StarnutieStarnutie

Tajomstvo naplnenej staroby - aktivita

 Mária Kopčíková   07.11.2014   0

Napriek tomu, že starnutie je prirodzenou súčasťou života, nemusí pre každého znamenať radostné obdobie. Najmä ak sa objavia choroby, ak starnúcemu človeku zomrie partner či blízki kamaráti a ocitá sa tak v istom zmysle osamotený. Osamotený napriek tomu, že má deti, vnúčatá.

Už to nie je to, čo to bývalo ...

Je normálne, že starším ľuďom ubúdajú fyzické sily. A niekedy aj tie psychické. Ideálne je, ak sa ľudia dokážu na tieto okamihy pripraviť a robiť nejaké preventívne opatrenia. Reálne však málokto na to myslí – že čo budem robiť, až nebudem vládať behať okolo kuchyne, okolo domu, pracovať 15 hodín denne ...

Preventívne znamená budovať sieť priateľov, pomocníkov, na ktorých sa budem môcť v prípade potreby obrátiť. Budovať svoju sociálnu sieť, aby som mal čo a s kým robiť. Na dedinách a v menších mestách pomerne dobre fungujú kluby dôchodcov a spoločne sa snažia čas tráviť aktívne.

Niekedy je to však úloh nás – detí, aby sme svojich seniorov trochu zaktivizovali, aby neupadli do apatie a nečinnosti.

Ako aktivizovať seniorov -

v preklade ako rozmýšľať o aktivitách pre svojich starnúcich rodičov?

Dialóg z filmu, dvaja kamaráti sa rozprávajú o svojich starnúcich matkách:

„Ja moju nechám podchvíľou niečo robiť.“

„Hm, to sa musí cítiť ako v puberte, keď ti mení olej v aute ...“

Nuž niektoré deti by svojim seniorom radi zabezpečili „bezstarostnú“ starobu, aby nemuseli riešiť varenie, upratovanie, všetko im zabezpečia. A tým ich akosi uvrhnú do nečinnosti a niekedy aj trudných myšlienok – „už tu nie som nič platný, už ma ani nič nenechajú urobiť“.

Nemusia vám práve meniť olej v aute, ale môžu sa zapojiť do iných bežných denných činností. I keď to budú robiť pomalšie a možno nie tak kvalitne alebo takým spôsobom, ako by ste to urobili vy sami – nevadí, pocit užitočnosti im to určite dá. A nielen užitočnosti, ale aj „mohúcnosti“ – toto ešte môžem, to zvládnem, to dokážem sám.

Pohyb – výborná seniorská aktivita

Znie to asi otrepane, ale nejaká forma pohybu je veľmi prospešná. Látka vylučujúca sa v mozgu pri pohybe – serotonín – účinkuje ako antidepresívum. Dostatok pohybu znižuje strach, potláča hnev i možnú agresivitu. Lepším prekrvením mozgu sa zlepšuje koncentrácia pozornosti.

Pohyb a rôzne cvičenia zlepšujú srdcovú činnosť, udržujú kĺby a chrbticu v primeranej zdatnosti, pomáhajú vyhnúť sa nadmernému zvyšovaniu hmotnosti, znižujú riziko pádov a zlomenín. Samozrejme, že každá pohybová aktivita by mala byť primeraná aktuálnemu zdravotnému stavu seniora.

Môžete teda spoločne chodiť na prechádzky, plávať, bicyklovať na stacionárnom bicykli, robiť cviky s overballom .... Medzi pohybové aktivity pochopiteľne patria všetky práce v domácnosti či okolo domu – v záhrade. Starší ľudia majú na to „piplanie“ sa v zemi čas. Veľa babičiek a dedkov sa „motká“ po záhrade a pomaličky urobia veľký kus roboty. Ak máte takúto životnú situáciu – seniora v dome a záhradku pri dome, nechajte ho, nech sa realizuje podľa svojich predstáv. Ak sa mu nechce, povzbuďte ho – odvolajte sa na jeho minulé skúsenosti – „také krásne muškáty ako ty mami, ja len ťažko vypestujem ...“ a ich činnosť aj patrične oceňte.

Je úplne jedno, či vaši seniori budú piplať záhradku, žehliť či lúskať orechy. Je to činnosť a oni potrebujú byť činní.

Tréning pamäte – prevencia do budúcnosti

Pamäť sa u veľa seniorov zhoršuje možno skôr, než telesné funkcie. Aj keď ešte u vášho starouška nebadáte nejaké výrazné zabúdanie, trénujte s ním. Ideálne, ak mu ponúknete činnosti, kde sa bude „trénovať“ prirodzene a nie silene.

Ak sú starší ľudia umiestnení v nejakých seniorských centrách, tam sa tréningy pamäte robia ako súčasť terapie.

Pre domáce použite napr. môžete:

  • Lúštiť krížovky.
  • Čítať si spolu noviny a potom sa to prečítanom rozprávať. Zatiahnuť seniora, aby prejavil svoj názor (akokoľvek odlišný od toho vášho).
  • Požiadať seniora (ak to zvládne s ohľadom na svoju mobilitu), aby urobil malý nákup – 3 – 5 vecí. Nepíšte mu zoznam, radšej si 5x spolu preopakujte, čo treba kúpiť.
  • Hrať sa doma spoločenské hry. Cez víkend, v dňoch voľna, zahrajte sa aj s vašimi deťmi pexeso, človeče nehnevaj sa, scrabbles, rôzne hry s otázkami, hlavolamy, šachy, puzzle. Nejde o to, kto vyhrá, ale o tréning – aj pre deti, aj pre dospelých.
  • Počúvať hudbu či pozerať staršie filmy. Ak senior bol fanúšik nejakej hudby či filmov, púšťajte si ukážky a spomínajte, z čoho ukážka je.
  • Rozprávať sa, aj to je aktivita, pri ktorej senior musí premýšľať, zvažovať súvislosti, časový sled, spomínať. A samozrejme ocení, ak mu venujete svoju pozornosť.
Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.5 z 5. Celkom 4 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Lepšie tehotenstvo s hudbou (a čo počúvať)
01.03.2021   0
Ako môže počúvanie hudby prospieť nenarodeným deťom a ich matkám, a ktorá hudba sa najlepšie hodí počas tehotenstva.
Zamlknutý potrat - Missed abortion
27.02.2021   24
Šla som z poradne a pred nemocnicou som stretla kamarátku. Plakala. Práve jej na ultrazvuku v ranom štádiu tehotenstva oznámili, že jej dieťaťu, na ktoré sa už veľmi tešila a malo sa narodiť ako prvé, nebije srdiečko. Má prísť na hospitalizáciu... Aj jej sa to stalo, aj mnohým ďalším. Len sa o tom tak veľmi nehovorí.
Kuváda - keď je tehotný aj muž
24.02.2021   0
Tehotná žena priťahuje pozornosť okolia a je zahrňovaná ochranou a starostlivosťou. Muž po jej boku však môže tiež prežívať nevoľnosť i bolesti.
babetko
Ako uvariť prvú mrkvu (1)
01.03.2021   0
Najjednoduchší postup na svete na uvarenie prvého zeleninového príkrmu. S krásnymi fotografiami od Jany Babjak Veselskej.
Súťaž: Čo sa dá robiť cez jarné prázdniny v lockdowne?
01.03.2021   0
Súťažte o 20 eurovú poukážku na nákup v dm.
Bio matky len zbytočne "príliš riešia". Alebo ?
28.02.2021   0
Sú bio potraviny skutočne len módny trend, výstrelok, úchylka, manier bohatých ľudí ? A máme sa pozerať na výživu detí inak?
detské choroby
7 tipov pri suchom dráždivom kašli
01.03.2021   0
Čo používate na suchý dráždivý kašeľ? Čo funguje? Ponúkam pozbierané nápady, ak sa v tomto počasí niečo podobné u vás doma objaví.
Porucha spôsobená nedostatkom prírody
27.02.2021   0
Čo je to „nature- deficit disorder“? Tento termín objavil, či zaviedol Richard Louv. Hovorí, že spôsobuje široké spektrum psychických i fyzických problémov, ktoré deti majú.
Cvičenia na ploché nohy pre deti: 15 hravých tipov
23.02.2021   0
Vhodnou terapiou sú jednoduché cvičenia na spevnenie klenby. Určite sa medzi nimi nájdu aj také, pri ktorých sa deti zabavia.
zvery
Najčastejšie chyby pri výcviku psa, ktoré robíme takmer všetci
22.02.2021   0
Ak raz budete na psa kričať „K nohe,“ druhýkrát „Poď sem“, či „Kde sa túlaš!“ nebude vám rozumieť.
Vodná korytnačka v zime
16.02.2021   0
Zabudnite na malé plastové bazéniky s plastovou palmičkou, ktoré neudržia teplotu a po niekoľkých mesiacoch neudržia ani samotnú korytnačku. Zabudnite aj na stolné lampičky, ktorými chcete nahradiť správne svetlo.