Keď sa blíži škola

Raabe 0

Vstup do školy je významný medzník v živote dieťaťa, ktorým sa zásadne mení celkový spôsob života dieťaťa. Hrová činnosť ustupuje do pozadia, hlavnou činnosťou sa stáva učenie. Dieťa sa musí prispôsobiť požiadavkám školy.

Dávid bude mať v júni šesť rokov. Jeho mama sa rozhoduje, či má ešte jeden rok chodiť do materskej školy alebo už má ísť do školy. A čo Dávid ? Po všetkých stranách je to šikovný chlapec. Hrá sa, spolupracuje s kamarátmi a nemá vo zvyky odbiehať od jednej hry k druhej. Zaujíma ho, ako funguje svet naokolo, pozná veľa zvierat, rád pozerá prírodopisné dokumenty, vie bez problémov značky rôznych typov áut. Baví ho hľadanie rozdielov medzi obrázkami, rôzne bludiská, rád si pozerá obrázkové časopisy. Len má trochu „tvrdú ruku“ a nevie vyslovovať „r“. Tiež býva často chorý, rodičia sa boja, že bude v škole často vymeškávať.

Ako sa rozhodnúť o odklade školskej dochádzky?

Asi je na prvý pohľad zrejmé, že Dávidovi by odklad školskej dochádzky neuškodil. Je šikovný a sociálne vyspelý. Síce ešte potrebuje logopedickú starostlivosť, ale jeho problém mu nebráni v porozumení hovorenému slovu. Môže sa však stať, že sa mu pre jeho „ráčkovanie“ budú deti posmievať, treba len dúfať, že podobným problémom zabráni pani učiteľka, ktorá vyzdvihne jeho ďalšie schopnosti a zručnosti. 

Častá chorobnosť je ďalším argumentom pre odklad školskej dochádzky. Rodičia musia spolu s lekárom zvážiť, či je nádej na zlepšenie a či za rok zdravotné problémy pominú. Ak sa jedná o chronické ochorenie (napr. imunitný deficit), tak sa väčšinou za rok veľa nezmení. Šikovný chlapec, akým je Dávid, sa s občasnou absenciou bude musieť popasovať. Konečné rozhodnutie by mali rodičia urobiť až po psychologickom vyšetrení.   

Rozmýšľate ako môžete vy rodičia pomôcť svojmu predškolákovi v plynulom prechode z materskej školy na základnú? Chceli by ste si nejako overiť, či zvládne školské povinnosti? Alebo sa azda pohrávate s myšlienkou, či by nebolo lepšie požiadať o odklad povinnej školskej dochádzky? Ak aj vám víria v hlave podobné otázky, odpovede možno nájdete v nasledujúcom rozhovore s PhDr. Evou Smikovou, PhD., psychologičkou z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. 

Príručka k zápisu do školy. Čítajte viacej …

Od 15. januára 2015 prebiehajú na základných školách na Slovensku zápisy do 1. ročníkov ZŠ. S blížiacim sa termínom rastie aj neistota rodičov budúcich prváčikov, či je ich dieťa pripravené na školu. Ako by si to mohli overiť?

Zápis do školy netreba pred deťmi nejako preceňovať, nejde predsa o žiadnu skúšku. Je to síce výnimočný deň, ktorý neskôr do života celej rodiny prinesie veľa zmien, nie je však správne robiť z neho strašiaka. Zápis do základnej školy by mali rodičia vnímať ako príležitosť vypočuť si nestranný názor odborníkov – učiteliek na ich dieťa.

Pani učiteľky si tu overujú napríklad aj to, či je reč detí správna, či deti dokážu vydržať chvíľku bez mamy, ktorá ich na zápis priviedla. Na základe krátkeho (a naozaj hravého) rozhovoru s dieťaťom – vzhľadom na ich dlhoročné skúsenosti s prváčikmi už dokážu rodičov upozorniť na oblasti, v ktorých má dieťa ešte nejaké rezervy. Rodičom poradia, na čo sa zamerať, ktoré oblasti treba rozvíjať.

V ktorých oblastiach pozorujete u detí v predškolskom veku najčastejšie nedostatky?

Najčastejšie to býva oblasť reči, keď dieťa nevyslovuje všetky hlásky čisto. Problémom v ostatných rokoch je i oblasť pozornosti, keď sa dieťa nevydrží sústrediť na jednu činnosť viac ako 5-10 minút, čo môže byť neskôr v škole problémom.

Ďalším nedostatkom býva oblasť grafomotoriky, keď dieťa nesprávne alebo príliš kŕčovito drží ceruzku… Toto všetko sú oblasti, v ktorých sa od januára do septembra dá ešte veľa vecí vylepšiť. Je určite dobré, aby o rezervách detí boli rodičia včas informovaní.

Kde je hranica, kedy rezervy ešte dokáže zvládnuť rodič sám doma a kedy je naopak dobré vyhľadať odbornú psychologickú pomoc?

Keď už sú deficity na alebo za hranicou prípustnosti, na čo najčastejšie upozornia rodičov učiteľky v materskej škole, nastupujú tzv. Centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, kde psychológovia v prípade neistoty rodičov, či na odporúčanie materskej školy urobia diagnostiku dieťaťa – tzv. testy školskej zrelosti.

Psychológ na základe nich potvrdí alebo vyvráti pochybnosti rodičov ohľadom úrovne školskej spôsobilosti u dieťaťa. Odporučí rodičom, či dieťa ešte do septembra dozrie na školu, alebo je naozaj vhodnejšie uvažovať o odklade povinnej školskej dochádzky.

Aký je dnes trend? Dávajú rodičia svoje deti radi do školy neskôr?

Dnes sa objavuje trend dávať deti do školy neskôr. Rodičia si tak trochu mylne nahovárajú, že o rok neskôr budú deti šikovnejšie, múdrejšie a školu zvládnu ľahšie. Treba mať však na pamäti aj druhú stránku: hrozí totiž, že deti sú zrelé na školu v septembri a o rok sa už nudia, prídu o svojich rovesníkov – kamarátov zo škôlky a strácajú radosť z poznávania.

A čo rodičia, ktorí naopak dajú svoje dieťa do školy ešte pred dovŕšením 6. roku? Aké môžu byť dôsledky?

Vtedy sa môže stať, že dieťa musí pri domácich úlohách vydať oveľa viac energie a sústredenia ako jeho spolužiaci. Pri plnení školských povinností je to pre neho väčšie vypätie a stres, neučí sa nové veci s radosťou… A samozrejme aj rodičia – musia sa deťom viac venovať pri úlohách, narastá stres, stráca sa radosť z objavovania nového, o čom by prvá trieda na základnej škole rozhodne mala byť.

Na mieste je otázka: Aké majú rodičia možnosti, aby s deťmi vylepšili jednotlivé oblasti, ktoré zavážia pri bezproblémovom zvládnutí prvého ročníka v škole?

Dnes už majú rodičia k dispozícii špeciálne pomôcky, ktoré rozvíjajú a následne aj overujú u detí všetky získané zručnosti potrebné k bezproblémovému vstupu do základnej školy. Jednotlivé pracovné zošity sú zamerané na rozvoj grafomotoriky, predmatematických predstáv, pozornosti, pamäte, podnecujú rozvoj sluchového aj zrakového vnímania – jednoducho všetkého, čo sa v prvej triede podpíše pod úspešnosť prváčika v zdolávaní jeho prvých školských povinností.

Čo je dôležité: tieto pracovné zošity sú koncipované tak, aby s nimi vedeli pracovať aj rodičia doma. Deti sa tak môžu hravou formou pripravovať na školu. Treba povedať, že na rozdiel od klasických maľovaniek tieto pracovné zošity koncipovali tímy odborníkov.

Zápisy sa konajú v januári a februári, škola začína až v septembri. Dá sa za toto obdobie ešte stihnúť s dieťaťom vylepšiť napríklad výslovnosť alebo odstrániť nedostatky v grafomotorike?

V detskom veku je obdobie od januára až do septembra dostatočne dlhým obdobím, kedy vzniká naozaj veľký priestor na to, aby sa eliminovali jeho nedostatky či rezervy v jednotlivých oblastiach. Rodičia by sa len nemali báť. Prípravu na školu by nemali nechávať len na materskú školu.

V rozvíjaní a v príprave na školu zohrávajú aj oni nesmierne dôležitú rolu v tom, ako bude neskôr dieťa vnímať školu. Rozhodne by sa mali vyvarovať výrokom typu: „Počkaj, veď škola ťa naučí!“ alebo „Veď uvidíš, tam ťa prinútia sedieť….“ Dieťa je prirodzene zvedavé a hravé. Na toto by sa mali rodičia zamerať – rozvíjať to, čo je deťom vlastné: hra a zvedavosť. 

Čo by mal vedieť budúci prváčik. Čítajte viac …

Čo je to školská spôsobilosť

Školská spôsobilosť je jav, ktorý je závislý od mnohých ukazovateľov. Dieťa musí dosiahnuť také štádium vo vývine, ktoré mu bez väčších problémov umožní začať školský proces a zvládať nároky súvisiace s povinnou školskou dochádzkou. Kritériom spôsobilosti pritom nie je len vek, telesné predpoklady, ale i celý rad psychických a kognitívnych procesov, ktoré sa spoločne podpíšu pod to, že dieťa bude školu prežívať s pocitom spokojnosti. Práve subjektívne vnímanie dieťaťa, že je v školskej lavici šťastné a spokojné, je veľmi dôležité na to, aby zvládlo prechod z materskej školy na základnú bez problémov.

Asi netreba pripomínať, že dôležitú úlohu v procese dozrievania dieťaťa zohráva dostatočná odnetovosť prostredia, v ktorom ono vyrastá. Treba si uvedomiť, že nielen materská škola pripravuje dieťa na bezproblémový vstup do školy. Rodičia zastávajú dôležitú úlohu a domácou prácou môžu ešte pred vstupom do školy veľa „zachrániť“.

Pracovné zošity – pomôcka na domácu prípravu

Pozrite si ukážky aktivít, ktoré vám – rodičom pomôžu rozvíjať s vašimi deťmi jednotlivé zručnosti aj v domácom prostredí.

Zdroj: RAABE, Pracovné zošity Kuliferdo – školská zrelosť (rozvíjanie)

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár