V dnešnej dobe silného hlasu influencerov, youtuberov a médií majú deti od útleho veku veľa fiktívnych hrdinov a vzorov, ktoré chcú nasledovať. Môže sa stať, že preberajú názory a postoje druhých osôb bez uváženia a racionálneho vyhodnotenia situácie.
Ako môžeme prispieť k tomu, aby v budúcnosti deti robili správne a autonómne rozhodnutia, neverili hoaxom a nenechali za seba rozhodovať druhých?
Základy budúceho kritického myslenia detí a budovania ich vlastných názorov sa začínajú kreovať už v predškolskom období. Už pri logických hrách deti využívajú dôležité kognitívne procesy, ktoré sú potrebné pre úspešné riešenie problémov a rozhodovanie sa v rôznych oblastiach života, vrátane školského prostredia a pracovnej sféry.
Reč je najmä o syntéze a analýze. Je nesmierne dôležité, aby sa deti naučili tieto zručnosti už v predškolskom veku, aby si mohli rozvíjať svoje kognitívne schopnosti a lepšie sa pripravili na budúce úlohy a výzvy.
Syntéza sa týka schopnosti kombinovať rôzne prvky alebo časti do jedného celku a pomáha vytvárať nové riešenia problémov alebo nové výsledky nášho úsilia. Tento proces je dôležitý pre tvorbu nových koncepcií a nápadov a môže byť užitočný v rôznych oblastiach života, ako sú umenie, dizajn či technológie.
Analýza je schopnosť rozložiť celok na menšie časti a porozumieť ich vzťahom a funkciám. Tento proces je dôležitý pre rozvoj kritického myslenia, ktoré je zodpovedné za to, že sme schopní analyzovať a hodnotiť rôzne informácie, s ktorými sa v živote stretneme. Vďaka správne rozvinutému analytickému mysleniu vedia už aj deti robiť rozhodnutia postavené na zrelej úvahe rozličných detailov a aspektov.
Obe tieto schopnosti teda priamo súvisia s tým, ako veľmi sa deti nechajú ovplyvniť názormi iných osôb alebo ako uveria informáciám, ktoré sa dočítajú alebo si vypočujú na sociálnych sieťach.
„Edukačné hry sú skvelým spôsobom, ako pomôcť deťom rozvíjať tieto zručnosti. V predškolskom období sa môžu hry orientovať na jednoduché úlohy, ako sú triedenie, kategorizácia, skladanie puzzle, vytváranie vzorov a podobne, aby sa deti naučili základné zručnosti v analýze a syntéze“, hovorí Zuzana Bátorová, odborníčka na edukačné hry, Zvedavé deti.
Pri hraní edukačných hier by sa mal klásť dôraz na zábavu a interakciu s deťmi, aby sa podporil ich záujem a motivácia. Z. Bátorová dodáva radu: „Dôležité je, aby boli hry prispôsobené veku a schopnostiam detí, aby sa cítili sebavedomo a úspešne“.
Vývoj myslenia u predškolských detí zahŕňa postupné zdokonaľovanie analýzy a syntézy. V tomto období sa deti učia rozpoznávať vzorce, triediť objekty a získavať základné zručnosti v matematike a čítaní. Existuje mnoho detských hier, ktoré môžu pomôcť pri rozvoji syntetického a analytického myslenia u detí.
Aké hry sú vhodné?
Hry s puzzle, ako sú napríklad skladačky, sú vynikajúcim spôsobom, ako podporiť syntetické myslenie. Deti musia identifikovať menšie časti obrazu a poskladať ich do jedného celku.
Stavebnice a bloky sú ďalšou skvelou možnosťou, ako podporiť syntetické myslenie. Deti musia využívať jednotlivé časti stavebníc a správne ich skladať do jedného celku.
Deti sa učia vytvárať a pozorovať vzory detailným sledovaním farieb, tvarov a veľkostí.
Tieto hry pomáhajú deťom naučiť sa triediť objekty na základe spoločných vlastností a kategorizovať ich do skupín.
Logické hry, ako sú napríklad hry s riešením hádaniek, môžu pomôcť pri rozvoji analytického myslenia. Deti rozvíjajú schopnosť riešiť problémy a zároveň logicky uvažovať.
Hry, pri ktorých deti využívajú vizuálnu pamäť, ako sú napríklad pexeso, sú ďalšou skvelou možnosťou, ako podporiť analytické myslenie. Deti si musia zapamätať pozície kariet a následne ich nájsť.
Tieto hry využívajú základy počítania a predstavujú skvelý spôsob, ako pomôcť deťom rozvíjať analytické myslenie a základné počtové zručnosti.
Medzi hry, počas ktorých deti rozvíjajú reč, patrí napríklad dopĺňanie viet alebo hry s asociáciami, okrem analytického myslenia rozvíjajú aj slovnú zásobu.
Pre všetky spomenuté hry je dôležité držať sa odporúčania, aby boli prispôsobené veku a schopnostiam detí. Len tak sú deti motivované k spolupráci a hry sú účinné pri rozvoji ich syntetického a analytického myslenia.