Nerozprávaj sa s neznámymi!

Andrea Biela 0

Kto z vás nedostal takéto ponaučenie od svojich rodičov lebo nevydal toto usmernenie svojim deťom, keď ich vypúšťal spopod svojich ochranných krídel?

Nehovor s neznámymi – naozaj?

Toto pravidlo po dlhé roky dodržiavalo mnoho rodičov – a učilo ho svoje deti. Ale kto pomôže deťom, ak sa niekde stratia? Nie náhodou práve tí neznámi ľudia, ktorých by oslovili a požiadali o pomoc? Čiže, nemali by sme deti skôr naučiť, kedy je vhodné s neznámymi prehovoriť a kedy nie?

Keď ste s deťmi vonku, je vhodné nechať ich, aby napr. pozdravili neznámych ľudí a prehodili s nimi pár slov. Vy vtedy môžete situáciu kontrolovať a v prípade potreby zakročiť. Ale ak je dieťa niekde samé a dostane sa do kontaktu s neznámym človekom, to je iný príbeh.

Ako pomôcť deťom zorientovať sa v komunikácii s neznámymi

Niekedy je to ťažké, deti nie vždy rozumejú našej logike, prečo sa obávame toho zvláštne vyzerajúceho pána a prečo nie nejakého iného …. Možno vám pomôžu tieto odporúčania.

Vyberajte vhodné slová

Odborníci upozorňujú, že by sme nemali používať výraz „neznámi“, „cudzinec“. Skôr rodičov smerujú k používaniu takých označení ako napr. „zvláštni ľudia“.

Neznámi, ktorých sa všetci tak bojíme, nevyzerajú strašidelne. Obvykle sú milí a priateľskí, môžu mať so sebou zvieratko alebo ponúkajú hračky či sladkosti. Ako obvykle reagujú deti zdokumentoval Joey Salads:

  Hrajte s deťmi rolové hry a stanovte pravidlá

Aby ste nadobudli väčšiu istotu, ako by asi reagovalo vaše dieťa, hrajte sa s ním podobné hry: „Čo by si urobil, keby ti dospelý ponúkal sladkosti?“ alebo „Čo by si urobil, keby od teba nejaký dospelý človek chcel, aby si mu pomohol nájsť stratené šteniatko?“

Sledujte, aké sú odpovede dieťaťa a prípadne ponúknite vysvetlenie alebo smerujte dieťa k žiadanej reakcii: „Tak ako nie je vhodné hladkať psa, ktorého nepoznáš, tak isto nie je vhodné hovoriť s ľuďmi, ktorých nepoznáš, pokiaľ mama alebo otec nie sú nablízku.“

Ak dieťa neberie argumenty, prečo by si nemalo vziať ponúkané sladkosti alebo by nemalo ísť hľadať stratené šteňa, odpustite si vety typu: „Niekto by ťa mohol ukradnúť.“ Namiesto toho radšej zvoľte vetu: „Väčšina ľudí je OK, sú dobrí, predsa však existujú ľudia, ktorí nemajú dobré úmysly a deti s nimi nie sú v bezpečí.“

Naučte deti, že ak k nim príde nejaký neznámy človek, ponúk niečo alebo chce nejakú pomoc, mali by povedať NIE a opustiť toto miesto, prípadne hneď vyhľadať nejaké dospelého človeka, ktorého poznajú – suseda, učiteľa.

Veľa detí posudzuje ľudí podľa vzhľadu. Naučte deti, aby si o ľuďoch vytárali obraz nie poľa toho,a ko vyzerajú, ale podľa toho, čo robia.

 Čo ak vaše dieťa potrebuje osloviť neznámeho s prosbou o pomoc?

Naučte deti, aby sa v takejto situácii najprv pokúsili nájsť niekoho v uniforme – policajta, ochrankára, zamestnanca obchodu …Ak takého človeka nenájdu, potom nech skúsia osloviť niekoho s deťmi. Pritom nech veria svojim inštinktom – ak z niekoho nemajú dobrý pocit, nech k nemu nejdú a pokúsia sa nájsť niekoho iného.

 Učte deti veriť ich vlastnej intuícii

Podobne ako my dospelí, aj deti by sa mali naučiť počúvať svoje telo a jeho signály. Ak pri nejakej osobe cítia napätie, najmä v okolí žalúdka, mali by tento signál rešpektovať – a odísť od tejto osoby.

Nemôžeme naše deti neustále chrániť, ale môžeme ich naučiť niečo o vhodnom správaní a čo robiť, ak niekto prestupuje ich hranice.

Spracované s použitím: kidshealth.org, parents.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...
Author image

Andrea Biela

články autora...

Pridaj komentár