Pred/ŠkolákŠkolák

Domáca škola pre moje dieťa

 Viera Krajčovičová   21.11.2011   4

Naša rodina je neštandardná. Máme päť detí a sme katolíci. Žijeme na vidieku neďaleko Bratislavy v rodinnom dome s veľkou záhradou.

Čo bolo pred nástupom do školy

Pri rozhodovaní, či zaškoliť v septembri roku 2010 naše tretie dieťa – syna Ondrejka sme zodpovedne zvažovali mnohé okolnosti. Narodil sa na konci augusta 2004 po rizikovom priebehu tehotenstva. Okrem vysokého rizika rázštepu mal do polovice tehotenstva extrémne málo plodovej vody. V 20. týždni sa ako zázrakom voda začala tvoriť a chlapček sa narodil s jej normálnym množstvom v termíne, bez komplikácií pri pôrode. Boli sme sledovaní v neurologickej, urologickej a chirurgickej ambulancii. Vo veku od troch do šiestich mesiacov sme cvičili Vojtovu metódu. Jeho intelektuálne schopnosti boli ešte pred dosiahnutím šiesteho roku mimoriadne.

Rád kreslil, vedel pri tejto činnosti stráviť i hodinu v plnom sústredení. Bol rozhľadený, mal skvelú slovnú zásobu. Pri testoch školskej zrelosti sa objavilo zopár chýb pri osovej súmernosti i pravo-ľavej orientácii. Psychologička ma upozornila i na podozrenie z nižšej miery sústredenosti. No po rozhovore sme skonštatovali, že nástup do málotriedky so skúsenou pani učiteľkou by nakoniec mohol byť v poriadku. Mal to byť náš tretí prvák a s manželom sme sa zhodli, že je zo všetkých najpripravenejší. Preto sa s nástupom septembra 2010 rozbehol ďalší prvácky kolotoč.

Spočiatku šlo všetko ako po masle. Žiadny väčší problém. Postupne však prichádzali. Najskôr osovo otočené číslice, zamieňanie písmen a-o, b-d, m-n, slabá sústredenosť,... Postupne stále viac chýb pri prepise a v diktátoch. Narastajúce tempo čítania vykrýval naučením sa textu naspamäť, pretože sme ho čítali dovtedy, pokým ho nevedel „prečítať“ plynule. Ku koncu prvého ročníka  bolo zaostávanie citeľné.

Moje dieťa je dyslektik

Pripúšťam, že patrím medzi ambiciózne matky, pre ktoré neúspech dieťaťa zamená osobné zlyhanie. Dospela som teda k pevnému rozhodnutiu, že mu musím pomôcť. V praxi to znamenalo, že sa môj prváčik okolo obeda vrátil domov, zjedol obed od mamičky a vrhli sme sa do učenia. Najskôr opraviť a prepísať chyby, ktoré urobil v škole. Potom napísať domáce úlohy a nakoniec niekoľkonásobné čítanie zadaného textu. Trvalo nám to 2-3 hodiny. Ondrejko bol absolútne vyčerpaný, ja na pokraji zrútenia.

Ešteže staršie deti nepotrebovali moju pomoc a mladšie sa spoločne zahrali. Videla som, že to úbohé dieťa, ktoré má problém so pozornosťou, nútim ja a škola denne sústredene pracovať približne 8 hodín. Nástupom do druhého ročníka sa dostavil efekt snehovej gule. Postupne sa z neho stával najslabší žiak. Jeho do maxima vybičovaná námaha bola ohodnocovaná dvojkami, trojkami... Na povzbudenie slúžila jedine matematika. Tu vždy vynikal. Jeho logické myslenie a schopnosť vidieť súvislosti sú obdivuhodné. Fascinujúci je i Ondrejov výtvarný prejav.

Prvé septembrové týždne druhého ročníka sme absolvovali na liečení. Využila som tento čas a učila som ho sama. Nezabudnuteľné bolo ráno, keď pribehol ku mne oblečený s matematikou v ruke, pričom ja som len vstávala, a vravel: „Mami, ja si teraz rýchlo urobím matiku a potom pôjdeme spolu pozorovať pavúky. Dobre?“ No, kto by takej ponuke odolal.

Návrat do školy nebol jednoduchý. Naša skúsená pani učiteľka tiež videla narastajúce problémy. Po spoločnom rozhovore sme išli na diagnostiku k psychologičke. Záver: dyslektické ťažkosti na základe niektorých čiastkových funkcií a pozornosti. Ďalšia cesta viedla k špeciálnej pedagogičke, ktorá ma uistila, že Ondrejko problém síce má, no cielenou prácou a každodenným cvičením môže dobehnúť všetko zameškané.

Dni a týždne do návštevy špeciálnej pedagogičky, počas ktorých som čítala všetko, čo som na internete o dyslexii našla boli pre mňa veľmi stresujúce. Nešťastná som bola z bezvýchodiskovosti situácie v škole. Ak dyslektik nedostáva možnosť nižšieho tempa a zľavnených nárokov, nemá šancu na dobré výsledky. Ak naň učiteľ prihliada, ostatní spolužiaci sa cítia ukrivdení. Zvládať tempo v škole a potom vyvíjať obrovské úsilie pri domácej príprave, dá zabrať každému. Z týchto dôvodov sme domácu školu pre Ondrejka zrealizovali do týždňa. Naša škola k nám bola veľmi ústretová, za čo som nesmierne vďačná.

Domáce vzdelávanie

Je pravdou, že domáce vzdelávanie nás nadchlo od prvej chvíle, ako sme sa dopočuli o jeho experimentálnom overovaní v Česku. Vtedy mala naša prvá dcéra sotva rok a my sme si naivne mysleli, že pokým začne jej školská dochádzka, bude táto možnosť i u nás. Na Slovensku však možnosť domácej školy prišla až v roku 2008. Právna úprava, ktorá doteraz platí, dovoľuje rodičovi individuálne vzdelávanie svojho dieťaťa na prvom stupni len za predpokladu jeho vysokoškolského vzdelania v odbore učiteľstvo prvého stupňa ZŠ. Inak si musí rodič najať učiteľa pre svoje dieťa. Toto právne znenie patrí medzi najprísnejšie na svete. Celé znenie zákona nájdete tu. Možnosti individuálneho vzdelávania sa týka paragraf 24.

Ondrejko je vzdelávaný doma a prebieha to celkom hladko. Učiť sa začína už o pol ôsmej, keď ja odvádzam deti do škôlky a školy. Matematiku spraví hravo sám, prípadne s mojou malou pomocou. Samostatne vypracuje i každodenné cvičenia na zrakové vnímanie. Spolu sa venujeme slovenskému jazyku, kde sa jeho dyslektické ťažkosti prejavujú najviac. No hoci takto pracujeme len pár týždňov, slabý posun vpred začíname cítiť. Na gauči pri peci s kávou v ruke čítame knižku, ktorú si sám vybral z obecnej knižnice.

Čítanku pre 2.ročník sme odložili, lebo takú hustotu nevhodných textov pre deti nezvládam. Navyše cieľom predmetu je naučiť dieťa čítať a to sa v princípe dá s každou knihou.   Prírodovedu sa učíme v prírode: púšťame šarkana, pozorujeme znečistenie prostredia, ... Vlastivedu riešime kde sa dá. Ak je reč o dopravných prehreškoch vodičov ako nepripútanie dieťaťa v autosedačke, pozrieme si crash testy. Keď ideme okolo smetiska, hovoríme o separovanom odpade a o možnostiach recyklácie, atď.

Najdôležitejšie na zmene, ktorou sme prešli, je pokoj v našej rodine. Školské povinnosti stíhame urobiť za 4 hodiny aj s namaľovaním obrázkov. Popoludní sa Ondrej môže hrať, ísť na výtvarný i hudobný krúžok. Vidí, že všade okolo nás je mnoho zaujímavých vecí, na ktoré sa pýta a snaží sa im porozumieť. Hoci má problém s čítaním, jeho aktuálnym hitom je kniha o dinosauroch. Dobrovoľne bojuje so slovami ako „confuciusornis“ , hoci len s tažkosťami prečíta bežné slovenské štvorslabičné slovo. Namiesto rezignácie a odporu k učeniu a čítaniu, ku ktorým sme smerovali, prišla obrovská chuť spoznávať svet.

foto: autorka

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 19 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku
zaneta napísané 11.09.2012 13:31

Dobry den,

mohli by ste mi prosim dat mail.adresu na pani o ktorej bol clanok?

Dakujem

mariana napísané 10.09.2014 06:40
Autodiely napísané 21.01.2012 19:58

Dobrý deň, máte peknú stránku. Ponúkame Vám výmenu spätných

odkazov s našou stránkou www.autoservis-pneuservis-nahradnediely.sk prípadne môžete využiť nákup lacných autodielov v našom eshope. Všetko dobré.

Zuzana napísané 25.11.2011 14:55

blahoželám k odvahe vyučovať doma aj k pokrokom v učení - možno v budúcnosti dáte svoje poznatky s vyučovaním dyslektického syna na papier a snáď sa raz dočkáme, že takéto deti budú integrované a šťastné aj v triedach

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Rebríček 2019: Mamy oznámkovali najlepšie pôrodnice
20.07.2019   0
Na portáli www.sprievodca-porodnicami.sk hodnotilo slovenské pôrodnice od vlaňajšieho augusta do konca mája tohto roku 2 839 matiek.
Sprievodca pôrodnicami 2019
18.07.2019   0
V pôrodniciach chýbajú obyčajné sprchy a toalety
17.07.2019   0
Poznámka mamy, že netiekla v pôrodnici teplá voda, je jedna z čerešničiek.
babetko
Čo o deťoch prezrádza spôsob hry?
22.07.2019   0
Hra tvorí najvýznamnejšiu súčasť rozvoja dieťaťa. Umožňuje mu učiť sa, skúšať, objavovať, ale aj oddychovať či opakovať. Dieťa, ktoré sa môže dosýta a nerušene hrať, nechýbajú mu podnety a najmä v prvých rokoch nápomocná ruka rodiča, je šťastné dieťa. Práve prostredníctvom hry sa najrýchlejšie prejaví potenciál, vlohy a záujmy, ktoré môžete v rannom veku podchytiť a objaviť budúce povolenie alebo milovaný koníček.
Bonding náš každodenný
17.07.2019   0
Ako vyzerá podpora bondingu v našich pôrodniciach? Prečo sú medzi jednotlivými nemocnicami rozdiely v jeho podpore? Dá sa dieťatko priložiť mamičke hneď po narodení aj v prípade cisárskeho rezu?
Čo potrebujeme, aby sme zdolali koliku?
16.07.2019   0
Pravidelná bolesť nafúknutého bruška postihuje asi 25 percent novorodencov od 3. až 6. týždňa života do 3. až 4. mesiaca.
detské choroby
Magnetická rezonancia pre deti inak
05.07.2019   0
Deti sa často návštevy lekárov obávajú. Ako spríjemniť tento zážitok vymysleli v USA, keď z obyčajných prístrojov spravili dobrodružstvo.
Majú piť deti bylinkové čaje?
01.07.2019   0
V lekárňach nájdete na výber veľa čajov, určených pre deti od 4., 6., 8. ...mesiaca. Pre mňa je vždy otázkou, kde a ako boli byliny pestované. Vyhýbajte sa granulovaným čajom, hoci sa tvária ako bylinkové.
Deti a klimatizácia. 7 x AKO bezpečne
26.06.2019   0
Je bezpečné používať klimatizáciu pri malom bábätku? Odborníci tvrdia, že áno, ako dodržíte niekoľko opatrení. Niektorí lekári súhlasia s názorom, že je bezpečnejšie používať klimatizáciu aj u novorodenca, než ho ponechať v horúcom, vlhkom prostredí, bez prúdenia vzduchu.
zvery
Chcem vlastného koňa. Koľko stojí kôň?
15.07.2019   11
Je to až také nedostupné? Koľko stojí kôň? Kde bude bývať? Čo potrebuje?
Canisterapia - inšpirácia ako pracovať so psom
06.07.2019   0
Rozhovor so Zuzanou Blažekovou, majiteľkou bernského salašníckeho psa - canisterapeuta, o tom ako sa dostali ku Canisterapii a ako pomáhajú druhým. Inšpirácia ako zamestnať psa a prospievať nielen v rodine ale i v spoločnosti.
Kŕmenie psa surovou stravou - BARFovanie
18.06.2019   7
BARFovanie je kŕmenie surovým mäsom, kosťami a surovou zeleninou. No neznamená to, že každý deň hodím psovi kilo surového krvavého mäsa. Tak ako vlky, aj pes potrebuje byliny, korienky, či zeleninu, aby doplnil pre svoj organizmus potrebné látky.