ŽenaVzťahy

10 dôvodov, prečo ma mrzí, že sme sa nevzali

 čitateľka Petra   03.03.2019   18

Žijeme spolu viac ako 12 rokov, už desiaty rôčik v spoločnej domácnosti. Bez papiera, ako sa hovorí.

Spočiatku to bolo fajn, malé medové týždne, prvé spoločné nákupy, večer pri filme a kopa lásky, a to všetko so zvláštne vzrušujúcim pocitom, ktorý mnohým vydatým rovesníčkam chýba. Boli sme spolu, ale predsa nie.

Svadba bola niekde v úzadí, najprv bolo skoro, potom byt, narodenie syna, pred dvoma rokmi to auto, čo si chcel. Až mi nakoniec minulý rok došlo, že nie, my dvaja sa nevezmeme. Lebo ty máš pocit, že papier nepotrebuješ.

shutterstock

 

A mňa to strašne mrzí. Mám kopu dôvodov, pre ktoré by sme si už konečne mali vymeniť obrúčky. Keby si o to stál.

1. Nemáme spoločné míľniky

Strašne som sa smiala zo sestry, ktorá okolo každej udalosti robila haló. Najprv zásnuby, potom svadba, prvé výročie, narodenie detí. Nechápala som, že aké „dôležité body“.

Až po desiatich rokoch vidím, ako sa človek potrebuje oprieť o tieto body. Že niekde bol, niekde je a niekam kráča. Že je to ich životný zlom. Lebo úprimne, svadba je iný míľnik ako výmena obkladačiek v kúpeľni, aj keď ty tvrdíš niečo iné.

2. Môj syn sa nevolá ako ja

Ani nevieš, koľkokrát sa ma kamošky opýtali, či mi to nevadí. Vadí! Aj malý sa začína pýtať, prečo sa nevolám ako on a ocko. Či nie sme ozajstná rodina ako bratranec Jurko s mamou a ocom?

Čo mu mám povedať? Sme, len nie na papieri? Túžim, aby sme sa volali rovnako, boli jeden tím, a aby bolo každému už od pohľadu jasné – oni sú família.

 

3. Lebo peniaze

Hrozne povrchný dôvod, viem.

Ale keď mi dôjde, že sme nedostali počas môjho rodičáku ani raz naspäť dane, lebo nie som tvoja žena, keď si si vzal hypotéku len na seba, lebo však nie sme svoji, na čo to budeme komplikovať, a keď si uvedomím, že ak sa ti niečo stane, tak si neporadím, je mi smutno.

Neviem si predstaviť, ako by som bez tvojho príjmu utiahla byt, nájom, čokoľvek. A z toho ma mrazí, lebo jeden nikdy nevie.

Prečítajte si aj: 13 právnych výhod manželov oproti nezosobášeným

 

4. Rozchod je príliš ľahký

Kopa vydatých kamarátok mi to povedala na útechu. Že rozviesť sa a rozísť sa je v podstate rovnaké. S obrúčkou sa to ľahko hovorí. Ale čo ak sa to stane?

Čo ak príde nejaká druhá? Mám uvoľniť byt, v ktorom som toľko rokov luxovala a dekorovala záclonky? Kam mám ísť? Čo mám robiť?  Čo malý? Budeš ho stále milovať?

Keď som sa sťažovala v slabej chvíli tvojej sestre, povedala, že som na teba príliš naviazaná. Tak neviem, som vo vzťahu a predsa sa nemám viazať na chlapa, s ktorým žijem, lebo čo keby... Čo keby?

shutterstock

 

5. Láska sa mení

Keď sme sa nasťahovali do prvého spoločného bytíku, boli sme šťastní a zamilovaní. Lenže romantika postupne vyprchala, rovnako aj nadšenie z toho druhého.

Syn nás obral o spoločný priestor len pre seba a vzťah sa neodvratne mení. Niekedy neviem, či je to zvyk, tradícia, možno len strach, aby sme nestali sami.

Je hrozne ťažké, keď si uvedomím, že pri spolužití sa musím spoliehať „len“ na lásku, len na nejaký cit. Žiadna zmluva, žiadny prijatý záväzok, len dohoda. Jasné, veľa vzťahov sa dnes rozpadne aj s papierom, ale úprimne? Bojím sa tej neistoty.

6. Lebo starnem

Raz si poznamenal, že spolužitie dáva slobodu. No hneď na to si dodal, že ty sa nechystáš nikam zutekať. Chcem ti veriť. Žiaden z našich priateľov nevie, že sme mali krízu, keď to na rozchod vyzeralo.

Nikdy nezabudnem na tú noc, keď si spal u vašich. Ale ja potrebujem vedieť, že je to navždy. Zdravie sa môže pokašľať, relatívny pokoj v krajine tiež. Ale ja to chcem počuť od teba.

Že s tebou môžem počítať aj za desať rokov. Nevrav mi, prosím, že nikto nevie, čo bude. Je hrozné, že musíme mať záložné plány, keby náhodou... Čím som staršia, tým viac sa chcem usadiť, nie si v štyridsiatke dávať zasa rande.

shutterstock

 

7. Je to hodnota, ktorú chcem odovzdať deťom

Kedysi som s tebou chcela cestovať, baviť sa a športovať. Ako som prekročila tridsiatku, som presýtená. Dojmov, zážitkov, ľudí. Chcem iné. Mať s tebou deti, vychovávať ich, nudiť sa na ihrisku a v nedeľu piecť koláč.

Ale cítim, že to ty nechceš. Nechceš ešte opustiť svoj svet večerného hokeja, piatkového piva a víkendovej turistiky. Vyhovuje ti tá sloboda. A ja ti ju nemôžem brať – nie som tvoja žena. Nemôžem ti dať stopku.

Takže sen o väčšej rodine a vnútornom naplnení sa stále odkladá. Nakoniec, ty aj tak chceš max 2 deti. Inak všimol si si, že tri a viac detí majú len tí s papierom?

8. Zaslúžim si to!

Keď sa sestra vydávala, mama jej kúpila prekrásny závoj. Sestra skoro odpadla nad cenovkou, ale mama na to: „Zaslúžiš si to, nie?“ Nevesty a vydaté ženy, to je proste status.

Z frajerky je budúca žena, ktorá vie, že muž ju miluje a ochraňuje. Niekedy to sestre závidím. Šaty, topánky, zlaté obrúčky, všetky tie veci, ktoré z nej spravili princeznú.

A keď ju môj švagor viedol od oltára, bolo mi jasné, že už nie je žiadne dievčatko, ale pani. Jeho pani, ktorá si ten rešpekt a potlesk pred kostolom zaslúži.

shutterstock

 

9. Stále máme svoje svety

Nedávno ste chceli ste s kamarátom vybehnúť do hôr, ale najprv si sa spola vážne - spola s úsmevom pýtal jeho ženy, či ho pustí. A ona rovnako polovážne premýšľala, kým povedala dobre.

Mňa sa nikto nepýta. Veď sme otvorený pár, ktorý si nemusí dávať súhlas. Stále máme veci, ktoré si chránime jeden pred druhým. Ja množstvo pocitov, lebo nechcem rýpať, ty svoje koníčky.

Niekedy si prajem, aby sme boli jeden na druhého viac odkázaní, aby sme museli zdieľať oveľa viac vecí. Aby sme už neboli len „frajeri“, ale ozajstný pár. 

Prečítajte si aj: Prečo sa neoženíš s matkou svojich detí?

 

10. Túžim, aby si ma miloval natoľko, že si ma budeš chcieť vziať

Pred pár rokmi mal svadbu tvoj najlepší kamarát. S priateľkou sa zoznámil na zábave a od toho večera on, starý mládenec, myslel už len na ňu.

Keď nám po troch týždňoch chodenia povedal, že je tá pravá a že si ju chce čo najskôr vziať, smiala som sa. A keď mi domov o pár mesiacov prišla pozvánka na svadbu, revala som celý večer v kúpeľni.

Závidela som babe, ktorú som ani nepoznala, to, že ju niekto miluje tak, že to chce vykričať do sveta. Že si ju niekto túži vziať, lebo bez nej nevie žiť. A že aj po pár rokoch tvrdí, že svadba bola najkrajší deň jeho života.

Aj ja po tom túžim. Otázka je, čo nám stále stojí v ceste.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.4 z 5. Celkom 167 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
EUROVOĽBY
Komentáre k článku
Halucka napísané 25.03.2019 14:09

Milá Petra,

vďaka za Vašu úprimnú a odvážnu spoveď. Cítim z nej smútok aj túžbu – a možno sa mýlim, ale osobne vo vašom článočku viac ako túžbu po manželstve cítim túžbu po láske, tak ako píšete v poslednom, desiatom bode. Mám pocit, že ak by ste cítili, že Vás partner ľúbi tak veľmi, aby si Vás chcel zobrať, na tom papieri by Vám možno až tak nezáležalo. Že to, o čo Vám ide, je to vzájomné prepojenie. Ale toto je, samozrejme, len moja domnienka.

 

Nech je to akokoľvek, prajem Vám z celého srdca, aby ste našli to, čo skutočne hľadáte.

Nevzdávajte to a pracujte na Vašom vzťahu - rovnako, ako by ste na ňom museli pracovať aj ako manželka. A ak to čo len trochu ide, skúste sa s partnerom rozprávať o tom, ako sa vo vašom vzťahu cítite Vy a ako sa v ňom cíti on. Bez hnevu, bez výčitiek, láskavými slovami a so srdcom na dlani.

 

No a v neposlednom rade, popri starostlivosti o Vaše dieťatko nezabúdajte ani na seba – nájdite si na seba čas, venujte sa činnostiam, ktoré vás tešia a napĺňajú vás. Nemusia to byť hodiny denne – niekedy stačí pár minút s knižkou, prechádzka, kúpeľ... Pretože šťastnými nás neurobia iní ľudia, iba my sami

Terka napísané 10.03.2019 14:24

Mila odvazna pani citatelka Petra!

 

Predovsetkym Vam dakujem za uprimne vyjadrenia a zdielany smutok, ktory ste popisali v clanku. Napisat a priznat si nieco take je velmi odvazne, prinasa velke svedectvo o manzelstve a rodine z uplne uneho uhla pohladu. Celkom Vam rozumiem a prajem Vam, aby sa Vam situacia nejako zmenila k lepsiemu.

 

Ja velmi dobre rozumiem tomu ze nerozpravate o formalitach ako je papier a ine socialne zabezpecenia ale primarne tuzite byt niekoho zenou a manzelkou a mat stabilnu rodinu podlozenu aj oficialnym zvazkom..

Vase tuzby su prirodzene velke krasne, uprimne...vdaka za Vasu odvahu...prajem vsetko dobre.

Narnia napísané 06.03.2019 22:23

Je smutné, aké sú nevydaté ženy resp. slobodné matky bezprávne bytosti. Deti ani nenesú ich priezvisko, a v prípade, že partner má výlučné vlastnícke právo k bytu, kde majú spoločnú domácnosť,môže partnerku kedykoľvek vysťahovať. V takom prípade deti určite zostanú s otcom. Tak toto má byť emancipácia žien?

Katarína napísané 06.03.2019 21:37

S manzelom sme zili spolu 13 rokov bez papiera. Po 5 rokoch sa nam narodila dcéra, zacali sme stavať, on bral pôžičky, ja som dala pozemok, spolocna domácnosť, 2 účty, zitie bez papiera. Ja som chcela svadbu on to nepotreboval. Ja som nastojcila na druhom dieťati, aj to sme sa nezhodli, ale po 3 rokoch sa to podarilo. Narodila sa druha dcéra a ked som šla vybavovat krst pre dcéru, opytala som sa, kedy mam dat termin svadby. Manzel splechol dátum a ja som ho na fare nahlasila. Nepotrebovala som zásnuby, ani honosna svadba,obrucky sme si kupili spoločne,( najlacnejšie, na drahe nebolo), ale ak sme dovtedy tvrdili, že naco papier, dnes vieme, ze to bolo správne rozhodnutie. Vstup do manzelstva nam dal obom hlavne akusi istotu alebo pokoj, neviem ako to nazvať.dnes vieme, ze to, co neviem pomenovat nam v spoluziti chybalo...

mirek napísané 05.03.2019 18:43

Smutná story o tom, ako dieťa rozmrdá mozog ženy a láskyplný slobodný pár prekonvertuje na povinný zväzok rodičov. Jedna vec je vnímať svadbu ako barličku a iná vec je vnímať ju ako nevyhnutnosť. V tomto prípade im svadba nič nenavráti ani nevyrieši.

Ivan napísané 05.03.2019 15:35

Už dlhé roky sa venujem manželskému a rodinnému poradenstvu. Ani jeden z uvedených dôvodov však nie je dosť dobrý na uzatvorenie manželstva. Mali by ste sa obaja zamyslieť nad zmyslom manželstva a čo je ten pravý dôvod, kvôli ktorému by ste sa mali vziať. 12 Rokov spoločného života a stále nie ste svoji znie, ako vlak, ktorí ste žiaľ zmeškali. Avšak vždy je lepšie neskoro ako nikdy. Neexistuje taký papier, ani taký kov, ktoré by zabezpečili istotu, že Vás partner nepodvedie, že Vás nikdy neopustí, alebo nebodaj neudrie. Chodenie spolu a manželstvo sú dve kvalitatívne rozdielne veci. Skúsili ste sa niekedy obaja spolu úplne otvorene rozprávať o vašich predstavách a túžbach v intenciách vašej vysnívanej rodiny? Otvoriť a zavrieť tému manželstvo je iba papier a kov nepovažujem za diskusiu. Diskusia o týchto veciach má mať nie iba vecný rozmer, ale aj rozmer vašich pocitov, túžob, prianí a vízií.

Z článku usudzujem, že vaše zrenie sa zastavilo už dávno. Je to tiež problém aj mnohých iných párov. Článok sa síce volá 10 dôvodov prečo Vás mrzí, že ste sa nevzali, ale v skutočnosti vidím, že je to 1 dôvod napísaný v 10tich bodoch, kvôli ktorému by ste sa rozhodne brať nemali. Strach totiž nie je dostatočne dobrý dôvod na manželstvo. Vy sa chcete brať preto, že sa bojíte, že budete stará a nebude Vás nikto chcieť, bojíte sa toho, že odíde (a myslíte si že papier a kov v tom človeku dokáže zabrániť - nedokáže), bojíte sa názoru okolia, čo si o Vás hovoria alebo hovoriť budú atď...

Nájdite spolu jeden dobrý dôvod prečo sa vziať, dozrejte a choďte do toho.

P.S. strach nie je dobrý dôvod.

 

Mgr. Ivan Adámek

adamek.edu@gmail.com

Kopacka napísané 04.03.2019 12:33

Joj zeny zlate, naozaj niektore mate prevratene zivotne hodnoty. Vsak nejde o ten papier, ale, ze vsetci budu rodina, a nemusi sa dieta pytat preco ma s maminkou odlisne priezviska. Neviem, osobne by som sa divne citila, keby som napr. aj po 10 rokoch bola stale len frajerka. A co sa statistik tyka, rada by som vedela kolko parov bez papiera s min. 1 dietatatom sa rozislo. Tie, ktore sa vydavat nechcu, nemusia, vsak zostat starou dievkou je parada.

LindaN napísané 05.03.2019 08:10

Myslela som, že žijeme v 21 storočí, že statusy ako stará dievka a pod. nebudú určujúce pri hodnote človeka a jeho obraze...zastaralé posudzovania a hanlivé označovania ženy zjavne ešte žijú v dedinských tvoroch, ktorých vývoj zakrsol v 18 storočí. ešte by som sa rada opýtala autorky, že deti s takým mužom Vám nevadilo mať, ale na formalitách Vám záleží. Vyznieva to potom ako keby ste chceli skrz deti muža do sobášu dokopať.

Biba napísané 05.03.2019 13:57

Aj v 21. storočí majú stále tú istú pointu isté morálne zásady, zodpovednosť za rodinu, vernosť v manželstve.

Stará dievka je označenie ženy, ktorá sa nevydala, nie hodnota jej morálneho kreditu. Ak im budeme hovoriť single, zmení sa na tom niečo?

Poznáte osobne takú ženu, ktorá s mužom a deťmi žije "bez papiera" a je s tým spokojná? Ja nie. Ale poznám veľa žien, ktoré sú spokojné v manželstve.

LindaN napísané 06.03.2019 08:35

poznám kopec žien, ktoré sú v manželstve nešťastné, pretože muž je budižkničemu, alkoholik, doma žehlí gauč, prípadne workoholik, ktorý registruje doma prítomnosť osoby ženského pohlavia a pár ľudí menšieho vzrastu. Alebo po sebe hulákajú, nadávajú si choď do p... a daj mi pokoj, hádajú sa a nerozvedú sa len preto, že ani jeden nemá kam ísť a keďže chlap chlastá a gamblí, tak nemajú prachy ani na to aby jeden vyplatil druhého a išli od seba. Nehovoriac o tom, že keď žena ochorie alebo sa jej niečo stane, tak chlap nevie čo si počať. Kopec mužov je nevyzretých, ktorí zvládnu akurát takú situáciu keď je všetko v poriadku. Nedajbože žene odrežú nohu ruku prsník, tak zdrhajú preč a hľadajú niečo iné. A to nie je jeden prípad, ani dva ani desať...

LindaN napísané 06.03.2019 08:35

poznám kopec žien, ktoré sú v manželstve nešťastné, pretože muž je budižkničemu, alkoholik, doma žehlí gauč, prípadne workoholik, ktorý registruje doma prítomnosť osoby ženského pohlavia a pár ľudí menšieho vzrastu. Alebo po sebe hulákajú, nadávajú si choď do p... a daj mi pokoj, hádajú sa a nerozvedú sa len preto, že ani jeden nemá kam ísť a keďže chlap chlastá a gamblí, tak nemajú prachy ani na to aby jeden vyplatil druhého a išli od seba. Nehovoriac o tom, že keď žena ochorie alebo sa jej niečo stane, tak chlap nevie čo si počať. Kopec mužov je nevyzretých, ktorí zvládnu akurát takú situáciu keď je všetko v poriadku. Nedajbože žene odrežú nohu ruku prsník, tak zdrhajú preč a hľadajú niečo iné. A to nie je jeden prípad, ani dva ani desať...

Biba napísané 06.03.2019 11:28

Tomu rozumiem, aj ja poznám. Ale nepoznám žiadnu ženu, ktorá je spokojná s tým, že žije s chlapom len tak, nezáväzne. Takú nepoznám. Vy áno?

PS: Všimla som si Vás, LindaN už aj v nejakých iných komentoch, kde posielate mužov kade ľahšie a s postojom, že manželstvo je o ničom. Asi ste zažili práve také?

LindaN napísané 06.03.2019 16:35

Biba, ľudia pokazia všetko. A menia sa k horšiemu, nie k lepšiemu. Na starobu sa zvýrazňujú negatívne vlastnosti, samozrejme že poznám aj manželské páry, ktoré sú v poriadku, ale na 10 nepodarených pripadá jeden OK. A takisto na 10 mužov ktorým sú vzťahy ukradnuté tak pripadá jeden ktorému na nich záleží. A býva to tak že ten jeden má tú najväčšiu mrchu, ktorá sa po ňom vozí a on jej znesie modré z neba. Skúsenosti, veď nežijem na Marse.

Zdenula napísané 03.03.2019 16:16

Smutný článok. Je smutné, keď si dospelý človek myslí, že rovnaké meno a podpis na papieri hocičo zmenia. A keď si myslí, že jedna párty so závojom a tortou robí zo vzťahu automaticky akúsi vyššiu hodnotu než je rovnaký vzťah bez tejto párty. A že si myslí, že papier s podpisom zázračne prinúti dvojicu mať spoločný svet. A že naivne verí, že sobáš=väčšia istota. A tiež je smutné, že autorka má asi veľmi nudný a nešťastný život, ak potrebuje svadobný deň k tomu, aby mala pocit že má s partnerom spoločné míľniky.

Michaela napísané 04.03.2019 09:20

Smtný článok, áno. Ale nie pre naivitu autorky. Smutné sú totiž aj tie Vaše komentáre, Zdenula a LindaN. Práve pre taký postoj, ako je Váš, sa dnes ľudia neberú... Alebo je ten Váš postoj len výsledkom nešťastného manželstva a zatrpknutia z rozvodu?

Vzťah nezmení papier, to nie. Ale keď chcem s niekým byť, tak do toho idem a ten papier je len potvrdením toho.

Svadba nie je párty so závojom, je to deň, keď o vážnosti svojho záväzku chcem povedať aj okoliu. A chcem to s nimi osláviť. A chcem byť nevestou pre svojho ženícha. Či už v bielych tortových sukniciach, alebo v jednoduchom belasom kostýme. Každý nech si vyberie, ako sa to páči jemu, veď je to jeho deň.

A ak chlap utečie len preto, že chce od neho jeho farjerka záväzné áno, tak mu treba zamávať, nech si ide. Lebo to záväzné áno chýba. Tá istota chýba a žena ju má právo žiadať (rovnako ako muž od ženy).

Poznala som veľa párov, ktoré akože nepotrebujú papier. Po rokoch a po 1-2 deťoch sa vzali. Akosi im vadilo mať iné priezvisko, prehlasovať na úradoch, že sú partnermi, vysvetľovať deťom spolužiakov, že mama sa volá inak... Zrazu sa zháňali biele šaty aj venček. Trochu v imom poradí, ale predsa. Manželstvo má naozaj iný status, ako žijeme spolu. A je normálne mať deti s manželom/manželkou ako mať dieťa s priateľom. S priateľmi nech ide manžel na to pivo.

Petre držím palce, nech sa jej podarí upratať si v živote aj vo vzťahu. Má na to právo...

LindaN napísané 03.03.2019 08:40

Čitateľka Petra, vy ste tak naivná až to plieska dverami. Dnes sa rozvádza 50% manželstiev, vysporiadavajú sa bezpodielové vlastníctva. Nemaľujte si belasé obláčiky a nesnívajte o tom, lebo byť na mieste vášho chlapa tak zdrhnem už dávno. Je taký kreslený vtip na túto tému: kolegyne sa pýtajú čerstvo vydatej pani: a si šťastná? a ona odpovie: musím byť. v článku ste spomenuli istotu, že ju chcete mať od partnera v podobe svadby, aby neutiekol preč. Spýtam sa inak a sama za seba viete dať ruku do ohňa, že za 5,10 15 rokov nezdrhnete inde? a na tých záclonkách a luxovaní Vám potom bude záležať najmenej.

tomas napísané 14.03.2019 09:21

Uff, tolko negativismu a depresie ako srsi z vasich prispevkov, je dost aj na chlapa Confused

Kazdopadne, ono je to o prioritach a ked ich ma clovek pomylene, tak z toho potom vychadza postoj taky ako mate.

Osobne som rad a dakujem Bohu za to, ze sme s manzelkou ti 1 z 10 parov, podobne ako vacsina mojich priatelov (a ziaden nema manzelku mrchu). Teraz ked sa nad tym zamyslam, tak prepoctom vzate ti ostatni z mojho okolia musia byt na tom zle... u nas na Marse je to proste tak zwinker

 

Inac mate pravdu v tom, ze ziaden papier ani kov vztahu nepomoze. Iba uprimna tuzba spravit toho druheho stastnym. A tu tuzbu treba zivit cely zivot. To maju dnes ludia velmi pomylene. Niekde som cital (a suhlasim s tym), ze ludia dnes vstupuju do manzelstva/zvazku s rozpravkovymi predstavami - to, ze ako to je teraz (zamilovanost) uz tak bude do konca ich zivota, a to bez toho aby museli s tym nieco robit. Lebo to je proste osud. A ked to tak neni, tak nam to proste nebolo sudene a neboli sme ti pravi...

 

To, ze je vela muzov (ale rovnako aj zien) nedozretych je pravda, ale skuste sa zamysliet nad tym preco. Ze by kriza rodin?

 

Neda mi este odpovedat na poslednu vasu otazku (i ked nebola pre mna, ale verim ze pani M. ma rovnaky nazor) - nie ze viem, ale CHCEM dat obe ruky do ohna za to, ze budem svoju manzelku (a ona mna) milovat po cely zbytok svojho zivota. Ved presne to sme si slubili, ked sme sa brali.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Je to dieťa moje? Potvrdiť otcovstvo môžu aj anonymné DNA testy
21.05.2019   0
Možnosť otestovať otcovstvo nemusíte len prostredníctvom odborníkov. Samotné anonymné testovanie umožňuje objednávku testu až domov. Štandardne sa používa tyčinka, ktorou sa urobí výter z ústnej dutiny. Každý test obsahuje dve vzorky, ktoré sa odošlú späť do spoločnosti, ktorá o niekoľko dní vyhodnotí testovanie. Výsledky odošle podľa vyžiadania na adresu žiadateľa, alebo na mailovú adresu.
Kvôli strachu z pôrodu som skončila u terapeuta
14.05.2019   0
Teraz viem, že prežitá skúsenosť z pôrodu je vlastne trauma, veď sa bojovalo o život môjho dieťaťa. Preto sa cítim bezmocná a mám obavy, že ak sa niečo stane, nebudem vedieť pomôcť svojmu dieťaťu.
SZČO a materská
12.05.2019   0
Má SZČO nárok na materské? Musí prerušiť alebo zrušiť živnosť, keď poberá materské? Aké sú podmienky nároku na materské? Ako sa vypočíta materské SZČO? Mám nárok na materské, ak mám podlžnosti na poistnom?
babetko
Montessori prístup: deti upratujú hračky samé od seba
21.05.2019   0
Montessori učitelia uplatňujú metódy, ktoré vedia osloviť už najmenšie deti k tomu, aby boli poriadkumilovné.
Vyhrajte detský tábor STROJ ČASU od Dôvery (03 kolo)
20.05.2019   0
Vyhrajte detský tábor na august v Námestove. Losujeme každý týždeň nového výhercu.
Mamy nepadajú učené z neba
19.05.2019   2
Asi pred rokom som v návale hnevu povedala synovi, že keď ma neľúbi a nechce so mnou žiť, nech si pobalí kufor a ide tam, kde mu bude lepšie. Akcia – reakcia, ešte len spustil spŕšku sprostostí. A ja, čo som mala byť nad vecou, som mu namiesto toho do kufra začala hádzať veci.
detské choroby
Histamínová intolerancia
20.05.2019   0
Histamínová intolerancia má rôzne príznaky, aj veľa takých, ktoré by sme automaticky liečili ako nádchu, migrénu, prípadne ako alergickú kožnú reakciu. Pokiaľ sa jedná o HIT, vyžaduje si nízkohistamínovú diétu.
Astma
14.05.2019   4
Astma postihuje 10% detí. Aké sú príčiny tejto choroby? Ako sa prejavuje? Ako ju liečiť? Dá sa astme predchádzať?
Mrľa detská
03.05.2019   0
Mrle žijú v čreve človeka, o ktoré sa prichytávajú ústnym otvorom a živia sa bunkami čreva a rôznymi baktériami. Deťom spôsobujú nemalé problémy.
zvery
Ako správne osloviť, či volať ovcu
09.05.2019   0
No jednoduché to nie je. Samica ovce domácej sa nazýva bahnica. Samec je baran a ich mláďatko sa volá jahňa. Čo je potom baránok?
Upratovači v akváriu
05.05.2019   0
Riasy, nečistoty, nánosy a zbytky potravy. Postačí niekoľko dní až týždňov a z vášho klenotu je vec blízko podobná žumpe. S podobným stavom nám dokážu pomôcť ryby, ktorých hovorovo voláme „upratovači“.
O čom mačky snívajú
27.04.2019   0
O čom zvyknú mačky a mačiatka snívať? Sú ich sny úplne iné ako tie naše? Mávajú aj zlé sny? Vraj existujú aj námesačné mačky. Je to možné?