ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
streda 22.11.2017 | meniny má Cecília  
VychovávameVychovávame deti

Nedržme naše deti v informačnej klietke

 Mária Kopčíková   04.10.2015   0

Utečenecká kríza, imigranti, migranti, kvóty ... často skloňované slová posledných týždňov. Téma, ktoré polarizuje názory, ľudí, prevetráva vzťahy. Nás ako rodičov, ktorí máme ešte pomerne malé deti, zaujíma, ako s nimi hovoriť o týchto témach. Niekedy nevieme zabezpečiť, aby si nevypočuli rozhovor iných ľudí na ihrisku, aby tému nevytiahol pedagóg v škole, aby nezachytili nejaké info zo správ ...

Zdroj: istockphoto.com

 

Ako teda s deťmi hovoriť o týchto náročných témach? Aj na to sme sa spýtali Barbory Kuchárovej, psychologičky s dlhoročnými skúsenosťami, aj s prácou s utečencami v rámci projektov Slovenskej humanitnej rady.

Deti chtiac či nechtiac vnímajú okolo seba správy, či rodinné rozhovory o migrantoch, utečencoch. Rodičia sa často pýtajú, ako deťom vlastne vysvetliť, čo je to vojna a prečo vlastne je/objaví sa. Máš nejaké odporúčanie?

 Vo všeobecnosti európske či americké deti držíme v „zlatej“ informačnej klietke, nehovoríme s nimi o veciach, ktoré patria k ľudstvu samotnému. To ja osobne nepovažujem za dobrú výbavu do života. Samozrejme, druhým extrémom je zdieľanie katastrofických scenárov s deťmi, čo je tiež pre ne nevhodné. Najlepšie sa deti učia cez dejinné súvislosti, ktoré sa deťom dajú prezentovať už ako rozprávky z histórie ľudstva. A tiež sa dobre učia cez jednoduché každodenné príbehy agresivity, ktorá vzniká vo vzťahoch rovnako, ako v spoločnosti.

Deťom treba hovoriť o histórii sťahovania národov, vlastne i my sme sem prišli. A vlastne rovnako vojny sprevádzajú ľudstvo od nepamäti a sú vlastne aktom nezvládnutých konflikov, nekomunikácie, ktorá sa následne rieši tým najhorším spôsobom. Za vojnami stoja boje mocných z dôvodov ekonomických, strategických, či možnosti získať nerastné bohatstvo, či určité strategický priestor, napr. prístup k moru. 

Ako sa s deťmi rozprávať o záberoch v televízii, kde je na jednej strane vidieť násilie, aj migrantov (môžu sa cítiť ohrození) a na druhej strane vidia aj naozaj zúfalých ľudí, idúcich dlhé dni s minimom vecí, celé rodiny. Čiže ako lavírovať medzi pocitom ohrozenia a súcitu, keď aj my dospelí v tom nemáme často krát úplne jasno

Barbora Kuchárová, zdroj: DA BK

Na začiatku stojí skôr otázka, či deti majú pozerať správy, ktoré len ťažko zvládajú dospelí a či ich majú pozerať samé bez dospelého. Ak už deti pozerajú správy tohto typu s nami, mali by sme im pomôcť zvládnuť spracovať ich obsah hneď pri ich sledovaní. Témou je i vierohodnosť médií, či ich baženie po senzáciách. Pravdou je, že o téme migrácie a súčasného stavu vieme pramálo. V skutočnosti na Slovensku v tomto momente utečenci nie sú problémom a neprekročili hranice. Ohrozenie či súcit sú témou každodennej reality.

V každej školskej triede sú aj „darebáci“, ktorí robia neporiadok a je nefér posudzovať podľa nich celú triedu. Často na to v škole ako rodičia apelujeme a zároveň my sami nemáme problém robiť obdobné generalizované posudzovanie ohľadom nejakého národa či náboženstva. Vhodné je s deťmi hovoriť o slovenskej tradícii migrácie, keď naši predkovia odchádzali do Ameriky počas hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

Ako možno deťom približovať život s utečencami - taký ten praktický, že sa možno nejakí objavia ako susedia, že možno v škôlke či škole budú mať spolužiaka "takého iného"?

Príbeh akceptácie inakosti deti žijú celý život, bez toho, či to vnímame alebo nie. Už odmalička vnímajú a vidia iných ľudí. Či s mini hovoríme o vysokých, nízkych, chudých, tučných či cudzincoch, v tom nevidím veľký rozdiel, veď rozdiely sú už medzi regiónmi Slovenska. Dnes žijú vedľa seba deti s rodičmi z východného Slovenska a Záhoria a Horehronia úplne bežne.

Zdroj: isifa.com

 

Deti v tomto majú v podstate menší problém ako my a preto oni kopírujú a preberajú len naše obavy či predsudky. Tie mnohokrát stoja za následnou šikanou v školskom prostredí či inde.

Je možné s dieťaťom otvoriť otázku, či by ono samo bolo ochotné sa podeliť o niektoré svoje veci (topánky, oblečenie, deka) s utečencami a sami ísť na zberné miesto odovzdať humanitárnu pomoc?

To nie len možné je, je to priam vynikajúce a dnešná situácia nám pomáha urobiť deťom rýchlokurz empatie, spoluúčasti a spoluzodpovednosti za veci verejné, spoločenské. Ak sa to deti naučia vnímať a byť v týchto veciach aktívne, sme o krok bližšie k výchove slušného človeka.  

Ako najlepšie reagovať na otázky, či obavy detí, s ktorými môžu prísť napr. po vypočutí si rozhovoru cudzích ľudí na ihrisku. Téma imigrantov akosi delí ľudí, názory sú nejednoznačné. A hoci možno my sami nemáme svoj postoj ujasnený a zároveň nechceme naše deti strašiť - ako ich v tom čo najlepšie zorientovať?

To je pre mňa všeobecnejšia téma, a to, ako spracovávať mimovoľne vypočuté rozhovory na verejnosti k akejkoľvek téme. Tu by som deti zreálňovala, že nevieme, prečo sa tí ľudia rozprávali takto, že sme tam neboli od začiatku, že ich nepoznáme a že nepoznáme ich motívy a postoje. Napríklad tá teta na ihrisku môže byť smutná alebo jej možno niekedy dávno  niekto ublížil a teraz sa bojí všetkého a všetkých.

Čo robiť, ak dieťa príde vystresované zo školy z prednášky učiteľa, ako nám migranti ukradnú našu zem? Ako mu taktne vysvetliť, že názor môže byt aj iný a pritom nezhodiť učiteľa?

Toto je komplexnejšia situácia, na jednej strane je učiteľ pre deti omnoho vážnejšia autorita a jednak, ako profesionál v tejto situácii porušuje zákonné a etické ustanovenia. Učiteľ by na pôde školy dôsledne nemal prezentovať svoje politické, náboženské či sexuálne postoje a preto je otázkou, či by nemalo byť o tejto skutočnosti informované vedenie školy.

Zdroj: istockphoto.com

 

A na druhej strane treba dieťaťu citlivo vysvetliť, že pán učiteľ je napríklad výborný v matematike, ale nie je zároveň politológ, že my ľudia to máme tak, že každý sa vyzná v niečom inom.

Hovoriť s deťmi o význame stráženia hraníc? Napr. niektoré deti sa boja, že imigranti budú behať po krajine a budú robiť teroristické útoky.

Téma bezpečnosti je pre deti veľmi dôležitá a treba s ňou o tom s nimi hovoriť a dokonca je to vhodné v mnohých iných situáciách, napríklad  v téme kriminality. Krajina, štát je ako náš byt, má steny, dvere, okná a tie zatvárame a zamykáme, keď nám niečo hrozí.

V našom byte je tiež niekto, kto dáva pozor (otec alebo mama napr.) a tak je to i so štátom, máme tu ľudí, ktorý nás chránia (policajti, vojaci).

Ďakujeme za rozhovor!

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.3 z 5. Celkom 6 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 

Najčítanejšie

Recept týždňa

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Koľko je ideálne pribrať v tehotenstve?
22.11.2017   0
Prírastok na váhe viac ako 20 kilogramov, môže nepriaznivo vplývať na zdravotný stav tehotnej ženy a spôsobiť zdravotné problémy, ako napríklad tehotenskú cukrovku, zvýšený krvný tlak a iné problémy.
Aké sú riziká pitia alkoholu v tehotenstve?
18.11.2017   0
Kým u niektorej budúcej mamičky sa pitie alkoholu na bábätku vôbec neprejaví, u ďalšej mamičky môžu už aj dva poháre vína či piva zanechať trvalé poškodenia.
Čo doniesť mamine do pôrodnice?
15.11.2017   6
Prvé dni po pôrode každá mamina prežíva inak, môže byť pre ňu už cesta k návštevám vyčerpávajúca. Naopak, sú maminy, ktoré sa vyslovene nudia, alebo je im smutno. Najjednoduchšie je priamo sa spýtať, či prijímajú návštevy. Čo na návštevu do pôrodnice môžete spokojne priniesť?
babetko
Malým deťom treba spievať
22.11.2017   0
V dávnych dobách, kedy boli ľudia ohrozovaní predátormi a kedy hrozilo, že plač dieťaťa by mohol nejakého predátora prilákať, mama začala spievať, aby dieťa upokojila.
Pediater radí: Je správne pomáhať dieťatku učiť sa chodiť?
21.11.2017   0
Začína vaše dieťatko chodiť a premýšľate, či je vhodné mupri tom pomáhať? Pozrite sa, čo radí rodičom uznávaná pediatrička MUDr. Elena Prokopová.
Ako dieťa naučiť, aby reagovalo na „nesmieš“
20.11.2017   0
Je síce ešte malé, no už vám rozumie, prečo to nemôže. Bez kriku, karhania a buchnutia po prstoch alebo po zadočku.
detské choroby
Astma
21.11.2017   3
Astma postihuje 10% detí. Aké sú príčiny tejto choroby? Ako sa prejavuje? Ako ju liečiť? Dá sa astme predchádzať?
LIPIKAR SOS STAROSTLIVOSŤ AP+ - aby atopikov nesvrbela koža
20.11.2017   0
Okamžite uľaví od pocitu svrbenia. Znižuje počet vzplanutí ekzému. Vyživuje a pomáha znovu obnoviť ochrannú bariéru pokožky. Aplikácia nahrádza reflex „poškrabania sa“ a vďaka tomu sa znižuje zhoršovanie ekzému rozškrabaním. Navyše nie je potrebné dotýkať sa pokožky rukami.
7 signálov, že vaše dieťa môže byť depresívne
17.11.2017   0
Depresia je seriózne ochorenie. Nemusí sa jednať vždy o hlbokú depresiu, ale je dobré, ak sa s dieťaťom pracuje. Podľa stupňa závažnosti je možné ho zvládnuť aj len s pomocou psychoterapie.
zvery
Vnútorné pazity u psov a mačiek
17.11.2017   0
Prevencia proti parazitom je veľmi dôležitá tak pre zdravie Vášho zvieratka ako aj Vaše vlastné. Parazity vedia infikovať rovnako bytové zvieratá i žijúce prevažne vo vonkajšom prostredí, a to v ktoromkoľvek ročnom období.
Agapornis, začíname s chovom.
15.11.2017   4
Ak túžite mať doma druh papagája, ktorý je menší a jeho inteligencia sa dokáže vyšplhať mimoriadne vysoko, je voľba celkom jasná. Volá sa Agapornis.
Ako vybrať šteňa
11.11.2017   0
Športovo založení ľudia by si mali vybrať aktívne plemeno. Ak dávate prednosť domácej pohode, treba si zaobstarať kľudného psíka, inak by sa mohlo stať, že v dôsledku nevybitej energie a temperamentu by mohol v domácnosti napáchať škody.