Učiteľka pred dôchodkom: Dnešné deti majú samé práva, ale žiadne povinnosti

Anna Veselá 1

Pani učiteľka Eva robí v materskej škôlke 25 rokov. Hovorí, že je to práca, ktorá si vyžaduje človeka celého, kladie na neho veľa nárokov a hlavne zodpovednosť. Energie už nemá ako kedysi, s tým sa akosi počíta. Iné je však prostredie, do ktorého prichádza každý deň do práce.

Pred odchodom na dôchodok rekapituluje rozdiely, ktoré vnímala pred desiatimi, dvadsiatimi, či tridsiatimi rokmi. Tvrdí, že najväčší rozdiel je dnešná generácia detí. A samozrejme, ich rodičia.

Deti vychováva obrazovka

„Máme tu generáciu závislú na hrách a mobiloch. Rodičia nemajú čas, sú unavení a najľahšie je pustiť dieťaťu rozprávky alebo dať mu telefón. Ale prestáva to mať mieru.

Čo vidia deti, keď sa pozrú na rodičov? Dospelých, ktorí sami majú celý čas v rukách mobily, pozerajú filmy, seriály, telka je zapnutá celý deň. Aký je to pre deti vzor?

Keď si s deťmi nevedia rady, potom počuť iba: „Zoberiem ti mobil,“ alebo „Budeš týždeň bez telky.“ Kedysi sme im zobrali obľúbenú hračku alebo zakázali ísť von. Teraz to vyzerá, že deti idú von za trest.

Prechádzka? Opýtajte sa detí, či boli cez víkend s rodičmi v prírode, v lese. Viac sa prihlási tých, ktorí boli v nákupnom centre.

Rodičia si možno neuvedomujú, že takto sa deťom nevenujú. Že výchovu zverujú do rúk rôznym médiám.

Na deťoch vidno, že trávia nezdravo veľa času pred obrazovkami. Odráža sa to na tom, ako sa hrajú, ako kreslia, ako sa správajú. Sú agresívnejšie, znudené, obyčajné hry bez svetelných a zvukových efektov ich nevedia zaujať.“

Majú len práva, ale žiadne povinnosti

„Deti majú svoje práva, ale len práva. Povinnosti, zodpovednosť, žiadna. Hranice žiadne. Nemajú pravidlá. Majú problém s autoritami. Príkazy, zákazy im nič nehovoria.

Rodičia si s nimi nevedia dať rady, nevedia ich zvládnuť. Ale zvyčajne si nepriznajú chybu, obviňujú vždy niekoho iného.

Napríklad mám v skupine dieťa, ktoré sa správa agresívne, napáda a bije iné deti. Snažím sa o tom s rodičmi porozprávať. Obrátia to proti mne, ja za to môžem, lebo nedávam na deti pozor, nevenujem sa im dostatočne a nechránim ich dieťa pred tými deťmi, ktoré ho bijú a šikanujú.

A nestalo by sa to, vraj, keby som si deti všímala a mala v triede väčší prehľad. Čokoľvek sa stane, prvá otázka je – a kde bola učiteľka?

Alebo mám v skupine dieťa, ktoré sa nezapája do aktivít. Nebaví ho kresliť, nebaví ho vystrihovať, nechce vziať do ruky plastelínu, nebude stavať kocky. Slovnú zásobu má veľmi slabú. Keď na to príde reč s rodičmi, očakávajú, že zmením svoj prístup, nájdem spôsob, ako ho motivovať a zapojiť.

Veľa rodičov si myslí, že ich dieťa je špeciálne a ja mu mám venovať svoju plnú pozornosť, tých zvyšných dvadsať v triede mám nechať bokom. O tom, ako sa dieťaťu venujú rodičia vo voľnom čase, sa nedozviem nič, pozerajú na mňa zarazene, ako si dovoľujem vôbec sa pýtať, to sú ich súkromné veci.“

Prečítajte si aj: Škôlka nie je úschovňa na deti

Rodičia sú frustrovaní zo života a z práce

„Myslím si, že dnešní rodičia sú veľmi citliví, predtým takí nebývali. Myslím si, že sú plní frustrácie zo života a my sme na rane, keď prídu zobrať dieťa domov.

Ale tiež je rozdiel medzi rodičmi, ktorí pracujú, tí sú akoby viac vďační a viac sa zaujímajú o to, ako veci fungujú v materskej škole.

Tí, ktorí nepracujú, majú čas na to, aby si čítali na internete, žijú na sociálnych sieťach a čím viac majú naštudované, tým viac kritizujú. Aj nás, učiteľky. Všeličo zlé na nás vypisujú.

Máme v triede aj deti, ktoré sú tu desať hodín a mamy nechodia do práce, sú doma s mladším súrodencom. Nedonesú dieťa, nech sa trochu pohrá a niečo naučí, ale dieťa tam trčí od rána do večera. Do záverečnej.

Také deti sú veľmi smutné a veľmi frustrované, lebo vedia, že mama je doma s bratom alebo sestrou. My, učiteľky, s nimi trávime viac času ako vlastná rodina.

Niekedy hovorím, že s deťmi je ľahká práca, tvrdý oriešok sú rodičia. Našťastie sa nájdu aj takí, ktorí si našu prácu vážia, sú ústretoví, dá sa s nimi porozprávať, spolupracujú, a potom to prinesie výsledky, pozitívnu zmenu, dieťa sa cíti v škôlke lepšie, lepšie napreduje.

Takí rodičia vidia, že nejdeme proti nim, ale vždy nám ide o dobro dieťaťa.“

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (129 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...
Author image

Anna Veselá

články autora...

Komentáre k článku

Pridaj komentár