Je súťaživosť pre deti dobrá alebo nie?

Klára Grafová 0

Toto je téma, ktorá v názoroch rozdeľuje odborníkov i rodičov detí už dlhé roky.

Niektorí argumentujú,že súťaživosť dodáva deťom odvahu v dnešnom, silne súťaživom svete. Iní zase tvrdia, že súťaživosť môže zničiť sebavedomie dieťaťa a viesť k jeho hnevu, či odporu.

Shutterstock

Akýkoľvek je váš osobný názor – „porota“ ešte stále nerozhodla. Ponúkame vám niekoľko názorov odborníkov, športových koučov i politikov na tému súťaživosti medzi deťmi.

Súťaživosť je zlá

Alfie Kohn, autor knihy No Contest: The Case Against Competition

„Veľa z nás vyrástlo v presvedčení, že bez súťaživosti budeme tuční, leniví a priemerní. A ja som si myslela, že súťaživosť môže byť zdravá, ak si udržíme nadhľad. Ale taká vec, ako „zdravá súťaživosť“ neexistuje.

V súťaživom svete dieťa dostáva signál, že nestačí byť dobrý. Musí triumfovať nad ostatnými. Čím viac dieťa súťaží, tým viac potrebuje súťažiť, aby sa cítilo dobre. Ale vyhrávanie netvorí charakter. Ak jedno dieťa vyhrá, iné prehrá. Súťaživosť vedie deti k tomu, aby uznávali víťazov a opúšťali porazených.

Na druhej strane spolupráca vedie deti k lepšej komunikácii, k tomu aby si navzájom verili a aby sa učili akceptovať tých, čo sú iní.“

Elizabeth Morley, riaditeľka Child Study Laboratory School, Toronto, Kanada

„V živote je pre deti veľa príležitostí, kedy môžu prežívať sklamanie a učiť sa, ako ho zvládnuť. Nepotrebujú k tomu ešte súťažiť.“

Shutterstock

Franklin D. Roosevelt

„Súťaživosť sa ukázala ako nápomocná, do určitého bodu. Ale spolupráca, o ktorú sa musíme dnes usilovať, začína tam, kde súťaživosť končí.“

Súťaživosť je dobrá

Jennifer Veale, zakladateľka a riaditeľka TrueCompetition.org

„Zdravá súťaživosť inšpiruje deti k ich najlepším výkonom – nielenk dosť dobrým výkonom. Keď študenti súťažia, bývajú viac zvedaví, skúmaví a učia sa pracovať s inými.

Obvykle urobia viac, ako je požadované. Táto schopnosť pripravuje deti na budúce situácie všetkých druhov. Či už sa uchádza o miesto na vysokej škole alebo hľadá liek proti rakovine, schopnosť súťažiť ho môže zvýhodniť.“

Shutterstock

John Tauer, profesor psychológie, University of St Thomas, Minnesota

„Súťaživosť môže byť zdravá, ak ponúka dieťaťu spätnú väzbu o jeho výkone a zlepšovaní sa, pokiaľ víťazstvo nie je primárnym cieľom a keď sa deti naučia niečo o sebe v situáciách, ktoré sú pre ne výzvou.

Za týchto okolností môže súťaž deťom poskytnúť neoceniteľné lekcie, ktoré sa v triede nenaučia.  neučia v triede. Týmto spôsobom – výhra  x  prehra –  sa deti učia, rastú a budú lepšie pripravení pre život, ktorý – tak ist ako súťaž – prináša výzvy, príležitosti vychádzať dobre s ostatnými a s protivníkmi zaobchádzať dôstojne a úctivo.“

Lyn Kendall, konzultantka pre prácu s nadanými deťmi britskej Mensy

„Súťaživosť je pre deti dobrá. Je úplne normálne posudzovať sa v porovnaní s ostatnými – z tohto hľadiska je súťaživosť zdravá.

V podporujúcom prostredí môže súťaživosť učiť deti akceptovať zlyhanie bez straty sebavedomia. Avšak súťaživosť sa stáva nezdravou, ak je dieťa nútené súťažiť, aby získalo určité postavenie alebo lásku v rodine.“

Shutterstock

Sir Digby Jones, bývalý britský mnister obchodu

„Náš národný záujem o „bezpečnosť na prvom mieste“ a prevládajúcu averzia voči riziku vytvára generáciu detí, ktoré sú zle pripraveníéna svet, ktorý si vyžaduje každodenné riskovanie.

Súťaž učí kritickému mysleniu, rozhodovaniu a riešeniu problémov. Bez týchto zručností nemôžu krajiny súťažiť vo svetovom hospodárstve. Ďalší americkí zástancovia súťaživosti tvrdia, že konkurencia zlepšuje učenie, fyzickú kondíciu a odrádza mladistvých od kriminality.“

David Cameron, bývalý britský premiér

„Musíme skončiť s názorom, že „každý potrebuje cenu“ a nechať deti, aby sa hrali aj súťaživé športy od nízkeho veku. To je aj dôvod, prečo národné kurikulum pre školy v UK zahŕňa požiadavku na základné školy, aby ponúkali súťažné športy.“ 

Možno vás bude k téme zaujímať:  Ako vydolovať z našich detí to najlepšie.

Rôzne názory na súťaživosť

Nemajú ich len odborníci, ale aj rodičia a pedagógovia. Zrejme najväčší problém je ustriehnuť, kedy je súťaž pre deti ešte zábavou a môže ich posúvať ďalej a kedy už sa z nej stáva niečo negatívne, čo deti  môže brzdiť v ich ďalšom rozvoji.

Toto už je veľká úloha všetkých, ktorí pracujú s deťmi. Nemusí zakaždým každé dieťa dostať cenu, ale raz za čas by malo byť ocenené každé dieťa, najmä v zmysle jeho vlastného zlepšovania.

Zdroj:  ineos.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Klára Grafová

články autora...

Pridaj komentár