ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
VychovávameDieťa a cudzie jazyky

Šesť dôvodov, prečo tradičné spôsoby učenia angličtiny nefungujú

 PR   07.09.2018   0

Dôležitosť druhého jazyka si uvedomuje stále viac ľudí, dokonca sa posilňuje aj jeho výučba v školských osnovách. V mnohých krajinách sa deti začínajú učiť po anglicky okolo veku 6 rokov, pričom povinné testovanie na konci strednej školy obsahuje aj testy z jej porozumenia a gramatiky.

A to už nehovoríme o štúdiu vedy, technológie alebo medicíny na univerzitnej úrovni, ktoré je bez adekvátnej znalosti angličtiny, skutočne problematické. Celý tento systém len podčiarkuje dôležitosť kladenú na angličtinu alebo na učenie sa akéhokoľvek druhého jazyka, ktoré je v takejto situácii v triedach odsúdené na neúspech.

Tu je 6 dôvodov, prečo:

Foto Helen Doron

 

Dôvod 1: Od študentov sa očakáva, že zvládnu všetky aspekty jazyka súčasne. Namiesto toho, aby najskôr absorbovali zvuky jazyka tak, ako bábätko nasáva svoj materinský jazyk, od 6-7-ročného dieťaťa sa očakáva počúvať zvuky, pozerať na symboly (písmená), ktoré môžu byť z úplne odlišnej abecedy, učiť sa abstraktné pravidlá gramatiky, ktoré sú proti zdravému rozumu a mätúce, a nejako prekľučkovať všetkými týmito odlišnými mozgovými činnosťami naraz. Počúvanie, porozumenie, čítanie, písanie a ústna reprodukcia týchto nových, no najmä cudzích zvukov sú všetko rozdielne zručnosti.

Je dôležité, aby si najskôr deti naladili svoje uši na jazyk počúvaním, potom rozprávali a až potom čítali a písali. Je to prirodzený postup vecí v materinskom jazyku. Malo by to byť tiež poradie pri učení druhého, tretieho či štvrtého jazyka.

Dôvod 2: Študenti nedostávajú dosť individuálneho priestoru na rozprávanie. Rozprávanie v cudzom jazyku predstavuje sofistikovanú a jemnú súhru vokalizácie a počúvania. Počúvame sami seba a dynamicky tomu prispôsobujeme naše úsilie.

Vo väčšine tradičných tried sú študenti vyzvaní opakovať či recitovať v skupinách – je to zložitejšie jednak pre učiteľa, ktorý nepočuje individuálne hlas študenta, ale čo je ešte škodlivejšie, ani študent nepočuje svoj vlastný hlas.

Čas, kedy hovorí len jeden študent na druhého či na učiteľa, je extrémne limitovaný. Je pritom dosť bežné, že malá hŕstka “vyvolených” študentov dominuje vždy, keď je k dispozícii čas na rozprávanie. Hanbliví a neistí študenti ustupujú do pozadia a môžu sa tak učiť angličtinu roky bez toho, aby vôbec dostali možnosť počuť sa rozprávať po anglicky.

Dôvod tri: Študenti nedostávajú dosť priamej spätnej väzby. V typickej triede s 20 až 30 študentmi učiteľ nemá čas pracovať s každým individuálne. Od študentov sa očakáva opakovať veci v skupinách, čo umožňuje tým plachejším predstierať účasť. Dokonca aj v školských systémoch s pokročilými jazykovými učebnými pomôckami a multimediálnymi tréningami, môžu študenti pracovať bez toho, aby učiteľ priamo sledoval ich zlepšovanie.

Dôvod štyri: Výslovnosť trpí. Je nedostatok rodených anglicky hovoriacich učiteľov, navyše v mnohých krajinách môžu v bežných školách angličtinu vyučovať učitelia, ktorí tento jazyk učia bez potrebnej atestácie či prešli z iného jazyka, napríklad ruštiny. Ich angličtina s ťažkým prízvukom tak vôbec nepomáha študentom zvládnuť správnu výslovnosť.

Dôvod päť: Zábrany vedú k zlyhaniu. Starší študenti bývajú plachí alebo dokonca bojazliví hovoriť v tradičnej triede. Aj keď písomné testy zdôrazňujú čítacie porozumenie a schopnosť písať, školské systémy po celom svete chrlia absolventov, ktorí vedia čítať po anglicky na stredoškolskej úrovni (alebo lepšej), ale nie sú schopní spýtať sa na cestu či objednať si v reštaurácii.

Úzkosť pri odpovediach nie je v bežných triedach neobyčajná, ale je viditeľne zjavnejšia ako pri iných predmetoch. Opakovaný neúspech zabaliť niečí jazyk do zložitého cudzieho zvuku alebo vydolovať slovnú zásobu a súčasne použiť správnu gramatiku zapríčiňuje, že veľa študentov si k cudziemu jazyku vytvorí averziu.

Dôvod šesť: Tradičný edukačný model sa sústreďuje na opravovanie. Tradičné vzdelávanie dáva veľký dôraz na rutinné memorovanie. Úspech študenta často závisí od schopnosti chrliť fakty. Spätná väzba je zvyčajne limitovaná na opravovanie, čiže čo je nesprávne v domácej úlohe alebo v teste. S dôrazom na hľadanie chýb, študenti cudzieho jazyka (už trpiaci úzkosťou z odpovedania) sa boja rozprávať zakaždým, ako otvoria ústa.

Foto Helen Doron

 

Všetkých týchto šesť dôvodov pôsobí proti získaniu úspešných, plynulých jazykových zručností používania cudzieho jazyka. Podpriemerné výsledky anglických testov v mnohých krajinách potvrdzujú zásadné zlyhanie tejto tradičnej vyučovacej metódy učenia cudzích jazykov. Náprava je však jednoduchšia, než by ste si mysleli.

Aj vaše dieťa sa môže naučiť angličtinu prirodzene a jednoducho a na úrovni materinského jazyka. Hodiny angličtiny Helen Doron prebiehajú kreatívnou formou a zapojením všetkých zmyslov dieťaťa.

Na krúžkoch angličtiny Helen Doron deti robia aj cvičenia Brain Jog – ide o rozcvičku mozgu, ktorá kopíruje vek detí a charakter daného kurzu.

„V deťoch podnecujeme kreativitu, čím sa zlepší ich jemná aj hrubá motorika, rozšíria sa im komunikačné schopnosti aj koncentrácia, budú trpezlivejšie a čo je najdôležitejšie – vďaka týmto zručnostiam budú deti sebavedomejšie,“ hovorí Katalin Deák, metodologička angličtiny pre deti od 3 mesiacov do 19 rokov a dodáva „Na každú vekovú kategóriu aj jazykovú úroveň máme pripravené špeciálne výučbové materiály, stačí sa len prihlásiť na ukážkovú hodinu zadarmo a osobne sa presvedčiť.“

Ak práve premýšľate, aké voľnočasové aktivity by boli popri škole pre vaše dieťa vhodné, prečo medzi ne nezaradiť aj krúžok angličtiny Helen Doron a neuľahčiť tak svojmu dieťaťu jej znalosť, ktorá preň bude o pár rokov tak či tak povinná – nielen v škole, ale aj v práci?

Znalosť viacerých rečí deťom rozšíri nielen ich slovnú zásobu, no zároveň im v budúcnosti sprístupní viac príležitostí v osobnom aj v pracovnom živote. A to stojí za to!

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Skoncujte s klišé dokonalej matky, ktorá musí byť nutne naplnená šťastím
18.03.2019   6
Depresia post-partum sa týka mnohých mamičiek a predovšetkým prvorodičiek. Takáto depresia sa dá rozdeliť do viacerých kategórií:
Galanta má modernú pôrodnicu, na novorodeneckom je to slabšie
15.03.2019   0
Na pôrodnej sále boli naozaj super sestričky, všetky veľmi milé a ochotné. Na novorodeneckom sa však našlo aj zopár nepríjemných. Najviac mi asi prekážalo, keď mi jedna prišla o pol piatej ráno vysvetľovať, ako mám správne dojčiť. Lekár bol tiež v pohode, až na jeden incident. Keď som mala veľmi silné kontrakcie, išiel mi prepichnúť plodovú vodu. Povedal mi, aby som si sadla na kozu, ale v tej chvíli som dostala kontrakciu a musela som si čupnúť.
Vďaka doktorke v Banskej Bystrici mám na pôrod krásne spomienky
13.03.2019   0
Pôrod pre mňa zostal krásnou spomienkou. Všetko bolo skvelé, a to aj vďaka mladej doktorke, mladšej než ja. Tá im umožnila, aby bol synček Samko hneď po narodení pri mne. Hneď ako sa narodil, ešte neumytý a s pupočnou šnúrou, išiel ku mne na brucho.
babetko
Ako som zistila, že moje deti pozerajú priveľa rozprávok
18.03.2019   2
Odborníci to hovoria jasne. Deti do troch rokov by NEMALI pozerať telku. Ani videjká na mobile, ani na tablete. Lebo rozprávky a detské programy ničia už v zárodku ich pozornosť, komunikačné schopnosti, zabíjajú predstavivosť, zvyšujú nervozitu, agresivitu... Zabudla som na niečo? Proste do troch rokov by ich hlavným zabávačom mali byť rodičia.
Zo zdravých potravín môže dieťa takmer všetko
14.03.2019   0
„Ak zapneme filter s kľúčovými frázami „máme radi“, „pre deti“ a „zdravé“, tak z potravín môžeme deťom ponúknuť paradajky, uhorku, olivy, červenú cibuľu, cviklu, mrkvu, cuketu, karfiol, brokolicu, kvaku, batáty, zeler, strukoviny, ale aj obilniny ako bulgur, krúpy, pšeno, amarant, ryžu, vločky, vajíčka, sardinky, tuniaka, pstruha, treščiu pečeň, teľacie a morčacie mäso, mlieko, maslo, panenské oleje, kakao, škoricu, čokoládu či mandle. Z ovocia úplne všetko. Najmä drobné ovocie, ale pokojne aj exotické.“
Obilniny - zdravé recepty pre malých i veľkých
13.03.2019   0
Obilniny patria k základným a najdôležitejším potravinám ľudí. Bežne používaná biela múka a výrobky z nej a tiež biela ryža sú bohužiaľ bezcennými zdrojmi “mŕtvych” kalórií.
detské choroby
Hnačka
12.03.2019   9
Hnačka je časté vylučovanie abnormálne riedkej alebo vodnatej stolice. Kým u dojčiat ide o závažný stav, u starších detí zvyčajne nebýva dôvodom na znepokojenie.
Akútna bronchitída – Akútny zápal priedušiek
08.03.2019   2
Vyskytuje sa v každom období detského veku. Maximum prípadov je v jesenných a zimných mesiacoch. Začína sa "nádchou."
4 vitamínové bomby na posilnenie imunity
05.03.2019   1
Načo bežať k lekárovi. Liečme sa. Tradičné, rokmi overené recepty.
zvery
Preč s alergiou alebo zvieratá v domácnosti
05.03.2019   0
Deťom, ktoré boli alergické na mačky a psy lekári odporúčali chovať škrečkov alebo iných hlodavcov.
Fretka nie je zvieratko pre každého
26.02.2019   2
Len máloktoré dieťa vie, že na konci vodítka, to malé, chlpaté a veselé zvieratko, je fretka. Väčšinou si aj od mnohých dospelých vypočujem, že venčím potkana, vydru, malého psa, krtka, mačku alebo iné zvieratko.
Aj malé zvieratko potrebuje starostlivosť
15.02.2019   0
Medzi malé domáce zvieratká zaraďujeme všetky menšie od psa či mačky. Najznámejší domáci mini miláčikovia sú králiky, škrečky, morčatá, či laboratórne myši. Pre svoj spokojný a šťastný život však aj oni potrebujú pravidelnú starostlivosť.