Pracovné listy k programu LearnEnglish Family V.

British Council, Mária Kopčíková 0

Snáď si aj v predvianočnom zhone nájdete chvíľku na pravidelné stretnutia s angličtinou. Pracovné listy sú svojou konštrukciou dobrou pomôckou, poskytnú rodičovi základnú osnovu a pre dieťa je tu vždy niekoľko tvorivých aktivít a zároveň možností na rozvinutie slovnej zásoby.

Aj dnešný pracovný list si môžete stiahnuť v .pdf verzii.

Ako vytrvať v hodinách angličtiny so svojím dieťaťom

After the initial novelty of English sessions, some young children, especially boys, become frustrated by their inability to express their thoughts in English. Others want to speak as quickly in English as they can in their home language. Children need to feel that they are making progress and require continual encouragement and praise for good performance. Parents are in an ideal position to motivate and so help their children learn, even if they have only basic English themselves and are learning alongside their young children.

Po úvodnom zaujatí, keď sú hodiny angličtiny novinkou, začnú niektoré mladšie deti – najmä chlapci – pocitovať frustráciu z toho, že nie sú schopné vyjadriť sa po anglicky. Iné deti chcú rozprávať anglicky rovnako rýchlo, ako svojím rodným jazykom. Deti potrebujú mať pocit, že postupujú vpred a aby sa im darilo, potrebujú neustálu motiváciu a chválu. Rodičia majú ideálnu možnosť takúto motiváciu poskytnúť a pomôcť deťom pri učení sa, dokonca aj vtedy, ak sami ovládajú len základy angličtiny a učia sa zároveň so svojimi deťmi.

Frustration can often be overcome by providing children with ‘performance’ pieces like ‘I can count to 12 in English’ or very simple rhymes, which consist of ready-made phrases. Children should not be told they have made a mistake as this often demotivates. Mistakes may be part of the process of working out the grammar rules of English or they may be a fault in pronunciation. ‘I goed’ soon becomes ‘went’ if the child hears the adult repeat back ‘yes, you went’. If children hear the adult repeat the same piece of language correctly, they will self-correct in their own time.

Frustráciu je často možné prekonať tým, že deťom poskytneme možnosť svoj výkon merať jednoduchými úlohami ako napr. „Viem po anglicky narátať do 12“, alebo jednoduchými riekankami, ktoré sú vytvorené z bežných slovných spojení. Povedať dieťaťu, že urobilo chybu pôsobí často demotivujúco. Chyby môžu byť  súčasťou procesu pochopenia  gramatických pravidiel angličtiny, alebo môžu byť spôsobené nesprávnou výslovnosťou. Zo spojenia „I goed“ sa čoskoro stane „I went“, keď dieťa počuje dospelého opakovať „yes, you went“.  Pokiaľ majú deti možnosť počuť dospelého, ako opakuje tie isté slová a slovné spojenia správne, časom opravia svoje chyby samé.

Young children find it is more difficult to pick up English if they are not provided with the right type of experiences, accompanied by adult support using ‘parentese’ (an adjusted form of speech) techniques.

Pre malé deti je zložitejšie osvojiť si angličtinu, pokiaľ im nie sú poskytnuté tie správne skúsenosti spolu s podporou dospelých pri použití „rodičovštiny“ (upravenej formy reči).

  • Young children need to feel secure and know that there is some obvious reason for using English.
  • Activities need to be linked to some interesting, everyday activity about which they already know, for example sharing an English picture book, saying a rhyme in English or having an ‘English’ snack.
  • Activities are accompanied by adult language giving a running commentary about what is going on and dialogues using adjusted parentese language.
  • Activities are backed up by specific objects, where possible, as this helps understanding and increases general interest.
  • Malé deti sa potrebujú cítiť bezpečne a vedieť, že existuje nejaký pochopiteľný dôvod na to, aby angličtinu používali
  • Činnosti musia byť prepojené s niečím zaujímavým, každodennou aktivitou, ktorú už deti poznajú, napr. spoločné prezeranie si anglickej obrázkovej knihy, opakovanie básničiek v angličtine, či jedenie „anglickej“ desiaty.
  • Jednotlivé činnosti sú sprevádzané komentárom dospelého, ktorý hovorí, čo sa práve deje a vedie dialóg upraveným „rodičovským“ jazykom.
  • Tam kde je to možné, používajú sa pri jednotlivých činnostiach špecifické predmety, ktoré napomáhajú lepšiemu porozumeniu a celkovo zvyšujú detský záujem.

Children who can already read in their home language generally want to find out how to read in English. Young children need to know the 26 alphabet letter names and sounds. As English has 26 letters but, on average, 44 sounds (in standard English), introducing the remaining sounds is better left until children have more experience in using language and reading.

Deti, ktoré už vedia čítať v materinskom jazyku sa obvykle chcú naučiť čítať aj v angličtine. Musia  poznať všetkých 26 písmen abecedy a im zodpovedajúce zvuky.  Angličtina síce má 26 písmen, ale tým zodpovedá v priemere 44 zvukov (v štandardnej angličtine). Ostatné zvuky je lepšie deťom predstaviť až keď majú viac skúseností s používaním jazyka a s čítaním.

Beginning reading in English goes easily if young children already know the language they are trying to read. Many children work out by themselves how to read in English if they have shared picture books with adults or learned rhymes, as they are likely to have memorised the language. Reading what they know by heart is an important step in learning to read as it gives children opportunities to work out how to decode simple words by themselves. Once children have built up a bank of words they can read, they feel confident and are then ready for a more structured approach. By sharing learning, parents can not only bring their child’s English language and activities into family life, but can also influence their young children’s attitudes to language learning and other cultures.

Začiatky čítania v angličtine sú  jednoduché, pokiaľ malé deti už poznajú jazyk v ktorom skúšajú čítať. Mnohé deti prídu samé na to ako v angličtine čítať, pokiaľ si s dospelými prezerali obrázkové knižky, alebo sa učili básničky. Je totiž pravdepodobné, že si popritom jazyk zapamätali. Čítanie toho, čo poznajú naspamäť je pri učení dôležitým krokom, lebo tým spôsobom majú deti príležitosť prísť samé na to, ako jednoduché slová dekódovať.  Keď si deti vytvoria slovnú zásobu, môžu čítať, cítia sa isto a sú pripravené na štruktúrovanejší prístup.

Exercise / Cvičenie

After reading the article, decide the correct answers to the following questions:

1. How can a child’s frustration with learning English be overcome?

   a by decreasing the time spent learning English

   b by providing children with performance pieces

2. On average, how many sounds are there in standard English?

   a 26

   b 44

3. Which of these is not regarded as a right type of learning experience?

   a an activity where adults do not give a running commentary

   b an activity linked to an interesting everyday activity

4. What is an important step in learning to read?

   a reading what a child knows by heart

   b reading books without pictures straight away

Po prečítaní článku rozhodnite o správnych odpovediach na nasledujúce otázky:

1. Ako je možné prekonať frustráciu dieťaťa pri učení sa angličtiny?

   a skracovaním času, počas ktorého sa učí po anglicky

   b tým, že deťom poskytneme možnosť svoj výkon merať úlohami

2. Koľko zvukov je priemerne v štandardnej angličtine?

   a 26

   b 44

3. Ktorá z nasledujúcich aktivít sa nepovažuje za správny typ učebnej skúsenosti?

   a aktivita, ktorú dospelí neustále nekomentujú

   b aktivita prepojená so zaujímavou každodennou činnosťou

4. Ktorý krok je dôležitý v procese učenia sa čítať?

   a čítanie textov, ktoré dieťa pozná naspamäť

   b čítanie priamo kníh bez obrázkov

Odpovede 1b 2b 3a 4a

Activities to use with children / Aktivity pre prácu s deťmi

Furniture and homes

Ask your child to draw a line that connects each item of furniture to its correct room in the house.

Nábytok a dom

Poproste dieťa, aby čiarou spojilo každý kus nábytku so správnou miestnosťou v dome.

Kitchen                 Kuchyňa

Living room          Obývačka

Bathroom             Kúpeľňa

Bedroom               Spálňa

Ask your child what other items of furniture they might find in these rooms or see if they can name any other objects in your home.

Spýtajte sa dieťaťa, aký ďalší nábytok možno v týchto miestnostiach nájsť alebo zistite, či dokáže uviesť iné predmety v domácnosti.

Word  search / Osemsmerovka

See if you can find these words in the grid. They can be horizontal, vertical, diagonal and backwards.

Skúste nájsť v mriežke tieto slová. Môžu byť napísané vodorovne, zvisle, diagonálne či odzadu.

Rapido a Zen Learn English – Listening / Rapido a Zen sa učia angličtinu – počúvanie 

– ČO HOVORILA TÁ NUDNÁ UČITEĽKA? NEPOČUL SOM JU!

– LEN NIEČO O TOM, AKÉ JE DÔLEŽITÉ VEDIEŤ POČÚVAŤ.

Aktivity na pomoc dieťaťu s angličtinou nájdete na: www.britishcouncil.org/kids .

Ďalšie rady pre rodičov nájdete na: ww.britishcouncil.org/learnenglish/parents.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár