ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
piatok 17.11.2017 | meniny má Klaudia  
ZdravieZdravie

Kokosový olej? Reklamné "bla-bla-bla"

 Saša/redakcia   21.12.2016   2

Mýty o kokosovom oleji sa stali doslova fenoménom dnešnej doby. Pripisujú sa mu významné účinky na zdravie, vedecké poznatky však hovoria, že uvedené informácie treba brať s veľkou rezervou.

Ako je to teda s populárnym kokosovým olejom naozaj? Je vhodný aj pre deti?

Foto: Ingimage.com

Jedná sa o viac, ako iba o dobrý ťah predajcov a marketérov?

Popularita kokosového oleja za posledných pár rokov neuveriteľne rastie. Získal si nadšených užívateľov v gastronómii či v kozmetickom priemysle.

Na suché lakte, vlasy, aj do šalátu, na vyprážanie, alebo jednu lyžičku nalačno pri chudnutí - spôsobov na využitie kokosového oleja nájdete popísaných neúrekom.

V kamenných predajniach so zdravou výživou, alebo na internetových stránkach sa dozviete iba o samých dobrých vlastnostiach kokosového oleja.

Foto: Ingimage.com

 

Je však naozaj taký zdravý a máme ho uprednostňovať pred inými tukmi? Opýtali sme sa odborníčky na výživu - MUDr. Kataríny Babinskej.

Je kokosový olej zložením odlišný od iných rastlinných tukov?

Zatiaľ čo v živočíšnych tukoch je veľa nasýtených mastných kyselín, tuky rastlinného pôvodu sa skladajú najmä z nenasýtených mastných kyselín. Kokosový olej síce je rastlinného pôvodu, ale až 90% jeho obsahu predstavujú nasýtené mastné kyseliny.

Druhou „výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo“ je palmový tuk, v ktorom je tiež veľa nasýtených mastných kyselín.

Aký je obsah potrebných, esenciálnych mastných kyselín v kokosovom oleji?

Kokosový olej má minimálny obsah esenciálnych mastných kyselín - obsahuje iba veľmi málo kyseliny linolovej (2%) a prakticky žiadnu kyselinu linolénovú.

Iba pre porovnanie, spomedzi bežne používaných olejov slnečnicový obsahuje približne 64 % esenciálnych mastných kyselín (najmä radu n-6), repkový olej priemerne 35 % (najmä radu n-3).

Foto: Ingimage.com

 

Existujú vedecké dôkazy o prospešnosti (či užitočnosti) kokosového oleja pre zdravie?

Mýty o kokosovom oleji sa stali doslova fenoménom dnešnej doby. Pripisujú sa mu významné účinky na zdravie - môžeme sa stretnúť s tvrdením, že je účinný proti Alzheimerovej chorobe, pomáha chudnúť, má priaznivý vplyv na látkovú premenu cukrov a pomáha diabetikom a pod. Vedecké poznatky však hovoria, že uvedené informácie treba brať s veľkou rezervou.

Je pravdou, že niektoré menšie štúdie naznačili možné prospešné účinky kokosového oleja. Zároveň však treba dodať, že výsledky mnohých iných výskumných tímov uvedené účinky nepotvrdili.

Na to, aby sme lepšie spoznali, aký má kokosový olej skutočne vplyv na zdravie, a to najmä pri jeho dlhodobej konzumácií, je nevyhnutné uskutočniť ďalšie výskumné štúdie.

Odborníci sa zhodujú v tom, že kokosový tuk patrí medzi potraviny, ktoré by sme mali prijímať v obmedzenom množstve a skôr iba príležitostne.

Vybrať si teda radšej napríklad tradičnú bravčovú masť, ako moderný kokosový olej?

Každý má svoje prednosti i nevýhody, napríklad bravčová masť obsahuje viac ako polovicu nenasýtených mastných kyselín, naopak kokosový olej je ľahšie stráviteľný.

Podstatný fakt je, že oba sú bohaté na nasýtené mastné kyseliny preto by sme ich mali konzumovať v menšom množstve a s mierou.

Rozumné je do stravy zaraďovať najmä tuky, ktorých priaznivé účinky sú jasne preukázané. Patria medzi ne rastlinné oleje bohaté na nenasýtené mastné kyseliny.

Pozornosť by sme mali upriamiť najmä na potravinové zdroje omega-3 mastných kyselín, ktoré v našej strave nie sú dostatočne zastúpené, patrí medzi ne repkový olej, ľanový olej, ryby, či vlašské orechy.

Foto: Ingimage.com

 

Prečo je kokosový olej doporučovaný ako vhodný na vyprážanie?

Kokosový tuk, podobne ako bravčová masť, je stály aj pri vysokých teplotách, z tohto pohľadu je vhodný aj na vyprážanie.

Máme však aj zdravšiu alternatívu – použiť rastlinný olej určený pre teplú kuchyňu. Takéto oleje sú tiež tepelne stabilné, navyše majú priaznivejšie zloženie.

Vyprážanie a zdravá výživa však spolu neladia. Kto sa chce stravovať zdravo, však volí iné spôsoby tepelnej úpravy, ako vyprážanie.

Doporučili by ste ho dávať deťom - respektíve používať pri príprave detskej stravy?

Kokosový tuk býva súčasťou umelých mliek určených pre dojčatá a batoľatá. Dôvodom, prečo sa pridáva je fakt, že má podobné zloženie ako tuk prítomný v materskom mlieku.

Optimálne je, ak je dieťa dojčené a príkrmy sa zaraďujú podľa odporúčaní lekára, v takom prípade kokosový tuk nie je nevyhnutnosťou.

Čo sa týka väčších detí, tie majú v strave nemalé množstvo nasýtených tukov pochádzajúcich z mlieka a plnotučných mliečnych výrobkov, resp. z mäsa, nie je preto potrebné dopĺňať ich výživu o ďalšie nasýtené tuky.

Podľa zásad správnej výživy by sme mali aj v strave detí uprednostňovať nenasýtené tuky a obmedzovať nasýtené tuky. Takže kokosový olej aj v detskom veku s mierou a skôr príležitostne.

Foto: Ingimage.com

Doktorku Babinskú poznáte aj z článkov na rodinka.sk

MUDr. Katarína Babinská je absolventkou Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Postgraduálne štúdium so špecializáciou „Výživa človeka" absolvovala na University of London vo Veľkej Británii.

V rokoch 1988-2000 pôsobila na Výskumnom ústave výživy, odbornú činnosť zameriavala na výskum výživy obyvateľstva na Slovensku. Od roku 2000 je pedagógom na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde vyučuje predmety a „Fyziológia človeka" a „Výživa človeka".

Jej vedecká a výskumná činnosť sa sústreďuje na rôzne aspekty výživy, je riešiteľkou a spoluriešiteľkou domácich i zahraničných výskumných grantov. Je autorkou učebníc i vedeckých publikácii.

Aktívne sa venuje osvete v oblasti výživy a zdravia, je autorkou mnohých populárno-vedeckých článkov, spolupracuje v programoch orientovaných na zlepšenie výživy obyvateľstva, vedie poradňu o výžive. Je predsedníčkou Združenia pre zdravie a výživu.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.3 z 5. Celkom 6 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie

Komentáre k článku
Katarina napísané 09.02.2017 19:35

Pani doktorka asi odrecitivala to, co sa ucili este na skole a zabudla sledovat moderne vedecke studie a publikacie (e.g. European Heart Journal), ktore preukazali nevhodnost konzumacie prilisneho mnozstva Omega 6 (nachadza sa v nenasytenych priemyselnych olejoch). Smutne, ze dnes ak aj obycajny clovek vie po anglicky, tak si v niektorych pripadoch vie vyhladat lepsie informacie ako doktor....

jozko napísané 29.12.2016 17:38

Písať niečo kritické o kokosovom oleji a pri tom vyzdvihovať alebo doporučovať používanie slnečnicového, resp. repkového oleja, ktoré sú skutočnými zabijakmi, tomu teda vravím odbornosť zwinker

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Čo doniesť mamine do pôrodnice?
15.11.2017   6
Prvé dni po pôrode každá mamina prežíva inak, môže byť pre ňu už cesta k návštevám vyčerpávajúca. Naopak, sú maminy, ktoré sa vyslovene nudia, alebo je im smutno. Najjednoduchšie je priamo sa spýtať, či prijímajú návštevy. Čo na návštevu do pôrodnice môžete spokojne priniesť?
5 faktov o (ne)plodnosti
14.11.2017   0
Problémy s otehotnením alebo úspešným dokončením tehotenstva má 1 z 8 párov a nejde zďaleka iba o problém ženy. Na neplodnosť si pripravujeme telo desať, pätnásť rokov dopredu.
Čo píšu nemecké pôrodné asistentky o pôrodoch do vody
12.11.2017   0
Ženy, ktoré rodia do vody, sa oveľa zriedkavejšie dožadujú prostriedkov utišujúcich bolesť. Menej často ako „na suchu“ dochádza k poraneniam v oblasti hrádze. Ak je nástrih hrádze potrebný, žena nemusí vychádzať z vody.
babetko
Na Slovensku sa narodí predčasne každé desiate dieťatko
16.11.2017   0
Za posledných 15 rokov vzrástol počet predčasne narodených detí na Slovensku o takmer tretinu.
Rečičky
15.11.2017   1
Ak ani vaše detičky veľmi neobľubujú ovocie, či zeleninu, nechajte sa inšpirovať mojimi básničkami. Možno si k sebe nájdu cestu práve popri "rečičkách". Nám sa to podarilo.
Letdown reflex – alebo, čo dokáže oxytocín
14.11.2017   0
Ak mama cíti bolesť, je v napätí, smutná, či depresívna, oxytocínový reflex môže byť utlmený, oslabený. Čo všetko robí oxytocín v našom tele?
detské choroby
7 signálov, že vaše dieťa môže byť depresívne
17.11.2017   0
Depresia je seriózne ochorenie. Nemusí sa jednať vždy o hlbokú depresiu, ale je dobré, ak sa s dieťaťom pracuje. Podľa stupňa závažnosti je možné ho zvládnuť aj len s pomocou psychoterapie.
Môže byť kašeľ pre vaše dieťa nebezpečný?
16.11.2017   0
Kašeľ je nevyhnutnou súčasťou detstva. Nie je možné mu zabrániť a ani by ste mu za každú cenu zabraňovať nemali. Kašeľ je v skutočnosti zdravý...
Deň slaných veterníkov. Európsky deň cystickej fibrózy je 21.11.
12.11.2017   0
Budeme vyrábať veterné vrtuľky, pretože bojujeme o každý jeden kvalitný nádych a výdych našich detí. Pretože cystická fibróza je závažné genetické ochorenie.
zvery
Vnútorné pazity u psov a mačiek
17.11.2017   0
Prevencia proti parazitom je veľmi dôležitá tak pre zdravie Vášho zvieratka ako aj Vaše vlastné. Parazity vedia infikovať rovnako bytové zvieratá i žijúce prevažne vo vonkajšom prostredí, a to v ktoromkoľvek ročnom období.
Agapornis, začíname s chovom.
15.11.2017   3
Ak túžite mať doma druh papagája, ktorý je menší a jeho inteligencia sa dokáže vyšplhať mimoriadne vysoko, je voľba celkom jasná. Volá sa Agapornis.
Ako vybrať šteňa
11.11.2017   0
Športovo založení ľudia by si mali vybrať aktívne plemeno. Ak dávate prednosť domácej pohode, treba si zaobstarať kľudného psíka, inak by sa mohlo stať, že v dôsledku nevybitej energie a temperamentu by mohol v domácnosti napáchať škody.