ZdravieZdravie

Menopauza sa dá zvládnuť aj bez liekov či hormónov

 Marcela Beňová   17.02.2020   0

Priberanie, zhoršená pleť, zlý spánok a pocit prázdnoty alebo prudké zmeny nálad - aj takto mnoho žien opisuje pocity, ktoré sprevádzajú obdobie klimaktéria. Menopauza zostáva strašiakom, ktorého sa obávame a nedá sa mu vyhnúť.

 

Ide pritom o prirodzený proces, na ktorý sa telo postupne pripravuje. Namiesto obáv je potrebné počúvať ho a dodať mu všetko, čo potrebuje.

Rozpoznajte príchod menopauzy včas

Obdobie menopauzy začína po 40. roku života. Najprv sa prejaví na menštruačnom cykle, menštruácia začína byť slabšia a kratšia, prípadne už nie je tak pravidelná.  Môže za to klesajúca hladina hormónov, predovšetkým ubúdajúci estrogén a progesterón.

Spomalí sa aj metabolizmus a mnoho žien začína priberať bez toho, aby sa zásadne zmenil ich prístup ku strave či pohybu. Veľkým problémom býva spánok. Veľa žien sa sťažuje na únavu, nespavosť a nočné návaly horúčavy.

Menopauza zásadne ovplyvňuje aj psychiku a duševnú pohodu. U žien sa môžu objaviť úzkosti či depresie, smútok a pocity osamelosti. Celý proces sa uzavrie najneskôr do 60. roku, keď sa ukončí menštruačný cyklus, zmeny sa ustália a telo aj psychika sa postupne vráti do bežného režimu.

Nevynechajte návštevu lekára

Príchod menopauzy vám veľmi rýchlo pomôže rozpoznať aj lekár. Návšteva ambulancie je dôležitá najmä preto, aby skontroloval stav vašich kostí. Toto obdobie sprevádza ich rednutie a preto často dochádza k úrazom. Inak však ide o prirodzené obdobie, ktoré si nevyžaduje žiadne zbytočné zásahy. Problémy nespôsobuje samotná menopauza, ale klimakterický syndróm, ktorý sprevádzajú bolesti hlavy, závrate, návaly horúčavy, prudké zmeny nálad a náhle priberanie či chudnutie. Pokiaľ sú prejavy vážne, môže vám lekár naordinovať hormonálnu terapiu. Treba však byť opatrný, hormonálna liečba je zásah do organizmu, ktorý môže sprevádzať viacero nežiadúcich účinkov.

 

Správna životospráva v období menopauzy

Ešte skôr, ako si od lekára necháte predpísať lieky, prehodnoťte životný štýl. Dostatok spánku, zdravá strava a pravidelný pohyb by sa mali stať súčasťou života skôr, ako sa objavia prvé hormonálne zmeny. Hoci sa o kvalitnom stravovaní hovorí dosť, v období menopauzy je viac než dôležité pamätať na niekoľko zásad. Základom jedálnička by nemala byť biela múka a cukor, ale celozrnné výrobky, bielkoviny, ovocie a zelenina. Aby ste predchádzali nespavosti, naordinujte si každý večer prechádzku.

O tom, ako bude vaše telo znášať obdobie menopauzy, rozhoduje viacero faktorov. Dedičnosť, fyzický stav, psychická odolnosť a stresová záťaž rozhodujú, či zvládne telo menopauzu dobre, alebo sa objavia problémy. Aj preto je dôležité, aby sme sa vyhýbali stresovým situáciám a prebdeným nociam. Výskumy ukazujú, že ženám výrazne prospieva aj vhodne nastavená fytoterapia. Okrem potravín s vyššou dávkou vitamínu D by v jedálničku nemala chýbať sója a bylinkové čaje.

Namiesto (druhej) kávy kvalitný čaj

Z pitného režimu by mal najmä v období prejavov menopauzy vypadnúť alkohol a nadmerné množstvo kofeínových nápojov. Prečo? Pomáhate tak predchádzať návalom horúčavy a dehydrovaným slizniciam a pokožke, ktorej dá menopauza zabrať. Káva či pohár vína však nenahradia šálku kvalitného nápoja, ktorý pomáha udržiavať organizmus v rovnováhe a predchádzať nepríjemným prejavom menopauzy. Aj preto si veľa žien počas dňa dopraje bylinkový čaj ako prevenciu proti zdravotným ťažkostiam. 

Obľúbenou značkou je prírodný čaj UKKO, ktorý obsahuje rastlinné zložky ako roiboos, medovku, šalviu či myší chvostík. Všetky tieto bylinky pomáhajú pri prevencií ženských chorôb, znižujú krvný tlak, podporujú činnosť metabolizmu a prispievajú k zdravšiemu spánku.

„Čaj UKKO mi zmiernil všetky príznaky. Už žiadne nočné potenie a návaly, cítim sa kľudnejšia, vyrovnanejšia, dokonca mi doktorka vysadila lieky na tlak, ktoré som užívala päť rokov. Pre mňa čaj UKKO určite najlepšie, čo som vyskúšala, som spokojná. Odporučila som ho sestre aj kolegyniam v práci. Určite ostanem čaju verná, pokiaľ to bude potrebné."
píše vo svojom komentári Anna.

Fytoterpii verili generácie pred nami a inak to nemajú ani dnešné ženy, ktoré sú aj v období menopauzy stále aktívne, chodia do práce, starajú sa o rodinu, majú svoje koníčky. Aj preto chceme ostať zdravé a fit. Skúsenosti zákazníčok potvrdzujú, že s čajom UKKO sa im to darí lepšie. Vysadené lieky na tlak, lepšie zvládnutie stresu, žiadne návaly horúčavy - aj k tomu pomáha každodenná šálka správne namiešaného bylinkového čaju. Výhodou tejto prevencie je, že je prirodzená a na rozdiel od liekov nezaťažuje organizmus. Správna strarostlivosť sa odrazí nielen na zdraví, ale aj našej pohode a radosti zo života.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.8 z 5. Celkom 13 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Zaujíma vás niečo iné k téme Zákony a rodič?
Najčítanejšie
Recept týždňa
PODKÁST
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Prečo v tehotenstve zvraciame
20.09.2021   0
Najčastejšie sa s nevolnosťou možno stretnúť od štvrtého týždňa po počatí do dvanásteho týždňa. Je to presne to obdobie, kedy hormón placenty HCG má svoju najvyššiu hladinu v organizme. Aj keď oficiálne potom už by mal byť pokoj, mnohé ženy pociťujú nevoľnosť po celých deväť mesiacov tehotenstva.
Dieťa a štátne občianstvo
13.09.2021   0
Aké občianstvo bude mať dieťa, ktoré sa narodí v zahraničí? Ako dieťa získa slovenské občianstvo? Ak je aspoň jeden z rodičov slovenský štátny občan, dieťa sa stáva slovenským občanom.
7 formalít, na ktoré treba myslieť počas tehotenstva
13.09.2021   0
Čo je treba vybaviť počas tehotenstva? Od lekárov, zamestnávateľa, výberu pôrodnice, pediatra, mena pre dieťa...
babetko
Obdobie 4. – 6. mesiaca - najharmonickejšie v 1. roku bábätka
20.09.2021   0
Väčšina detí má už stabilizované vitálne funkcie ako sú trávenie, vylučovanie, ale aj vzťah k priestoru – ku gravitácii, a základné sociálne vzťahy, väzbu k rodičom a ostatným blízkym príbuzným.
Prečo hrozby vo výchove nefungujú
16.09.2021   0
„Okamžite prestaň lietať dookola a dupať, lebo Ťa odvediem do Tvojej izby!“„Ak ihneď neprestaneš pišťať, uvidíš, čo bude!“
Kedy už dieťa nepotrebuje poobedný spánok?
15.09.2021   0
Niektoré deti opúšťajú zvyk poobedného spánku už po 2. narodeninách, väčšina medzi tretím až piatym rokom života. Nedeje sa to zo dňa na deň.
detské choroby
Cukrovka v detskom veku
20.09.2021   3
Detská cukrovka (diabetes mellitus) so sebou stále prináša strach z nepoznaného. No dnešná medicína, jej výskumy a skúsenosti lekárov pomáhajú rodičom a deťom vysporiadať sa s touto diagnózou a prekonať obavy z budúcnosti.
Infekčná mononukleóza
17.09.2021   0
S týmto vírusovým ochorením sa najatejšie stretávame na jar a na jeseň. Aké sú jeho prejavy, priebeh ochorenia, možné komplikácie, liečba a odporúčané diéty sa dozviete v tomto článku.
Atopický ekzém
14.09.2021   0
Atopický ekzém nie je ojedinelé ochorenie. Čo sú jeho príčiny, ako sa stanovuje diagnóza, ako prebieha liečba? Dá sa mu predísť? Odpovede na tieto otázky nájdete v článku MUDr. S. Javorkovej.
zvery
5 najčastejších mýtov o výcviku psov
20.09.2021   7
„Ak si chcete získať psí rešpekt, musíte ho fyzicky napomínať a byť dominantný.“
Čo sa psovi snívalo...
31.08.2021   0
Zdá sa vám, že váš pes v noci sníva? Je to možné? Má aj pes sny? Ak áno, tak čo sa mu vlastne sníva?
Ako (ne)mať zo psa tlsťocha 1
19.08.2021   1
Hoci labrador alebo mopslík s nadváhou sa môžu zdať veľmi milí, kilá navyše im dokážu spôsobovať zdravotné riziká a fyzické obmedzenia. Ako sa im dokážeme vyhnúť a čo robiť keď máme obézneho psa?