Dyskalkúlia – ako zvládnuť matematiku?

Raabe 0

Nedokáže vaše dieťa poznať rozdiely medzi dvomi a viac predmetmi?  Nechápe, že ak je niečo väčšie než to druhé, potom to druhé musí byť menšie než to prvé a opačne? Pozorujete u neho problémy s členením predmetov podľa farby, tvarov či veľkosti? Mali by ste byť ostražití!

Aj takto sa totiž môže prejavovať dyskalkúliašpecifická porucha učenia pre matematické operácie.

Záhady matematiky

Matematika už na základnej škole súvisí s procesom vysokého stupňa  abstrakcie, keď dieťa musí postupne prestať vnímať viditeľné vlastnosti predmetov a musí začať chápať, že medzi určitými skupinami existuje niečo spoločné. Ak si k tomu pridáte neschopnosť porozumieť významu bežného matematického pojmoslovia, slovne označovať množstvo a počty predmetov, operačných znakov a matematických úkonov vôbec, či neschopnosť písať matematické znaky, viete si vôbec predstaviť, čo asi prežíva žiačik s dyskalkúliou pred každou hodinou matematiky?

Existuje veľmi veľa typov dyskalkúlie, stále ale platí, že chápanie aritmetiky si vyžaduje schopnosť porozumieť jazyku, slovám, ktoré používame na vysvetlenie úlohy. Preto môže byť dyskalkúlia spojená aj s problémami s čítaním a porozumením čítaného textu. Schopnosť čítať presne a s porozumením sa vyžaduje na pochopenie napísanej aritmetickej úlohy. Riešenie slovnej úlohy je pre tieto deti problémom z viacerých  dôvodov: nedokážu si prečítať text slovnej úlohy s porozumením, nepochopia ani matematickú stránku úlohy, ak majú navyše problémy s dysgrafiou, nedokážu ani zapísať zadanie úlohy ani príklad na výpočet.

Niektoré prejavy dyskalkúlie:

  • Dieťa nechápe, že nezáleží na tom, či sa počítajú prvky sprava doľava, zdola nahor, prisúvajúc alebo odsúvajúc ich od seba — poradie sčítaných predmetov nemení konečný výsledok.
  • K typickým prejavom patrí neistota, nespoľahlivosť pri vymenovávaní číselného radu vzostupne i zostupne — po jednom, po násobkoch, neschopnosť chápať zdanlivo jasné pojmy matematického slovníka —pred, za, hneď pred, hneď za, kvantifikátory všetci, nikto, každý.
  • Žiak nediferencuje pojmy „o 4 viac“ a „4-krat viac“.
  • Nedokáže vyjadriť slovami zmysel alebo význam pozície danej číslice v čísle, má problémy s určovaním počtu jednotiek, desiatok, stoviek.
  • Pri ťažšej forme nie je žiak schopný prečítať izolovane číslice alebo jednoduché operačné znaky (+, —, :, ×, >, <, ≠).
  • Pri ľahšej forme nie je žiak schopný prečítať viacmiestne číslo s jednou alebo viacerými nulami uprostred, číslo napísane nie vodorovne, ale zvislo, odmocniny, desatinné číslo a pod.
  • Môže čítať „opačne“ (12 namiesto 21), môže uvádzať len izolované číslice (2, 3, 8 namiesto 238, prípadne 20 028 ako 200 28).
  • Pri čítaní jednociferných čísiel môžu byť prítomné tvarové zámeny (9 — 6, 1 — 7), ale aj problémy s čítaním rímskych a desatinných čísiel.
  • Žiak s poruchou sa ťažko učí malú násobilku, nechápe pojem najbližšieho menšieho násobku.
  • Nerešpektuje prednosť operácií násobenia a delenia pred sčítaním a odčítaním.

Tipy ako pracovať s dyskalkúliou

  • Nechajte dieťa „myslieť nahlas“, t.j. komentovať slovne svoje činnosti.
  • Kontrolujte jeho postup a v prípade potreby nesprávny krok ihneď opravte.
  • Zložitejšie príklady sa snažte rozdeliť na čo najmenšie kroky.
  • Automatizujte kroky: niektoré medzičlánky vynechávajte, až kým dieťa celú operáciu neurobí rýchlejšie a s menším vypätím síl.
  • Ak dieťa robí chyby v úlohe, ktorá sa zdá byť zvládnutá, vráťte sa späť k pomocným krokom, k verbalizácii až manipulácii.

Pomalé pracovné tempo, ktoré sa významne podieľa na vzniku problémov, môžete  ovplyvniť len veľmi ťažko. Je to dlhodobá záležitosť podmienená osobnostnými charakteristikami dieťaťa. K zrýchleniu pracovného tempa môže prispieť  napr. zautomatizovanie činností, vyššia sebadôvera.

Overené praktické postupy pre rodiča pri domácej príprave

  • Tolerujeme chyby vzniknuté zámenou znamienka (+  za —, × za :).
  • Pri písomnom nácviku matematických operácií tolerujeme chyby z nesprávneho odpísania čísiel.
  • Pri nácviku matematických operácií volíme ľahké čísla, aby sa žiak  mohol sústrediť na nacvičovaný postup a nerozptyľoval sa rozmýšľaním o náročnejších spôsoboch.
  • Pri nácviku písomného delenia či násobenia používame u žiakov s dyskalkúliou dostatočne dlhú dobu len čísla obsahujúce číslice 1 — 4, napr. 243 × 2. Až keď si žiak osvojí príslušný postup, používame väčšie čísla.
  • Ak žiak nezvláda násobilku, je lepšie dovoliť mu pozrieť sa do tabuľky násobkov, ako by mal výsledky len hádať.
  • Pri slovných úlohách na násobenie a delenie viaccifernými číslami tolerujeme používanie kalkulačky, prípadne dáme žiakovi menej  príkladov, aby stihol vypočítať celú písomnú prácu.
  • Osvedčilo sa riešiť so žiakmi slovné úlohy pomocou manipulácie s predmetmi.
  • Pri slovných úlohách tolerujeme aj netradičné spôsoby riešenia.  Žiakom so zníženým logickým myslením pomáhame pri vypracovaní  zápisu matematickej úlohy. Umožníme mu zápis čiastočných výsledkov — medzivýsledkov.
  • Pred ústnym alebo písomným skúšaním mu dáme podobné príklady a úlohy na domácu prípravu.
  • Tolerujeme používanie názoru (prstov) a znížené pracovné tempo.

Inšpirujte sa aj týmito pracovnými listami

 

Zdroj: Kuliferdo – súbor 7. Pracovných zošitov pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ so špecifickými poruchami učenia

Podľa:  Žiak so ŠVVP v 1. až 4. ročníku základnej školy – PhDr. Janka Zajacová, Špeciálno-pedagogická poradňa pri Špeciálnej základnej škole, Bratislava

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 3,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár