VychovávameDieťa a cudzie jazyky

Šesť dôvodov, prečo tradičné spôsoby učenia angličtiny nefungujú

 PR   07.09.2018   0

Dôležitosť druhého jazyka si uvedomuje stále viac ľudí, dokonca sa posilňuje aj jeho výučba v školských osnovách. V mnohých krajinách sa deti začínajú učiť po anglicky okolo veku 6 rokov, pričom povinné testovanie na konci strednej školy obsahuje aj testy z jej porozumenia a gramatiky.

A to už nehovoríme o štúdiu vedy, technológie alebo medicíny na univerzitnej úrovni, ktoré je bez adekvátnej znalosti angličtiny, skutočne problematické. Celý tento systém len podčiarkuje dôležitosť kladenú na angličtinu alebo na učenie sa akéhokoľvek druhého jazyka, ktoré je v takejto situácii v triedach odsúdené na neúspech.

Tu je 6 dôvodov, prečo:

Foto Helen Doron

 

Dôvod 1: Od študentov sa očakáva, že zvládnu všetky aspekty jazyka súčasne. Namiesto toho, aby najskôr absorbovali zvuky jazyka tak, ako bábätko nasáva svoj materinský jazyk, od 6-7-ročného dieťaťa sa očakáva počúvať zvuky, pozerať na symboly (písmená), ktoré môžu byť z úplne odlišnej abecedy, učiť sa abstraktné pravidlá gramatiky, ktoré sú proti zdravému rozumu a mätúce, a nejako prekľučkovať všetkými týmito odlišnými mozgovými činnosťami naraz. Počúvanie, porozumenie, čítanie, písanie a ústna reprodukcia týchto nových, no najmä cudzích zvukov sú všetko rozdielne zručnosti.

Je dôležité, aby si najskôr deti naladili svoje uši na jazyk počúvaním, potom rozprávali a až potom čítali a písali. Je to prirodzený postup vecí v materinskom jazyku. Malo by to byť tiež poradie pri učení druhého, tretieho či štvrtého jazyka.

Dôvod 2: Študenti nedostávajú dosť individuálneho priestoru na rozprávanie. Rozprávanie v cudzom jazyku predstavuje sofistikovanú a jemnú súhru vokalizácie a počúvania. Počúvame sami seba a dynamicky tomu prispôsobujeme naše úsilie.

Vo väčšine tradičných tried sú študenti vyzvaní opakovať či recitovať v skupinách – je to zložitejšie jednak pre učiteľa, ktorý nepočuje individuálne hlas študenta, ale čo je ešte škodlivejšie, ani študent nepočuje svoj vlastný hlas.

Čas, kedy hovorí len jeden študent na druhého či na učiteľa, je extrémne limitovaný. Je pritom dosť bežné, že malá hŕstka “vyvolených” študentov dominuje vždy, keď je k dispozícii čas na rozprávanie. Hanbliví a neistí študenti ustupujú do pozadia a môžu sa tak učiť angličtinu roky bez toho, aby vôbec dostali možnosť počuť sa rozprávať po anglicky.

Dôvod tri: Študenti nedostávajú dosť priamej spätnej väzby. V typickej triede s 20 až 30 študentmi učiteľ nemá čas pracovať s každým individuálne. Od študentov sa očakáva opakovať veci v skupinách, čo umožňuje tým plachejším predstierať účasť. Dokonca aj v školských systémoch s pokročilými jazykovými učebnými pomôckami a multimediálnymi tréningami, môžu študenti pracovať bez toho, aby učiteľ priamo sledoval ich zlepšovanie.

Dôvod štyri: Výslovnosť trpí. Je nedostatok rodených anglicky hovoriacich učiteľov, navyše v mnohých krajinách môžu v bežných školách angličtinu vyučovať učitelia, ktorí tento jazyk učia bez potrebnej atestácie či prešli z iného jazyka, napríklad ruštiny. Ich angličtina s ťažkým prízvukom tak vôbec nepomáha študentom zvládnuť správnu výslovnosť.

Dôvod päť: Zábrany vedú k zlyhaniu. Starší študenti bývajú plachí alebo dokonca bojazliví hovoriť v tradičnej triede. Aj keď písomné testy zdôrazňujú čítacie porozumenie a schopnosť písať, školské systémy po celom svete chrlia absolventov, ktorí vedia čítať po anglicky na stredoškolskej úrovni (alebo lepšej), ale nie sú schopní spýtať sa na cestu či objednať si v reštaurácii.

Úzkosť pri odpovediach nie je v bežných triedach neobyčajná, ale je viditeľne zjavnejšia ako pri iných predmetoch. Opakovaný neúspech zabaliť niečí jazyk do zložitého cudzieho zvuku alebo vydolovať slovnú zásobu a súčasne použiť správnu gramatiku zapríčiňuje, že veľa študentov si k cudziemu jazyku vytvorí averziu.

Dôvod šesť: Tradičný edukačný model sa sústreďuje na opravovanie. Tradičné vzdelávanie dáva veľký dôraz na rutinné memorovanie. Úspech študenta často závisí od schopnosti chrliť fakty. Spätná väzba je zvyčajne limitovaná na opravovanie, čiže čo je nesprávne v domácej úlohe alebo v teste. S dôrazom na hľadanie chýb, študenti cudzieho jazyka (už trpiaci úzkosťou z odpovedania) sa boja rozprávať zakaždým, ako otvoria ústa.

Foto Helen Doron

 

Všetkých týchto šesť dôvodov pôsobí proti získaniu úspešných, plynulých jazykových zručností používania cudzieho jazyka. Podpriemerné výsledky anglických testov v mnohých krajinách potvrdzujú zásadné zlyhanie tejto tradičnej vyučovacej metódy učenia cudzích jazykov. Náprava je však jednoduchšia, než by ste si mysleli.

Aj vaše dieťa sa môže naučiť angličtinu prirodzene a jednoducho a na úrovni materinského jazyka. Hodiny angličtiny Helen Doron prebiehajú kreatívnou formou a zapojením všetkých zmyslov dieťaťa.

Na krúžkoch angličtiny Helen Doron deti robia aj cvičenia Brain Jog – ide o rozcvičku mozgu, ktorá kopíruje vek detí a charakter daného kurzu.

„V deťoch podnecujeme kreativitu, čím sa zlepší ich jemná aj hrubá motorika, rozšíria sa im komunikačné schopnosti aj koncentrácia, budú trpezlivejšie a čo je najdôležitejšie – vďaka týmto zručnostiam budú deti sebavedomejšie,“ hovorí Katalin Deák, metodologička angličtiny pre deti od 3 mesiacov do 19 rokov a dodáva „Na každú vekovú kategóriu aj jazykovú úroveň máme pripravené špeciálne výučbové materiály, stačí sa len prihlásiť na ukážkovú hodinu zadarmo a osobne sa presvedčiť.“

Ak práve premýšľate, aké voľnočasové aktivity by boli popri škole pre vaše dieťa vhodné, prečo medzi ne nezaradiť aj krúžok angličtiny Helen Doron a neuľahčiť tak svojmu dieťaťu jej znalosť, ktorá preň bude o pár rokov tak či tak povinná – nielen v škole, ale aj v práci?

Znalosť viacerých rečí deťom rozšíri nielen ich slovnú zásobu, no zároveň im v budúcnosti sprístupní viac príležitostí v osobnom aj v pracovnom živote. A to stojí za to!

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Recept týždňa
EUROVOĽBY
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Je to dieťa moje? Potvrdiť otcovstvo môžu aj anonymné DNA testy
21.05.2019   0
Možnosť otestovať otcovstvo nemusíte len prostredníctvom odborníkov. Samotné anonymné testovanie umožňuje objednávku testu až domov. Štandardne sa používa tyčinka, ktorou sa urobí výter z ústnej dutiny. Každý test obsahuje dve vzorky, ktoré sa odošlú späť do spoločnosti, ktorá o niekoľko dní vyhodnotí testovanie. Výsledky odošle podľa vyžiadania na adresu žiadateľa, alebo na mailovú adresu.
Kvôli strachu z pôrodu som skončila u terapeuta
14.05.2019   0
Teraz viem, že prežitá skúsenosť z pôrodu je vlastne trauma, veď sa bojovalo o život môjho dieťaťa. Preto sa cítim bezmocná a mám obavy, že ak sa niečo stane, nebudem vedieť pomôcť svojmu dieťaťu.
SZČO a materská
12.05.2019   0
Má SZČO nárok na materské? Musí prerušiť alebo zrušiť živnosť, keď poberá materské? Aké sú podmienky nároku na materské? Ako sa vypočíta materské SZČO? Mám nárok na materské, ak mám podlžnosti na poistnom?
babetko
Montessori prístup: deti upratujú hračky samé od seba
21.05.2019   0
Montessori učitelia uplatňujú metódy, ktoré vedia osloviť už najmenšie deti k tomu, aby boli poriadkumilovné.
Vyhrajte detský tábor STROJ ČASU od Dôvery (03 kolo)
20.05.2019   0
Vyhrajte detský tábor na august v Námestove. Losujeme každý týždeň nového výhercu.
Mamy nepadajú učené z neba
19.05.2019   2
Asi pred rokom som v návale hnevu povedala synovi, že keď ma neľúbi a nechce so mnou žiť, nech si pobalí kufor a ide tam, kde mu bude lepšie. Akcia – reakcia, ešte len spustil spŕšku sprostostí. A ja, čo som mala byť nad vecou, som mu namiesto toho do kufra začala hádzať veci.
detské choroby
Histamínová intolerancia
20.05.2019   0
Histamínová intolerancia má rôzne príznaky, aj veľa takých, ktoré by sme automaticky liečili ako nádchu, migrénu, prípadne ako alergickú kožnú reakciu. Pokiaľ sa jedná o HIT, vyžaduje si nízkohistamínovú diétu.
Astma
14.05.2019   4
Astma postihuje 10% detí. Aké sú príčiny tejto choroby? Ako sa prejavuje? Ako ju liečiť? Dá sa astme predchádzať?
Mrľa detská
03.05.2019   0
Mrle žijú v čreve človeka, o ktoré sa prichytávajú ústnym otvorom a živia sa bunkami čreva a rôznymi baktériami. Deťom spôsobujú nemalé problémy.
zvery
Ako správne osloviť, či volať ovcu
09.05.2019   0
No jednoduché to nie je. Samica ovce domácej sa nazýva bahnica. Samec je baran a ich mláďatko sa volá jahňa. Čo je potom baránok?
Upratovači v akváriu
05.05.2019   0
Riasy, nečistoty, nánosy a zbytky potravy. Postačí niekoľko dní až týždňov a z vášho klenotu je vec blízko podobná žumpe. S podobným stavom nám dokážu pomôcť ryby, ktorých hovorovo voláme „upratovači“.
O čom mačky snívajú
27.04.2019   0
O čom zvyknú mačky a mačiatka snívať? Sú ich sny úplne iné ako tie naše? Mávajú aj zlé sny? Vraj existujú aj námesačné mačky. Je to možné?