Ako je na tom súčasné slovenské školstvo v otázke inklúzie?
Naozaj veľmi zle. Neviem, ako by som to mohla priblížiť. Inklúzia znamená prijatie. V plnom zmysle tohto slova. Pozrime sa na kontext - jeden učiteľ v triede a všetci žiaci majú postupovať rovnako, v rovnakom čase poznať rovnaké veci, napríklad že zajtra budeme všetci vedieť všetko o podstatných menách.
Máme nastavenú normu “normálnosti” - kedy čo vedieť, a podľa toho, či v danom čase už dané veci ovládame, sme hodnotení známkami. Je jasné, že o prijatí nemôže byť ani reč. Jednoducho sa deti musia prispôsobiť, a ak je to mimo ich sily, tak sú hodnotené nedostatočnou.
Tento kontext, už vo svojom základe akúkoľvek odchýlku od normy trestá zlými známkami, ktoré deti berú a prijímajú ako svoje osobné hodnotenie (som hlúpy, nemožný). Je jasné, že slovenské školstvo nie je na inklúziu detí pripravené vôbec. Inklúzia totiž nie je “začlenenie do kolektívu”. Inklúzia znamená, že naše školy sú pripravené pre všetky deti.
Škola má problém s bežnými, nie ešte trochu inými deťmi
Takže na nesprávnu inklúziu najviac doplácajú deti?
V súčasnosti často čítam o rôznych spôsoboch vzájomného šikanovania detí na školách. Píšu o nich zúfalí rodičia. A nehovoríme o jedinečných, iných deťoch. Šikanované, teda omnoho viac než len neprijímané - sú aj bežné deti.
Často len tak. Tieto správy ukazujú, že sociálne interakcie majú od inkluzívneho nastavenia - schopnosti prijímať a akceptovať, že sme každý iný - poriadne ďaleko. Môžeme sa len domnievať, či je to vďaka nastaveniu učiteľov, ktorých každá inakosť a jedinečnosť vyrušuje, a tak si pomáhajú tlakom kolektívu na jednotlivca.
Moja dcéra napríklad chodievala istý čas zo školy neskoro, alebo nenajedená, lebo nestíhala obed. Jedna učiteľka si nevedela rady so žiakmi, ktorí vyrušovali, a tak nechávala po škole celú triedu.
Nech si to deti vybavia s “vyrušovačmi”, lebo sú spoluzodpovední ako kolektív, no trieda musí prebrať učivo. Ak to nestíhajú kvôli dvom či trom, ostanú po škole všetci. Viete si domyslieť, k čomu takéto jednanie vedie.
Inklúziu potrebujú všetky deti
S akými najčastejšími problémami prichádzajú deti, ktoré potrebujú inklúziu?
Inklúziu potrebujú všetky deti. Človek je sociálna bytosť. Je veľmi ľahké prijímať v triede deti, ktoré počúvajú a nasledujú inštrukcie, spolupracujú. Otázka je, koľko takých detí v triede mám a koľko pribúda “tých iných”. Inklúziu potrebujú všetci, vrátane učiteľa. Naším východiskom je, že každý z nás je iný, a je to tak v poriadku.
Žiaľ v tom, ako je zatiaľ nastavená väčšina škôl a učiteľov, je problémom u deti aj to, čo by ním byť nemalo. Napríklad to, že je dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia - to nie sú len deti, ktoré žijú v chudobe, ale aj tie, ktoré sú zahltené vecami, technikou, chýba im ozajsný sociálny kontakt.
Problém majú aj deti s vývinovými poruchami učenia, deti s PAS, poruchami sústredenia, hyperaktivitou, hypoaktivitou… keď začneme vymenúvať, uvedomíme si, že detí s problémami je oveľa viac než detí bez problémov.
Existuje škola, v ktorej sa inklúzia zadarila?
Keď som učila na vidieku, do školy prichádzal skoro ráno chlapec, nazvime ho Erich. Chodil s mamou z “neďalekej” usadlosti vzdialenej 5 kilometrov. Nemali elektrinu, vodu mali zo studne. Mama sa snažila, aby bol vždy čistý a mal úlohy.
Často som chodievala do školy skôr kvôli nemu. Od rána stával pred školou a mrzol, lebo mama odchádzala ranným autobusom do mesta za prácou. Poobede chodil pešo sám na usadlosť, lebo bolo treba obstarať zvieratá.
Ku koncu prvého ročníka toho Erich vedel málo. Pedagogická rada mi odporúčala nechať ho opakovať ročník, ja som však vedela, že by to nepomohlo. Mesiac pred koncom školského roka dostala mama prácu ako pomocná sila v Nemecku a zo dňa na deň odišla aj so synom.
Bolo mi Ericha ľúto - z ničoho nič v škole, kde nerozumie ani slovo. Ostala som s nimi v telefonickom kontakte a dostávala zaujímavé správy o tom, že ho škola baví a ako napreduje. Vrátil sa ako piatak. V Nemecku neprepadol ani raz, bol dvojkár s pár trojkami.
Ako na to? Neviem. Ak niekto vie, čo je inklúzia, tak škola, kde sa Erich ocitol. Ako to urobili? Jednoducho. S tímom odborníkov nastavili podporu a čuduj sa svete, Erich vďaka tomu dosahoval úspech a napredoval.
Nie všetky deti maju energiu na všetko možne- sa prispôsobit-iným-veciam-maju svoje veci- povinnosti- navyše musia uskakovat -ak je tam nejaké pomocné zariadenie . Može si každý vybrať školu, škôlku ked chce - ako v minulosti.(:
Nie všetky deti maju energiu na všetko možne- sa prispôsobit-iným-veciam-maju svoje veci- povinnosti- navyše musia uskakovat -ak je tam nejaké pomocné zariadenie . Može si každý vybrať školu, škôlku ked chce - ako v minulosti.(:
Malé deti v 20 st. napr. od 3 a viac si nedovolili vykrikovat na kadekoho čo ide okolo./ tie čo im v podstate nič nie je/ teraz je to bežné. Kde to vidia v škole. (:(: