Ako sa pripraviť na novodobý pracovný pohovor?

Pavlínka Pavlíková 0

To, či ťa na pohovor do novej práce vôbec pozvú, záleží na rôznych faktoroch. Prvým schodom, ktorý sa nedá preskočiť, je tvoje CV, teda životopis.

O štruktúrovanom životopise sme už počuli. Učili nás ho písať asi aj na strednej škole. Google vám vyhodí  rôzne internetové nástroje, ktoré vám životopis zostroja samé (vyplníte ho len ako tajničku).

Avšak, veľa z vecí, o ktorých si myslíme, že do životopisu patria, dnes už neplatí.

Ako by mal dobrý životopis vyzerať?

  • Životopis by mal byť vytvorený na konkrétnu pozíciu, o ktorú prejavujeme záujem. Čo znamená, že budeme písať najmä o skúsenostiach a vzdelaní, ktoré súvisia s ponúkanou prácou. Neposielajte teda všade ten istý bez toho, aby ste ho upravili.
  • Niektoré naše školy stačí spomenúť veľmi okrajovo. Zamestnávateľa určite nezaujíma, ktorú základnú školu sme skončili. O strednú školu sa zaujíma len v prípade, ak súvisí s pracovnou pozíciou alebo sektorom firmy.
  • Štýl životopisu, ktorý používame by mal korešpondovať s budúcou pozíciou. Ak ide o niečo umeleckejšie, určite si môžeme dovoliť voľnejší štýl.
  • (Pre príklad: Grafický dizajnér vytvorí zaujímavú garfiku svojho CV, aby ukázal svoje zdatnosti. IT programátor môže naprogramovať svoje CV ako hru a podobne.)

Posledná na začiatku, pradávne na konci

Pre všetky oblasti je určite dobré, keď je životopis prehľadný a ľahko čitateľný. Na začiatku životopisu by mali byť posledné pracovné skúsenosti a postupne prechádzať hlbšie do minulosti. Pracovník ľudských zdrojov väčšinou prejde množstvo životopisov veľmi rýchlo, čo znamená, že: Tvoje CV má len pár sekúnd na to, aby upútalo.

  • Dnes už v životopise nemusíme uvádzať rok narodenia. Avšak, uvádzame roky skončenia štúdia resp. vzdelávacích kurzov a práce. Takže šikovný zamestnávateľ si vie v konečnom dôsledku  náš vek vypočítať.
  • Podobne ako aj vek, nemusíme uvádzať to, či máme deti a či sme boli na materskej. Ani to, či sme vydaté alebo tehotné.
  • Určite do životopisu vložte svoju fotku. Je to veľmi dôležité, nakoľko človek, ktorý si bude čítať náš životopis, bude vedieť zaradiť informácie k tvári človeka. Môžeme vyvolať prvý dojem aj svojou fotografiou. A aj preto sú odporúčané fotky v profesionálnom štýle. Žiadne selfie, fotka v tielku alebo so slnečnými okuliarmi sem nepatria (tie si môžeme nechať pre naše súkromné facebooky). Na fotografií by sme mali vyzerať tak, ako by sme chceli pôsobiť na pohovore.
  • Je dobré, spraviť si špeciálny “paragraf” v životopise, ktorý nás odlíši. Zvýrazniť tam, čím sme výnimoční a prečo práve nás by mali vybrať. Čím sme iní, akú máme vášeň a podobne.
  •  
  • K predchádzajúcim pracovným pozíciam by sme mali rozpísať (ale stručne) čomu konkrétnemu sme sa venovali. Ak máme skúsenosť pre príklad ako čašník/čašníčka, môžeme napísať : “starostlivosť o zákazníka”, toto je jedna z vlastností veľmi vítaných.
  • Možno je to trochu čudné, prečo by si mal do životopisu zadávať svoje hobby? Veď ide predsa  o pracovnú záležitosť a hobby sú súkromná…áno, ale… Tvoj budúci manažér môže hľadať človeka, ktorý bude pasovať do jeho tímu. Ak uvedieme hobby a naši budúci kolegovia ich majú podobné, budete lepšie vychádzať a lepšie spolupracovať (pracovať:)) Takže uviesť hobby môže znamenať bod pre nás.
  • Jazyky: uviesť všetky, ktoré ovládame resp. im rozumieme. Avšak, dajme si pozor, akú úroveň si udelíme. Na pohovore si nás môžu overiť a ak sa nadhodnotíme v danom jazyku, bude to pôsobiť negatívne. A budeme označení za človeka nepravdovravného, nelojálneho a podobne…a takého zamestnaca nehľadá nikto.
  • Ako dalšiu vec, ktorú je dobré uviesť, sú certifikáty a poďakovania, ktoré sme počas života nadobudli. Zväčšujú našu reprezentatívnosť. V jednoduchom slova zmysle: “Nielen ty toto o sebe tvrdíš, ale iní ti to potvrdili.”.
  • Čo sa týka dĺžky celkového životopisu. Určite by nemal mať 3 strany. 2 strany sú max (!).

 

Na pohovor sa treba pripraviť. Aj keby bol online.

Ak sa dostaneme na pohovor, je vhodné pripraviť sa, aby sme nepremárnili našu šancu.

Začneme od toho, že si získame čo najviac informácií o firme, v ktorej by sme chceli pracovať a o pracovnej pozícií. Taktiež sa odporúča pripraviť si dopredu otázky, ktoré budeme klásť. Dáme tým najavo, že sme pripravení a máme záujem nielen o našu prácu, ale aj  túto firmu.

Následne je podstatný aj náš vonkajší výzor. Oblečnie zvolíme formálne a reprezentujúce nás samých. Spoločne s výzorom budujeme náš profil,  ktorý má zaujať zamestnávateľa.

V dnešnej dobe, môže prebiehať pohovor aj online. Čo znamená, že nielen že máme dobre vyzerať,  ale aj pozadie resp. izba v ktorej sme, by mala vyzerať reprezentatívne. Najmä zorganizovať si domácnosť pre čas pohovoru tak, aby nám v pozadí muž nesplachoval záchod  a nevykrikovali deti:)  

Rovnako si môžeme nastaviť aj digitálne pozadie, ale tiež s vhodným záberom (dúha alebo kolotoče v pozadí nie sú to pravé:). Skúste si funkcie Zoomu, Microsoft Teamsu a iných platforiem dopredu vyskúšať a nastaviť aj kameru, aby nebola príliš vysoko/nízko alebo ďaleko/blízko.

Určite aby sme mali mať funkčný mikrofón, alebo nasadené slúchadlá, aby rozhovor mohol fungovať bez prerušenia. To sa týka aj internetového pripojenia, nabitého laptopu a pod.  Tajný tip: môžete si pripraviť online podklad, ktorý keď príde k danej téme vyzdieľate. Ihneď zaujmete svojou pripravenosťou a zručnosťou.

Ako väčšinou pohovor prebieha ?

Zväčša s vami robia pohovor dvaja ľudia. Môžu mať rôznu pozíciu, ale určite sú to práve tí, ktorých musíte presvedčiť. Môžeme povedať, že to funguje aj naopak. Nielen tieto osoby sledujú nás, ale mali by sme si všímať detaily aj my. Práve títo dvaja ľudia nám svojím správaním ukazujú firemnú kultúru. To, ako medzi sebou komunikujú a to, ako sa správajú voči nám. Môžeme si následne zodpovedať otázku: “Chcem naozaj pracovať v tejto firme?”

Ako ďalšie odporúčanie je, nehovoriť negatívne o predchádzajúcom zamestnávateľovi. Je to znak disrešpektu a netvorí to dobrý dojem ani o nás samých.

Z každého dobrého pohovoru (aj keby nás neprijali) si niečo odnášame. Buď sme sa niečo nové dozvedeli, spoznali novú firmu alebo sa zoznámili s niekým na danej pozícií.

Na záver treba podotknúť, že aj v prijímacom procese sme na oboch stranách predsa len všetci ľudia, človek spoločenský. Práve spoznávanie ľudí a networking je jedným z kľúčových nástrojov k nadobudnutiu dobrej práce.

Tip na článok:

Ako dobre zapôsobiť na novom pracovisku »»»

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Pavlínka Pavlíková

Rok života som strávila v Nemecku. Momentálne študujem vedu o vzdelávaní so zemeraním na psychologicko-pedagogické poradenstvo vo Viedni. Zaujímam sa o históriu, digitálne a environmentálne témy.

články autora...

Pridaj komentár