Šťastné deti?!

Soňa Vinczeová 30

Dcéru som dávala do malej súkromnej školy a dúfala som, že mi bude môcť byť lepším partnerom ako jednoliaty štátny kolos. Bola som poznačená negatívnou skúsenosťou s konkrétnou štátnou školou, vedenia ktorej sa dotklo, že som poukázala na šikanovanie mojej staršej dcéry a ďalších žiakov zo strany učiteľky. Šesť rokov, až do ukončenia ZŠ, mi to potom neustále dávali najavo.

Unavená z boja za svoje práva a práva svojho dieťaťa som sa vrhla do náručia srdečných antropozofov

Bez toho, že by som to celé tie štyri roky čo i len tušila. „Jasné” poznanie prišlo až neskôr a jadro celého problému dnes vidím v neinformovanosti. Napriek tomu, že som novinárkou, som sa až doteraz k problematike waldorfskej školy (WŠ) v mé­diách písomne nevyjadrila, snažila som sa byť v úzadí.

Od roku 2005 sa, v súčinnosti s odborníkmi na pedagogiku a na „netradičné spoločenstvá”, podstatou WŠ zaoberám a snažím sa prísť na to, čo sa to v tej škole dialo. Dnes sa už cítim byť dostatočne „vzdelaná” a aj „vzdialená” (od osobnej zaujatosti) na to, aby som o tom napísala.

Ťažko si predstaviť, že by rodič nechcel, aby jeho deti boli šťastné. Mantra „šťastné deti” však vyznieva neprirodzene, ak je pričasto zdôrazňovaná, ako v prípade alternatívnych škôl. Aj WŠ stavila na tento lákavý imidž. Ďalšie sploštené klišé o „dnešnej uponáhľanej, pretechnizovanej a odľudštenej dobe“ je živnou pôdou pre „ideálne“ riešenia. Waldorfská pedagogika reprezentovaná v SR zatiaľ jedinou školou v Bratislave (a po Slovensku rozptýlenými triedami s jej aplikovanými prvkami, t. j. bunkami pripravenými prerásť v školu) bude ešte dva roky v experimentálnom overovaní. Propagátori tejto alternatívy (profesor Miron Zelina a jeho kolegovia) overujú, či sa natrvalo zaradí do ponuky škôl ako vyhovujúca. Rozhodnutie sa však dá vytušiť.

Bežný rodič nemá dôvod skúmať pozadie pedagogických postupov

uplatňovaných na školách. Napokon pedagogika je veda a či má prívlastok waldorfská, nie je preňho dôležité. WŠ sa prezentuje ako škola pre všetky deti, dokonca vyzdvihuje rôznorodosť (nevynímajúc rasu, sociálne postavenie, fyzické i mentálne handicapy). Po mediálnej kritike však niektorí jej predstavitelia pripúšťajú, že to tak nie je.

Ako všade na svete, prvé semienka nedôvery zasiali rodičia s osobnou skúsenosťou. Nestotožnili sa s filozofiou, na ktorej je škola postavená a o ktorej neboli vopred dostatočne informovaní. Netušili, aká je pre školu dôležitá. Dôležitejšia než vzdelanie.

Waldorfské školy, fungujúce vo svete takmer sto rokov, sa samy označujú aj ako slobodné či Steinerove. Ich zakladateľ, Rudolf Steiner, je predstaviteľom okultnej antropozofickej filozofie a WŠ sú podľa neho podstatnou súčasťou upevňovania celého hnutia. Rodičia, ktorí nie sú stotožnení s týmto pozadím, poukazujú na manipuláciu s deťmi i nimi samotnými. Nielen podľa nich, ale aj podľa odbornej kritiky (v zahraničí, ale už aj u nás) ide o degradáciu vzdelávania a WŠ patria k ideo­lo­gickým školám so skrytou náboženskou agendou.

Učiteľmi týchto škôl môžu byť len antropozofi,

ktorých úlohou je okrem vzdelávania detí aj zriaďovanie kultúrnych centier s vplyvom na okolie. Učitelia obsah antropozofie vo vyučovaní popierajú, no podľa Steinera je práve waldorfská pedagogika najefektívnejším prostriedkom na jej šírenie. Alarmujúce je, že učiteľov v pravom zmysle ani nemožno nazvať pedagógmi, pretože nepotrebujú klasické pedagogické vzdelanie. Dominantné je špeciálne niekoľkoročné waldorfské štúdium poskytované antropozofmi.

Z toho vyplýva, že primárnou úlohou WŠ nie je poskytovanie fundamentálneho vzdelania. S tým však rodič vyberajúci si školu pre svojho potomka neráta. Očakáva profesionalitu a odbornú zodpovednosť pracovníkov ministerstva a ich odborných poradcov, ktorí WŠ považujú za plnohodnotné vzdelávanie.

Predstavitelia WŠ sa voči klasickým školám vymedzujú veľmi ostro

Ich absolventov označujú za karikatúru vzdelaného človeka, školu za „mordovisko”, priestor skláňania chrbta či zapierania seba samého. Postupy týchto škôl vraj vytvárajú z detí stroje, učí sa na nich len zdanlivo a v mene memorovania uspávajú myslenie v ľahostajnosti. Naproti tomu v ich (nie práve najlacnejšej) ponuke možno nájsť individuálny prístup, podnecovanie kreativity a odbúravanie memorovania, ktoré je nahradené prirodzeným zorientovaním sa v oblasti. A toto všetko bez učebníc, internetu a vedecky podloženej odbornej literatúry.

V niektorých WŠ je bežným štandardom, že desaťročné deti nevedia čítať a tým sa prehliadajú vážne poruchy učenia. Absentuje klasické upevňovanie vedomostí – úlohy sú zadávané zriedkavo a nesankcionuje sa ich ne­urobenie. Neznámkuje sa, neodpovedá sa pred tabuľou, nepíšu sa písomky, slovné vysvedčenie nemá hodnotiacu formu, nie je možné prepadnúť, preto dosiahnutú úroveň vzdelania možno iba ťažko odhadnúť. Žiaci sa v škole cítia dobre a sú šťastní.

Podľa svedectva učiteľov z klasických škôl, do ktorých prešli deti po tom, čo boli 4 – 5 rokov indoktrinované nasledovníkmi R. Steinera, pracovali títo žiaci pod svoje schopnosti, mali problémy zaradiť sa do paralelných ročníkov, nezriedka ich museli opakovať. Napríklad aj pre zanedbanú „dys-” diagnózu.

Stretnutia kritikov a kompetentných končili spravidla prenesením zodpovednosti za výber školy na rodičov

O čo sa však má pri rozhodovaní oprieť rodič, ak nie o odborné stanovisko MŠ, ktoré tú školu „odobrilo”? Trúfalá bola vyhrážka školského inšpektora adresovaná rodičovi informujúcemu sa na záver inšpekcie: „Nepchajte do toho nos! O čo vám ide?

Príčina, pre ktorú sa WŠ dostávajú pod paľbu kritiky, tkvie v ich účelovej netransparentnosti. Tvrdošijnosť, s akou čelia vecným námietkam, nezriedka prechádza do emotívnych osobných útokov na ich kritikov. Argumentácia šťastnými deťmi a ich spokojnými rodičmi nestačí. Úlohou školy je vzdelávať, zároveň ponúknuť príjemné prostredie s kvalifikovanými učiteľmi. A s učivom neodporujúcim napríklad fyzikálnym zákonom.

foto: Vladimír Burjan

   Článok uverejňujeme v spolupráci s

   Dobrou  školou.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (30 hlasov, priemerne: 3,70 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Zaujímavý článok. Ak sa deje zlo, a zvlášť v skrytosti, a ak sa týka detí, treba o tom hovoriť, hovoriť, hovoriť, lebo mnohí nemáme o tom pravdivé informácie a často žiadne vedomosti. Ďakujeme, p. Soňa

  2. Pani Sona, presne som z clanku nepochopila, co presne sa Vasmu dietatu na WS stalo.

    O antropozofiu sa zaujimam vyse 10 rokov a s tymto svetonazorom a sposobom zmyslania som nemala problem, skola je dostatocne otvorena, preto do nej casto chodievame a prave som zacala mat pocit, ze uz som videla dost na to, aby sme to mohli s manzelom posudit a vedome sa rozhodli pre zmenu.

    Prave zvazujem prestup dcery na tuto skolu po strastiplnych rokoch na statnej, kde sme zazili viacero neprijemnych skusenosti od sikanovania a ponizovania dietata ucitelmi az po nezvladnutie dyslexie, preto ma viac zaujima, co sa presne na vyucovani Vasej dcery dialo.

    dakujem.

  3. Váš komentár

    Písanie, ktoré sa začína „malým“ klamstvom, nedáva veľa šancí dôverovať jeho pokračovaniu. Stará známa aktivistka v ťažení na waldorfské školstvo sa pod novým priezviskom vyhlási za zrazuobjaveného oponenta tejto školy, čím vytvorí dojem nového „obetného baránka“ akejsi sekty, ktorú si v hlave vytvorila. Vraj po mnohoročnom spoznávaní podstaty tejto pedagogiky sa jej „rozsvietilo v hlave,“ o čom majú svedčiť staronové floskuly obvinení a „zistení“, ktoré tu už roky demagogicky opakuje. Na pomoc si berie ďalšie polopravdy, keď vytrhávaním tvrdení z pôvodného kontextu ich s novinárskou zručnosťou napasúva do svojich predstáv: moju osobnú skúsenosť so socialistickou školou svojho detstva z článku, ktorý som publikovala v časopise Dobrá škola, zovšeobecní na vraj waldorfské obvinenie, ktoré napáda všetky dnešné školy a citát z knihy renomovaného rakúskeho profesora Liessmanna o karikatúre vzdelania absolventov vysokého školstva šikovne napasuje do vyhlásení waldorfskej školy. Naozaj skvelá prezentácia zručností z repertoáru poklesnutej novinárčiny! A k tomu všetkému sa šikovne zaštíti renomé Burjanovej Dobrej školy! Čo tak nechať rodičov presvedčiť sa na vlastné oči? Waldorfská škola je stále otvorená verejnosti – stačí sa ohlásiť a prísť pozrieť. Xénia

    1. absolutne sa stotoznujem s Vasim prispevkom Xenia! ste trafila klinec po hlavicke a pomenovala tuto jej „hru“ spravnym menom!

  4. Nemam sice nic spolocne s touto skolou, ale clanok mi praveze pride dost „o nicom“, tiez som sa nedozvedela, v com tato skola dietatu „ublizila“, kde je vlastne problem.. Autorka by mohla konkretizovat. Nie kazda skola musi vyhovovat vsetkym. Takze poprosim autorku clanku, aby napisala nejake dovysvetlenie.

  5. Zlo sa deje, bohužiaľ (alebo chvalabohu?), len v hlave pani Vinczeovej…Teóriou o „bunkách“ Waldorfu pripravenými prerásť v školy si pani Vinczeová ničím nezadá s investigatívnymi novinármi skúmajúcimi Al-Káidu. Autorke článku odporúčam návštevu psychologickej (alebo lepšie psychiatrickej?) poradne. Možno to pomôže, aby prestala písať nezmysly.

  6. Dobrý deň,

    učím na waldorfskej škole 11 rokov a rada by som upozornila na nepravdivé informácie, ktoré použila bývalá mamička zo školy -p.Nováková-Vinczeová. Na našej škole nielenže žiaci odpovedajú pred tabuľou (a nielen pred ňou, ale pre pisateľku je zrejme tabuľa dôležitásmile, ale píšu aj písomné práce, čo sa dá ľahko zistiť, pretože ich archivujeme. Podobne by som sa vedela vyjadriť k viacerým ďalším skresleným informáciám, avšak pre objektívneho čitateľa – a pre krátkosť času – je snáď i toto dostatočné k vytvoreniu vyváženejšieho obrazu. S pozdravom, Dáša Czéreová.

  7. Ak ako novinárka píšete články takýmto spôsobom, tak svoju prácu flákate. Neviem aké je vaše vzdelanie ale vyššie publikovaný text nespĺňa po viacerých stránkach základné pravidlá novinárskeho príspevku. Nepodložené tvrdenia, osočovanie, neoverené informácie a k tomu všetkému zle zredigovaný text, často s výraznými chybami v syntaxe. A navyše skutočne nechápem, že čo sa vlastne tej vašej dcére stalo a čo zlé sa v tej škole „nič netušiacim“ rodičom a ich deťom deje.

    Osobne si myslím, že je skvelé, že majú rodičia na výber. Že tu jestvujú alternatívy k štátnemu školstvu. Tak, ako vnímam waldorfské školy v zahraničí (v Nemecku a Čechách), jej absolventi sú otvorení, samostatne mysliaci a tvorivo konajúci mladí ľudia. Netreba si o nich robiť žiadne obavy. Na Slovensku už tiež skončili prví absolventi. Treba sa pozrieť na ich výsledky a životný pocit. Podľa toho čo viem, tiež sú to spokojní, úspešní a dobre osobnostne ukotvení mladí ľudia.

     

    Ad. Silvia: A aké zlo to vlastne máte na mysli? Čo sa deje v skrytosti? Aj keď stále bude niekto omieľať tú istú lož, nestane sa pravdou. Takže hovoriť, hovoriť, hovoriť v tomto prípade podľa mňa nepomôže. zwinker

    1. Milá Lea, ešte ste nepočuli, že 100krát opakovaná lož sa stáva pre mnohých pavdou (samozrejme česť výnimkám)? Stačí sa okolo seba poobzerať a kriticky myslieť (ako napísala Jasa). Želám pekný deň a otvorené oči (v tomto prípade aj srdce )

  8. Pani Bročková-Czéreová, citujem z oficiálneho dokumentu podpísaného riaditeľkou SZŠW Renatou Blaschke 10.9.2006:

    „Základným dokladom o stave vedomostí, schopností a zručností je vysvedčenie. Absencia testovania vyplýva z pedagogickej definície waldorfskej pedagogiky.“ Škola za prvé štyri roky nemala jediný písomný záznam o tom ako pracovala moja dcéra. Fakt, že nikdy pred tabuľou nebola skúšaná viem od nej.

    Pani Xénia Činčurová, citovala som zo stránky WŠ, z Vašich vyjadrení (zo sérií článkov Kvalitná škola 1.- 5. waldorfskaskola.sk/clanok/2010/kvalitna-skola-1-preco-ma-skola-strasi), predpokladám, že na stránke sú názory korešpondujúce so základnou filozofiou predstaviteľov školy. K ďalším Vašim formuláciám v príspevku sa vyjadrovať nebudem, prekvapuje ma, že ich písal vysokoškolský pedagóg…

    Pani Jele – neriešenú šikanu, fyzické i psychické trestanie detí, štyri roky nespoznanú dyslexiu som zažila priamo na bratislavskej WŠ. Na moje námietky voči fyzickému trestaniu mi riaditeľka školy oznámila, že v pedagogickom kolégiu prerokujú túto tému, či deti fyzicky trestať alebo nie. Neverila som vlastným ušiam. Až neskôr som sa dozvedela, že aj inde vo svete na waldorfských školách sú používané fyzické tresty .

    Domnievam sa, že k spoznaniu školy nestačí jej návšteva, ku ktorej jej predstavitelia na rôznych fórach vyzývajú. Skryté zostane skrytým, a pripájam už okrídlené vyjadrenie zakladateľa waldorfských škôl Rudolfa Steinera: „Mali by sme si uvedomiť, že musíme niečo urobiť, ale nie naozaj, aby sme dosiahli aspoň minimum z toho, čo chceme, je potrebné hovoriť s ľuďmi, ale v skutočnosti ich budeme ťahať za nos.“

  9. Váš komentár

    Prečo niektorým ľudom prekáža kriticke myslenie? Podobné članky sa objavujú aj v zahraničí a rodičia by mali byť dobre informovaní kam dávajú svoje deti a poznať pozadie týchto škôl, aby sa im nestalo, že tam svoje deti dajú vďaka nevedomosti.Takže super, treba informovať 🙂

  10. Čo sa dá na tieto nepravdy a veci vytrhnuté z kontextu povedať? Asi nič, len normálneho človeka prekvapí, že p.Nováková- Vinczeová svoju dcéru ešte sedem rokov po tom, čo už nie je na WŠ, neustále zaplieta do svojich intríg, ktoré už sedem! rokov používa všade tam, kde ju môžu, musia počúvať. Táto žena obchádza už sedem rokov všetky možné inštitúcie, počnúc médiami, pokračujúc všetkým, kde by mohla byť len trochu šanca nakydať na Wš a neštíti sa chodiť doprosovať i na inštitúcie všetkých ministerstiev. Je to obraz, ktorý hraničí s posadnutosťou. Navyše sa stále odvoláva na prvé 4 roky školy, pritom škola už pokročila na svojej ceste veľmi ďaleko..Máme už tretí rok úspešných absolventov, všetci sa podostávali na stredné školy. Sama som jej dcéru mala v školskom klube. To dievčatko malo veľmi rado svoju triedn. učiteľku. Jej mama sa so mnou vždy veľa rozprávala a neustále si pochvaľovala, aká je šťastná, že dala dieťa na WŠ. Protom neustále kydala na štátnu školu a celé štátne školstvo. Vôbec tomu nerozumiem, čo sa tej žene muselo stať, že teraz objektom jej neustálych obvinení sa stala WŠ. P. Nováková – Vinczeová, kto to bude nabudúce? Dáša Czéreová.

  11. P. Jasa a kým chcete byť objektívne informovaná? Odborníkmi, ministrami, gestormi, ktorí školu veľa krát sledovali a navštívili a urobili veľa záverečných dokumentov a vyhodnotení, alebo chcete byť informovaná mamičkou, ktorá už sedem rokov nemá dieťa na WŠ a objektívne nevie posúdiť ako škola prosperuje? Dada.

  12. Ako všade na svete, prvé semienka nedôvery zasiali rodičia s osobnou skúsenosťou. Nestotožnili sa s filozofiou, na ktorej je škola postavená a o ktorej neboli vopred dostatočne informovaní.

    – LOŽ! Zákonný zástupca svojim podpisom potvrdzuje, že je oboznámený so základnými princípmi waldorfskej pedagogiky a súhlasí s takýmto spôsobom výchovy a vzdelávania.

    Netušili, aká je pre školu dôležitá.

    LOŽ! rodičia boli rok pred otvorením školy pravidelne mesačne oboznamovaní o základných princípoch WP. Teraz je to tak, že od septembra sa konajú predzápisové stretnutia, kde sa hovorí o tom, čo je WP, na akých základoch stojí, rodičia sú oboznámení s učeným plánom, s učebnými osnovami, metodikou a didaktikou

  13. Klamete a prekrúcate.!!! Prispôsobujete si všetko tak, ako sa Vám z nejakého dôvodu hodí.

     

    Slovo proti slovu: Nikdy som Vám nepovedala niečo také: „že na pedagogickom kolégiu prerokujú túto tému, či deti fyzicky trestať alebo nie.

    Je to absolútny výmysel.

  14. Dáša: niekto je posadnutý sektou a niekto bojovaným proti sektárskej škole Mr. Green Mr. Green Mr. Green za pravdu sa každý bije, no nie? Je choré, ako Vám vadí kritika…však čo je na tom?

     

    A btw ešte sa smejem Big Grins na tom, ako tu všetci upierate pozornosť na to, že autorka je či nie je novinárka…to nie je podstatné, ide o to, aké informácie podáva a kto chce ten si zistí, či sú pravdivé, alebo nie? Načo útoky? rozumný človek si článok prečíta a je na ňom, aké informácie si z toho zoberie a či verí alebo nie. Však keď štát preverí školu a bude všetko v poriadku, tak nie je o čom, ale keď nie, tak asi to pre niečo bude a určite nie preto lebo jednu pani baví chodiť po ministerstvách?

     

    Keď len takéto problémy máte v živote, tak to je dobré…iní by ich chceli mať Confused

  15. Pani Blaschke, prečo ste teda neriešili fyzické trestanie učiteľkou WŠ (resp. ako ste to riešili)? Máte nejaký záznam o riešení situácie?

    Podstatné je, že ide o systémové správanie, vyskytujúce sa vo waldorfských školách. Rozhodne nevychádzam iba z osobnej skúsenosti. Ak si vymýšľam ja, vymýšľajú si aj iní. Nemáte nárok na pravdu, tak ako ho nemám ani ja.

  16. Milý materák, alias Soňa, možno je načase otvoriť slovník a pozrieť v čom tkvie rozdiel medzi klamstvom a konštruktívnou kritikou.

    Eek

  17. P.Dada, neviem prečo máte problém s tým, že matka informuje okolie, aby sa ostatní vedeli naozaj slobodne rozhodnúť, kam dajú svoje dieťa. Aby sa nebáli pýtať, lebo dnes je už taká doba, že štát nesleduje podrobne všetky spoločenstvá, to si musíme strážiť sami. A ešte by som sa chcela opýtať, keď ste taká múdra, že prečo v niektorých štátoch waldofské školy možu byť iba sukromné a v žiadnom prípade štátne. Aj napriek tomu je na zahraničných stránkach veľa kritiky zo strany rodičov, bývalých učiteľov WŠ aj odborníkov, tak asi niečo na tom bude. Bez vetra sa ani lístok nepohne 🙂

  18. Viete Soňa, mne došlo, že Vám vlastne nejde o hľadanie pravdy, podstaty, snahu dopátrať sa, o čo sa vlastne alternatívne školy snažia. Vy si vlastne meliete ako pokazený gramofón dokola stále tú istú pesničku z dôb dávnych a nech Vám waldorf. škola preukáže všetky záverečné inšpekčné správy z posledného obdobia o tom, že škola dobre napreduje, Vy si vždy zahudiete tú svoju a myslíte si, že ako ste ohúrili čitateľov. Ale škola si ide ďalej svojím životom, opäť má vynikajúce výsledky z monitoru, otvára sa nová wal. trieda v Košiciach, pracuje sa na otvorení lýcea. V Čechách majú všetky waldorf. školy, je ich asi 15, ŠTÁTNE. Obzvlášť pražské waldorfské lýceum bolo vyhodnotené ako najlepšie v celých Čechách. Navštevujú ho i naši waldorfskí absolventi. Sú to úžasní rozhľadení mladí ľudia a robia našej škole veľkú radosť. Želám Vám do ďalšieho života, aby ste i Vy našli v živote viac svetla a radosti. Dáša Czéreová.

  19. pani Jasa.

    Keby informovala, tak je to v poriadku.

    Ale ona klame. Píše o tom, že rodičia nie sú a neboli informovaní.

    Ja som dala jasné poukazy kde a ako boli a sú informovaní.

    To je podľa Vás informovanie? Vám nevadí, že Vás zavádza? Podľa tohto sa chcete slobodne rozhodnúť?

    Preto reagujú rodičia aj pedagógovia z WŠ, lebo majú jasnú skúsenosť, že je to inak, ako píše nespokojná matka.

     

    To, čo ste písali Dade: O tom, že je na zahraničných stránkach písané o WŠ nespokojnými rodičmi, odborníkmi aj samotnými učiteľmi…. Môže byť. Ale čo? Keby začali písať učitelia z klasických škôl o všetkej svojej nespokojnosti, odborníci už desaťročia bijú na poplach.

    Nikde nie je všetko bez chýb. Len na niektoré sa poukazuje a pranieruje sa a pred niektorými si zakrývate oči a zapchávate uši.

    Veď čítajte napr. správy na akých miestach sa v medzinárodných meraniach umiestňujú naše štátne školy.

  20. Pani Blaschke, prečo ste teda neriešili fyzické trestanie učiteľkou WŠ (resp. ako ste to riešili)? Máte nejaký záznam o riešení situácie? …Podstatné je, že ide o systémové správanie, vyskytujúce sa vo waldorfských školách.

     

    – asi na každom pracovisku sa prvé porušenie rieši osobným pohovorom (asi podľa závažnosti priestupku). S mladou, začínajúcou kolegyňou, som sa osobne rozprávala. Keďže to bol jej prvý (a podotýkam, jediný priestupok tohto typu, – Vy o tomto incidente v časopise Rozmer píšete v iných číslach), ukončila som to upozornením, aby sa to neopakovalo.

    Aj pri žiakoch postupuje učiteľ podobne, nedáva hneď výchovné opatrenia.

    Takéto „veci“ na našej škole nie sú určite systémovým správaním.

    Zákonom sú fyzické tresty na Slovensku zakázané od januára 2009, v zmysle zákona č.305/2005 Z.z. – incident s Vašou dcérou sa stal v jej 3. alebo 4. ročníku – moja pamäť nie je takú perfektná ako Vaša – kedy tento zákon ešte nebol ani len v návrhoch (tiež ste sa v Rozmere odvolávali na tento zákon). Čím samozrejme neospravedlňujem toto konanie kolegyne.

    Ja sama, za svoju 25 ročnú prax, som dala 2x žiakovi facku. Veď my učitelia, nie sme stroje. A koho to najviac mrzí a uvedomuje si svoje zlyhanie je určite učiteľ.

  21. Hóó, ďakujem za kontakt na tú stránku o sektách.

    Teraz ma WŠ ešte viac zaujíma.

    Veď tam je toľko perfektných vecí, ktoré by mali byť zákonom dané pre všetky školy.

  22. P. Vinczeová, chcem sa Vám poďakovať za link na rozhovor o WŠ. Je v ňom zhrnuté v kocke všetko, čo som potrebovala vedieť pri mojom rozhodovaní sa, či dať dieťa na WŠ, alebo nie. Dúfam, že vo W.škole bude moja dcérka spokojná a že si tam tiež nájdeme priateľov medzi rodičmi. Azda ste nezatrpkli navždy a tiež ste si na tej škole našli zopár priateľov. Pekný večer.

  23. Pred dvoma dnami, som mala moznost sa zucastnit „osvety“, co WP vlastne „naozaj“ je. Prednasajucimi „odbornikmi“ k tejto tematike boli: p.Orbanova (Ekumenicka spolocnost na vyskum siekt) a p.Pupala (Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity). Dovolim si poznamenat, ze medzi posluchacmi sedela aj autorka tohto clanku (Sona Novakova-Vinczeova). Staci si dat spominane mena do googlu a vsetkym bude jasne, o co sa tito ludia snazili na zorganizovanej akcii! vsetko su to clenovia skupiny, ktori roky zbroja proti WP, siria zavadzajuce informacie a vkuse si „tocia“ svoju pravdu bez toho, aby pocuvali argumenty! P. Sona Vinczeova (ako zaryta kriticka a iniciatorka tejto „osvety“) cele 2 hodiny tam POTICHU sedela so sklonenou hlavou a vobec sa nevyjadrovala!!!! preto sa Vas pytam p. Sona, ked ste takou zarytou zastankynou svojej pravdy, PRECO (mali ste moznost viac krat vystupit na diskusii) este raz, PRECO ste tento svoj kriticky nazor neprezentovala aj tam???? PRECO, ked si tak stojite za svojou pravdou, ste tam ostatnym ludom nepovedali svoje „fakty??? Nehnevajte sa na mna, ale hrdinka ste jedine tak doma za PC, ked pisete tieto svoje clanky (ktore nemaju nic spolocne s realitou)! a po tejto svojej osobnej skusenosti s Vasim vystupovanim je mi z Vas akurat tak zle! dufam, ze toto Vase „opijanie rozkom“ ludia prekuknu! Vam prajem, aby ste uz konecne nasla mier v dusi a prisla na inu aktivitu, ktorej sa budete tiez takto zanietene venovat a bude za Vasou pracou aj osozny vysledok (tak ako su za pedagogmi ich ziaci)! S pozdravom Alecia

Pridaj komentár