ZdravieZdravie

Predmenštruačný syndróm

 Mária Kohutiarová   01.01.2021   0

Predmenštruačný syndróm /PMS/ alebo tiež predmenštruačná tenzia /PMT/ má viac podôb. U každej ženy sa prejavuje individuálne. Môžeme prežívať niekoľko príznakov PMS naraz a aj tie sa môžu v rôznych cykloch obmieňať.

PMS začína v poovulačnej fáze cyklu ženy, ťažšie stavy však môžu začať skôr a pretrvávať až do nasledujúceho cyklu.

PMS
Shutterstock

 

Čo je predmenštruačný syndróm

Celý mesiac sa máme vlastne fajn. Až na tých pár dní pred a počas „návštevných hodín“ nášho nového cyklu, presnejšie na čas, kedy sa hlási menštruácia a keď už je tu.

Jednoducho, už pár dní pred tým, ako si nutne musíme vziať vložku, sme vyradené z normálneho stavu svojho „ja“.

Dá sa s týmto javom robiť niečo iné, ako ho vyslovene pretrpieť a v tom horšom prípade – keď si už nevieme rady – sa napchať nejakou tou tabletkou?

»»» Prečítajte si aj článok: Je to tehotenstvo alebo predmenštruačný syndróm (6 hlavných rozdielov)?

Príznaky predmenštruačného syndrómu

Dr. Abraham, jeden z popredných amerických výskumníkov v oblasti nutričných aspektov PMS, rozdelil jeho príznaky do štyroch kategórií:

  • PMT-A (anxiety – úzkosť) – jeho príznakmi sú nervové napätie, podráždenosť, úzkosť,
  • PMT-H (hyperhydratácia) – toto dôverne poznáme cez priberanie na váhe, opuchnutím končatín, citlivosťou prsníkov a plynatosťou s pocitom nafúknutého brucha,
  • PMT-C (carbohydrate craving – túžba po uhľohydrátoch) – v tomto príznaku sú skryté nielen bolesti hlavy, ale predovšetkým všeobecne známa neodolateľná chuť na sladké, zvýšená chuť do jedla (po našom pažravosť), búšenie srdca, únava až závrate alebo mdloby,
  • PMT-D (depresia) – je to naše zmenené emočné prežívanie, videnie všetkého načierno, zábudlivosť, plačlivosť, precitlivenosť, zmätenosť a nespavosť.

 

Shutterstock

 

Príčiny PMS 

Rôzne formy PMS majú niekoľko rôznych príčin a všetky z nich sa vzťahujú na nerovnováhu v strave a mikrozložkách výživy. Isté je, že tajomný chemický kolobeh, začínajúci sa našou stravou, ovplyvňuje aj túto časť nášho života.

Napríklad jednoduché zistenie:

Naša strava je založená na konzumácii živočíšnych tukov. Tieto tuky však obsahujú kyselinu arachidonovú. Vďaka nej dobre prosperuje prostaglandín F2alfa. On potláča funkciu žltého telieska, ktorý produkuje progesterón. Tým pádom nastáva v organizme nadvláda estrogénu a PMS je na svete.

To isté platí o nadmernom používaní mliečnych výrobkov, nedostatku magnézia, prebytku soli či cukru. 

Poznať celé okruhy fungovania, prepojenia a následkov stravy by zabralo množstvo strán. Pre nás je jednoduchšie vedieť, čo vylúčiť a čo nechať.

Strava a predmenštruačný syndróm

Telu vždy niečo chýba a svojsky na to reaguje. Treba dať pozor na to, akú pomoc mu však poskytneme. 

Dobrou pomocou v prevencii proti PMS sú vitamíny skupiny B, zvlášť vitamín B6 – tento vitamín zvyšuje hladinu progesterónu a výrazne pomáha redukovať PMS.  

Miesto tradičných živočíšnych tukov je potrebné nahradiť ich v strave potravinovou vlákninou, ktorá je súčasťou rastlinných pokrmov, teda ovocia a zeleniny. Odporúča sa konzumovať čo najviac v čerstvom stave.

Shutterstock

 

Čo zhoršuje PMS

Problém so zadržiavaní tekutín je spôsobený tým, že obličky zadržiavajú prebytočnú soľ a vodu – tu je pomocou opäť vitamín B6 a magnézium.

Je potrebné zredukovať aj konzumáciu mliečnych výrobkov – ich nerovnovážny pomer vápnika k magnéziu 10 :1 zabraňujú vstrebávaniu magnézia a tým v pomoci obličkám pri odvodňovaní organizmu.

Aj nadmerná konzumácia cukru spôsobí na jeden alebo dva dni zadržiavanie tekutín, to isté platí o nadmernom používaní soli.

Za problémami s bolesťami hlavy, chuťou na sladké a mdlobami je zvýšená spotreba rafinovaného cukru a rafinovaných uhľohydrátov, ktoré vyvolávajú hypoglykemické príznaky.

Hypoglykémiu a teda aj príznaky PMS-C zhoršuje aj príjem kofeínu – je preto potrebné vylúčiť všetky jeho zdroje – káva, čaj, čokoláda, kola. Vedeli ste napríklad, že práve aj tieto kofeínové „životabudiče“ majú na svedomí cysty?

»»» Prečítajte si aj: Predmenštruačný syndróm. Emočne na dne, všetko na vás padá (aby ste to prežili vy aj vaši blízki).

Prevencia predmenštruačného syndrómu

Skúsiť riešiť PMS (a častokrát aj bolestivú menštruáciu následne) prostredníctvom stravy je isto jednoduchšie riešenie, ako brať si tabletku, ktorá nerieši príčinu, iba zminimalizuje následok – teda bolesť či nepríjemný pocit.

Shutterstock

 

Aké sú teda odporúčania Dr. Abrahama v prevencii proti PMS/PMT?

  • obmedziť konzumáciu rafinovaného cukru (5 polievkových lyžíc na deň), soli (3 g na deň), červeného mäsa (90 g na deň), alkoholu (30 g na deň), kávy, čaju a čokolády,
  • obmedziť fajčenie,
  • obmedziť príjem bielkovín na 1 gram na kilogram telesnej váhy denne,
  • zdrojmi bielkovín majú byť prednostne ryby, hydina, celé obilniny a strukoviny, vyhýbať sa červenému mäsu a mliečnym výrobkom – tie zjesť max. v 2 porciách denne,
  • zvýšiť príjem komplexných uhľohydrátov /6O-70 % kalórií/,
  • zvýšiť príjem zelenej listovej zeleniny, strukovín,
  • zaradiť do jedálnička potraviny obsahujúce kyselinu cis-linolovú, ideálny je saflórový olej – stačia 1-2 polievkové lyžice nezohrievaného oleja do vášho šalátu denne,
  • nezabudnite, že váš ideálny príjem bielkovín v gramoch sa rovná vašej telesnej váhe v kg – ak vážite 57 kg, príjem bielkovín nemá presiahnuť 57 g na deň. (Pre kontrolu: pohár mlieka – 8 g, 120 g mäsa – 20 g, jedno vajce 6 g bielkovín).
  • Osobitnou pomocou je aj konzumácia pupalkového oleja
  • Vitamín E určite pomôže pri riešení symptómov PMT-H, zvlášť napätia v prsníkoch, ale aj pri PMT-C a PMT-D.
  • Na čo nezabudnúť: dôležitá je tiež rozumná telesná váha, pravidelné cvičenie, obmedzenie stresu a primeraný odpočinok.

Liečba PMS

Pokiaľ vážne bojujete s PMS, uvažujte o vylúčení antikoncepcie, ktorá značne zhoršuje jeho príznaky – to isté platí, ak má žena podviazané vajíčkovody.

Pokiaľ po 2 – 3 cykloch nedôjde k náprave alebo aspoň čiastočnej úľave príznakov PMS, je potrebné hľadať symptómy PMS napr. v dysfunkcii štítnej žľazy alebo v nadmernom raste kvasiniek.

Zdroj: Marilyn Shannonnová: „Plodnosť, cykly, výživa"

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.9 z 5. Celkom 14 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kohutiarová

Stále predovšetkým manželka, 7x mama, človek pre druhých. Chcem aj prostredníctvom riadkov priniesť presvedčenie, že svet je úžasné miesto a mať deti a rodinu je to najlepšie, čo nám mohlo byť dané.

Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Už sa nemusíte báť pôrodu. Vieme, ako sa pripraviť a zvládnuť to
28.06.2022   0
Veľa žien, ktoré sa pôrodu obávali, mali krásnu, pozitívnu a posilňujúcu skúsenosť. Patria k nim najmä tie ženy, ktoré sa na pôrod pripravovali – psychicky, aj fyzicky.
Pekelné muky letného tehotenstva (len pre silné povahy)
22.06.2022   0
9 z 10 mužov ti potvrdí, že tehotenstvo je najkrajšie obdobie v živote ženy. Medzi nami dievčatami, 10 z 10 ti povie, že je to len hoax.
Tehotná na festivale?
21.06.2022   0
Je festival zábava, ktorú si musíte v tehotenstve zakázať? Ako na bábätko vplýva hlasný zvuk, ako v tehotenstve zvládať vysoké teploty, zníženú hygienu a iné festivalové špecifika? Skúsili ste?
babetko
Koľké v poradí sa dieťa narodilo?
28.06.2022   0
Prvorodené - narodilo sa prvé a prvým chce zostať, po narodení súrodenca (najmäk ak je medzi nimi malý vekový rozdiel) sa môže cítiť "zbavené" trónu: hľadá prílišnú pozornosť a ak ju nenájde, cíti sa prehliadané, neisté.
Cumlíky, cumlíky, ach tie cumlíky...
27.06.2022   12
V tomto období riešim dilemu s cmúľaním cumlíka... A tak som si zistila informácie o cumlíkoch – aký je vhodný, odkedy a dokedy ho používať, a či vôbec...
Prečo musia v škôlke spať? - reakcia pedagóga
24.06.2022   11
Téme poobedňajšieho spania, či nespania v školkach, ktoré tak často medzi sebou rozoberáme, sme prizvali predškolskú pedagogičku, Mgr. Ľudmilu Janigovú. Ponúkame Vám reakciu odborníka na článok "Prečo musia v škôlke spať" od Lucie H.
detské choroby
Tieto lieky nejdú so slnkom dokopy
20.06.2022   0
Štátny ústav pre kontrolu liečiv upozorňuje, že slnko v kombinácii s liekmi môže spôsobiť kožné problémy.
6 vecí, ktoré majte na pamäti, keď hovoríte s deťmi o smrti blízkeho človeka
16.06.2022   0
Je nesmierne náročné byť v pozícii rodiča, ktorý stratil partnera, či svojho rodiča, ktorého dieťa malo veľmi rado. Nikdy deťom neklamte, pochopia zo situácie, z vašich prejavov, že sa deje niečo vážne, „zlé“.
Kleptománia v detskom veku
10.06.2022   1
Sú deti, u ktorých sa vyvinie porucha zvaná kleptománia. Je definovaná ako „opakované, nutkavé kradnutie predmetov, ktoré osoba nepotrebuje. Patrí do skupiny „porúch ovládania impulzov“.
auto
Prvý trip s európskou teslou – Renault Megane E-TECH Electric
21.06.2022   0
26 rokov Meganu a 10 rokov skúseností Renaultu s elektromobilitou. To bola cesta k dnešnej novinke Megane E-TECH Electric.
Spoľahlivé auto pre mladú rodinu: Dôležité sú bezpečnostné prvky, no nepodceňujte ani typ karosérie
16.06.2022   0
Niekto sa pri výbere nového vozidla rozhoduje podľa ceny, iný podľa vonkajšieho vzhľadu a ďalší zas podľa vybavenia interiéru.
Karavána najnovších elektických a hybridných modelov značky RENAULT cestuje po Slovensku
07.06.2022   0
K dispozícií je 6 elektrických, hybridných a plug-in hybridných modelov Renault.