ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
ŽenaRozhovor s osobnosťou

"Na raňajky jem aj 10 vecí" hovorí Petra

 Adela Jasenovcová   06.04.2018   0

Darmo, jedlo hýbe svetom. Viac či menej sa odvždy ľudia zoberajú tým, čím kŕmia a vyživujú svoje telo. Rýchle, mastné či presladené jedlá možno na chvíľu zasýtia, ale čo robia s telom dlhodobo?

Stačí v dnešnej dobe na podanie dobrého výkonu, a to nielen športového, ale i pracovného, jednoducho len zaplniť žalúdok alebo treba zvážiť, čo vložíte do úst?

foto: Petra Fašungová

Tankujte s rozumom

Aby telo slúžilo nielen čo najdlhšie, ale aj najlepšie, potrebuje dobré palivo. Bez neho sa nielenže nepohne tým správnym smerom, ale je aj náchylnejšie na ochorenia, zranenia a samozrejme únavu. Nezachráni ho ani liter kávy či tabletka od bolesti. Mozog potrebuje kvalitné komplexné, nie rýchle sacharidy, zdravé tuky a bielkoviny.

Zdroje, odkiaľ ich čerpať, sú rôzne. Už nie je núdza o prísun informácií, ako sa racionálne stravovať, najmä ak sa poradíte so skutočnými odborníkmi.

foto: Nabita kucharka

 

O svoje tipy na zdravú nabitú stravu sa s vami podelí Petra Fašungová, ktorá prispela svojimi radami aj do knižnej novinky NABITÁ KUCHÁRKA od vydavateľstva FITnamotávka.

 

 

Kto je Petra?

Mladá žena, ktorá dokáže veľké veci. Ako profesionálna bežkyňa reprezentuje Slovensko na mnohých športových podujatiach, a to veľmi úspešne. O svoje skúseností sa delí aj so svojimi klientmi ako ich trénerka. Prešla si mnohými smermi v stravovaní, aby zistila, čo jej najviac sedí. Skúšala dovtedy, kým nezistila, aká strava má pre ňu najväčší význam.

Je absolventkou FTVŠ UK v Bratislave. Už popri štúdiu na VŠ sa venovala trénerstvu ľudí – kondičné tréningy vo fitku, bežecké tréningy, triatlonové tréningy, individuálne či skupinové tréningy atď. Pôsobila ako vrcholová športovkyňa vo vytrvalostných bežeckých disciplínach a duatlone. Na konte má viacero skvelých umiestnení ako Majsterka sveta a Európy v duatlone do 23 rokov (2013), 3. miesto z ME a 5. miesto z MS v duatlone seniorov (2014).

Čo pre teba ako športovkyňu znamená jedlo?

Jedlo pre mňa znamená prísun energie, ktorá je potrebná aj preto, že športujem viac ako väčšina populácie a potrebujem dostávať do seba takú kvalitu, aby som mohla fungovať.

Na druhej straneto pre mňa znamená potešenie. Jedlo pre mňa znamená čas pre seba, kedy aj v tejto uponá- hľanej dobe spomalím a sústredím sa len na svoje jedlo. Mám z toho radosť, potešenie, viem, že do seba dávam niečo dobré.

foto: Matej Hakar

 

Kedy si začala vnímať, že jedlo môže mať nízky alebo vysoký energetický prísun energie?

Bol to prirodzený a postupný proces. Keď som sa pripravovala na duatlon, istú dobu som mala aj dlhé objemové tréningy, počas ktorých som sa stravovala formou ketodiéty. Vtedy to bol veľký hit v stravovaní, nechala som sa zlanáriť rôznymi videami. Do toho prišla vytrvalostná záťaž a zrazu som pocítila, aká som unavená, že nevládzem a som zavodnená. Spomalil sa mi metabolizmus, cítila som sa nezdravo a vtedy som nad tým začala uvažovať.

Mám kamarátku, ktorá je vyštudovaná výživová poradkyňa. Práve ona mi pomohla nakopnúť metabolizmus. Začali sme počítať jednotlivé makrá, bielkoviny, tuky a cukry a pomaly sme navyšovali sacharidy. Postupne, ako sa dávky sacharidov zvyšovali, pociťovala som, ako sa telo ozdravuje. Začala som uberať z tukov, aj keď v mojom prípade to boli vždy zdravé tuky. A tak som sa dostala do rovnováhy.

Čo pre telo znamená mať energiu z jedla?

Podstatné je vedieť, aký glykemický index má daná potrava. Ako sa správa krvný cukor v našom tele pri konzumácii nejakého jedla. Zoberme si napríklad klasický zemiak a batat (sladký zemiak). Batat má aj kvôli svojej oranžovej farbe v sebe veľa betakaroténu, rovnako ako aj mrkva. Pekne pracuje s cukrom, lebo má nízky glykemický index. Čo znamená, že po jeho zjedení cukor v krvi veľmi nevystúpi, „neskáče” hore-dole a nepotrebujeme toľko inzulínu na vyváženie, na rozdiel od obyčajného zemiaka.

Čo jedávaš, aby si mala dostatok energie?

Napríklad na raňajky mám aj desať vecí. Dám si do misky sušenú repu s goji a zalejem to vodou, nech sa zmes naboptná. Pridám si chia a konopné semiačka, banán alebo iný druh ovocia. Tiež vločky. V poslednej dobe mi najviac chutia pohánkové. Stále si to obmieňam. Niekedy pridávam karob, škoricu, orechy či kokos. Alebo primiešam orechové maslá kvôli zdravému tuku. Nemám desiatu, lebo z týchto raňajok som taká sýta, že mi to netreba. V pohode fungujem až do obeda. Na obed mávam zvyčajne bataty, šošovicu alebo čerstvé šaláty. Jedávam veľa zeleniny aj strukovín. Tiež pseudoobilniny ako quinoa, amarant, pšeno či pohánka. Mäso nejem už dva roky. Vďaka tomu sa mi zlepšila krv a cítim sa menej zaťažená.

foto: Matej Hakar

Viacej užitočných rád a tipov ako získať energiu (nielen) z jedla, ako aj 70 zdravých a chutných receptov pre štíhle a pevné telo nájdete v knihe NABITÁ KUCHÁRKA.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 4 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie
Recept týždňa
Kurz nemčiny?
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
3D animácie pôrodu (video)
20.04.2018   0
Zamysleli ste sa už niekedy, ako vlastne prebieha pôrodný proces z vnútra? Čo sa počas kontrakcií deje s bábätkom? Nasledujúce video veľmi názorne zobrazuje priebeh prvej i druhej doby pôrodnej.
10 stravovacích rád proti nevoľnostiam v tehotenstve
19.04.2018   27
Trpíte tehotenskými nevoľnosťami? Nielen ráno, ale aj kedykoľvek počas dňa? Neustupujú ani po prvom trimestri? Nasledujúcich 10 rád vám pomôže udržať hladinu cukru v krvi bez náhlych poklesov, a tak predchádzať nevoľnostiam.
Mal by to byť náš „údel“
18.04.2018   16
Po druhom pôrode sa konečne cítim ako žena. Narodenie nového človiečika je rodinná záležitosť, nie stav ohrozenia, patriaci za každú cenu pod dohľad odborníkov na patológie.
babetko
Ach, vy moderné mamičky
23.04.2018   2
Strašná doba, čo vám poviem. Ako keby to, že moje deti nadávajú, trieskajú dvermi, prípadne neumývajú si ruky, keď idú na wc, malo príčinnú súvislosť s tým, koľko času trávim na virtuálnom pieskovisku s podobne postihnutými matkami.
Ak budete používať samé "ne", deti sa budú báť urobiť čokoľvek
22.04.2018   0
Ak dieťa nesie tanier od stola do kuchynského drezu, povedzme mu, že ho má držať oboma rukami a pevne. Informácia typu Nerozbi tanier! dieťa ničomu nenaučí, práve naopak, vyvolá v ňom obavu, že práve to nechcené sa stane realitou.
Kukuričná kaša s mangom (od 8 mesiacov)
21.04.2018   0
Strava dieťaťa by mala denne obsahovať potraviny bohaté na vitamín C.
detské choroby
5 vecí, ktoré ste nevedeli o sezónnej alergii u detí
20.04.2018   1
Ak má vaše dieťa sezónnu alergiu, malo by začať užívať lieky najneskôr 2 – 3 týždne predtým, než začne „jeho“ sezóna. V liečbe alergie môže zafungovať aj med.
Rastové bolesti
16.04.2018   4
Sú deti, ktoré sa v noci budia s plačom a hovoria, že ich bolia nožičky. Rodičia nôžky masírujú, natierajú, dieťa upokojujú a často váhajú, či je to OK alebo majú zobrať dieťa k lekárovi. Môže sa jednať o rastové bolesti.
Hemangiómy
12.04.2018   1
Po narodení dieťaťa ešte niekoľko dní nemusí byť jasné, že ide o hemangióm. Často si rodičia a nezriedka aj detský lekár myslia, že ide o modrinku, ktorá však nemá vysvetlenie.
zvery
Chovajme Sliepky, Sliepočky, Mládky
19.04.2018   0
Konečne sme sa z mesta presťahovali na dedinu. Máme malý dvor, psa, kocúrika, záhradku. Deti sa ale pýtajú, prečo nemáme sliepky? Čo potrebujú sliepky k šťastnému životu? Zvládli by sme sa aj my o ne postarať?
Dve dievčatá a ich hobby - kone.
17.04.2018   0
Barbora Okatá (14 rokov) a Janka Gaťová (16 rokov). Dievčatá si popri láske ku koňom našli kamarátstva, miesto kde prekonávať ťažké chvíle dospievania a spôsob, ako sa učiť zodpovednosti a vytrvalosti.
Ako naučiť mláďatá behať po schodoch
15.04.2018   0
Ako učí psia mama behať šteniatko po schodoch? Je trpezlivá a pomáha? A je taká šikovná aj mama mačka?