Vylepšené školy

Petronela Hercová 2
skolacka

Mnohé školy sa snažia spestriť vyučovanie rôznymi novinkami, ktoré majú za cieľ zlepšiť vzťah dieťaťa k škole a motivovať ho k učeniu. Či už je to jednorazovo, alebo sa „novinka“ stane pravidelnou súčasťou vyučovania počas celého roka. Je potešujúce, že čoraz viac škôl sa stotožňuje s takýmito myšlienkami a vytvára pre najmenších školáčikov rôzne formy spríjemnenia a spestrenia školského života.

 

 

Zo škôlky do školy

Zoberme si napr. takého prváčika, ktorý prichádza zo škôlky, kde sa väčšinou hral a učenie bolo len ako doplnok – aj to vo forme zábavy. Počiatočné nadšenie zo školy rýchlo pominie, dieťa má menej času na hranie a svoje obľúbené aktivity, musí sa prispôsobovať novému prostrediu, zoznamuje sa s množstvom nových vecí, prijíma veľa nových informácii, má viac povinností, čo môže zapríčiniť jeho fyzické i psychické zmeny. Je preto veľmi dôležité, aby v prostredí školy prichádzalo do kontaktu s niečím, čo poskytuje – povedzme – taký maličký relax.

 

 

Koberčeky a sedačka

V jednej škole majú tretiačikovia vzadu za školskými lavicami starú sedačku pokrytú pestrofarebnými vankúšikmi (každý žiačik má svoj) a okolo sedačky malé koberčeky. Ráno keď prídu do školy, posadajú si na túto sedačku a koberčeky (všetci sa na sedačku nezmestia, preto aj tie koberčeky),do rúk si vezmú vankúšiky a rozprávajú sa s pani učiteľkou. Ona ich počúva, usmerňuje, aby nerozprávali jeden cez druhého, pochváli, poradí, pokarhá – podľa toho, o čom jej porozprávajú. Túto starú dobrú sedačku využíva učiteľka aj počas prestávok, ak za ňou niektoré z detí príde s nejakým problémom – jednoducho si sadnú ako priatelia a porozprávajú sa.

 

 

Určite nikoho neprekvapí, že pani učiteľka je v triede veľmi obľúbená a deti ju majú radi. Túto jednoduchú, ale účinnú metódu používajú od prvej triedy a za tento čas si získala uznanie aj od rodičov. Pani učiteľka týmto spôsobom lepšie spoznáva deti v triede, získava si ich dôveru, zisťuje, čo ich trápi, čo majú radi, čo ich baví, o čo sa zaujímajú, čo im nejde, čo sa im páči alebo nepáči. Na základe toho potom môže skvalitňovať vyučovací proces a spoluprácu s deťmi, ale aj s rodičmi, pretože touto formou sa dostáva k informáciám, ktoré môžu byť pre nich prospešné a ku ktorým by sa inak nedostali. Samozrejme musí to byť spôsobom, ktorý nenaruší dôveru medzi ňou a dieťaťom, spôsobom, ktorým mu neublíži.

 

 

Hybná páka – učiteľ

Tu je veľmi dôležité poznamenať, že pre takéto nápady je „hybnou pákou“ učiteľ. Dobrý a kvalitný pedagóg sa musí snažiť deťom rozumieť, spoznať ich, pomôcť im, počúvať ich, pretože je to osoba, ktorá s nimi trávi pomerne veľa času, s ktorou sú v kontakte podstatnú časť dňa. Dieťa potrebuje pomoc rodičov a učiteľov, aby našlo odpovede a riešenia na svoje otázky. Učiteľ by mal byť pre žiaka priateľ a zároveň autorita. V tomto konkrétnom prípade sa to podarilo a po 3 rokoch overenej metódy môžme tvrdiť, že je to výborný spôsob komunikácie medzi deťmi – učiteľkou – rodičmi, čo v konečnom dôsledku je obrovským prínosom pre všetky strany.

 

 

Jednorazové aktivity

Ďalšou, úplne inou formou spestrenia školského života je jednorazová aktivita. Usporadúva sa každý školský rok a zakaždým je iná, obohatená o nové zaujímavosti, ktoré vychádzajú z predchádzajúcej spolupráce s deťmi. Je to niečo celkom iné ako branné cvičenie, športové, matematické alebo literárne súťaže. Jednorazová aktivita by mala byť špecifická pre danú školu, žiadna iná by taký nemala mať.

 

 

Opäť uvediem ako príklad školu (nie je to tá istá ako predchádzajúca), ktorá takýto program organizuje tento školský rok pre najmenších žiačikov. Ide o tzv. „noc strávenú v škole“. Deti v piatok podvečer prídu do školy, donesú si spacáky, deky, vankúšiky – teda niečo, čo potrebujú na spinkanie a domov sa vracajú na druhý deň neskoro popoludní. Počas tohto času na nich dohliadajú učitelia (samozrejme, všetko sa organizuje po konzultáciách s rodičmi a s ich súhlasom), ktorí pre nich vytvorili program plný vzrušenia, súťaží a zábavy. Minulý ročník sa niesol v znamení hľadania pokladov. Medzi deťmi zožal obrovský úspech, každé s nadšením hľadalo hlavný poklad Táto aktivita je vlastne ako jednodňový tábor, počas ktorého má dieťa možnosť školu vnímať inak, nie len ako miesto, kde sa učí. Učitelia majú možnosť formou hry spoznať a spriateliť sa s deťmi, prehĺbiť vzťahy na oboch stranách. V konečnom dôsledku je to ale najviac prospešné pre deti, pretože po roku plnom písomiek, skúšania, diktátov, úloh…… Noc v škole je ako odmena, ktorú im škola touto formou ponúka. V tomto prípade je opäť dôležité poznamenať, že „hybnou pákou“ pre takéto programy sú učitelia a vedenie školy. Každému z nich pri tejto práci by malo záležať na spolupráci s deťmi, na sledovaní nových učebných metód a postupov a každá škola by sa mala snažiť vytvárať si dobré meno a zvyšovať svoju kvalitu po každej stránke.

 

 

A na záver: jedným z hlavných cieľov základnej školy je len uviesť deti do fascinujúceho dobrodružstva systematického učenia sa. Aby naplnila svoj hlavný cieľ, musí realizovať omnoho viac úloh. Mala by umožňovať dieťaťu rozvíjať sa telesne, spoločensky, duševne aj duchovne a urobiť všetko preto, aby sa v jej prostredí dieťa cítilo bezpečne a príjemne.

 

 

Foto: www.sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 1,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

Pridaj komentár