„Pomôž mi, aby, som to dokázal sám.“ – pedagogika Marie Montessorri.

Mgr. Katarína Hrabětová 7
Geometria

Každý z nás sa zamýšľa, komu zverí svoje dieťa, keď nastupuje po materskej dovolenke do práce. Každý hľadá to najlepšie zariadenie podľa hodnôt, ktoré sú pre neho tie podstatné. Pre niekoho je dôležité mať predškolské zariadenie v blízkosti práce či bydliska, iní chcú mať materskú školu v peknom prostredí, iní pozerajú na počet a rozmanitosť aktivít (krúžkov) ktoré škôlka ponúka. Niektorým stačí usmievajúca sa pani učiteľka, celková atmosféra zariadenia a 1000 iných ďalších dôvodov. Je to veľmi závažné rozhodnutie, nakoľko zrazu bude dieťa ovplyvňovať niekto iný. Vaše dieťa bude naňho pozerať ako na vzor, bude preberať jeho správanie a postoje. Z nášho pohľadu je dôležité, aby ľudia v danom zariadení pozerali na dieťa ako na partnera, správali sa láskyplne, rešpektovali jeho osobnosť, a tým aj jeho danosti a rýchlosť vývinu. Rada by som Vám predstavila pedagogický systém v ktorom sme to všetko našli, i keď podotýkam, že stále je to o ľuďoch, v tomto prípade pedagogických pracovníkoch , akým štýlom pracujú, nech je to akákoľvek koncepcia.

Pedagogika Marie Montessori vychádza z potrieb a prirodzeného vývinu dieťaťa a existuje už viac ako 80 rokov. Stále je však rovnako aktuálna ako v počiatkoch. Montessori pedagogika znamená akceptovať osobnosť dieťaťa, jednať s ním s rešpektom, sprevádzať dieťa s láskou

na ceste jeho vývinu a byť vždy pripravený mu pomôcť. Na základe týchto predpokladov je možné deťom vytvoriť „pripravené prostredie“, v ktorom môžu byť aktívni na základe svojich potrieb, schopností a záujmov – čo je predpoklad pre aktívne učenie a vývin.

 

 

„Musíme dieťa viesť tak, že mu dáme slobodu.“, hovorila Maria Montesssori, a myslela tým priestor pre dieťa, v ktorom je mu umožnené byť zodpovedný za svoje správanie a rozvíjať jeho zdravé sebavedomie. Táto sloboda nie je žiadna bezhraničná voľnosť, ale sloboda v rámci platných pravidiel, ktoré umožňujú sociálne spolužitie . Sloboda v zmysle samostatného a zodpovedného jednania a jasných dôsledkov prekročenia týchto pravidiel bez útoku a ponižovania osobnosti dieťaťa z pozície autority. Ponuky „pripraveného prostredia“ sa orientujú na potreby a záujmy detí. Na základe presných pozorovaní dieťaťa sa dajú rozpoznať tzv. senzitívne fázy u každého dieťaťa – obdobie kedy deti obzvlášť citlivo a intenzívne vnímajú istú oblasť, kedy po jej naplnení sa dieťa posúva o ďalší vývinový krok. Napr. Dieťa má výrazný záujem o písmenká, pokiaľ mu túto potrebu naplníme v tom čase, je schopné naučiť sa ich písať či čítať oveľa jednoduchšie a prirodzenejšie, ako keď na to príde čas podľa školského plánu či osnov.

Pripravené prostredie okrem konkrétnych hier a pomôcok znamená aj pripravenosť a umenie dospelých dieťaťu na jednej strane pomôcť, tam kde našu pomoc potrebuje, ale na druhej strane mu nepomáhať predčasne alebo príliš, a to tak, že ho pripraví o samotný proces učenia a o radosť, že to dokázal. Dokázať sa stiahnuť, aby dieťa mohlo samostatne pracovať, ale „nenechať ho v štichu“ keď potrebuje posunúť ďalej.

Maria Montessori vyvinula rôzne pomôcky pre všetky oblasti učenia. Na jej princípoch sa dajú vlastnoručne vyrobiť aj ďaľšie pomôcky , či prispôsobiť pomôcky , ktoré sa dajú bežne kúpiť. Podstatou je, aby boli do detailu premyslené, a obsahovali aj kontrolu chyby (napr. ak dieťa priraďuje páry na základe rovnakého zvuku – na spodnej strane pomôcky má farebné bodky , t.j. ak nájde pár môže si skontrolovať podľa farieb či ich správne priradil. Tak nie je závislý od rozhodnutia, či potvrdenia správnosti úlohy od dospelého)

 

 

V pedagogike Marie Montessori existuje 5 oblastí výchovy a vzdelávania:

Cvičenia praktického života pomáhajú dieťaťu byť krok za krokom nezávislejší pri bežných činnostiach, starostlivosti o seba a svoje okolie. Rovnako si cvičí jemnú motoriku a koordináciu ruka-oko. Zároveň mu dávajú schopnosť pomôcť mladším deťom , či tým, ktorí danú vec ešte nedokážu. Patrí sem napr. presypávanie rôznych materiálov, prelievanie, otváranie a zatváranie rôznych uzáverov, zapínanie a rozopínanie, rôzne vodné aktivity a aktivity potrebné pre každodenný život.

 

 

Zmyslová výchova pomáha dieťaťu pri zjemňovaní jeho zmyslov, pri rozoznávaní jeho pohľadu na realitu a vytvoriť systém vnútorných štruktúr – veci ktoré dieťa zmyslovo prežíva si zadelí do jasných štruktúr, tak že nové poznatky už môžu byť spracované a zaradené podľa vytvorených štruktúr. Táto oblasť predstavuje zmaterializovanie pojmov farba, veľkosť, dĺžka, šírka, jemnosť, drsnosť, teplo, chlad, váha a ďalšie rôzne modality zo všetkých zmyslových orgánov.

 

 

Matematika a jazyk – dieťa si prostredníctvom zmyslov – hmatom sluchom, zrakom a pohybu osvojuje a spoznáva matematiku a geometriu, hovorený a písaný jazyk.

 

 

Kozmická výchova – umožňuje deťom spoznávať, objavovať, experimentovať a získavať poznatky z oblasti prírodných vied.

 

 

V láskyplnej a uvoľnenej atmosfére si deti vytvárajú dôveru k ostatným deťom a k dospelým rovnako si vytvárajú dôveru vo svoje vlastné schopnosti, Cieľ tejto pedagogiky je podporiť vývin samostatnej, rozhodnutiaschopnej, radostnej, zodpovednej osobnosti citlivej voči potrebám iným a vedomej si svojich schopností.

 

 

Všetky uvedené princípy sa snažíme v rámci nášho zariadenia realizovaným OZ Hipoškôlka ,aj vďaka projektu Hodina deťom, realizovať s integrovanou skupinou detí. Radi vám v prípade záujmu poskytneme viac informácií o možných alternatívach vo výchove a vzdelávanní detí i detí s postihnutím.

 

 

Mgr. Katarína Hrabětová

OZ Hipoškôlka

Kontakt:

e-mail: hiposkolka@atlas.sk

tel: 0904 392 841

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Chcela bysom sa spýtať, v ktorých mestách fungujú škôlky postavene na pedagogike M. Montessorri.

  2. V KE je viac takýchto školičiek: Park Angelinum, na Hrnčiarskej ul.- to sú štátne škôlky, Drocárov park – to je súkromná škôlka.

  3. Dobry den,

    Nikdy som nebo zastanca nejakych ,,nalinkovanych torii,,, alebo odborne zarucenych torii ohladom vychovy dieteta.

    Nedalo mi, aby som nezareagoval na vase clanky, ktejto ale aj ostnanym temam. Premietol som si ako s manzelkou spolu vychovavame nasho skoro 3.5 rocneho syna a musim uznat, ze nas sposob vychovy sa velmi zhoduje s Vasimi postojmi. Dalej musim uznat, ze sa stotoznujem s Vasimi nazormi ohladom vychovy deti. Najviac ma vsak tesi, ze sposob vychovy, ktorym vychovavame nasho syna je podla nas spravny a zhoduje sa s vasimi postojmi.

    Celkom na zaver Vam chcem popisat spravanie nasho syna, ktory sa snazi skoro vsetko robit sam, az nam to niekedy prekaza. Vobec nam to navadi v tom smere, sa snazi byt uz teraz samostatny, mam na mysli napr. pri obliekani rano do skolky dost dlho mu to trva, ked mu chcem pomocz nepaci sa mu to, az nakoniec, ked si nevie poradit tak dovoli aby som mu pomohol. Nemyslite si zase, ze tieto situacie su kazdy den.

    Dakujem

  4. Chcela by som sa opýtať,či v Žilinskom kraji fungujú škôlky postavené na

    pedagog.základoch M.Montessori,popríp.ich adresy.Ďakujem.

Pridaj komentár