VychovávameVychovávame deti

Pozitívne rozprávky – tajomstvá šťastných detí.

 Michaela Pribilincová   26.10.2014   0

Rozprávky od nepamäti patria do detského sveta. Vytvárajú deťom obraz o svete, s ktorým sa až do svojich piatich rokov stotožňujú.

Ale mnohé klasické aj novodobejšie rozprávky ukazujú deťom svet ponurý, strašidelný a niekedy až agresívny. Aké rozprávky čítate deťom Vy? Nezdajú sa aj Vám dospelým nevhodné pre detské hlávky?

Práve preto sme vytvorili Pozitívne rozprávky. Sú to prerozprávané verzie klasických rozprávok bez zla a násilia, ale aj nové príbehy s ponaučením, ktoré rozvíjajú fantáziu, pozornosť, emocionálne prežívanie a formujú morálne hodnoty.

A ako to celé začalo?

Príbeh pozitívnych  rozprávok sa začal v jeden večer, keď som svojmu trojročnému synčekovi púšťala nahrávky klasických rozprávok. Najprv prišla na scénu Karkulka, Medovníkova chalúpka a ďalšie. A vtom som si začala uvedomovať, aké mentálne obrazy púšťam svojmu dieťaťu do podvedomia prostredníctvom týchto rozprávok.....vlk, ktorý najprv zožerie babičku, Karkulku a potom mu rozpárajú brucho a zašijú mu doň kamene, alebo zlá striga, ktorá chce upiecť deti, a potom deti ju hodia do pece a upália, alebo ako zúfalé dievča sa zmení až po zásahu z vonka, ako napríklad víla v Popoluške.

Zrazu som si spomenula na synov strach z vlkov, s akou úzkosťou so mnou chodil do hory a vždy sa uisťoval, či tam nie sú vlci. Alebo s akou nedôverou sa pozeral na staršiu susedu, ktorá má hrb a sivé vlasy. A vtedy som si uvedomila, že ja nechcem, aby moje dieťa začalo mať takú predstavu o svete. Nebudem mu púšťať klasické rozprávky len preto, že sme všetci na nich vyrastali. Mimochodom, rozprávky od Dobšinského boli písané pre dospelých, nie pre deti.

A tak som rozprávky v ten večer vypla, a začala som mu ich rozprávať sama, no s vlastnou, pozitívnou verziou. Malému sa moje rozprávky páčili, a aj keď sa neskôr stretával s klasickou verziou, tie pozitívne verzie používal pri vlastnej hre, a pôsobili na neho príjemnejšie.

V jednom okamihu som sa rozhodla, že napíšem svoje pozitívne rozprávky, aby ich mohli počúvať aj iné deti, a cez ne vytvárať krajšiu predstavu o svete, v ktorom žijú. Oslovila som skvelého odborníka na neurolingvistické programovanie (NLP) – Petra Sasína, ktorý trom rozprávkam pridal novú hodnotu, a vložil do nich konkrétne techniky z NLP, ktoré môžu deti hneď používať, a v budúcnosti im môžu byť veľmi nápomocné pri zvládaní rôznych problémov.

Za veľkej pomoci môjho dobrého priateľa, talentovaného pesničkára Janka Kulicha, som vytvorila a nahrala ku každej rozprávke originálnu pesničku, v ktorej je zhrnutá hlavná pointa rozprávky. Tiež jeho zásluhou sme požiadali známe osobnosti, aby nám rozprávky nahovorili. Tak vznikli pútavé, originálne a hlavne pozitívne rozprávky pre deti aj dospelých, pri ktorých si môžu navyše aj pospevovať.

Vo finále vzniklo 5 audio rozprávok, z čoho tri sú známe ako Červená čiapočka, Medovníková Chalúpka, Popoluška a dve doplnené - Vyberám si zdravie a Darované hračky. Bonusom je, že súčasťou CD bulletinu je aj výklad Petra Sasína pre rodičov, ktorý im lepšie priblížil použité techniky. 

 

V čom sú naše rozprávky výnimočné?

  • Pozitívny obsah

V rozprávkach ako Červená čiapočka či Medovníková chalúpka už nie je zlý vlk, ktorý zje starkú, Čiapočku a potom ho treba zabiť, alebo ježibaba, ktorá hádže deti do pece. A práve preto sú vhodné aj pre deti mladšie ako 5 rokov. Každá rozprávka má v sebe pozitívny odkaz. Deti sa učia pozitívne nazerať na svet. Situácia, ktorá sa na začiatku javí ako problém, môže znamenať aj príležitosť naučiť sa niečo nové.  

  • Riešenie problémov

Rozprávky ponúkajú návod pri riešení niektorých problémov, ako napríklad lakomstvo, chamtivosť, ohováranie, výhody z ochorenia a pod.

  • Rozvíjanie detskej fantázie a tvorivosti

Počúvaním rozprávok sa deťom rozvíja fantázia a tvorivosť, naučia sa aj techniku správnej vizualizácie, ktorá im v živote pomôže jasnejšie stanovovať si svoje plány, ciele. Pomôže im upresniť si svoj zámer, myšlienky.

  • Techniky z NLP

Sú to prvé a zatiaľ jediné rozprávky, ktoré v sebe majú vložené techniky z neurolingvistického programovania (NLP), ktorých účinnosť je vedecky dokázaná a môžu deťom napríklad pomôcť rýchlejšie sa uzdraviť, zvládať stres alebo upriamiť svoju pozornosť na to čo si želajú. Techniky do textov pripravil Peter Sasín, zakladateľ NLP akadémie. 

  • Sociálne cítenie

V rozprávkach sa deti učia pozitívnemu sociálnemu cíteniu, ako napríklad dávať si pozor na ohováranie a klebety, účinnosť pochvaly, deliť sa s inými, vážiť si veci. 

  • Krásne originálne pesničky

Ku každej rozprávke je aj originálna pesnička, v ktorej je zhrnutá hlavná pointa z rozprávky. Naspievali ju detičky Tamarka Štangová, Hanka Kostolaniová, Dominik Rigo, talentovaná slečna Karolínka Šťastná a folkový pesničkár Janko Kulich.

Rozprávky sú veselé a pútavo nahovorené pozitívnymi ľudmi, známymi slovenskými hercami ako Kramár, Tlučková, Šišková, Noga, Sládečková, Hajdu, Latinák, Kemka, Miezga, Štúr, Malachovský, Topoľský, Ondrejková, Porubjaková, Jedľovský.

 

Ak Vás Pozitívne rozprávky zaujali a chceli by ste sa dozvedieť viac, pozývame Vás na našu stránku www.pozitivnerozpravky.sk a rôzne videá, ukážky z natáčania a novinky nájdete na našej FB stránke  www.facebook.com/pozitivnerozpravky

Ďakujem všetkým, ktorí sa zúčastnili pri realizácii pozitívnych rozprávok, vďaka ktorým robíme detský svet krajším.

Michaela Pribilincová, Autorka

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.2 z 5. Celkom 5 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Z rodičovskej dovolenky znova na materskú (čo vybaviť)
27.09.2022   10
Musím niekomu oznámiť, že som znova tehotná? Ako je to s materským, keď idem druhýkrát na materskú dovolenku? Musím ukončiť rodičovský príspevok na staršie dieťa alebo môžem súčasne poberať obidve dávky, materské, aj rodičovský príspevok?
Prečo ženy utekajú rodiť za hranice?
23.09.2022   0
Záujem o pôrody mimo Slovenska rastie. Prečo sa ženy rozhodujú "utiecť" rodiť do zahraničia?
Bola som sebecká, lebo som sa rozhodla donosiť choré dieťa
20.09.2022   1
Som naivná, nezodpovedná, ale hlavne sebecká, lebo svoje dieťa vedome odsudzujem na život, ktorý nikdy nebude plnohodnotný.
babetko
Aktivity na rozvoj hrubej motoriky
27.09.2022   0
Deťom treba vysokú mieru pohybových aktivít. A treba ich aj správne motivovať. Čím častejšie dieťa dané aktivity robí, tým viac sa v nich zdokonaľuje. To sa týka aj hrubej motoriky.
Deti, ktorým rodičia čítali pred nástupom do škôlky, napredujú viac ako ich rovesníci
22.09.2022   0
Rozdiel v slovnej zásobe u týchto detí je v miliónoch slov, doslova priepastný!
detské choroby
Choroba rúk – nôh - úst. Počuli ste o nej?
27.09.2022   2
Prenáša sa napr. kvapôčkovou infekciou pri smrkaní či kýchaní, môže sa tiež šíriť nakazenou stolicou, a to najmä u malých detí, ktorým sa často menia plienky.
Aké choroby môžete u detí očakávať na jeseň?
18.09.2022   0
Nemyslime teraz na chvíľu len na pandémiu alebo COVID. Toto sa opakuje aj tak rok čo rok.
Synechia vulvy – zrastanie rodidiel u malých dievčat
16.09.2022   0
Synechia vulvae je stav, pri ktorom normálne vyvinuté rodidlá malých dievčatiek viacmenej zrastú. Dá sa mu predísť ľahko - dostatočnou hygienou.
auto
Bezpečnostný pás pre tehotné
23.09.2022   0
Tehotné ženy sú v dnešnej dobe pomerne aktívne, často sa presúvajú za prácou, či zábavou autom. Klasický bezpečnostný pás v aute s postupujúcim tehotenstvom môže byť nepohodlný a v istej fáze tehotenstva už aj nebezpečný.
Keby si mohla Mária Montessori vybrať, určite by jazdila na Megane E-TECH Electric
22.09.2022   0
Elektrický Megane je výchovné auto, z ktorého plynie morálne ponaučenie.
Zle šoféruješ? Môžu za to rodičia
11.09.2022   0
Nie je žiadnym tajomstvom, že deti vo všetkom kopírujú svojich rodičov a inak to nie je ani v prípade ich motoristických návykov.