Váš predškolák – rozlišuje sluchom bez problémov?

Raabe 0

Žijeme v období, keď sú deti prestimulované zrakovými podnetmi, preto nie je nič nezvyčajné, že sluchové vnímanie je u nich častokrát málo rozvinuté. A pritom je to práve sluch, pomocou ktorého si deti osvojujú materinský jazyk.

Dôležité je uvedomiť si, že sluchové vnímanie úzko súvisí s vývinom reči dieťaťa. V predškolskom veku sa reč rozvíja u detí najrýchlejšie, dieťa si zdokonaľuje slovnú zásobu. Učiteľky v materských školách však hovoria o stále viac narastajúcom počte škôlkarov s oneskoreným vývinom reči alebo aj s narušeným vývinom reči, u ktorých býva sluchové vnímanie často deficitné.

A práve u týchto detí je potrebné sluchové vnímanie správne a intenzívne stimulovať, pretože pri oslabení tejto schopnosti dochádza u detí k problémom nielen v materskej škole, ale neskôr aj na základnej škole. Otázka je, vedia rodičia, ako odhaliť, že ich dieťa môže trpieť niektorou z porúch sluchového vnímania? A vedia, ako postupovať, aby tieto prejavy zmiernili?

Ako odhaliť problém so sluchovým vnímaním

Do prvej triedy začal chodiť chlapček, ktorý sa zdal veľmi neposlušný. Učiteľka u neho avizovala poruchu pozornosti a mala podozrenie aj na poruchu správania. Preto začal pracovať so školským špeciálnym pedagógom. Pri individuálnej práci sa okrem iného prišlo na to, že dieťa ma deficity v sluchovom vnímaní. Špeciálny pedagóg si všimol iné reakcie pri práci, keď dieťa bolo blízko neho a keď od neho bolo ďalej.

Odborník spozoroval aj to, že dieťa pri očnom kontakte sleduje ústa a akoby odzerá. Po konzultácii s matkou, po analýze jeho správania a orientačnej diagnostike sluchu bolo odporučené na lekárske vyšetrenie sluchu. Potvrdilo sa, že u dieťaťa nejde o poruchu pozornosti ani o poruchu správania, ale o nedoslýchavosť.

Čo by si rodičia mali u svojich detí všímať? Signály poruchy sluchu:

  • slovná zásoba môže byť chudobnejšia,
  • problémy s artikulačnou obratnosťou alebo s výslovnosťou,
  • komolenie slov,
  • nemá zmysel pre rytmus,
  • pred nástupom do školy nie je schopné vytlieskať slová na slabiky a rozoznať prvú hlásku v slove,
  • má problém so zapamätávaním básničiek,
  • má problém naučiť sa pojmy, farby, geometrické tvary a pod.,
  • je nepokojné a má problém sústrediť sa,
  • máte pocit, že nerozumie inštrukciám,
  • dieťa má problém spoznať predmet, len keď mu ho opíšete

Krátko o sluchu pred/školáka

Rozvoj sluchového vnímania, je podporovaný každodennou skúsenosťou. Šesťročne dieťa dokáže väčšinou rozlíšiť všetky fonémy, t. j. zvuky hovorovej reči rodného jazyka. Rozlišovanie hlások sa zlepšuje na začiatku školskej dochádzky. Šesť až sedemročné deti sú schopné rozlišovať dĺžku samohlások.

Dieťa najprv vníma slovo ako celok a asi štvorročné dieťa dokáže sluchom deliť slová na slabiky a prvú hlásku v slove identifikuje ako prvú slabiku, napr. mama — ma, sova — so a pod. Najčastejšie po 5. roku vie dieťa rozoznať prvú fonému/hlásku v slove (pes — p) a po 6. roku je schopne postrehnúť v slove jednotlivé fonémy (pes — p-e-s).

Fonematické uvedomovanie – čo to je?

Je to schopnosť vedome narábať s časťami slov, teda s fonémami bez zrakovej opory. Rozvíjaním tejto schopnosti si dieťa začína uvedomovať zvukovú štruktúru slov, získava plnú vedomú orientáciu v zvukovej štruktúre jazyka. Pri plne rozvinutej schopnosti fonematického uvedomovania dieťa dokáže identifikovať poradie zvukov reči — fonémy — stavebne prvky  reči. Bez problémov uskutočňuje analýzu a syntézu slov a robí aj zložitejšie manipulácie so zvukmi reči — pridať, odobrať, zmeniť poradie hlások v slove (les — ples, mak — rak a pod.). Uvedomuje si, že jednotlivé grafémy reprezentujú fonémy. Fonematické uvedomovanie a znalosť písmen sa v priebehu vývoja dieťaťa navzájom ovplyvňujú a jedna schopnosť podporuje rozvoj tej druhej.

Pre ďalší rozvoj jazyka je dôležité pochopenie skutočnosti, že slová sa skladajú z rôzne znejúcich hlások a že sa dajú rozdeliť na menšie jednotky. Túto skutočnosť si deti predškolského veku ešte plne neuvedomujú. Často nedokážu niektoré náročne slová ani správne zopakovať, nieto aby vedeli, z akých hlások či slabík sa takéto slovo skladá. Sluchové vnímanie sa neskôr významne podieľa na procese čítania a písania. Dieťa s deficitom v sluchovom vnímaní je náchylné na vývin porúch učenia.

Ako pocvičiť sluchové vnímanie detí? Stiahnite si pracovné listy.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár