
O AUTOROVIPavlínka PavlíkováAhoj, volám sa Pavlínka. Som študentkou andragogiky na UK a vo voľnom čase sa venujem športu, videjkám o vareni, pečeni, cestovaniu, oblasti beauty, ale aj histórií. |
To, či ťa na pohovor do novej práce vôbec pozvú, záleží na rôznych faktoroch. Prvým schodom, ktorý sa nedá preskočiť, je tvoje CV, teda životopis.
O štruktúrovanom životopise sme už počuli. Učili nás ho písať asi aj na strednej škole. Google vám vyhodí rôzne internetové nástroje, ktoré vám životopis zostroja samé (vyplníte ho len ako tajničku).
Avšak, veľa z vecí, o ktorých si myslíme, že do životopisu patria, dnes už neplatí.
Pre všetky oblasti je určite dobré, keď je životopis prehľadný a ľahko čitateľný. Na začiatku životopisu by mali byť posledné pracovné skúsenosti a postupne prechádzať hlbšie do minulosti. Pracovník ľudských zdrojov väčšinou prejde množstvo životopisov veľmi rýchlo, čo znamená, že: Tvoje CV má len pár sekúnd na to, aby upútalo.
Ak sa dostaneme na pohovor, je vhodné pripraviť sa, aby sme nepremárnili našu šancu.
Začneme od toho, že si získame čo najviac informácií o firme, v ktorej by sme chceli pracovať a o pracovnej pozícií. Taktiež sa odporúča pripraviť si dopredu otázky, ktoré budeme klásť. Dáme tým najavo, že sme pripravení a máme záujem nielen o našu prácu, ale aj túto firmu.
Následne je podstatný aj náš vonkajší výzor. Oblečnie zvolíme formálne a reprezentujúce nás samých. Spoločne s výzorom budujeme náš profil, ktorý má zaujať zamestnávateľa.
V dnešnej dobe, môže prebiehať pohovor aj online. Čo znamená, že nielen že máme dobre vyzerať, ale aj pozadie resp. izba v ktorej sme, by mala vyzerať reprezentatívne. Najmä zorganizovať si domácnosť pre čas pohovoru tak, aby nám v pozadí muž nesplachoval záchod a nevykrikovali deti:)
Rovnako si môžeme nastaviť aj digitálne pozadie, ale tiež s vhodným záberom (dúha alebo kolotoče v pozadí nie sú to pravé:). Skúste si funkcie Zoomu, Microsoft Teamsu a iných platforiem dopredu vyskúšať a nastaviť aj kameru, aby nebola príliš vysoko/nízko alebo ďaleko/blízko.
Určite aby sme mali mať funkčný mikrofón, alebo nasadené slúchadlá, aby rozhovor mohol fungovať bez prerušenia. To sa týka aj internetového pripojenia, nabitého laptopu a pod. Tajný tip: môžete si pripraviť online podklad, ktorý keď príde k danej téme vyzdieľate. Ihneď zaujmete svojou pripravenosťou a zručnosťou.
Zväčša s vami robia pohovor dvaja ľudia. Môžu mať rôznu pozíciu, ale určite sú to práve tí, ktorých musíte presvedčiť. Môžeme povedať, že to funguje aj naopak. Nielen tieto osoby sledujú nás, ale mali by sme si všímať detaily aj my. Práve títo dvaja ľudia nám svojím správaním ukazujú firemnú kultúru. To, ako medzi sebou komunikujú a to, ako sa správajú voči nám. Môžeme si následne zodpovedať otázku: “Chcem naozaj pracovať v tejto firme?”
Ako ďalšie odporúčanie je, nehovoriť negatívne o predchádzajúcom zamestnávateľovi. Je to znak disrešpektu a netvorí to dobrý dojem ani o nás samých.
Z každého dobrého pohovoru (aj keby nás neprijali) si niečo odnášame. Buď sme sa niečo nové dozvedeli, spoznali novú firmu alebo sa zoznámili s niekým na danej pozícií.
Na záver treba podotknúť, že aj v prijímacom procese sme na oboch stranách predsa len všetci ľudia, človek spoločenský. Práve spoznávanie ľudí a networking je jedným z kľúčových nástrojov k nadobudnutiu dobrej práce.
Tip na článok: