Varte a pečte spolu, tvorte a experimentujte

Návrat, o.z 0

Pustiť či nepustiť dieťa do kuchyne? Mať veci pod kontrolou, urobiť si všetko sám, rýchlo, bez rozčuľovania nad nešikovnosťou dieťaťa či neporiadkom? Alebo ho tam jednoducho pustiť, pozorovať ako sa učí, pripraviť sa na to a tešiť sa na spoločné chvíle?

Zdroj: IKEA

Niekedy to môže byť pre nás rodičov ťažká voľba. Ak to však vyskúšame a pozrieme sa na neporiadok z iného pohľadu, možno spolu s deťmi príde do kuchyne aj trocha viac tvorivosti, radosti z práce a spoločne strávených chvíľ.

V kuchyni sa deti učia realite života

,,Pokazené,“ počula som hovoriť synovca, ktorý skúšal vodovodný kohútik na svojej novej detskej kuchynke z plastu. Samozrejme, nič z nej netieklo, pretože kuchynka nie je skutočná a nemá vodovod. Sklamanie zahnal tak, že si následne asi hodinu pýtal od svojej mamy, aby mu ju čapovala do plastového hrnca. Spokojne ju vylieval do detského drezu bez odtoku .  Po hodine vyzerala detská kuchynka akoby mala rok a nálepky, ktoré mali zobrazovať pečúce sa kura v rúre či gombíky na jej zapnutie boli celé premočené. On bol tiež celý mokrý, avšak spokojný.

Praktické aktivity z každodenného života deti inštinktívne priťahujú. Deti sú spontánne zvedavé a majú radosť z objavovania reálneho života. Ak ich pustíme do kuchyne, nepotrebujú sa hrať „akože“. Milujú skutočné veci. Preto ich tak baví krájať, tĺcť, presýpať, prelievať, nalievať, miešať, prekladať, ukladať, zametať….

Iste, deťom už len kvôli bezpečnosti nemôžeme dovoliť v kuchyni čokoľvek. Avšak práve ich zapojením do každodenných činností sa učia realite života – učia sa pracovať, pomáhať, spoznávať ako veci fungujú, ako funguje domácnosť i vzťahy v rodine. Majú tak možnosť skúšať ,,dospelácke“ aktivity, ktoré sú pre nich také lákavé. Sotva sa naučia chodiť, snažia sa napodobňovať všetko, čo vidia. Ak im to umožníme, darujeme im dôležitý základ pre ich ďalší rozvoj a urobíme ich šťastnými.

Zdroj: isifa.com

Rozvíjajte v kuchyni zmysly svojich detí

Dovoľte im užívať si vône, dotyk s rôznymi materiálmi či ochutnávať rôzne ingrediencie. Práca na príprave jedla je pre deti aj upokojujúca a dokáže až neuveriteľne stabilizovať pozornosť.

Niektoré deti pri práci v kuchyni s obľúbeným materiálom (väčšinou sú to tvárne, poddajné hmoty, najčastejšie cestá – miesenie, vaľkanie, tvarovanie, rezanie, vykrajovanie, zdobenie – alebo sypké materiály a samozrejme voda) dosiahnu stav hlbokého sústredenia, pri ktorom nevnímajú svoje okolie.

Varím, varíš, varíme – SPOLU

Praktický život vedie dieťa k nezávislosti, po ktorej veľmi túži. Cieľ dieťaťa je čo najskôr sa naučiť a vyrovnať v základných činnostiach svojmu učiteľovi – rodičovi. Cieľ rodiča zase je naučiť dieťa postarať sa samé o seba. Príprava jedla je jedna z oblastí, v ktorých sa to dá.

Už vek 2 rokov je hranicou, kedy sa s deťmi v kuchyni dá rátať ako s pomocníkmi alebo „partnermi“. Na začiatok je na to vhodná napr. príprava jednoduchého jedla. Dieťa ho zvládne pripraviť celé, čím pracujeme na jeho sebavedomí. A aj my budeme naň hrdí. V konečnom dôsledku sa tak dieťa stáva plnohodnotným a aktívnym členom rodiny. Je to veľmi prínosné pre psychiku a pocit spolupatričnosti dieťaťa s rodinou. A ak sa dieťaťu darí, keď má pocit, že to zvláda, posúva ho to bližšie k samostatnosti a rovnocennosti s dospelým. Potom sa varenie či pečenie môže stať obľúbenou činnosťou malého človiečika možno aj na celý život.

Ako urobiť z pečenia radosť a nie stres

Ako sa pri spoločnom varení či pečení zabaviť?

Ešte pred rozhodnutím pustiť dieťa do kuchyne si uvedomte, že neporiadku sa nevyhnete. Jediné, čo môžete ovplyvniť, je jeho veľkosť. Určite si hranice, kam necháte dieťa zájsť či už s vašou asistenciou alebo bez nej.

Deťom určite konkrétne miesto, kde budú môcť bez obáv pracovať. Ideálne je ohraničiť pracovnú plochu doskou či táckou. Malým deťom pripravte vopred materiál, s ktorým budú pracovať.

Tešte sa, že vaše dieťa chce pomáhať a oceňte to! Nebude to tak vždy, práve preto ho treba podporiť v štádiu, keď to prirodzene vyhľadáva a má o to záujem.

Neváhajte deti zapojiť aj do spoločného upratovania. Aj ono patrí k praktickým aktivitám v živote a dieťa sa to musí naučiť. Ak musíte upratať sami, skúste si uvedomiť, že ide o upratovanie po niečom tak dôležitom ako sú chvíle strávené spoločne s deťmi v kuchyni, ktoré priniesli pohodu a smiech. Povedzte si ,,že to malo zmysel, lebo moje dieťa bolo šťastné“.

Deti nechávajte postupne pracovať samé, ak viete, že už to zvládajú. Starším dávajte priestor, aby mohli samy manažovať prácu a dajte si pozor, aby pocítili, že ste na ne hrdí. Ak sa budú chcieť predviesť pred návštevou umožnite im to (napr. nech návšteve samy navaria čaj alebo sa pochvália, čo napiekli).

Nezabúdajte žasnúť na výtvormi svojho dieťaťa. Oceňujte snaživosť, trpezlivosť, aj originálny spôsob prevedenia. Jeho výtvory nezabudnite ponúkať či vystaviť v byte –  hostia určite chválami šetriť nebudú.

Objavujte spolu s deťmi hodnotu tradícií a zvykov nielen počas sviatkov. Napríklad spolu pečte babičkine koláče a zapájajte ich do tradícií vašej rodiny. Odovzdáte im tak cenné rodinné poklady.

Ako to vnímate vy, milí rodičia? Zapojte sa do ankety.

Zvyknete chodiť na nákupy spolu s deťmi? Podeľte sa s nami o nápady, ako urobiť z nakupovania zábavu a deti pri tom niečo naučiť. 

Ďalšie inšpirácie a informácie, čo sa vďaka projektu Aby RODINA bola DOMOV pre DETI podarilo, nájdete na www.spolusvami.sk. Projekt realizuje Návrat, o.z. v rámci partnerstva s IKEA Bratislava.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Pridaj komentár