ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
ŽenaRozhovor s osobnosťou

"Na raňajky jem aj 10 vecí" hovorí Petra

 Adela Jasenovcová   06.04.2018   0

Darmo, jedlo hýbe svetom. Viac či menej sa odvždy ľudia zoberajú tým, čím kŕmia a vyživujú svoje telo. Rýchle, mastné či presladené jedlá možno na chvíľu zasýtia, ale čo robia s telom dlhodobo?

Stačí v dnešnej dobe na podanie dobrého výkonu, a to nielen športového, ale i pracovného, jednoducho len zaplniť žalúdok alebo treba zvážiť, čo vložíte do úst?

foto: Petra Fašungová

Tankujte s rozumom

Aby telo slúžilo nielen čo najdlhšie, ale aj najlepšie, potrebuje dobré palivo. Bez neho sa nielenže nepohne tým správnym smerom, ale je aj náchylnejšie na ochorenia, zranenia a samozrejme únavu. Nezachráni ho ani liter kávy či tabletka od bolesti. Mozog potrebuje kvalitné komplexné, nie rýchle sacharidy, zdravé tuky a bielkoviny.

Zdroje, odkiaľ ich čerpať, sú rôzne. Už nie je núdza o prísun informácií, ako sa racionálne stravovať, najmä ak sa poradíte so skutočnými odborníkmi.

foto: Nabita kucharka

 

O svoje tipy na zdravú nabitú stravu sa s vami podelí Petra Fašungová, ktorá prispela svojimi radami aj do knižnej novinky NABITÁ KUCHÁRKA od vydavateľstva FITnamotávka.

 

 

Kto je Petra?

Mladá žena, ktorá dokáže veľké veci. Ako profesionálna bežkyňa reprezentuje Slovensko na mnohých športových podujatiach, a to veľmi úspešne. O svoje skúseností sa delí aj so svojimi klientmi ako ich trénerka. Prešla si mnohými smermi v stravovaní, aby zistila, čo jej najviac sedí. Skúšala dovtedy, kým nezistila, aká strava má pre ňu najväčší význam.

Je absolventkou FTVŠ UK v Bratislave. Už popri štúdiu na VŠ sa venovala trénerstvu ľudí – kondičné tréningy vo fitku, bežecké tréningy, triatlonové tréningy, individuálne či skupinové tréningy atď. Pôsobila ako vrcholová športovkyňa vo vytrvalostných bežeckých disciplínach a duatlone. Na konte má viacero skvelých umiestnení ako Majsterka sveta a Európy v duatlone do 23 rokov (2013), 3. miesto z ME a 5. miesto z MS v duatlone seniorov (2014).

Čo pre teba ako športovkyňu znamená jedlo?

Jedlo pre mňa znamená prísun energie, ktorá je potrebná aj preto, že športujem viac ako väčšina populácie a potrebujem dostávať do seba takú kvalitu, aby som mohla fungovať.

Na druhej straneto pre mňa znamená potešenie. Jedlo pre mňa znamená čas pre seba, kedy aj v tejto uponá- hľanej dobe spomalím a sústredím sa len na svoje jedlo. Mám z toho radosť, potešenie, viem, že do seba dávam niečo dobré.

foto: Matej Hakar

 

Kedy si začala vnímať, že jedlo môže mať nízky alebo vysoký energetický prísun energie?

Bol to prirodzený a postupný proces. Keď som sa pripravovala na duatlon, istú dobu som mala aj dlhé objemové tréningy, počas ktorých som sa stravovala formou ketodiéty. Vtedy to bol veľký hit v stravovaní, nechala som sa zlanáriť rôznymi videami. Do toho prišla vytrvalostná záťaž a zrazu som pocítila, aká som unavená, že nevládzem a som zavodnená. Spomalil sa mi metabolizmus, cítila som sa nezdravo a vtedy som nad tým začala uvažovať.

Mám kamarátku, ktorá je vyštudovaná výživová poradkyňa. Práve ona mi pomohla nakopnúť metabolizmus. Začali sme počítať jednotlivé makrá, bielkoviny, tuky a cukry a pomaly sme navyšovali sacharidy. Postupne, ako sa dávky sacharidov zvyšovali, pociťovala som, ako sa telo ozdravuje. Začala som uberať z tukov, aj keď v mojom prípade to boli vždy zdravé tuky. A tak som sa dostala do rovnováhy.

Čo pre telo znamená mať energiu z jedla?

Podstatné je vedieť, aký glykemický index má daná potrava. Ako sa správa krvný cukor v našom tele pri konzumácii nejakého jedla. Zoberme si napríklad klasický zemiak a batat (sladký zemiak). Batat má aj kvôli svojej oranžovej farbe v sebe veľa betakaroténu, rovnako ako aj mrkva. Pekne pracuje s cukrom, lebo má nízky glykemický index. Čo znamená, že po jeho zjedení cukor v krvi veľmi nevystúpi, „neskáče” hore-dole a nepotrebujeme toľko inzulínu na vyváženie, na rozdiel od obyčajného zemiaka.

Čo jedávaš, aby si mala dostatok energie?

Napríklad na raňajky mám aj desať vecí. Dám si do misky sušenú repu s goji a zalejem to vodou, nech sa zmes naboptná. Pridám si chia a konopné semiačka, banán alebo iný druh ovocia. Tiež vločky. V poslednej dobe mi najviac chutia pohánkové. Stále si to obmieňam. Niekedy pridávam karob, škoricu, orechy či kokos. Alebo primiešam orechové maslá kvôli zdravému tuku. Nemám desiatu, lebo z týchto raňajok som taká sýta, že mi to netreba. V pohode fungujem až do obeda. Na obed mávam zvyčajne bataty, šošovicu alebo čerstvé šaláty. Jedávam veľa zeleniny aj strukovín. Tiež pseudoobilniny ako quinoa, amarant, pšeno či pohánka. Mäso nejem už dva roky. Vďaka tomu sa mi zlepšila krv a cítim sa menej zaťažená.

foto: Matej Hakar

Viacej užitočných rád a tipov ako získať energiu (nielen) z jedla, ako aj 70 zdravých a chutných receptov pre štíhle a pevné telo nájdete v knihe NABITÁ KUCHÁRKA.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Pôrodnica Košice – Šaca pripravuje pre rodičky nadštandardné pôrodné boxy
21.09.2018   0
Súčasťou rekonštrukcie pôrodníckeho oddelenia za viac ako dva milióny eur budú aj nadštandardné pôrodné boxy.
V slovenskej pôrodnici mi bolo dobre
20.09.2018   0
Dopadlo to super. Viac než super. Lebo aj v obyčajne slovenskej pôrodnici sa môže rodiť dobre.
Materské
14.09.2018   18
Čo je materské? Mám nárok na materské? Ako sa mi vypočíta materské? Môžem poberať materské a popri tom pracovať? Podnikám, musím prerušiť živnosť, ak chcem poberať materské? Môže poberať materské aj muž? Ako dlho budem poberať materské? Má slobodná matka nárok na dlhšiu materskú?
babetko
9 pravidiel, ktoré treba dodržiavať, keď idete na prvú návštevu bábätka
21.09.2018   0
Asi je vám jasné, že zazvoniť bez ohlásenia a vypýtať si len tak mimochodom šálku kávy, nebude dobrý nápad.
Cvikla v detskom jedálničku
20.09.2018   0
Jeseň skrátka patrí cvikle a my vám prinášame niekoľko nápadov, ako ju pridať aj do detského jedálnička tak, aby si na nej pochutili aj naši najmenší.
7 mýtov o umelom mlieku
19.09.2018   0
Kravské mlieko môžu deti piť už od 6. mesiaca po ukončení obdobia výhradného dojčenia. Mýtus alebo pravda?
detské choroby
Drogy - čo robiť pri podozrení, že dieťa užíva drogy
21.09.2018   0
Pokiaľ ste zistili, že vaše dieťa vzalo drogu, je dôležité zistiť, či drogy iba skúša – experimentuje, alebo či už drogy užíva dlhší čas. V žiadnom prípade (i keď to môže byť veľmi ťažké) sa nenechajte vyviesť z miery, nerozčuľujte sa a skúste sa s dieťaťom pokojne pozhovárať...
Separačná úzkosť
19.09.2018   3
„Ako to dieťa vychovávaš, keď sa ťa ani pustiť nechce?!“ „Je rozmaznaný, stále si len s ním a potom reve, keď máš odísť!“ Počuli ste už takéto vety, ktoré sa týkali vášho batoľaťa? Alebo aj staršieho dietka, ktoré sa vás držalo ako kliešť, keď ste naozaj potrebovali súrne odísť?
9 druhov soplíka - podľa farby
10.09.2018   0
Čo znamená zafarbenie hlienu – soplíka? Pirehladný, zelený, žltý, ružový, spenený, šedý, biely, s krvou,...
zvery
Bezpečnosť detí v prítomnosti zvierat
20.09.2018   0
Ako sa ubezpečiť, že je zvieratko zdravé? Na čo netreba zabúdať, keď sa rozhodujete pre domáce zvieratko? Rozhodli ste sa pre psa? Rozhodli ste sa pre mačku?
Chovať môžete čokoľvek. Aj medvedíka čistotného
15.09.2018   0
Roztomilý obyvateľ lesa, ktorý vyzerá na zjedenie a veľkosťou sa hodí do piknikového koša, je už na pohľad taký prítulný, že je mu ťažko odolať.
Ornitoterapia
07.09.2018   0
Zajakávanie, utiahnutosť, neochota komunikovať. Porucha komunikácie. Iba papagáje a niektoré druhy krkavcovitých druhov vtákov vedia napodobňovať ľudskú reč. Vedia deťom pomôcť.