VychovávameVychovávame deti

Ako vydolovať z našich detí to najlepšie

 Martina Donovalová   18.08.2022   3

Skôr ako sa budeme zaoberať otázkou „ako dolovať“, možno by sme sa mali zamyslieť nad tým, čo je to „to najlepšie“ v našich deťoch. Aký je ich potenciál, kto vlastne sú a čo od nich chceme?

foto: iStock

 

Drahokamami môžu byť rôzne schopnosti, ktorými sú ľudia obdarení a tie sa samozrejme veľmi rôznia. Niekto má talent na spev, iný vie rýchlo behať a iný zas má fantastickú matematickú predstavivosť. Talentov a daností má každé dieťa veľa a samozrejme v rôznych stupňoch a kombináciách.

Drahokamami takisto môžu byť schopnosti vlastné jedine ľudskej existencii, ako je schopnosť súcitu, lásky, odpustenia či schopnosť vytrvať, zachovať sa spravodlivo a čestne, brať ohľad na druhých.

Logicky potom vyplýva, že z detí vydolujeme tieto drahokamy, aby sa prejavili vo svete. Tieto drahokamy potom pomáhajú k naplnenému a spokojnému životu so sebou samým i s ostatnými ľuďmi na tejto planétke.

Potrebujeme súťažiť ? 

Presvedčením mnohých ľudí dnešnej doby, vrátane mnohých psychológov a pedagógov je, že ľudia a deti tiež potrebujú súťaživosť, aby zo seba vydali to najlepšie. Používa sa ako silný motivačný prvok.

Ale je to naozaj tak, keď sa na to pozrieme z hľadiska „drahokamov“? Dajú sa deti a ľudia vôbec nejako porovnávať v danostiach a v tom, ako si ich rozvíjajú? Je ľudstvo iba jedna masa skoro rovnakých ľudí, kde prežijú len najpriebojnejší a najagresívnejší jednotlivci? Aký vplyv má súťaživosť na ich vzájomné vzťahy a rozvoj ich ľudských hodnôt? Pestujeme súťaživosťou v deťoch i sebe „to najlepšie“?

 

Inými slovami: pomáha súťaživosť, aby sme sa naplno rozvinuli v intelektuálnej aj ľudskej rovine? Premýšľa a koná človek najlepšie pod tlakom konkurencie? 

Zvoľme si náročnejšiu cestu

Akú alternatívu však máme oproti súťaživosti? Je ňou vzájomná podpora, spolupráca, pomoc a povzbudzovanie od učiteľov, rodičov, ale aj medzi deťmi samotnými.

Tento spôsob práve rešpektuje a rozvíja vnútro človeka, jeho schopnosti a danosti. Je oveľa citlivejší na vnímavosť a vyžaduje si schopnosť hľadať a nachádzať „drahokamy“.

Je to oveľa náročnejšia cesta. Stojí oveľa viac pozitívnej energie, vyžaduje si oveľa viac tvorivosti, skúša trpezlivosť a dôveru všetkých zainteresovaných. Ale potom motivuje oveľa silnejšie a dlhodobo, lebo túžba po láske, porozumení a pravde je v každom človeku veľmi silno a hlboko zakorenená. Aj v deťoch.

 

Pre porovnanie uvádzam tabuľku, ktorá skúma niektoré postoje vyplývajúce z oboch prístupov. Samozrejme, že ich je oveľa viac a ich implikácie sú nespočetné.

 

Súťaživosť

Spolupráca & podpora

Nezáleží, či som podal svoj najlepší výkon, hlavne, aby som vyhral.

Dôležité je, aby som sa snažil urobiť to najlepšie, ako viem.

Nemám čas pomáhať ostatným, lebo musím byť najlepší.

Ak niekto potrebuje pomoc, rád pomôžem, baví ma robiť a skúmať veci spoločne.

Nechcem skúšať veci, ktoré neviem dobre, lebo nebudem najlepší, možno sa mi budú smiať.

Rád skúšam nové zaujímavé veci, ak nebudem vedieť, poprosím, aby mi pomohli.

Vyhýbam sa činnostiam, v ktorých nevynikám.

Snažím sa zlepšovať vo všetkom, čo robím.

Musím to urobiť, aby som im ukázal, že som super.

Robím to, lebo ma to baví.

Hľadám si iba kamarátov, ktorí sú horší vo veciach, ktoré sú pre mňa dôležité, aby som bol vždy lepší.

Kamarátiť sa môžem so všetkými, od každého sa môžem niečo naučiť.

Závidím tomu, kto je najlepší, som nespokojný, ak nevyhrám.

Mám rád sám seba, lebo mám „drahokamy“ a snažím sa a mám rád ostatných, lebo majú tiež „drahokamy“.

Ostatných nepotrebujem, chcem všetko dokázať sám.

Ostatní majú tiež dobré nápady.

Ostatní sú moji potenciálni nepriatelia, lebo môžu byť lepší.

Všetci môžu byť moji priatelia, sme rovnako dobrí.

Pri snahe o výhru niekedy potriem hodnoty, lebo výhra je pre mňa dôležitá (teda klamem alebo iným ubližujem, aby nevyhrali).

Hodnoty ako čestnosť, priateľstvo, láskavosť sú najdôležitejšie pre dobro všetkých.

Vyvyšujem sa nad ostatných tým, že v niečom vynikám.

Cítim sa rovnocenný s ostatnými, aj keď viem, že všetci sme veľmi rozdielni.

 

Čo je správne

Sama som presvedčená o správnosti toho druhého prístupu, ktorý si ctí individualitu a danosti dieťaťa. Premýšľam, aké postoje mali a majú ľudia, ktorí posúvali a posúvajú civilizáciu vpred. Snažil sa Einstein byť najlepším vedcom všetkých čias alebo miloval pravdu a bolo pre neho dôležité domyslieť svoje myšlienky čo najdokonalejšie?

Je to pre mňa nádherný pocit vidieť každý deň v škôlke deti, ktoré sa zlepšujú a učia sa mnoho nových vecí, snažia sa pochopiť svet okolo seba. Je to síce namáhavá, ale veľmi motivujúca a obohacujúca práca: hľadať v nich nielen danosti a dobré vlastnosti, ale aj skúmať, ako premýšľajú, čo ich baví, vnútorne motivuje k zlepšovaniu a pomáha im cítiť sa bezpečne.

Trpezlivosť a vytrvalosť mi dodáva viera, že „drahokamy“ má každé dieťa. Znamená to, že ich treba len nájsť a leštiť. Netreba sa vzdávať... a treba hľadať. 

 

Jednoduchá stratégia

Jeden priateľ mi raz rozprával príbeh o učiteľke, ktorá bola veľmi úspešná vo výučbe detí. Mala celkom jednoduchú stratégiu. Od prvého dňa sa snažila na každom dieťati nájsť aspoň jednu dobrú vlastnosť a tú podporiť, povzbudiť, vyzdvihnúť. Šlo jej to celkom fajn, u väčšiny detí celkom rýchlo našla niečo dobré a budovala na tom. Samozrejme, že časom si túto schopnosť aj vycibrila, tak to bolo o to ľahšie.

Jedného dňa však prišlo nové dieťa, ktoré bolo „hrozné“. Pôsobilo veľmi deštrukčne a negatívne, nevidela na ňom nič dobré. Prvý deň ubehol a nenašla nič. Druhý deň tiež a nič. Tretí deň začala prepadať panike a pochybovať, či toto dieťa vôbec niečo dobré má. A zrazu ho uvidela, ako si sadlo. Na stoličke sedelo veľmi vzpriamene a pekne. To bola tá chvíľa, keď to našla. Šla a povzbudila ho. Dieťa sa usmialo a v jeho tvári našla dôveru. A v tej chvíli sa začala aj jeho cesta zlepšovania sa.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.9 z 5. Celkom 17 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
Vladka napísané 22.09.2015 15:51

Ano. Mudro. Casto vlastne sama neviem co chcem od seba, nieto este od mojho syna

Soňa napísané 22.09.2015 11:27

Náš 4ročný syn je "prudko" nesúťaživý, raz na ihrisku ho tak "hecoval" jeden chalan: "ja vyleziem vyššie ako ty, ja sa šmýkam rýchlejšie ako ty, ..." Náš dobráčik naňho pozeral a len povedal:" no ano, ty si väčší ako ja, ja som ešte malý" a ďalej sa šmýkal len tak po svojom, ten chalan bol viditeľne prekvapený, takú odpoveď nečakal

Evča napísané 22.09.2015 11:23

V správnej miere jedno nevylučuje druhé. Ja sosobne veľmi rada súťažím a vyhrávam, ale určite niekomu neodmietnem pomoc, aby som si dokázala, že som lepšia ... to je somarina.

Práve spolupráca pomáha vychovať si konkurenciu na úrovni a to zas dodá chuť prekonať ju atd ... človek (skupina ľudí) sa navzájom motivujú k lepším výkonom a pritom môžu byť najlepší priatelia pod slnkom.

V každom prípade je dôležitá pozitívna POZITÍVNA motivácia.

 

Ako sa treba naučiť vychutnávať víťazstvo, tak sa treba naučiť znášať prehru, tak sa treba naučiť určiť si tie správne priority, aby sa človek nemusel hanbiť za to, akým spôsobom sa dostal na stupeň víťazov, aby si nemusel spytovať svedomie a zradu ľudskosti.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Z rodičovskej dovolenky znova na materskú (čo vybaviť)
27.09.2022   10
Musím niekomu oznámiť, že som znova tehotná? Ako je to s materským, keď idem druhýkrát na materskú dovolenku? Musím ukončiť rodičovský príspevok na staršie dieťa alebo môžem súčasne poberať obidve dávky, materské, aj rodičovský príspevok?
Prečo ženy utekajú rodiť za hranice?
23.09.2022   0
Záujem o pôrody mimo Slovenska rastie. Prečo sa ženy rozhodujú "utiecť" rodiť do zahraničia?
Bola som sebecká, lebo som sa rozhodla donosiť choré dieťa
20.09.2022   1
Som naivná, nezodpovedná, ale hlavne sebecká, lebo svoje dieťa vedome odsudzujem na život, ktorý nikdy nebude plnohodnotný.
babetko
Aktivity na rozvoj hrubej motoriky
27.09.2022   0
Deťom treba vysokú mieru pohybových aktivít. A treba ich aj správne motivovať. Čím častejšie dieťa dané aktivity robí, tým viac sa v nich zdokonaľuje. To sa týka aj hrubej motoriky.
Deti, ktorým rodičia čítali pred nástupom do škôlky, napredujú viac ako ich rovesníci
22.09.2022   0
Rozdiel v slovnej zásobe u týchto detí je v miliónoch slov, doslova priepastný!
detské choroby
Choroba rúk – nôh - úst. Počuli ste o nej?
27.09.2022   2
Prenáša sa napr. kvapôčkovou infekciou pri smrkaní či kýchaní, môže sa tiež šíriť nakazenou stolicou, a to najmä u malých detí, ktorým sa často menia plienky.
Aké choroby môžete u detí očakávať na jeseň?
18.09.2022   0
Nemyslime teraz na chvíľu len na pandémiu alebo COVID. Toto sa opakuje aj tak rok čo rok.
Synechia vulvy – zrastanie rodidiel u malých dievčat
16.09.2022   0
Synechia vulvae je stav, pri ktorom normálne vyvinuté rodidlá malých dievčatiek viacmenej zrastú. Dá sa mu predísť ľahko - dostatočnou hygienou.
auto
Bezpečnostný pás pre tehotné
23.09.2022   0
Tehotné ženy sú v dnešnej dobe pomerne aktívne, často sa presúvajú za prácou, či zábavou autom. Klasický bezpečnostný pás v aute s postupujúcim tehotenstvom môže byť nepohodlný a v istej fáze tehotenstva už aj nebezpečný.
Keby si mohla Mária Montessori vybrať, určite by jazdila na Megane E-TECH Electric
22.09.2022   0
Elektrický Megane je výchovné auto, z ktorého plynie morálne ponaučenie.
Zle šoféruješ? Môžu za to rodičia
11.09.2022   0
Nie je žiadnym tajomstvom, že deti vo všetkom kopírujú svojich rodičov a inak to nie je ani v prípade ich motoristických návykov.