Ako motivovať ženy, aby robili, čo ich baví

Adela Jasenovcová 0

Nechce sa mi, neviem to, nemám čas. Poznáte to? Klasické výhovorky. Často sa za nimi skrýva viac. Niekedy strach z neúspechu, inokedy nízke sebavedomie či slabá vôľa. Dobrá správa je, že aj so zdanlivo neriešiteľnou situáciou sa dá pohnúť. Ak sa správne namotivujete.

foto: Silvia Dragan

Každý pokus sa počíta

Dať impulz na akciu je zložitejšie, než sa na prvý pohľad zdá. Niekedy hneď trafíte cieľ, inokedy miniete o milimeter. Mnoho žien si vytýči príliš vysoké ciele, niekedy pod tlakom spoločnosti, prípadne podľa vzorov z okolia. Rozhodne je dobré nejaké ciele mať. Či už sú vysoko alebo nízko, treba si ich čo najpresnejšie zadefinovať a malými krokmi sa za nimi vydať.

Cieľ sa dá prirovnať k ceste autom. Navigácia síce ukazuje dojazd dlhých 250 kilometrov pod nekonečnej diaľnici, no vy aj tak za volantom dávate pozor iba na najbližších 5 metrov, aby ste kolesom nevbehli do jamy, či nezrazili cyklistu.

Každý malý dosiahnutý cielik dodáva väčšie sebavedomie a motivuje prekonať ďalšie prekážky. Ak získate sebadôveru, postupne z vás opadne strach z neúspechu.

Skúsme zmeniť viac, ako len oblečenie

Veľa žien má v súčasnosti problém s porovnávaním. Chcú byť ako niekto iný a mať veľkosť XS. Zmeniť konfekčnú veľkosť je síce ambiciózny cieľ, avšak skúste zmeniť viac ako len oblečenie. Vnútorné presvedčenie o tom, že chcete robiť to, čo vás baví, vás poženie ďalej ako len po najbližšiu občerstvovaciu stanicu bežeckých pretekov.

Podnet k akcii, či už je to zabehnutie maratónu, háčkovanie zajacov alebo podnikanie s nehnuteľnosťami nezvykne mať racionálny základ, opiera sa o vášeň a vnútorné presvedčenie. Nenechajte v sebe utlmiť hlas, ktorý vám šepká to správne riešenie len preto, že váš nápad je tak trochu crazy. Ak vám okolie tvrdí, že to nezvládnete, trénujte pevnú vôľu a investujte do dvoch vecí: do kvalitných slúchadiel (aby ste nepočuli nevyžiadané rady) a do klapiek na oči (aby ste nevideli neprajníkov).

Nevzdávajte sa

Na niektoré ženy neplatia motivačné teórie a potrebujú zažiť všetko na vlastnej koži. Iné potrebujú pomocnú ruku. Ďalšie sú netrpezlivé a ľahko sa vzdávajú. Neveria si. No vedeli ste, že za zdravé sebavedomie ženy nesie najväčšiu zodpovednosť výchova zo strany otca?

„Otec mi hovoril, že neboj sa, každý jeden neúspech ťa k niečomu privedie, len si nesmieš o sebe začať myslieť, že si hlupaňa, že si to zle zacielila, že to nebude fungovať,“ hovorí ďalšia z inšpiratívnych žien motivačnej knihy iMAMA, Silvia Dragan, Je majiteľkou kozmetického salónu XOXO a nebojí sa o svojich víziách a snoch hovoriť nahlas.

Materstvo Silviu zmenilo v nejednej oblasti. Už predtým začala cítiť, že nielen jej práci, ale aj osobnému životu akosi chýba hlbší zmysel. Preto čas, ktorý počas materskej získala, keď dieťatko spalo, začala venovať osobnému rozvoju. Začala najskôr „navštevovať“ semináre, ktoré sa dali absolvovať z domu, cez webináre a cez Skype. Až ju napokon začali pozývať ako hosťa na motivačné prednášky, ktoré sa týkali témy žien a podnikania. Pretože tých, ktoré to robia už niekoľko rokov, úspešne a ešte sú aj maminy, na Slovensku nie je veľa.

Silvia tiež vraví, že naozaj platí, s akými ľuďmi sa stretávate, takú energiu si na seba nabaľujete. A ženy podnikateľky veľmi rady zdieľajú skúsenosti, navzájom sa potiahnu. S mužmi je to horšie. Vraj sú oveľa viac súperiví a aj po rokoch sa stretáva s ich presvedčením, že o podnikaní vedia viac ako ženy.

Dobre nastavený cieľ je základ

Nájsť to, čo vás baví a naozaj sa tomu aj venovať, je náročná úloha. Stojí však zato, aby ste sa o jej zvládnutie pokúsili, len myšlienky a reči nestačia. Aj prípadný neúspech môže motivovať k lepšiemu výsledku.

Silvia sa sama sa stretla s tým, že jej veľa projektov nevyšlo. Niekedy to bolo o tom, že si zle nastavila ciele, mala zlý nápad, ale často išlo o okolnosti, ktoré boli vopred neodhadnuteľné.

„Fakt je, že miera rizika bola u mňa pri investovaní vždy veľmi nízka. Takže som vždy skúšala najskôr v malom, nikdy som sa nevrhla do pôžičiek, aby som to mohla rozbehnúť vo veľkom. Aj preto, že som zažila okolnosti, ktoré nie sú celkom o vás, nie sú predvídateľné – zmení sa trh, zmení sa situácia v štáte, a nie všetko musí fungovať. Takže som za viac vajíčok v košíku, namiesto nadchnutia sa pre jednu vec, ktorá keď nevyjde, tak vás to zruinuje. To už môže byť psychicky dosť náročné.“

foto: Silvia Dragan

Silvia však našla dieru na trhu a začala poskytovať služby s pridanou hodnotou. Svojim zákazníčkam ponúkala okrem klasických kozmetických a kaderníckych služieb aj príjemnú atmosféru či kávičku, čím sa jej koncept výrazne odlišuje od konkurencie. Spokojnosť širokej verejnosti ju motivovala ďalej rásť a založiť ďalšie úspešné prevádzky po celom Slovensku. Nevzdala sa a išla pevne za svojim cieľom.

Dámy, nezľaknite sa prvého neúspechu. Robte, čo vás baví so srdcom. Prekročte hranicu pohodlia a nájdite v tichu v sebe presvedčenie, ktoré vás poženie vpred. Skôr či neskôr sa pravý motív odhalí a môžete si byť isté, že nevychádza z hlavy.

Aj príbeh Silvie Dragan, ktorej sa podarilo vybudovať sieť kozmetických salónoch popri materstvu, nájdete v knihe iMAMA. Motivačnej knihe s reálnymi príbehmi Sloveniek, ktoré dokázali skĺbiť prácu, materstvo a osobný život.

 

Projekt iMAMA je partnerským projektom vydavateľstva FITnamotávka v spolupráci s portálmi CVIČTE.SKRodinka.sk.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár