Tri dôvody, prečo počítač nenahradí písanie a mobil pieskovisko

Marcela Beňová 1

Už roky sa diskutuje o tom, či deti potrebujú písané písmo, či je drilovanie krasopisu v dobe notebookov zmysluplné a načo sú v škole ručné práce. Veď žiakom by lepšie poslúžila hodina informatiky navyše, nie?

shutterstock

Červený papierik

Známa pedagogička Mária Montessori mala na začiatku svojho učiteľského pôsobenia zaujímavú skúsenosť. Cestou do práce uvidela v meste malého chlapca, ktorý sa hral s červeným papierikom. Bol taký zaujatý, že od papiera nedokázal odtrhnúť oči.

Montessori si všimla, že u dieťaťa zapracovalo celé telo aj psychika – oči, ruky, ale aj sústredenie patrili vecičke v chlapcových rukách. Toto obyčajné stretnutie v nej zanechalo hlboký dojem.

Uvedomila si, že učenie by malo prebiehať ako hra, pohltiť celé dieťa a zamerať jeho ruky, oči, záujem a nadšenie na jedinú činnosť.

Dôležitou vecou, ktorú si tu všimla, bolo prepojenie medzi motorikou a samotným hraním. Prečo rozvoj jemnej motoriky nemôžeme preniesť od farbičiek a puzzle na monitory a klávesnice?

1. Jemná motorika a neurológia

Človek najviac spoznáva rukami, konkrétne prstami. Dieťa sa dotykom učí rozlišovať materiály, teplotu predmetov, trénuje úchop a hýbanie predmetmi.

Jemná motorika je súčasťou spoznávania tretieho rozmeru – hĺbky. Bábätko sa jej učí porozumieť pri hre, ktorú maminky poznajú ako vyhadzovanie hračiek z kočíka. Čo však robí opakovaný pohyb s mozgom dieťaťa? Jemná motorika dáva mozgu jeden zo základných a dôležitých podnetov na neustále rozvíjanie.

Opakovanie činností spôsobuje, že sa v mozgu budujú neustále nové a nové spoje alebo synapsie, upevňujú sa hlboké štruktúry a mozog ako sval rastie a rozvíja sa.

Jednoducho vysvetlené – deti na rozvoj motoriky nepotrebujú najmodernejšie spievajúce pero ani špeciálne hračky. V skutočnosti stačí, ak okolo seba majú základné predmety. Mozog už vie, ako zariadiť, aby sa rozvíjal.

shutterstock

Preto deti v určitom období fascinuje trhanie papiera, pumpička na mydlo, máčanie rúk vo vode a hranie sa s hlinou v kvetináčoch.

Pri najobyčajnejšej detskej hre sa vytvára nekonečné množstvo možností a spojení, ktoré menia a rozvíjajú myslenie dieťaťa.

Hlava pracuje úžasnou rýchlosťou a dieťa napreduje. A za všetkým je práve práca detských rúk.

2. Akomodácia oka – čo počítač nedokáže, ale písmo áno

Postrehli ste niekedy, ako sa zmení pri dlhšom písaní spôsob, akým pracujeme? Kým pri písaní písma sústredene hľadíme na papier a zapájame v jednom momente mozog, oko aj prsty, pri ťukaní do počítača čoskoro stačí hľadieť na obrazovku a píšeme bez potreby mať oči nalepené na klávesnici.

To je praktické a urýchľuje prácu, ale zabúdame na jednu vec. Nerozvíja sa akomodácia oka. Pritom ide o jeden z najnáročnejších a najdôležitejších pohybov v ľudskom tele, ktorý súvisí so zameriavaním oka.

Akomodácia oka má výrazný vplyv na rozvoj spojení v mozgu a rozvoj myslenia.

  Prečítajte si aj: Ako pomôcť dieťaťu s ADHD učiť sa?

Pri písaní, a to predovšetkým spojeného písma, musia mozog a prsty vynaložiť obrovskú námahu a spoluprácu. Chytiť do ruky ceruzku a začať spájať písmená vyžaduje oveľa viac práce.

A tým samozrejme väčší tréning mozgu. Precvičuje sa svalová pamäť, sústredenosť a pozornosť. Práve tie dnes mnohým školákom chýbajú a sťažujú im učenie v škole. Prsty a ceruzka vytvárajú oveľa hlbšie prepojenie než písanie na klávesnici.

3. Jemná motorika a pozitívne emócie

Všimli ste si, že po hre na počítači či tablete pôsobia deti nervózne, unavene, nesústredene alebo skleslo? Detská hra má pritom vyvolávať opačné emócie – radosť, nadšenie, záujem a „dobitie bateriek“.

Opäť ide o prácu hlavy, v ktorej sa pri ťukaní do obrazovky netvorí hormón šťastia, a deti tak po vypnutí hier nemôžu prežívať spokojnosť ani detskú súdržnosť, ktorú spoločné hry prinášajú.

shutterstock

Pokiaľ jemná motorika nebude pri hre pracovať, ako má, prsty, oči a pozornosť dieťaťa sa trochu nepotrápia, nebudú sa učiť nové veci, bude chýbať aj ich prirodzené nadšenie a pocit spokojnosti, ktorými mozog odmení stavbára hradu z piesku či navliekačku korálok.

Pozitívne emócie sú zároveň vstupnou bránou do sveta našich koníčkov a dospeláckych záľub.

Čím zlepšovať škaredé písmo a nešikovnosť? Napríklad krasopísmom

Práca prstov a rúk priamo alebo nepriamo súvisí s rozvojom mnohých vlastností a schopností detí, ale napríklad aj inteligencie.

Čo však, ak naše dieťa napriek snahe nevie pekne kresliť, maľovať a písmo je jedna veľká katastrofa?

 Prečítajte si aj: Prečo musíme deti naučiť kriticky myslieť

Pomôcť mu môže napríklad tréning krasopísma. Pokiaľ sa ku škaredému písmu pridá nesústredenosť v škole, zlé čítanie a celková motorická neobratnosť, môže žiačik práve cez krasopísmo zapracovať na svojej jemnej motorike, zlepšiť učenie a zdvihnúť si sebavedomie.

Ako učenie krasopísma funguje? Svoje skúsenosti vysvetľuje inštruktorka krasopísma Frederika Fačkovcová.

„Jemná motorika a jej ovládanie sú základom, na ktorom krasopísmo, ale aj celá umelecká tvorba stavia. Ak chceme zlepšiť kaligrafické schopnosti, docielime to len tréningom a písaním – pri ňom cvičíme jemné odchýlky v tlaku na pomôcku, ktorou píšeme, pohyby rúk o milimetre.

Na kurzoch vždy začíname precvičením rúk a prstov, aby sme rozohriali svaly a nervové zakončenia. Ľudia sú dnes zvyknutí ťukať viac do klávesnice či monitora, preto mnohí využívajú krasopísmo ako psychohygienu od každodennej rutiny.“

shutterstock

O krasopísmo sa podľa nej zaujímajú aj rodičia prvákov.

„Často sa stretávam s rodičmi, ktorí túžia po tom, aby ich nadšenie pre pekne vypísané zošity zdedil aj ich potomok a na hodine písania sa mu vďaka kaligrafickému kurzu lepšie darilo.

Bežne dostávam otázky, či je to aj pre prvákov a od akého veku sa môže naučiť krasopísať. Krasopísmo nemá obmedzenie, avšak darí sa len tomu, kto má preň zanietenie.

Ak vaše dieťatko nebaví, jemnú motoriku môžete spolu trénovať aj pri vyfarbovaní, maľovaní, strihaní, pletení… Tieto nadobudnuté schopnosti a jemnosť rúk potom pomôžu zlepšiť sa i v písme.

Výhodou krasopísma je, že ak má dieťa dobré pomôcky a vedenie, dokáže sa za krátky čas posunúť rýchlo vpred.“

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...
Author image

Marcela Beňová

články autora...

Komentáre k článku

Pridaj komentár