ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
Pred/ŠkolákŠkolák

Šťastné deti?!

 Soňa Vinczeová   16.04.2012   30

Dcéru som dávala do malej súkromnej školy a dúfala som, že mi bude môcť byť lepším partnerom ako jednoliaty štátny kolos. Bola som poznačená negatívnou skúsenosťou s konkrétnou štátnou školou, vedenia ktorej sa dotklo, že som poukázala na šikanovanie mojej staršej dcéry a ďalších žiakov zo strany učiteľky. Šesť rokov, až do ukončenia ZŠ, mi to potom neustále dávali najavo.

Unavená z boja za svoje práva a práva svojho dieťaťa som sa vrhla do náručia srdečných antropozofov

Bez toho, že by som to celé tie štyri roky čo i len tušila. „Jasné” poznanie prišlo až neskôr a jadro celého problému dnes vidím v neinformovanosti. Napriek tomu, že som novinárkou, som sa až doteraz k problematike waldorfskej školy (WŠ) v mé­diách písomne nevyjadrila, snažila som sa byť v úzadí.

Od roku 2005 sa, v súčinnosti s odborníkmi na pedagogiku a na „netradičné spoločenstvá”, podstatou WŠ zaoberám a snažím sa prísť na to, čo sa to v tej škole dialo. Dnes sa už cítim byť dostatočne „vzdelaná” a aj „vzdialená” (od osobnej zaujatosti) na to, aby som o tom napísala.

Ťažko si predstaviť, že by rodič nechcel, aby jeho deti boli šťastné. Mantra „šťastné deti” však vyznieva neprirodzene, ak je pričasto zdôrazňovaná, ako v prípade alternatívnych škôl. Aj WŠ stavila na tento lákavý imidž. Ďalšie sploštené klišé o „dnešnej uponáhľanej, pretechnizovanej a odľudštenej dobe“ je živnou pôdou pre „ideálne“ riešenia. Waldorfská pedagogika reprezentovaná v SR zatiaľ jedinou školou v Bratislave (a po Slovensku rozptýlenými triedami s jej aplikovanými prvkami, t. j. bunkami pripravenými prerásť v školu) bude ešte dva roky v experimentálnom overovaní. Propagátori tejto alternatívy (profesor Miron Zelina a jeho kolegovia) overujú, či sa natrvalo zaradí do ponuky škôl ako vyhovujúca. Rozhodnutie sa však dá vytušiť.

Bežný rodič nemá dôvod skúmať pozadie pedagogických postupov

uplatňovaných na školách. Napokon pedagogika je veda a či má prívlastok waldorfská, nie je preňho dôležité. WŠ sa prezentuje ako škola pre všetky deti, dokonca vyzdvihuje rôznorodosť (nevynímajúc rasu, sociálne postavenie, fyzické i mentálne handicapy). Po mediálnej kritike však niektorí jej predstavitelia pripúšťajú, že to tak nie je.

Ako všade na svete, prvé semienka nedôvery zasiali rodičia s osobnou skúsenosťou. Nestotožnili sa s filozofiou, na ktorej je škola postavená a o ktorej neboli vopred dostatočne informovaní. Netušili, aká je pre školu dôležitá. Dôležitejšia než vzdelanie.

Waldorfské školy, fungujúce vo svete takmer sto rokov, sa samy označujú aj ako slobodné či Steinerove. Ich zakladateľ, Rudolf Steiner, je predstaviteľom okultnej antropozofickej filozofie a WŠ sú podľa neho podstatnou súčasťou upevňovania celého hnutia. Rodičia, ktorí nie sú stotožnení s týmto pozadím, poukazujú na manipuláciu s deťmi i nimi samotnými. Nielen podľa nich, ale aj podľa odbornej kritiky (v zahraničí, ale už aj u nás) ide o degradáciu vzdelávania a WŠ patria k ideo­lo­gickým školám so skrytou náboženskou agendou.

Učiteľmi týchto škôl môžu byť len antropozofi,

ktorých úlohou je okrem vzdelávania detí aj zriaďovanie kultúrnych centier s vplyvom na okolie. Učitelia obsah antropozofie vo vyučovaní popierajú, no podľa Steinera je práve waldorfská pedagogika najefektívnejším prostriedkom na jej šírenie. Alarmujúce je, že učiteľov v pravom zmysle ani nemožno nazvať pedagógmi, pretože nepotrebujú klasické pedagogické vzdelanie. Dominantné je špeciálne niekoľkoročné waldorfské štúdium poskytované antropozofmi.

Z toho vyplýva, že primárnou úlohou WŠ nie je poskytovanie fundamentálneho vzdelania. S tým však rodič vyberajúci si školu pre svojho potomka neráta. Očakáva profesionalitu a odbornú zodpovednosť pracovníkov ministerstva a ich odborných poradcov, ktorí WŠ považujú za plnohodnotné vzdelávanie.

Predstavitelia WŠ sa voči klasickým školám vymedzujú veľmi ostro

Ich absolventov označujú za karikatúru vzdelaného človeka, školu za „mordovisko”, priestor skláňania chrbta či zapierania seba samého. Postupy týchto škôl vraj vytvárajú z detí stroje, učí sa na nich len zdanlivo a v mene memorovania uspávajú myslenie v ľahostajnosti. Naproti tomu v ich (nie práve najlacnejšej) ponuke možno nájsť individuálny prístup, podnecovanie kreativity a odbúravanie memorovania, ktoré je nahradené prirodzeným zorientovaním sa v oblasti. A toto všetko bez učebníc, internetu a vedecky podloženej odbornej literatúry.

V niektorých WŠ je bežným štandardom, že desaťročné deti nevedia čítať a tým sa prehliadajú vážne poruchy učenia. Absentuje klasické upevňovanie vedomostí – úlohy sú zadávané zriedkavo a nesankcionuje sa ich ne­urobenie. Neznámkuje sa, neodpovedá sa pred tabuľou, nepíšu sa písomky, slovné vysvedčenie nemá hodnotiacu formu, nie je možné prepadnúť, preto dosiahnutú úroveň vzdelania možno iba ťažko odhadnúť. Žiaci sa v škole cítia dobre a sú šťastní.

Podľa svedectva učiteľov z klasických škôl, do ktorých prešli deti po tom, čo boli 4 – 5 rokov indoktrinované nasledovníkmi R. Steinera, pracovali títo žiaci pod svoje schopnosti, mali problémy zaradiť sa do paralelných ročníkov, nezriedka ich museli opakovať. Napríklad aj pre zanedbanú „dys-” diagnózu.

Stretnutia kritikov a kompetentných končili spravidla prenesením zodpovednosti za výber školy na rodičov

O čo sa však má pri rozhodovaní oprieť rodič, ak nie o odborné stanovisko MŠ, ktoré tú školu „odobrilo”? Trúfalá bola vyhrážka školského inšpektora adresovaná rodičovi informujúcemu sa na záver inšpekcie: „Nepchajte do toho nos! O čo vám ide?

Príčina, pre ktorú sa WŠ dostávajú pod paľbu kritiky, tkvie v ich účelovej netransparentnosti. Tvrdošijnosť, s akou čelia vecným námietkam, nezriedka prechádza do emotívnych osobných útokov na ich kritikov. Argumentácia šťastnými deťmi a ich spokojnými rodičmi nestačí. Úlohou školy je vzdelávať, zároveň ponúknuť príjemné prostredie s kvalifikovanými učiteľmi. A s učivom neodporujúcim napríklad fyzikálnym zákonom.

foto: Vladimír Burjan

   Článok uverejňujeme v spolupráci s

   Dobrou  školou.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.7 z 5. Celkom 28 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
Vaše menoStar napísané 25.09.2012 21:54

Váš komentárPre Soňu.

Už väčšia p..a jak si ty je len drahuša Surprised

Alecia napísané 22.06.2012 13:31

Pred dvoma dnami, som mala moznost sa zucastnit "osvety", co WP vlastne "naozaj" je. Prednasajucimi "odbornikmi" k tejto tematike boli: p.Orbanova (Ekumenicka spolocnost na vyskum siekt) a p.Pupala (Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity). Dovolim si poznamenat, ze medzi posluchacmi sedela aj autorka tohto clanku (Sona Novakova-Vinczeova). Staci si dat spominane mena do googlu a vsetkym bude jasne, o co sa tito ludia snazili na zorganizovanej akcii! vsetko su to clenovia skupiny, ktori roky zbroja proti WP, siria zavadzajuce informacie a vkuse si "tocia" svoju pravdu bez toho, aby pocuvali argumenty! P. Sona Vinczeova (ako zaryta kriticka a iniciatorka tejto "osvety") cele 2 hodiny tam POTICHU sedela so sklonenou hlavou a vobec sa nevyjadrovala!!!! preto sa Vas pytam p. Sona, ked ste takou zarytou zastankynou svojej pravdy, PRECO (mali ste moznost viac krat vystupit na diskusii) este raz, PRECO ste tento svoj kriticky nazor neprezentovala aj tam???? PRECO, ked si tak stojite za svojou pravdou, ste tam ostatnym ludom nepovedali svoje "fakty??? Nehnevajte sa na mna, ale hrdinka ste jedine tak doma za PC, ked pisete tieto svoje clanky (ktore nemaju nic spolocne s realitou)! a po tejto svojej osobnej skusenosti s Vasim vystupovanim je mi z Vas akurat tak zle! dufam, ze toto Vase "opijanie rozkom" ludia prekuknu! Vam prajem, aby ste uz konecne nasla mier v dusi a prisla na inu aktivitu, ktorej sa budete tiez takto zanietene venovat a bude za Vasou pracou aj osozny vysledok (tak ako su za pedagogmi ich ziaci)! S pozdravom Alecia

cirkus napísané 30.04.2012 18:55

Aj takéto projekty robia na WŠ šikovní waldorfáci: www.dominikbugar.com/waldorf

jasa napísané 24.04.2012 11:18

Pán rodič, ak sú tie celosvetovo dosiahnuté výsledky WŠ také skvelé, prečo Vás aj učiteľov tak veľmi vzrušuje jeden článok. Veď to nemá logiku.Vy viete, že školy sú najlepšie, to je to najdôležitejšie! Warum die Steiner-Pädagogik keine Alternative ist

 

www.bipomat.de/waldorf/eltern/jacob_auszuege/jacob_auszuege.html

mamička Eva K. napísané 21.04.2012 21:56

P. Vinczeová, chcem sa Vám poďakovať za link na rozhovor o WŠ. Je v ňom zhrnuté v kocke všetko, čo som potrebovala vedieť pri mojom rozhodovaní sa, či dať dieťa na WŠ, alebo nie. Dúfam, že vo W.škole bude moja dcérka spokojná a že si tam tiež nájdeme priateľov medzi rodičmi. Azda ste nezatrpkli navždy a tiež ste si na tej škole našli zopár priateľov. Pekný večer.

Martin napísané 21.04.2012 13:16

Hóó, ďakujem za kontakt na tú stránku o sektách.

Teraz ma WŠ ešte viac zaujíma.

Veď tam je toľko perfektných vecí, ktoré by mali byť zákonom dané pre všetky školy.

R.Blaschke napísané 21.04.2012 13:11

Pani Blaschke, prečo ste teda neriešili fyzické trestanie učiteľkou WŠ (resp. ako ste to riešili)? Máte nejaký záznam o riešení situácie? ...Podstatné je, že ide o systémové správanie, vyskytujúce sa vo waldorfských školách.

 

- asi na každom pracovisku sa prvé porušenie rieši osobným pohovorom (asi podľa závažnosti priestupku). S mladou, začínajúcou kolegyňou, som sa osobne rozprávala. Keďže to bol jej prvý (a podotýkam, jediný priestupok tohto typu, - Vy o tomto incidente v časopise Rozmer píšete v iných číslach), ukončila som to upozornením, aby sa to neopakovalo.

Aj pri žiakoch postupuje učiteľ podobne, nedáva hneď výchovné opatrenia.

Takéto "veci" na našej škole nie sú určite systémovým správaním.

Zákonom sú fyzické tresty na Slovensku zakázané od januára 2009, v zmysle zákona č.305/2005 Z.z. - incident s Vašou dcérou sa stal v jej 3. alebo 4. ročníku - moja pamäť nie je takú perfektná ako Vaša - kedy tento zákon ešte nebol ani len v návrhoch (tiež ste sa v Rozmere odvolávali na tento zákon). Čím samozrejme neospravedlňujem toto konanie kolegyne.

Ja sama, za svoju 25 ročnú prax, som dala 2x žiakovi facku. Veď my učitelia, nie sme stroje. A koho to najviac mrzí a uvedomuje si svoje zlyhanie je určite učiteľ.

Rodič z WŠ napísané 20.04.2012 22:04

pani Jasa.

Keby informovala, tak je to v poriadku.

Ale ona klame. Píše o tom, že rodičia nie sú a neboli informovaní.

Ja som dala jasné poukazy kde a ako boli a sú informovaní.

To je podľa Vás informovanie? Vám nevadí, že Vás zavádza? Podľa tohto sa chcete slobodne rozhodnúť?

Preto reagujú rodičia aj pedagógovia z WŠ, lebo majú jasnú skúsenosť, že je to inak, ako píše nespokojná matka.

 

To, čo ste písali Dade: O tom, že je na zahraničných stránkach písané o WŠ nespokojnými rodičmi, odborníkmi aj samotnými učiteľmi.... Môže byť. Ale čo? Keby začali písať učitelia z klasických škôl o všetkej svojej nespokojnosti, odborníci už desaťročia bijú na poplach.

Nikde nie je všetko bez chýb. Len na niektoré sa poukazuje a pranieruje sa a pred niektorými si zakrývate oči a zapchávate uši.

Veď čítajte napr. správy na akých miestach sa v medzinárodných meraniach umiestňujú naše štátne školy.

Dáša napísané 20.04.2012 17:55

Viete Soňa, mne došlo, že Vám vlastne nejde o hľadanie pravdy, podstaty, snahu dopátrať sa, o čo sa vlastne alternatívne školy snažia. Vy si vlastne meliete ako pokazený gramofón dokola stále tú istú pesničku z dôb dávnych a nech Vám waldorf. škola preukáže všetky záverečné inšpekčné správy z posledného obdobia o tom, že škola dobre napreduje, Vy si vždy zahudiete tú svoju a myslíte si, že ako ste ohúrili čitateľov. Ale škola si ide ďalej svojím životom, opäť má vynikajúce výsledky z monitoru, otvára sa nová wal. trieda v Košiciach, pracuje sa na otvorení lýcea. V Čechách majú všetky waldorf. školy, je ich asi 15, ŠTÁTNE. Obzvlášť pražské waldorfské lýceum bolo vyhodnotené ako najlepšie v celých Čechách. Navštevujú ho i naši waldorfskí absolventi. Sú to úžasní rozhľadení mladí ľudia a robia našej škole veľkú radosť. Želám Vám do ďalšieho života, aby ste i Vy našli v živote viac svetla a radosti. Dáša Czéreová.

jasa napísané 20.04.2012 15:46

P.Dada, neviem prečo máte problém s tým, že matka informuje okolie, aby sa ostatní vedeli naozaj slobodne rozhodnúť, kam dajú svoje dieťa. Aby sa nebáli pýtať, lebo dnes je už taká doba, že štát nesleduje podrobne všetky spoločenstvá, to si musíme strážiť sami. A ešte by som sa chcela opýtať, keď ste taká múdra, že prečo v niektorých štátoch waldofské školy možu byť iba sukromné a v žiadnom prípade štátne. Aj napriek tomu je na zahraničných stránkach veľa kritiky zo strany rodičov, bývalých učiteľov WŠ aj odborníkov, tak asi niečo na tom bude. Bez vetra sa ani lístok nepohne :-)

Soňa Vinczeová, nepotrebujem byť Materák napísané 20.04.2012 12:59

Dôležitá je pluralita názorov a možnosť slobodne sa vyjadrovať. Pro i proti. Skúsenosť jednej z waldorfských učiteliek, ktorá je odlišná, nájdete tu

 

www.sekty.sk/sk/articles/show/1164

Dáša napísané 20.04.2012 10:29

Milý materák, alias Soňa, možno je načase otvoriť slovník a pozrieť v čom tkvie rozdiel medzi klamstvom a konštruktívnou kritikou.

Eek

Soňa Vinczeová napísané 20.04.2012 10:21

Pani Blaschke, prečo ste teda neriešili fyzické trestanie učiteľkou WŠ (resp. ako ste to riešili)? Máte nejaký záznam o riešení situácie?

Podstatné je, že ide o systémové správanie, vyskytujúce sa vo waldorfských školách. Rozhodne nevychádzam iba z osobnej skúsenosti. Ak si vymýšľam ja, vymýšľajú si aj iní. Nemáte nárok na pravdu, tak ako ho nemám ani ja.

Materák napísané 20.04.2012 09:39

Dáša: niekto je posadnutý sektou a niekto bojovaným proti sektárskej škole Mr. Green Mr. Green Mr. Green za pravdu sa každý bije, no nie? Je choré, ako Vám vadí kritika...však čo je na tom?

 

A btw ešte sa smejem Big Grins na tom, ako tu všetci upierate pozornosť na to, že autorka je či nie je novinárka...to nie je podstatné, ide o to, aké informácie podáva a kto chce ten si zistí, či sú pravdivé, alebo nie? Načo útoky? rozumný človek si článok prečíta a je na ňom, aké informácie si z toho zoberie a či verí alebo nie. Však keď štát preverí školu a bude všetko v poriadku, tak nie je o čom, ale keď nie, tak asi to pre niečo bude a určite nie preto lebo jednu pani baví chodiť po ministerstvách?

 

Keď len takéto problémy máte v živote, tak to je dobré...iní by ich chceli mať Confused

R.Blaschke t.č. už nie riaditeľka WŠ napísané 19.04.2012 22:40

Klamete a prekrúcate.!!! Prispôsobujete si všetko tak, ako sa Vám z nejakého dôvodu hodí.

 

Slovo proti slovu: Nikdy som Vám nepovedala niečo také: "že na pedagogickom kolégiu prerokujú túto tému, či deti fyzicky trestať alebo nie.

Je to absolútny výmysel.

rodič z WŠ napísané 18.04.2012 22:40

Ako všade na svete, prvé semienka nedôvery zasiali rodičia s osobnou skúsenosťou. Nestotožnili sa s filozofiou, na ktorej je škola postavená a o ktorej neboli vopred dostatočne informovaní.

- LOŽ! Zákonný zástupca svojim podpisom potvrdzuje, že je oboznámený so základnými princípmi waldorfskej pedagogiky a súhlasí s takýmto spôsobom výchovy a vzdelávania.

Netušili, aká je pre školu dôležitá.

LOŽ! rodičia boli rok pred otvorením školy pravidelne mesačne oboznamovaní o základných princípoch WP. Teraz je to tak, že od septembra sa konajú predzápisové stretnutia, kde sa hovorí o tom, čo je WP, na akých základoch stojí, rodičia sú oboznámení s učeným plánom, s učebnými osnovami, metodikou a didaktikou

Peter Novák napísané 18.04.2012 19:40

Lea, to ste trafili dobre, ona nie je novinárka, len sa za to skrýva a ja o tom niečo viem...

Dada napísané 18.04.2012 11:11

P. Jasa a kým chcete byť objektívne informovaná? Odborníkmi, ministrami, gestormi, ktorí školu veľa krát sledovali a navštívili a urobili veľa záverečných dokumentov a vyhodnotení, alebo chcete byť informovaná mamičkou, ktorá už sedem rokov nemá dieťa na WŠ a objektívne nevie posúdiť ako škola prosperuje? Dada.

Dáša napísané 18.04.2012 10:54

Čo sa dá na tieto nepravdy a veci vytrhnuté z kontextu povedať? Asi nič, len normálneho človeka prekvapí, že p.Nováková- Vinczeová svoju dcéru ešte sedem rokov po tom, čo už nie je na WŠ, neustále zaplieta do svojich intríg, ktoré už sedem! rokov používa všade tam, kde ju môžu, musia počúvať. Táto žena obchádza už sedem rokov všetky možné inštitúcie, počnúc médiami, pokračujúc všetkým, kde by mohla byť len trochu šanca nakydať na Wš a neštíti sa chodiť doprosovať i na inštitúcie všetkých ministerstiev. Je to obraz, ktorý hraničí s posadnutosťou. Navyše sa stále odvoláva na prvé 4 roky školy, pritom škola už pokročila na svojej ceste veľmi ďaleko..Máme už tretí rok úspešných absolventov, všetci sa podostávali na stredné školy. Sama som jej dcéru mala v školskom klube. To dievčatko malo veľmi rado svoju triedn. učiteľku. Jej mama sa so mnou vždy veľa rozprávala a neustále si pochvaľovala, aká je šťastná, že dala dieťa na WŠ. Protom neustále kydala na štátnu školu a celé štátne školstvo. Vôbec tomu nerozumiem, čo sa tej žene muselo stať, že teraz objektom jej neustálych obvinení sa stala WŠ. P. Nováková - Vinczeová, kto to bude nabudúce? Dáša Czéreová.

jasa napísané 18.04.2012 10:17

Váš komentár

Prečo niektorým ľudom prekáža kriticke myslenie? Podobné članky sa objavujú aj v zahraničí a rodičia by mali byť dobre informovaní kam dávajú svoje deti a poznať pozadie týchto škôl, aby sa im nestalo, že tam svoje deti dajú vďaka nevedomosti.Takže super, treba informovať :-)

Soňa Vinczeová napísané 18.04.2012 09:30

Pani Bročková-Czéreová, citujem z oficiálneho dokumentu podpísaného riaditeľkou SZŠW Renatou Blaschke 10.9.2006:

"Základným dokladom o stave vedomostí, schopností a zručností je vysvedčenie. Absencia testovania vyplýva z pedagogickej definície waldorfskej pedagogiky." Škola za prvé štyri roky nemala jediný písomný záznam o tom ako pracovala moja dcéra. Fakt, že nikdy pred tabuľou nebola skúšaná viem od nej.

Pani Xénia Činčurová, citovala som zo stránky WŠ, z Vašich vyjadrení (zo sérií článkov Kvalitná škola 1.- 5. waldorfskaskola.sk/clanok/2010/kvalitna-skola-1-preco-ma-skola-strasi), predpokladám, že na stránke sú názory korešpondujúce so základnou filozofiou predstaviteľov školy. K ďalším Vašim formuláciám v príspevku sa vyjadrovať nebudem, prekvapuje ma, že ich písal vysokoškolský pedagóg...

Pani Jele - neriešenú šikanu, fyzické i psychické trestanie detí, štyri roky nespoznanú dyslexiu som zažila priamo na bratislavskej WŠ. Na moje námietky voči fyzickému trestaniu mi riaditeľka školy oznámila, že v pedagogickom kolégiu prerokujú túto tému, či deti fyzicky trestať alebo nie. Neverila som vlastným ušiam. Až neskôr som sa dozvedela, že aj inde vo svete na waldorfských školách sú používané fyzické tresty .

Domnievam sa, že k spoznaniu školy nestačí jej návšteva, ku ktorej jej predstavitelia na rôznych fórach vyzývajú. Skryté zostane skrytým, a pripájam už okrídlené vyjadrenie zakladateľa waldorfských škôl Rudolfa Steinera: „Mali by sme si uvedomiť, že musíme niečo urobiť, ale nie naozaj, aby sme dosiahli aspoň minimum z toho, čo chceme, je potrebné hovoriť s ľuďmi, ale v skutočnosti ich budeme ťahať za nos.“

Lea napísané 17.04.2012 20:23

Ak ako novinárka píšete články takýmto spôsobom, tak svoju prácu flákate. Neviem aké je vaše vzdelanie ale vyššie publikovaný text nespĺňa po viacerých stránkach základné pravidlá novinárskeho príspevku. Nepodložené tvrdenia, osočovanie, neoverené informácie a k tomu všetkému zle zredigovaný text, často s výraznými chybami v syntaxe. A navyše skutočne nechápem, že čo sa vlastne tej vašej dcére stalo a čo zlé sa v tej škole "nič netušiacim" rodičom a ich deťom deje.

Osobne si myslím, že je skvelé, že majú rodičia na výber. Že tu jestvujú alternatívy k štátnemu školstvu. Tak, ako vnímam waldorfské školy v zahraničí (v Nemecku a Čechách), jej absolventi sú otvorení, samostatne mysliaci a tvorivo konajúci mladí ľudia. Netreba si o nich robiť žiadne obavy. Na Slovensku už tiež skončili prví absolventi. Treba sa pozrieť na ich výsledky a životný pocit. Podľa toho čo viem, tiež sú to spokojní, úspešní a dobre osobnostne ukotvení mladí ľudia.

 

Ad. Silvia: A aké zlo to vlastne máte na mysli? Čo sa deje v skrytosti? Aj keď stále bude niekto omieľať tú istú lož, nestane sa pravdou. Takže hovoriť, hovoriť, hovoriť v tomto prípade podľa mňa nepomôže. zwinker

Silvia napísané 19.04.2012 15:32

Milá Lea, ešte ste nepočuli, že 100krát opakovaná lož sa stáva pre mnohých pavdou (samozrejme česť výnimkám)? Stačí sa okolo seba poobzerať a kriticky myslieť (ako napísala Jasa). Želám pekný deň a otvorené oči (v tomto prípade aj srdce zwinker )

Dáša napísané 17.04.2012 18:04

Dobrý deň,

učím na waldorfskej škole 11 rokov a rada by som upozornila na nepravdivé informácie, ktoré použila bývalá mamička zo školy -p.Nováková-Vinczeová. Na našej škole nielenže žiaci odpovedajú pred tabuľou (a nielen pred ňou, ale pre pisateľku je zrejme tabuľa dôležitásmile, ale píšu aj písomné práce, čo sa dá ľahko zistiť, pretože ich archivujeme. Podobne by som sa vedela vyjadriť k viacerým ďalším skresleným informáciám, avšak pre objektívneho čitateľa - a pre krátkosť času - je snáď i toto dostatočné k vytvoreniu vyváženejšieho obrazu. S pozdravom, Dáša Czéreová.

Miro napísané 17.04.2012 16:23

Zlo sa deje, bohužiaľ (alebo chvalabohu?), len v hlave pani Vinczeovej...Teóriou o "bunkách" Waldorfu pripravenými prerásť v školy si pani Vinczeová ničím nezadá s investigatívnymi novinármi skúmajúcimi Al-Káidu. Autorke článku odporúčam návštevu psychologickej (alebo lepšie psychiatrickej?) poradne. Možno to pomôže, aby prestala písať nezmysly.

Ivka napísané 17.04.2012 15:50

Nemam sice nic spolocne s touto skolou, ale clanok mi praveze pride dost "o nicom", tiez som sa nedozvedela, v com tato skola dietatu "ublizila", kde je vlastne problem.. Autorka by mohla konkretizovat. Nie kazda skola musi vyhovovat vsetkym. Takze poprosim autorku clanku, aby napisala nejake dovysvetlenie.

Xénia napísané 17.04.2012 15:41

Váš komentár

Písanie, ktoré sa začína „malým“ klamstvom, nedáva veľa šancí dôverovať jeho pokračovaniu. Stará známa aktivistka v ťažení na waldorfské školstvo sa pod novým priezviskom vyhlási za zrazuobjaveného oponenta tejto školy, čím vytvorí dojem nového „obetného baránka“ akejsi sekty, ktorú si v hlave vytvorila. Vraj po mnohoročnom spoznávaní podstaty tejto pedagogiky sa jej "rozsvietilo v hlave," o čom majú svedčiť staronové floskuly obvinení a "zistení", ktoré tu už roky demagogicky opakuje. Na pomoc si berie ďalšie polopravdy, keď vytrhávaním tvrdení z pôvodného kontextu ich s novinárskou zručnosťou napasúva do svojich predstáv: moju osobnú skúsenosť so socialistickou školou svojho detstva z článku, ktorý som publikovala v časopise Dobrá škola, zovšeobecní na vraj waldorfské obvinenie, ktoré napáda všetky dnešné školy a citát z knihy renomovaného rakúskeho profesora Liessmanna o karikatúre vzdelania absolventov vysokého školstva šikovne napasuje do vyhlásení waldorfskej školy. Naozaj skvelá prezentácia zručností z repertoáru poklesnutej novinárčiny! A k tomu všetkému sa šikovne zaštíti renomé Burjanovej Dobrej školy! Čo tak nechať rodičov presvedčiť sa na vlastné oči? Waldorfská škola je stále otvorená verejnosti - stačí sa ohlásiť a prísť pozrieť. Xénia

Alecia napísané 22.06.2012 13:37

absolutne sa stotoznujem s Vasim prispevkom Xenia! ste trafila klinec po hlavicke a pomenovala tuto jej "hru" spravnym menom!

Jela napísané 17.04.2012 11:08

Pani Sona, presne som z clanku nepochopila, co presne sa Vasmu dietatu na WS stalo.

O antropozofiu sa zaujimam vyse 10 rokov a s tymto svetonazorom a sposobom zmyslania som nemala problem, skola je dostatocne otvorena, preto do nej casto chodievame a prave som zacala mat pocit, ze uz som videla dost na to, aby sme to mohli s manzelom posudit a vedome sa rozhodli pre zmenu.

Prave zvazujem prestup dcery na tuto skolu po strastiplnych rokoch na statnej, kde sme zazili viacero neprijemnych skusenosti od sikanovania a ponizovania dietata ucitelmi az po nezvladnutie dyslexie, preto ma viac zaujima, co sa presne na vyucovani Vasej dcery dialo.

dakujem.

Silvia napísané 17.04.2012 09:01

Zaujímavý článok. Ak sa deje zlo, a zvlášť v skrytosti, a ak sa týka detí, treba o tom hovoriť, hovoriť, hovoriť, lebo mnohí nemáme o tom pravdivé informácie a často žiadne vedomosti. Ďakujeme, p. Soňa

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
V Ružinovskej nemocnici bol skvelý personál, chýbala mi však podpora v dojčení
19.03.2019   2
V Ružinovskej nemocnici v Bratislave som rodila v máji minulého roku. Bolo to dobré, ale bolo by ešte čo vylepšovať. Hlavne v informovanosti sestier, čo sa dojčenia týka. Majú informácie staré 20 rokov. Ostatné veci boli fajn, ale pre tento problém by som sem rodiť druhý raz nešla.
Skoncujte s klišé dokonalej matky, ktorá musí byť nutne naplnená šťastím
18.03.2019   6
Depresia post-partum sa týka mnohých mamičiek a predovšetkým prvorodičiek. Takáto depresia sa dá rozdeliť do viacerých kategórií:
Galanta má modernú pôrodnicu, na novorodeneckom je to slabšie
15.03.2019   0
Na pôrodnej sále boli naozaj super sestričky, všetky veľmi milé a ochotné. Na novorodeneckom sa však našlo aj zopár nepríjemných. Najviac mi asi prekážalo, keď mi jedna prišla o pol piatej ráno vysvetľovať, ako mám správne dojčiť. Lekár bol tiež v pohode, až na jeden incident. Keď som mala veľmi silné kontrakcie, išiel mi prepichnúť plodovú vodu. Povedal mi, aby som si sadla na kozu, ale v tej chvíli som dostala kontrakciu a musela som si čupnúť.
babetko
Karfiol, ako ho nepoznáte
20.03.2019   0
Aký majú deti vzťah ku karfiolu, asi vedia všetci rodičia z rozprávky o Bambuľke. Dedo Jozef navarí zemiaky s vyprážaným karfiolom a šalátom, ale slečna nad ním len ohŕňa nos. Rovnako ako moje deti. Pritom karfiol je super zdravá potravina, plná železa, draslíka, vápnika a obsahuje napríklad aj vitamín A, C a kyselinu listovú. Pomáha chrániť kosti, kĺby, podporuje imunitný systém, a čo poteší mamičky, zlepšuje kvalitu vlasov. Len ako o tom presvedčiť aj našich najmenších?
Od pôrodu som päty nevytiahla z tohto sprostého debilného domu!
19.03.2019   3
Som už úplne vysilená, schudnutá, unavená. Moja predstava mať veľkú rodinu sa úplne pominula. Už nikdy viac nechcem druhé dieťa. Nikdy!!!
Ako som zistila, že moje deti pozerajú priveľa rozprávok
18.03.2019   3
Odborníci to hovoria jasne. Deti do troch rokov by NEMALI pozerať telku. Ani videjká na mobile, ani na tablete. Lebo rozprávky a detské programy ničia už v zárodku ich pozornosť, komunikačné schopnosti, zabíjajú predstavivosť, zvyšujú nervozitu, agresivitu... Zabudla som na niečo? Proste do troch rokov by ich hlavným zabávačom mali byť rodičia.
detské choroby
Hnačka
12.03.2019   9
Hnačka je časté vylučovanie abnormálne riedkej alebo vodnatej stolice. Kým u dojčiat ide o závažný stav, u starších detí zvyčajne nebýva dôvodom na znepokojenie.
Akútna bronchitída – Akútny zápal priedušiek
08.03.2019   2
Vyskytuje sa v každom období detského veku. Maximum prípadov je v jesenných a zimných mesiacoch. Začína sa "nádchou."
4 vitamínové bomby na posilnenie imunity
05.03.2019   1
Načo bežať k lekárovi. Liečme sa. Tradičné, rokmi overené recepty.
zvery
Preč s alergiou alebo zvieratá v domácnosti
05.03.2019   0
Deťom, ktoré boli alergické na mačky a psy lekári odporúčali chovať škrečkov alebo iných hlodavcov.
Fretka nie je zvieratko pre každého
26.02.2019   2
Len máloktoré dieťa vie, že na konci vodítka, to malé, chlpaté a veselé zvieratko, je fretka. Väčšinou si aj od mnohých dospelých vypočujem, že venčím potkana, vydru, malého psa, krtka, mačku alebo iné zvieratko.
Aj malé zvieratko potrebuje starostlivosť
15.02.2019   0
Medzi malé domáce zvieratká zaraďujeme všetky menšie od psa či mačky. Najznámejší domáci mini miláčikovia sú králiky, škrečky, morčatá, či laboratórne myši. Pre svoj spokojný a šťastný život však aj oni potrebujú pravidelnú starostlivosť.