, čím by sa zmenila štruktúra aj funkcia rôznych častí bunky. Antioxidanty sa teda používajú pri spracovaní potravy na prevenciu pred oxidáciou (zničením) nenasýtených tukov. Voľné radikály sú vedľajším produktom metabolických procesov bunky, pri ktorých sa vytvára energia. Sú prítomné v našom každodennom živote aj prostredníctvom takých faktorov, ako sú cigaretový dym, UV žiarenie a znečistenie ovzdušia.

Voľné radikály sú vysoko reaktívne a môžu zapríčiniť rozsiahle chronické zmeny v bunkových obaloch. Tieto škody zvyšujú riziko génových mutácií, ktoré môžu viesť ku chronickým stavom, ako napr. choroby srdca a niektoré typy rakoviny. Predpokladá sa tiež, že škody, ktoré spôsobujú voľné radikály, zrýchľujú proces starnutia kože a iných buniek, čo vedie k znižovaniu výkonnosti. Antioxidanty ochraňujú bunky pred ich poškodením tým, že čistia voľné radikály a znižujú koncentráciu kyslíka okolo bunky. 

Antioxidanty v strave spadajú medzi tri hlavné kategórie: vitamíny, minerály a iné fytozložky (pozri tabuľku s príkladmi antioxidantov v každej z uvedených troch kategórií).

 

 

Vitamíny

Minerály

Iné fytozložky

Vitamín A

Zinok

Karotenoidy

Vitamín C

Mangán

Polyfenoly (napr. Flavonoly, Flavanoly, Izoflavonoly)

Vitamín E

Selén

Fytoestrogény

 

Železo

 

Antioxidanty chránia bunky pred ich poškodením tým, že neutralizujú voľné radikály a menia ich tak na neškodné. Antioxidanty sa v strave nachádzajú prirodzene vo forme špeciálnych vitamínov, minerálov a fytozložiek, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine. Antioxidanty sa nachádzajú napríklad v citrusovom ovocí, farebnej zelenine, čaji, strukovinách, červenom víne, syre, mäse a olejnatých rybách. V nasledujúcej tabuľke sú niektoré z hlavných zdrojov antioxidantov v našej strave: 

 

Zdroj

Typ antioxidantov

Zdroj

Typ antioxidantov

Jablká

Flavonoly

Mäso

Selén, Zinok

Strukoviny vrátane sóje

Izoflavóny

Orechy

Flavonoly

Čierny čaj

Theaflavins

Cibuľa

Flavonoly

Kakao

Flavanoly

Olejnaté ryby

Vitamín A

Farebné ovocie a zelenina

Karotenoid

Červené víno

Flavanoly

Cereálie

Selén

Špenát

Vitamín C

Citrusové ovocie

Vitamín C

Tempeh

Izoflavóny

Mliečne výrobky

Vitamín A, Zinok

Tofu

Izoflavóny

Ryby

Selén

Paradajky

Vitamín C

Hroznové semienka

Flavanoly

Pšeničné klíčky

Vitamín E

Zelený čaj

Flavanoly

Celozrnné obilniny

Zinok

Pečeň

Vitamín A

Rastlinný olej

Vitamín E

V posledných rokoch sa antioxidanty spájajú hlavne so znižovaním rizika vzniku chronických degeneratívnych ochorení, ako sú cukrovka, obezita, srdcové choroby a rakovina, ako aj s možnosťou dožiť sa vyššieho veku. Naše telo produkuje antioxidačné látky v množstve, ktoré nie je dostatočné na zabezpečenie rovnováhy oxidácie a antioxidácie. Preto sa musíme obrátiť na zdroje antioxidantov v našej strave. Musíme však myslieť aj na to, že počas nášho života, hlavne v rozvinutých krajinách, sme vystavení oxidačným činiteľom stále častejšie, čo ešte viac opodstatňuje dôležitosť zahrnutia potravín s obsahom antioxidantov do nášho každodenného života.

Obrana pred oxidatívnym stresom

Cieľ obrany pred oxidatívnym stresom spočíva v ochrane tela pred zničujúcim efektom voľných radikálov. Zaradenie antioxidantov do nášho jedálnička závisí hlavne od konzumácie potravy rastlinného pôvodu, pretože tá je hlavným zdrojom vitamínov a antioxidačných živín. Dôležité je konzumovať aj látky, ktoré, hoci sa nemusia považovať za živiny, majú jednoznačnú schopnosť vyrábať antioxidačný efekt. Naša strava musí byť navyše bohatá aj na selén, železo, mangán a zinok, ktoré zasahujú do aktivity enzýmov a sú schopné zastaviť oxidačné procesy. Ak ich dodávka nie je adekvátna, práca enzýmov – antioxidačných obrancov, nie je dostatočná.

Rovnako aj tvorba voľných radikálov v pokožke v dôsledku vystavovania sa ultrafialovému žiareniu, vedie k oslabeniu antioxidačného enzymatického systému. Tieto efekty môžu byť vykompenzované konzumáciou vonkajších antioxidantov, na prevenciu alebo oddialenie predčasného starnutia pleti.

Viac o prírodných antioxidantoch sa dozviete na webstranke cappy.sk

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Plánujete bábätko? Normálna otázka či tabu téma?
18.06.2019   0
Pýtajú sa ma na to všetci. Už mi to aj vadí, lebo by som bábätko chcela. Aj keď záleží, kto sa pýta. Ak chce niekto rýpať, je to nepríjemné. Na druhej strane rodina a kamaráti sú normálne zvedaví. Otázky o bábätku môžu niekoho nakopnúť, že už je čas. Ak ho však mať nemôžete, nie je jednoduché.“
Pôrod s epidurálkou alebo bez nej?
13.06.2019   0
Niektoré mamičky sa mi sťažovali, že po pôrode s epidurálkou mali pocit, že ich psychicky utlmila a nič neprežívali. To sa mi nestalo. Naopak, keď mi dali syna, rozplakala som sa od šťastia, ani som ho nechcela pustiť. Nebolelo ma ani šitie. Čo sa týka postupného prichádzania tela do normálu, to po epidurálke môže a nemusí byť problém.
Nemocnica Snina
12.06.2019   0
Cieľom pôrodnice je realizovať individuálny prístup k rodičke pred, počas a po pôrode na základe jej požiadaviek čím chceme vytvoriť pocit bezpečia pre matku aj dieťa.
babetko
TOP odborníci na výchovu, ibaže bezdetní
19.06.2019   2
Profi pestúnka priznala, že jej bolo ľahko rozprávať druhým rodičom, ako sa majú správať, no teraz, keď to zažíva sama na sebe, je to celkom iná šálka kávy.
Princezné z rozprávok, ktoré naozaj žili
17.06.2019   0
Inšpiráciou sa stal životný príbeh skutočnej šľachtičnej Margarethy von Waldeck, ktorá sa narodila v roku 1533. Ako dieťa prišla o matku, ktorú čoskoro nahradila veľmi prísna macocha. Samozrejme, spoločné vzťahy nezafungovali, možno aj preto, čo vtedajšie dokumenty zaznamenávajú: Margaretha bola známa svojou krásou. Budúca Snehulienka vyrastala na dvore Filipa III., odkiaľ sa v roku 1945 presťahovala za svojím strýkom na zámok Valkenburg v Holandsku.
Majú rituály a tradície v rodine zmysel?
14.06.2019   0
Vytvárajú spomienky a pomáhajú deťom ukotviť sa v rodinnom kruhu. Máme sa na čo tešiť. Máme čas a priestor byť s rodinou a zabávať sa. Strašne pekná myšlienka! Manželia vysvetľovali, že pre deti sú rituály a tradície niečo, čo im dáva ukotvenie, rodinnú identitu a zázemie. Rituálom a tradíciou môže byť čokoľvek – od večernej rozprávky po štedrovečernú kapustnicu. Niečo, čo vás baví a robíte to pravidelne.
detské choroby
Nočné mory
16.06.2019   11
Rodičia si myslia, že za zlé sny detí sú zodpovedné nepríjemné denné zážitky, no nie je to úplne pravda. Nie je úplne jasné, kedy deti začínajú snívať, ale vieme, že už batoľatá môžu hovoriť o svojich príjemných či strašidelných snoch.
Liečba hnačky u dojčených a nedojčených detí
03.06.2019   0
Ako správne dopĺňať tekutiny a výživu dieťaťu s hnačkou. Rozvrh diéty. Ako uvariť pravý ryžový či mrkvový odvar.
Pri akých ochoreniach je účinná Vojtova metóda?
31.05.2019   0
Hoci je Vojtova metóda prevažne spájaná s deťmi, úspešne sa aplikuje u všetkých vekových kategórií, od novorodencov až po seniorov.
zvery
Kŕmenie psa surovou stravou - BARFovanie
18.06.2019   7
BARFovanie je kŕmenie surovým mäsom, kosťami a surovou zeleninou. No neznamená to, že každý deň hodím psovi kilo surového krvavého mäsa. Tak ako vlky, aj pes potrebuje byliny, korienky, či zeleninu, aby doplnil pre svoj organizmus potrebné látky.
Čo treba vedieť o potkanoch chovaných doma
23.05.2019   1
Chov potkanov zažíva v poslednej dobe boom. Potkany sú inteligentné, vycvičiteľné a vyžadujú relatívne jednoduchú starostlivosť. Potkanov môžeme naučiť všeličo. Napríklad preskakovať, otáčať sa dokola, postaviť sa a dokonca aj podať ruku na povel.
Ako správne osloviť, či volať ovcu
09.05.2019   0
No jednoduché to nie je. Samica ovce domácej sa nazýva bahnica. Samec je baran a ich mláďatko sa volá jahňa. Čo je potom baránok?