Straší vaše dieťa maturita z cudzieho jazyka?

Mgr. Dana Durcová 6

Dnešná doba nepriniesla len pozitíva, ale i mnohé negatíva. Povinná maturita z cudzieho jazyka je jedným z nich. Nie je to jednostranný pohľad, ale realita. Koľkí z nás mali pred 20 rokmi hrôzu z maturity z matematiky? Dnes je to cudzí jazyk, ktorý máta mnohých študentov. Nie je to ruština, ale angličtina, nemčina atď.

Zdroj: ingimage.com

Sama som učiteľkou jazyka a môj názor je, že každý človek by mal ovládať minimálne jeden svetový jazyk. Nie všetci majú bohužiaľ talent na reči. Iné by bolo, keby mali všetci rovnaké možnosti. To znamená, ísť sa učiť reč priamo do danej krajiny. To je bohužiaľ dané len vyvoleným, tých je na Slovensku mizivé množstvo.

Takže, pomôžte Vašim deťom, aby nemali strach a učili sa s radosťou!

Pre laika len zjednodušene.

Maturita z ktoréhokoľvek cudzieho jazyka sa skladá z troch častí.

  • V marci píšu študenti tzv. internú (formou slohu) a externú (formou testu) časť maturitnej skúšky.
  • V máji alebo júni maturujú ústne z 30 kombinovaných tém.

Ak sa váš potomok rozhodne maturovať z dvoch cudzích jazykov, píše „zatiaľ“ tzv. testy len z hlavného jazyka. Druhý jazyk absolvuje len ústnou formou.

Interná a externá časť maturitnej skúšky sa hodnotia percentuálne, kým ústna odpoveď je hodnotená známkou.

Aby študent zmaturoval, musí splniť nielen daný percentuálny limit 33 %, ale i úspešne odpovedať. Pokiaľ nie je úspešný v jednej časti maturitnej skúšky, musí mať vedomosti minimálne na známku 3.

Takže, ako môžete v bežných podmienkach a dotácií 2-4 hodín cudzieho jazyka týždenne,

pomôcť vášmu potomkovi,

aby nielen úspešne zmaturoval, ale vedel reč aj použiť?

Zdroj: ingimage.com

Akonáhle zistíte, že vaše dieťa nosí „zlé“ známky z jazyka, neobviňujte hneď  učiteľa. Chyba môže byť i v prijímateľovi! Zistite najskôr dôvod, prečo táto situácia nastala. Príčin môže byť mnoho.

V každom prípade konajte rýchlo. Poraďte sa s učiteľom, nečakajte, že sa to samo zmení. Moje odporúčanie väčšinou znie: kontrolujte študenta, čo sa učí a skúšajte ho! Denne aspoň 15 minút.

K tomu, aby sa ktokoľvek naučil cudziu reč, musí hovoriť! Pokiaľ nie ste jazykovo zdatní, zabezpečte doučovanie. Pokiaľ možno, už v prvom ročníku na strednej škole, alebo i skôr. Dieťa nadobudne istotu a bude si viac veriť. Je niečo iné, keď má vedomosti prezentovať pred skupinou a nie je si isté, či ho nevysmejú. Časom určite ukáže svoje vedomosti a bude ich vedieť i prakticky použiť na verejnosti.

Dva – tri mesiace pred maturitou to síce nie je zbytočné, pod tlakom je však nielen študent, ale i učiteľ,ktorý má za krátku dobu dohnať množstvo zanedbaného.

Druhá možnosť, posielajte dieťa, ak je spoločenské, do jazykových táborov, alebo jazykového letného kurzu. Vyučovanie tu prebieha nenásilne a nájde si i nových kamarátov, s ktorými môže vo zvolenom jazyku komunikovať.

Ak by sa napriek Vašej snahe do 3 mesiacov nedostavili výsledky, preverte, či nemá Vaše dieťa niektorú z porúch učenia: dyslexia, dysgrafia, dysortografia. Mnohé sú i kombinované. Navštívte psychológa a nechajte si urobiť posudok. Pre mnohých rodičov je to „urážka“. Nemyslite pri tom na SEBA, robíte to pre dobro Vášho dieťaťa!

Zdroj: ingimage.com

Podľa stupňa poruchy, má potom žiak, či študent právo na úľavy. Pre väčšinu detí je to pomoc, lebo pocit, že nie sú tlačený časom a kontrolou, ich odľahčí. Moja skúsenosť, študenti pracujú istejšie a sú schopní často i o 50% zlepšiť svoj vedomostný výkon. Takéto deti NIE SÚ hlúpe, len potrebujú trpezlivosť.  

Nikdy dieťa nenúťte, učiť sa pre neho novú reč nasilu. Nájdite spôsob, ako to urobiť „jemne“. Stretávam sa v praxi so žiakmi, ktorí nie sú ochotní učiť sa práve „môj“ cudzí jazyk. Akokoľvek ich chcem motivovať, je to bez efektu. Povedia, je mi nesympatický, v živote ho nebudem potrebovať!

Vzhľadom na to, že dnes si študenti MUSIA vybrať jeden alebo dva jazyky k maturite, mnohí zmenia svoj názor a začnú ochotne spolupracovať. Vy ako rodičia, môžete podstrčiť vhodnú literatúru (dnes je prístupne množstvo v predajniach kníh i na internete), hudbu, zabezpečiť TV kanál alebo dokonca návštevu v krajine, ktorej jazyk sa študent učí. Je to bezbolestné a funkčné. 

Prečítajte si aj: 14 zaujímavostí o písomnej maturite.

Čo na záver?

Ako som už spomenula v úvode, nie všetci máme talent na všetko. Nikto sa ale nerodí hlúpy, preto by sme sa mali snažiť vyťažiť z rozumu čo najviac a kým sa to ešte dá, čo najľahšie. Nezatracujte tých slabších, skôr ich podporte a dajte im šancu sa pozitívne prejaviť. Tým šikovnejším umožnite, aby svoj prirodzený talent rozvíjali a možno i pomohli svojim kolegom.

P.S.

Po šiestich rokoch od publikovania tohto článku sme požiadali autorku, aby urobila akúsi revíziu, čo sa zmenilo v maturite z cudzieho jazyka a prístupe škôl. Tu je jej názor:

„Aby bol môj príspevok objektívnejší, porozprávala som sa i s mojimi kolegyňami a v skratke sa pokúsim zhrnúť ich „nové“ poznatky nadobudnuté za posledných pár rokov.

Postup maturít zo slovenského jazyka a literatúry a cudzích jazykov sa nezmenil. Stále musia študenti absolvovať písomnú externú a internú časť MS, následne potom ústnu časť. Gymnazisti maturujú z prvého cudzieho jazyka povinne na úrovni B2, bilingválne školy na úrovni C1.

Maturitná skúška z matematiky zatiaľ povinná nie je . To znamená, žiak sa môže i v deň maturít zo skúšky písomne odhlásiť.

Teraz názory vyučujúcich.

Testy, ktoré žiaci píšu sú často zamerané na encyklopedické a štatistické vedomosti, nie na tak veľmi preferovanú a propagovanú konverzáciu a komunikáciu. Tiež chytáky v zadaných úlohách, ktoré niekedy nevedia vyriešiť ani učitelia, nieto žiaci, nie sú veľmi vhodné do maturitných testov. 

Zapíšte si do diárov – dôležité termíny školákov.

Z cudzích jazykov sa testy zameriavajú na porozumenie počutého a čítaného textu a je tu i gramatická časť. Za tých šesť rokov sa obsah a obtiažnosť podľa môjho názoru upravili, sú jednoduchšie a pre žiakov zrozumiteľnejšie.

Odporúčania pre prípravu na maturitu z cudzieho jazyka však ostávajú stále rovnaké.“

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Je to uz sice nejaka ta chvila co som ja maturovala z anglictiny, ale co mi pomohlo bolo pozeranie filmov v originalnom zneni (vacsinou s titulkami), citanie knih v anglictine (nie ucebnic ale normalne co ma bavilo – v mojom pripade beletria – kriminalky a tak), pocuvanie hudby s anglickymi textami – najlepsie priamo z UK/USA. Bolo to zabavne, nie nasilu a nebolo to ako ucenie. Ucitelky som mala mizerne v tom zmysle, ze ziadna z nich nikdy nezila v anglicky hovoriacej krajine, vsetky sa ucili anglictinu len z knih, drvili sme gramatiku ktora sa sice moze zist na maturitu, ale v realnom zivote je nanic. Chodila som do jazykovky a tam sme mali ucitela, ktory bol sice povodom zo Slovenska, ale dlho zil v Australii, takze ten nas naucil trochu „hovorovej“ anglictiny, to bolo super – ak mate moznost, konverzujte s niekym, kto je bud „native speaker“ alebo aspon zil (dost dlho) v zahranici – knoverzacia s inymi ludmi, pre ktorych je anglictina tiez cudzi jazyk, je sice lepsia ako nic, ale nie je to ono.

    Velka otazka je, ci chcete zmaturovat, alebo ci chcete jazyk ovladat a pouzivat ho pripadne v „domovskej“ krajine. Ja som zmaturovala bez problemov, aj som mala taku pracu kde som vela cestovala a rozpravala som po anglicky s cudzincami (ale vacsinou takymi, pre ktorych bola anglictina rovnako cudzia ako pre mna) – ked som sa pred par rokmi stahovala do Anglicka, tak som si myslela ze som bohvieaky „macher“ – a padla som na r*t! A mala som mnohych takych kolegov, co sa po roku vratili na Slovensko a nerozpravali o nic lepsie.

    Takze – ak sa chcete naucit „do zivota“, snazte sa konverzovat s ludmi z danej krajiny alebo aspon pocuvajte/citajte.

    Ak chcete zmaturovat, zial, nevyhnete sa biflovaniu vselijakych odveci tem a gramatiky.

    Drzim palce

  2. Môj známy sa zaoberá výučbou angličtiny a má úžasné výsledky.. zwinker Svojich študentov učí nielen cudzí jazyk, ale aj ŽIŤ. A to všetko bez toho, aby museli chodiť do jazykovej školy. Proste im dá lekcie a potom to konzultujú cez telefón či skype. Aj rodičom to vychádza lacnejšie ako platiť doučovanie, nás to vyšlo 15-20 eur mesačne, ale výsledky hovoria sami za seba – syn mal silnú trojku z angličtiny a teraz hovorí po anglicky, dokonca si to užíva a nahovoril aj manžela na štúdium Big Grins

  3. Suhlasim s autorkou – tak isto som totiz ucitelka a trapim sa s „detmi“, ktore musia zmaturovat z nemciny. Kedze sme skola technicka, vacsina ziakov su chlapci a ich medzi ich zaujmi len malokedy patri cudzi jazyk. Jednoducho povedane: trapime sa aj ja aj chlapci. Poznamka k vyucbe cudzich jazykov snad este takato: Nova reforma konkretne nam urobila viac problemov ako potesenia – predtym sa ucil jeden jazyk (v 4. rocniku sme mali aj 6 hodin tyzdenne!), dnes sa musia ucit 2 cudyie jayzky, ale pre ten maturitny nam zostali tym padom len 3, max. 4 hodiny. Druhy jazyk ich pletie, je to pre nich namahavejsie. Aj to co z jedneho vedeli, po par mesiacoch im to ten druhy jazyk dokonale pomota. Ja som urcite zastancom toho, aby sa ucili jazyky, ale radsej jeden a poriadne. Druhy by si mohli vyberat ako volitelny.

  4. Maturita je podľa mňa o príprave.

    Keď som teraz videla teraz koľko možností a informácii mladí majú… napr. http://www.stuzkova.eu/maturita – nahrávky z anglického jazyka čo boli v minulom roku… testy…

    všetko si už nájdu na internete.

     

    A keď človek vie, čo ho asi čaká, má menšie stresy ako keby nevedel nič.

  5. samozrejme, ze pri maturite treba vediet aj gramatiku, ale aj tak pri ustnej casti je najdolezitejsie rozpravanie, takze to treba sklbit. ja som pred maturitou nasla na nete kurz anglictina bez biflovania a dost mi pomohol, maturita bola pre mna bezproblemova.

Pridaj komentár